clipless start
Moderators:JJ, Beheerders
- Xquizit
- Berichten:41
- Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
- Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
- Contacteer:
ik rij al een jaar zonder te schakelen en gaandeweg ben ik veel efficienter gaan rijden.
(vroeger lag mijn ketting er minstens 2 keer per dag af, nu nooit meer gebeurd)
om vanuit stilstand te vertrekken met een groot verzet heb ik mijn efficientie bijna kunnen verdubbelen.
ik heb geen toeclips of klikpedalen op mijn hybride fiets, maar ik gebruik beide benen tijdens het accelereren vanuit stilstand.
Ik haak gewoon mijn rechter voet onder mijn rechter pedaal en trek het pedaal omhoog terwijl ik met links naar beneden duw.
wanneer mijn rechter crank boven is flip ik mijn voet over het pedaal en ga hard naar beneden.
Ik ben veel sneller weg dan de geared mensen (ook de wielertoeristen) die naast me aan het stoplicht staan.
is er nog iemand die deze methode gebruikt?
(vroeger lag mijn ketting er minstens 2 keer per dag af, nu nooit meer gebeurd)
om vanuit stilstand te vertrekken met een groot verzet heb ik mijn efficientie bijna kunnen verdubbelen.
ik heb geen toeclips of klikpedalen op mijn hybride fiets, maar ik gebruik beide benen tijdens het accelereren vanuit stilstand.
Ik haak gewoon mijn rechter voet onder mijn rechter pedaal en trek het pedaal omhoog terwijl ik met links naar beneden duw.
wanneer mijn rechter crank boven is flip ik mijn voet over het pedaal en ga hard naar beneden.
Ik ben veel sneller weg dan de geared mensen (ook de wielertoeristen) die naast me aan het stoplicht staan.
is er nog iemand die deze methode gebruikt?
Laatst gewijzigd door Xquizit op di mei 13, 2008 7:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Without a car(e)
42km (one way) commute
42km (one way) commute
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Als ik door wil fietsen rij ik eigenlijk altijd met klikkers. Waarom zet je er geen toeclips of Powergrips op, dan heb je altijd dezelfde efficiencie.
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Ik heb eens een artikel gelezen van een Nederlander die een nieuwe techniek had bedacht waarmee je met 150mm kranks een veel groter verzet (50% groter) kon trappen, natuurlijk in combi met een lager beenritme. Hij is er zelfs met een respectabele tijd de Alp d"Huez mee opgereden.
Ik geloof dat het iets met duwen en trekken was.
Ik geloof dat het iets met duwen en trekken was.
-
- Berichten:99
- Lid geworden op:ma jan 21, 2008 6:41 pm
Re: efficienter starten op een singlespeed
Lijkt me sterk... Niet onmogelijk natuurlijk, maar wel sterk.Xquizit schreef:Ik ben veel sneller weg dan de geared mensen (ook de wielertoeristen) die naast me aan het stoplicht staan.
Met welk verzet rij je?
- Xquizit
- Berichten:41
- Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
- Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
- Contacteer:
heb de tandjes nog niet geteld, maar het is de vijfde versnelling op een enkel voorblad van een Batavus Boulevard. geeft een prettige acceleratie en een goeie cadans tot 43km/u vanaf dan zwiebert het.Lijkt me sterk... Niet onmogelijk natuurlijk, maar wel sterk.
Met welk verzet rij je?
dit verzet wil ik ook wel op mijn conversie toepassen, misschien een tikje zwaarder
Trust me, ik heb soms van die spandex freaks die me willen inhalen, maar dat lukt ze de eerste 500 meter echt niet!
Without a car(e)
42km (one way) commute
42km (one way) commute
Ah.. een stadsfiets of niet?Xquizit schreef:Batavus Boulevard.
De traptechniek die je beschrijft leek me zo omhandig, maar op m'n stadsfiets doe ik het ook zo, de eerste paar meter. Dan krijg je de boel idd. sneller rondgedraaid. Echt wegsprinten durf ik echter niet meer op zo'n fiets, ik heb al te vaak de (verroeste?) ketting laten knappen..
Maar de gemiddelde wielertoerist hier heeft al moeite om niet om te vallen bij een stoplicht, laat staan dat ze kunnen sprinten. Ik probeer daarom zelf altijd sneller te zijn dan de stoere VW Golf rijders bij 't stoplicht.. Er klinkt niks beter dan een puber die z'n versnellingsbak aan de gort rijdt omdat hij een fietser wil bijhouden

Op een singlespeed fiets zou 't me niet zo vaak lukken jammer genoeg..
- Xquizit
- Berichten:41
- Lid geworden op:di apr 15, 2008 10:19 am
- Locatie:Zeeuwsch Vlaanderen
- Contacteer:
nou, een logge stadsfiets zou ik het niet noemen... hij is licht gebouwd en is vrij sportief gegeard. ik had hem voor toertochtjes gekocht, maar is nu mijn year round allweather commuter bike.
de uitdaging van de 60 km roundtrip naar mijn werk is er een beetje af en ik zoek een nieuwe impuls.
toen kwam ik op het idee singlespeed te gaan rijden omdat dat soepeler rijdt en onderhoudsvrijer is.
Ik was al gaan 'windowshoppen' bij een trek verdeler en zo kwam ik uit bij de trek soho s, maar op fora las ik dat de componentkeuze aan de mindere kant was. ik wou eigenlijk een cannondale bad boy SS met de starre lefty vork, maar die hadden ze niet.
toen stuitte ik op het fixed gear gegeven en dat sprak me onmiddelijk aan.
nu heb ik een frame klaarstaan voor conversie en ik ga ervoor
de uitdaging van de 60 km roundtrip naar mijn werk is er een beetje af en ik zoek een nieuwe impuls.
toen kwam ik op het idee singlespeed te gaan rijden omdat dat soepeler rijdt en onderhoudsvrijer is.
Ik was al gaan 'windowshoppen' bij een trek verdeler en zo kwam ik uit bij de trek soho s, maar op fora las ik dat de componentkeuze aan de mindere kant was. ik wou eigenlijk een cannondale bad boy SS met de starre lefty vork, maar die hadden ze niet.
toen stuitte ik op het fixed gear gegeven en dat sprak me onmiddelijk aan.
nu heb ik een frame klaarstaan voor conversie en ik ga ervoor

Without a car(e)
42km (one way) commute
42km (one way) commute
-
- Berichten:99
- Lid geworden op:ma jan 21, 2008 6:41 pm
Ik heb zo''n trek besteld. En zal mijn ervaringen hier ook posten. Heb op internet verschillende dingen gehoord. De een zegt dat de componenten ruk zijn en de andere zegt dat het prima spul is voor het geld dat je ervoor betaald. Ik verwacht er geen wonderen van en we zullen wel zien wat er uitkomt.