clipless start

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Xquizit
Contacteer:
clipless start

Bericht door Xquizit » vr mei 09, 2008 11:05 am

ik rij al een jaar zonder te schakelen en gaandeweg ben ik veel efficienter gaan rijden.
(vroeger lag mijn ketting er minstens 2 keer per dag af, nu nooit meer gebeurd)
om vanuit stilstand te vertrekken met een groot verzet heb ik mijn efficientie bijna kunnen verdubbelen.

ik heb geen toeclips of klikpedalen op mijn hybride fiets, maar ik gebruik beide benen tijdens het accelereren vanuit stilstand.
Ik haak gewoon mijn rechter voet onder mijn rechter pedaal en trek het pedaal omhoog terwijl ik met links naar beneden duw.
wanneer mijn rechter crank boven is flip ik mijn voet over het pedaal en ga hard naar beneden.
Ik ben veel sneller weg dan de geared mensen (ook de wielertoeristen) die naast me aan het stoplicht staan.

is er nog iemand die deze methode gebruikt?
Laatst gewijzigd door Xquizit op di mei 13, 2008 7:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Without a car(e)
42km (one way) commute

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr mei 09, 2008 11:23 am

Als ik door wil fietsen rij ik eigenlijk altijd met klikkers. Waarom zet je er geen toeclips of Powergrips op, dan heb je altijd dezelfde efficiencie.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Xquizit
Contacteer:

Bericht door Xquizit » vr mei 09, 2008 11:40 am

misschien wel een strak plan... er komen op mijn nieuwe fiets zeker toeclips (oldskool)
Without a car(e)
42km (one way) commute

steelhead

Bericht door steelhead » vr mei 09, 2008 11:50 am

Ik heb eens een artikel gelezen van een Nederlander die een nieuwe techniek had bedacht waarmee je met 150mm kranks een veel groter verzet (50% groter) kon trappen, natuurlijk in combi met een lager beenritme. Hij is er zelfs met een respectabele tijd de Alp d"Huez mee opgereden.
Ik geloof dat het iets met duwen en trekken was.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

biermagnaat

Bericht door biermagnaat » vr mei 09, 2008 12:41 pm

Misschien een beetje off topic.

MAar denken jullie dat het mogelijk zou zijn om Rad am Ring en dan de weg versie te rijden op een single speed?

Qprs

Re: efficienter starten op een singlespeed

Bericht door Qprs » vr mei 09, 2008 1:16 pm

Xquizit schreef:Ik ben veel sneller weg dan de geared mensen (ook de wielertoeristen) die naast me aan het stoplicht staan.
Lijkt me sterk... Niet onmogelijk natuurlijk, maar wel sterk.
Met welk verzet rij je?

Xquizit
Contacteer:

Bericht door Xquizit » vr mei 09, 2008 1:30 pm

Lijkt me sterk... Niet onmogelijk natuurlijk, maar wel sterk.
Met welk verzet rij je?
heb de tandjes nog niet geteld, maar het is de vijfde versnelling op een enkel voorblad van een Batavus Boulevard. geeft een prettige acceleratie en een goeie cadans tot 43km/u vanaf dan zwiebert het.

dit verzet wil ik ook wel op mijn conversie toepassen, misschien een tikje zwaarder

Trust me, ik heb soms van die spandex freaks die me willen inhalen, maar dat lukt ze de eerste 500 meter echt niet!
Without a car(e)
42km (one way) commute

Xquizit
Contacteer:

Bericht door Xquizit » vr mei 09, 2008 1:40 pm

biermagnaat schreef:Misschien een beetje off topic.

MAar denken jullie dat het mogelijk zou zijn om Rad am Ring en dan de weg versie te rijden op een single speed?
zou trippe zijn op een fixie ;)
gaat wel heftig op en neer hoor die ring!
Without a car(e)
42km (one way) commute

Qprs

Bericht door Qprs » vr mei 09, 2008 2:36 pm

Xquizit schreef:Batavus Boulevard.
Ah.. een stadsfiets of niet?
De traptechniek die je beschrijft leek me zo omhandig, maar op m'n stadsfiets doe ik het ook zo, de eerste paar meter. Dan krijg je de boel idd. sneller rondgedraaid. Echt wegsprinten durf ik echter niet meer op zo'n fiets, ik heb al te vaak de (verroeste?) ketting laten knappen..

Maar de gemiddelde wielertoerist hier heeft al moeite om niet om te vallen bij een stoplicht, laat staan dat ze kunnen sprinten. Ik probeer daarom zelf altijd sneller te zijn dan de stoere VW Golf rijders bij 't stoplicht.. Er klinkt niks beter dan een puber die z'n versnellingsbak aan de gort rijdt omdat hij een fietser wil bijhouden :D
Op een singlespeed fiets zou 't me niet zo vaak lukken jammer genoeg..

Xquizit
Contacteer:

Bericht door Xquizit » za mei 10, 2008 10:50 am

nou, een logge stadsfiets zou ik het niet noemen... hij is licht gebouwd en is vrij sportief gegeard. ik had hem voor toertochtjes gekocht, maar is nu mijn year round allweather commuter bike.

de uitdaging van de 60 km roundtrip naar mijn werk is er een beetje af en ik zoek een nieuwe impuls.

toen kwam ik op het idee singlespeed te gaan rijden omdat dat soepeler rijdt en onderhoudsvrijer is.

Ik was al gaan 'windowshoppen' bij een trek verdeler en zo kwam ik uit bij de trek soho s, maar op fora las ik dat de componentkeuze aan de mindere kant was. ik wou eigenlijk een cannondale bad boy SS met de starre lefty vork, maar die hadden ze niet.

toen stuitte ik op het fixed gear gegeven en dat sprak me onmiddelijk aan.
nu heb ik een frame klaarstaan voor conversie en ik ga ervoor :)
Without a car(e)
42km (one way) commute

biermagnaat

Bericht door biermagnaat » di mei 13, 2008 5:21 pm

Ik heb zo''n trek besteld. En zal mijn ervaringen hier ook posten. Heb op internet verschillende dingen gehoord. De een zegt dat de componenten ruk zijn en de andere zegt dat het prima spul is voor het geld dat je ervoor betaald. Ik verwacht er geen wonderen van en we zullen wel zien wat er uitkomt.

Plaats reactie