clipless start

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Xquizit
Contacteer:
clipless start

Bericht door Xquizit » vr mei 09, 2008 11:05 am

ik rij al een jaar zonder te schakelen en gaandeweg ben ik veel efficienter gaan rijden.
(vroeger lag mijn ketting er minstens 2 keer per dag af, nu nooit meer gebeurd)
om vanuit stilstand te vertrekken met een groot verzet heb ik mijn efficientie bijna kunnen verdubbelen.

ik heb geen toeclips of klikpedalen op mijn hybride fiets, maar ik gebruik beide benen tijdens het accelereren vanuit stilstand.
Ik haak gewoon mijn rechter voet onder mijn rechter pedaal en trek het pedaal omhoog terwijl ik met links naar beneden duw.
wanneer mijn rechter crank boven is flip ik mijn voet over het pedaal en ga hard naar beneden.
Ik ben veel sneller weg dan de geared mensen (ook de wielertoeristen) die naast me aan het stoplicht staan.

is er nog iemand die deze methode gebruikt?
Laatst gewijzigd door Xquizit op di mei 13, 2008 7:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Without a car(e)
42km (one way) commute

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr mei 09, 2008 11:23 am

Als ik door wil fietsen rij ik eigenlijk altijd met klikkers. Waarom zet je er geen toeclips of Powergrips op, dan heb je altijd dezelfde efficiencie.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Xquizit
Contacteer:

Bericht door Xquizit » vr mei 09, 2008 11:40 am

misschien wel een strak plan... er komen op mijn nieuwe fiets zeker toeclips (oldskool)
Without a car(e)
42km (one way) commute

steelhead

Bericht door steelhead » vr mei 09, 2008 11:50 am

Ik heb eens een artikel gelezen van een Nederlander die een nieuwe techniek had bedacht waarmee je met 150mm kranks een veel groter verzet (50% groter) kon trappen, natuurlijk in combi met een lager beenritme. Hij is er zelfs met een respectabele tijd de Alp d"Huez mee opgereden.
Ik geloof dat het iets met duwen en trekken was.
Le Cadre bicycles