Heeft 29" afgedaan voor de wedstrijdrijders?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Exar
Heeft 29" afgedaan voor de wedstrijdrijders?

Bericht door Exar » do apr 24, 2008 10:50 am

Afgelopen weekend was de eerste Worldcup in Houffalize, het moment voor alle teams om het nieuwste materiaal naar buiten te brengen, en het moment voor de rijders om te tonen dat er rekening met hen gehouden moet worden in dit Olympische jaar.

Je zou denken dat de pro's het beste, snelste materiaal willen. Niet voor niets worden al jaren banden overgestift en Notubes velgen overgestickerd.

Wat blijkt nou? Er reden 0 (nul) mensen in de Elite-categorieen op een 29". Aandragen dat 'ze rijden er niet op want ze mogen het niet' is onzin, een sponsor zal graag zijn/haar rijders vooraan zien bij een belangrijke wedstrijd. De toppers hebben vrijwel allemaal de beschikking over een 29-er als ze dat zouden willen (Absalon b.v. de Alma-29) maar ze kiezen er niet voor.

Alle propaganda van Cloxxki ten spijt: is 29" gewoon niet geschikt voor wedstrijden omdat het gewoon trager is?

willem12

Bericht door willem12 » do apr 24, 2008 4:12 pm

Inhoudelijk:
Misschien is men huiverig voor de iets langzamere versnelling met 29" en houdt men van de snelle 26".

Psygies:
De meeste TopSporters zijn aartconservatief. Als het werkt, verander het niet.

Financieel:
Het zou me niets verbazen als de fabrikanten wel degelijk 26" voorschrijven. Onderschat de kracht van massa marketing nooit.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do apr 24, 2008 5:38 pm

Je oude teammaatje Ryan Trebon reed wat podiums bij de Sea Otter Classic, toen hij eens een 29"er probeerde.

Och, de sponsors die nu op de markt zitten met 29" fietsen, produceren zo snel als ze kunnen, de vraag is te groot. Van rijders die gewoon rijden wat ze het fijnst vinden.
Geen reden om te concurreren op gebeied van marketing (sponsoring).
Wel heeft Gary Fisher een wereldwijd team van rijders in het 29er programma. Overtuigde racers, die zich daarbij door Fisher gesteund weten. Maar nogmaals, Fisher maakt zich totaal geen zorgen over de 29" verkopen, want ondanks dat ze in het begin de enige aanbieder waren, en nu 1 van de velen, blijft hun omzet in 29" stijgen, en in 26" dalen. Bij een relatie lage promotie-inspanning. In Europa hoeven ze het helemaal niet te pushen tegen de wil van de markt in, want ze verkopen alles wat ze maken kunnen wel in de VS. Het nieuwe topmodel, de Superfly, is niet aan te slepen. Backorders to de herfst. En dt terwijl het hele ding totaal andere geometrie heeft dan de standaard is. De meesten kopen de fiets zonder eerst met iets vergelijkbaar te hebben kunnen rijden. En toch bevalt hij goed.

Racers zijn de domste rijders als het gaat om materiaal. Eerst willen ze ergens niet aan, daarna kunnen ze niet meer zonder. Smalle banden, dikke banden, schijfremmen, alu, carbon, iedereen heeft wel bepaalde voorkeuren.
Brentjens heeft nu een sponsor (Trek) die modellen aanbiedt met een 29" voorwiel. Lijkt hem te bevallen. Terwijl de 29" liefhebbers niet meer aan een 26" achterwiel moeten denken.
In de VS zijn er al meerdere shops die gestopt zijn 26" aan te bieden. Kunnen ze niet achter staan, en toch al niet meer aan de straatstenen kwijtraken in hun regio.

Het aantal écht dikke 29" banden op de markt ligt tussen de 50 en 60 nu.

Racers zullen pas met 26" stoppen als hun sponsors het niet meer aanbieden. Maar het zal ze dan niet deren, omdat het met 29" ook zal blijken te kunnen.

Als de hele wereld naar top racers zou luisteren, was de klapschaats nooit een succes geworden. Gelukkig voor de klapschaats, stonden liefhebbers, dames, en jeugdrijders, er wél voor open, en hadden ze alle wereldrecords scherper gezet voor de Elite mannen er mentaal klaar voor waren.

Als je nu een goede 26"er hebt, koop dan volgend seizoen zo'n zelfde in de uitverkoop, en bewaar die voor later. Ooit kun je alleen nog kinder- en ligfietsen met die wielmaar krijgen.

steelhead

Bericht door steelhead » do apr 24, 2008 6:31 pm

wellicht is de omloop van Houfa ook niet de omloop om 26 aanhangers over te halen 29r te gaan rijden? Ik heb geen ervaring met Houfa... Maar iemand anders misschien?
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Exar

Bericht door Exar » do apr 24, 2008 8:57 pm

Het ging mij er niet om om 29" als concept af te kraken, en al helemaal niet om de verkoopaantallen van Gary Fisher onder de loep te nemen. Het enige dat ik constateerde, is dat de creme de la creme van het mountainbikeracewereldje niet op 29" rijdt.

Voor de mensen die denken dat racers conservatief zijn: ze proberen alles om maar sneller te zijn, zeker als het 'gratis' sneller is, dat wil zeggen door ander materiaal. Als je het ze niet ziet gebruiken tijdens wedstrijden betekent dat het voor hen niet werkt.

Gène

Bericht door Gène » vr apr 25, 2008 1:20 am

Ik sluit me aan bij Exar.

Ik denk dat bijvoorbeeld een Sauser allang het 29" concept heeft geprobeerd. Misschien heeft hij dat niet gedaan, misschien was het niet zijn ding. Maar hij zal het zeker hebben geprobeerd, die man is immers altijd met zijn materiaal bezig.

Ik vind het ook een beetje vreemd om te zeggen dat profs niet met hun materiaal bezig zijn. Zij zijn immers altijd met hun materiaal bezig en als zij zelf niet zoveel interesse erin hebben, zal hun mechanicien dat wel hebben. Ik kan me nog de lockout verlengstukjes herinneren van Roland Green. Hij wilde lockout op het stuur en zijn mechanicien heeft toen de knop "verlengt".

Wel moet gezegd worden dat het gros van de profs een stelletje bijgelovige zijn. Er zijn zat verhalen van bikers die een ritueel of iets anders bij of aan zich hebben, om maar goed te kunnen presteren. Ik kan me dan ook voorstellen dat 29" dan niet in het conservatieve plaatje valt.

Als de "massa" dan zo voor 29" kiest, waarom zie ik ze dan zo weinig in het wild? Hier in Limburg zie ik zelden een 29" rondkarren en aan de start van wedstrijden in België is het zoeken om er een te spotten. Daarnaast is Gary Fisher ook het enige merk dat echt iets doet met het concept. Tuurlijk zijn de kleinere merken als On One, Surly, etc ook actief bezig, maar Jan met de pet komt in de regel niet verder dan Trek en Giant. En juist die merken hebben het als assortiment aanvulling in hun gamma.

Maar goed, mijn verhaal begint weer een twist tussen 26" en 29" te worden en ik vind het te smaak gerelateerd. Ik denk dat 29" een grote medaille (olympisch) in de wacht moet slepen om echt een groot succes te worden, dus Absalon aan de 29"??

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr apr 25, 2008 8:55 am

NL bikers kopen wat de racers in de bladen rijden, geen wonder dat het hier nog niet zo aan slaat. In de VS heerst meer de instelling "Hey, it's a bike, let's try it for fun".
Een Nederlander kijkt naar een 29" fiets alsof er poep aan het zadel zit. je krijgt ze er niet op. NL'ers hebben de gave op voorhand al te weten dat het voor hen niet gaat werken.

Op lager niveau zijn er genoeg voorbeelden dat mensen betere uitslagen gingen rijden na de overschakeling naar 29". Zelf first timers. Ik las een keer een review van een kerel die zijn eigen 26" FS net opgevouwen had bij het inrijden. Het aanwezige Fisher demo team bood hem een 29" hardtail aan, om toch te kunnen starten. Hij had het nooit geprobeerd, wist niet goed wat ervan te denken, maar had niet echt een keus.
Zadel werd op juiste hoogte gezet, de rijder kreeg wat 29"-specifieke tips mee, en hop het startvak in. Het werd zijn eerste overwinning ooit.

Ook zijn er verhalen zoals deze : bij de Interbike demo days waren alle "leuke" bikes al uitgeleend, en lange rijen voor de uitleenstandjes. Alleen die ene 29"er wilde niemand rijden. Tja, je komt om te rijden, dus dan eerst op dat ding de paden maar verkennen, dacht iemand. Een kwartier later wist hij dat hij er zelf één moest hebben.

Exar, heeft zelf ook nooit goed geprobeerd. Zeker niet op een wedstrijdwaardige fiets, zoals bv die van Ninko. Dat is de NL geschoren benen instelling. Alsof je iets overkomt als je een iets andere wielmaat probeert. Alsof kinderen ineens niet meer kunnen fietsen als ze van 24" naar 26" gaan. Die zijn dan juist wát blij, en rijden gelijk beter. Maarja, logica is de NL'er vreemd. Als je 1m40 bent móet je naar 26", maar bij 1m80 zeker nog niet naar 29". loooogisch...

Grappig, Amerikanen zijn minder snel in MTB races dan redelijk wat EU's, maar passen zich wel sneller aan aan nieuwe technologie. Misschien om te proberen het gat te dichten? De Euro's hoeven dat niet, denken ze misschien. En ze willen geen vieze bips krijgen.
In 2004 hebben wat NL profs het gepobeerd. Lieten een crosser bouwen met recht stuur vaak. Banden gingen lek, surprise surprise. Lieten de dikke banden links liggen.

Wytze

Bericht door Wytze » vr apr 25, 2008 10:41 am

Grappig, Amerikanen zijn minder snel in MTB races dan redelijk wat EU's, maar passen zich wel sneller aan aan nieuwe technologie
nieuwe technologie :)

doe nou es niet net alsof het een wereld uitvinding is die de fietswereld op z'n kop zet!
29" is natuurlijk sneller op bepaalde parcoursen, net zoals 26" weer sneller is op andere.
met 29" ben je gewoon minder wendbaar (feit!), streeters en dirters vinden zelfs 26" te
groot en grijpen naar 24".

Ik denk dat de pro's echt nog wel met 29" gaan rijden op bepaalde parcouren, maar dat
26" nu de voorkeur heeft, maar sowieso zit 29" in de lift met de bevolking die
steeds langer wordt, iemand van 1,95m of langer ziet er niet uit op een 26" ;)

[alvast indek mode] wielen zijn gewoon groter, dus wielbasis is groter zoniet dan komt
je voet tegen het voorwiel bij scherp sturen. ja je kan over grotere obstakels omdat
je wiel groter is, maar een boom daar moet je toch ook met 29" echt omheen) [/alvast indek mode]

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr apr 25, 2008 11:20 am

Wytze schreef:
Grappig, Amerikanen zijn minder snel in MTB races dan redelijk wat EU's, maar passen zich wel sneller aan aan nieuwe technologie
nieuwe technologie :)

doe nou es niet net alsof het een wereld uitvinding is die de fietswereld op z'n kop zet!
29" is natuurlijk sneller op bepaalde parcoursen, net zoals 26" weer sneller is op andere.
met 29" ben je gewoon minder wendbaar (feit!), streeters en dirters vinden zelfs 26" te
groot en grijpen naar 24".

Ik denk dat de pro's echt nog wel met 29" gaan rijden op bepaalde parcouren, maar dat
26" nu de voorkeur heeft, maar sowieso zit 29" in de lift met de bevolking die
steeds langer wordt, iemand van 1,95m of langer ziet er niet uit op een 26" ;)

[alvast indek mode] wielen zijn gewoon groter, dus wielbasis is groter zoniet dan komt
je voet tegen het voorwiel bij scherp sturen. ja je kan over grotere obstakels omdat
je wiel groter is, maar een boom daar moet je toch ook met 29" echt omheen) [/alvast indek mode]
Feiten zijn blijkbaar subjectief. Ik met m'n lompe lijf (1m94 en te langen benen) kan op een relatief traag sturende 29"er de meeste 26" racers lossen, puur omdat mijn fiets beter loopt en meer grip geeft, zelf op de krapste paden die weleens in races voor komen.
"Voorkeur" bij racers is "wat de boer niet kent".
Racers werken ook met feiten die ze vaag gehoord hebben, of bij eerste indruk vanaf een afstandje vaststellen.

Extra wielbasis maakt een fiets niet trager in de bocht. Dat gaat zelfs niet universeel op voor auto's. Uiteindelijk gaan dwergen van <1m60 en reuzen van >1m90 gewoon even hard door bochten, de natuurwetten maken dat er per saldo grofweg evenveel snelheid te maken valt. De bochten wáár ik echt trager ben dan een ukkie, is dat puur te wijten aan schouder-boom clearance. Wielmaat is daar nauwelijk van invloed. En dan nog, het tijdsverlies is altijd een fractie van een seconde, terwijl rolweerstandsvoordeel gedurende elke seconde van de wedstrijd geldt.
In ruime bochten is 29" onomstotelijk sneller. Dat zijn alle bochten waar grip de beperkende factor is.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr apr 25, 2008 11:30 am

Wat Exar hier stelt is een constatering. Daar kan niemand iets tegen inbrengen (als ie waar is tenminste, en daar twijfel ik niet aan).

En of die racers nou wel of geen gelijk hebben daar kun je jaren over discusseren. Ik denk dat de meesten wel eens grotere wielen hebben geprobeerd. Wat de reden is dat ze er dan geen wedstrijden mee rijden lijkt me goed te verklaren: Voor HUN was het niet beter of sneller dan 26"

Boeien.

Er zijn ook geneoeg mensen die NIET aan de grote wielen kunnen wennen, noem ze mietjes of ongelovigen, slechte piloten of prutsers, maar als het niet bevalt kun je daar weinig aan doen denk ik. Voorliefde voor een soort fiets blijft persoonlijk en gebasseerd op gevoel.

Exar, hebje al eens op Ninkoo's fiets gereden? Zou je moeten passen.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Wytze

Bericht door Wytze » vr apr 25, 2008 11:43 am

@ Cloxxki: nou nog 1 keer proberen mijn punt te maken, dan stop ik, want van zo een
aartsconservatieve 29er is toch geen discussie te winnen ;)
Uitgaande van jou argumenten, waarom zou je stoppen bij 29"? is 36" dan niet het beste?
of wat is de beperkende faktor volgens jou om niet nog groter te gaan dan dat?

precies, je 1.94 blijkt dan toch te klein te zijn, dus 29" (of misschien wel 30,5") zou jou ideale maat zijn, zelfde reden waarom voor een hoop mensen juist 26" ideaal is

:arms:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr apr 25, 2008 11:54 am

Het grappige is dat in 20054, het HPC (nu Dolphin) team met de erg logge Nishiki's reed. 29" in NL (met korte starre vorken), 26" hardtails in het buitenland, omdat ze vering daar nodig vonden, maar de Nishiki's te traag vonden sturen.

Jelmer Pietersma reed met banden uit 1999 (WTB Nanoraptors met Maxxis plakkers)wel met grote voorsprong naar een NK titel, in Bergschenhoek. Veel slechtere banden voor dat parcours kan ik me amper voorstellen, althans voor :-)
Extreem bochtige stukken, heftige klims. en laat duidelijk zijn met zeer marginaal materiaal. Een stom alu frame met 26" starre Pace vok. Het werkte alleen wel heel goed.
Het jaar erop reden ze bij HPC weer 26" (BeOne), en wonnen minder. Nu hebben ze Brentjens ingehuurd om het winnen te regelen, soms op een 69er.
Overigens, BeOne had destijds wel 29" in het programma, en sprak zich uit als voorstander van het concept voor superieure rij-eigenschappen, maar durfde dat nog niet in races uit te gaan dragen. Men bouwde titanium custom 26"ers om rijders een goed gevoel te geven.

Er zijn ook gevallen bekend van overtuigde 29" racers die zich door hun omgeving terug op 26" hebben laten lullen, met al de gebruikelijke vooroordelen. Zeg tegen een racer dat iets nooit gaat werken, en na een tijdje gaan ze dat nog geloven ook. Onzekere manipuleerbare lui.

Het wordt interessant als de revolutie in de VS compleet is, terwijl men in Europa er nog niet aan wil. Niet uitgesloten dat het over 3 jaar zover is, bij gebrek aan ontwikkelingen aan deze kant van de oceaan.

Belangrijk is ina cht te nemen wie de banden- en vorken sponsors zijn van een team. Voorheen was het vaak een hold-up qua vorken, maar nu maakt iedereen 29", zelfs Cannondale. Banden zijn het volgende. Schwalbe heeft weinig teams meen ik, maar wel goede race banden, en meer op komst. Maxxis heeft nog geen pure 29" race banden, maar goed het goed in het hobby segment.
Bontrager sponsort Subaru-Fisher, maar biedt vooralsnog alleen een 1.8" XR als zogenaamde wedstrijdband. Zelfde trage band, maar smaller dus minder grip, lekker racey. Toch verkiezen de profs daar 29" boven 26". De 26" Bontragers zijn niet veel sneller of lichter :-) Er is meer op komst van Bontrager, en dat zal hun prestaties alleen verder bevorderen. Ze zullen wel moeten, als een Subaru rijders naar Peking mag. Moet er niet aan denken,

Semi-profs in de VS, die zelf hun materiaal kunnen kiezen, rijden relatief zeer veel op 29". Je ziet daar lui op mis-matches banden, customer stalen frames, etc. Maar wel hoog scoren en zelfs winnen in de grootste naionale events, tegen ook Olympische kandidaten. Jesse LaLonde doet dat zelfs op een SS Fisher.
Ik weet dat de Giant profs in de US graag 29" willen, maar het van Giant nog niet krijen.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr apr 25, 2008 2:54 pm

Ik moet zeggen dat ik zelf veel kant tekeningen zet bij het 29", leuk voor uit de kluiten gewassen personen, maar voor een gemiddeld persoon, mwoah. Die discussie is al vaak gevoerd, maar het blijft natuurlijk de spil van het verhaal. Zeker op de technische ondergronden (zoals Houffa) zal IMO een 29er nauwlijks voordelen kennen, maar ja: er zijn vast mensen die daar anders over denken.

En als 26" vanuit de fabrikanten/sponsoren worden gestimuleerd omdat 29" te populair word, zou dan iemand een overwinning voor laten liggen door gedwongen 26" te moeten rijden? Denk het niet.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr apr 25, 2008 3:46 pm

Misschien ga ik binnenkort wel wat zinnigs zeggen, omdat ik Houffalize heb gereden op een Bart signature 69er...

Pieter!

Bericht door Pieter! » vr apr 25, 2008 7:26 pm

Ik ben het met Cloxxki eens.

Waarom zou 24" inch voor iedereen te klein zijn en 29" voor iedereen te groot? Is er een natuurwet die zegt dat 26" de magische maat is IEDEREEN: lang, kort, dik of dun? En als 26" dan zo ideaal is, waarom rijden racefietsers dan allemaal op 28" wielen? Of is wendbaarheid en licht gewicht niet van belang in het wegracen?

Conservatisme, meer is het niet :roll:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za apr 26, 2008 4:23 pm

Pieter! schreef:Ik ben het met Cloxxki eens.

Waarom zou 24" inch voor iedereen te klein zijn en 29" voor iedereen te groot? Is er een natuurwet die zegt dat 26" de magische maat is IEDEREEN: lang, kort, dik of dun? En als 26" dan zo ideaal is, waarom rijden racefietsers dan allemaal op 28" wielen? Of is wendbaarheid en licht gewicht niet van belang in het wegracen?

Conservatisme, meer is het niet :roll:
Het mooie van racefietsen is dat ze wellicht een significant luchtweerstandsvoordeel kunnen halen uit 650c. En toch kiest men voor die paar bochtjes en kasseien voor de grootst toegestane wielmaat. Ook de gemiddeld 15- 20cm kortere dames. Gek van ze, of is een fractie rolweerstand het al bij een (toch al licht rollende) racefiets de moeite?

Benieuwd naar de Bart 69er. Wat is er van weet, deugt de voorkant, dankzij Fisher's jaren research en ervaring. MIjn mening blijft dat 29" meer te bieden heeft op spannende parcoursen dan op strandraces, al zal het gros van de racers het omgekeerde denken, tot ze het echt geprobeerd hebben.

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » zo apr 27, 2008 8:46 pm

Ik denk dat het qua snelheid allemaal niet erg veel uitmaakt. Een 26 of een 29.
De gene die zeggen dat een 29"er niet wendbaar is vraag ik om een keer mee te gaan mtb-en, of om uberhaubt zelf eens een 29 te testen!
Ik ben er in ieder geval erg tevreden over, meer grip in klimmen (zeker in mul zand en modder, wat al meerdere malen het verschil heeft bepaald tussen lopen of fietsen).
Ik moet hem nog opbouwen, maar anders heb ik over 2 weken nog een 29" testbike (On One Scandal 19,5"), met een volledige xt 2008 disc groep erop.
Maarja, eerst rijden, dan oordelen lijkt me een strak plan...
Owja, en wat is wendbaarheid, de draaicirkel zou idd best eens iets groter kunnen zijn, hoevaak maak je een bocht met een radius van een minder dan een meter? :roll:

steelhead

Bericht door steelhead » ma apr 28, 2008 12:10 pm

Minder wendbaar = stabiel

In de bladen worden sommige termen nogal eens verkeerd of eenzijdig uitgelegd. Stijdheid is ook zo'n dooddoener. Er fietsen nu dus hele volkstammen op 'lekker' stijve fietsen rond. Terwijl er zeker iets te zeggen is voor een minder stijf (lees: comfortabel) frame.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

partyboj

Bericht door partyboj » do mei 01, 2008 9:54 pm

Woensdag (koninginnedag) won iemand op een 29'er (met vrij smalle bandjes) de funklasse race in Havelte!
Ik reed op een 26", anders had ik gewonnen natuurlijk :lol:!

Ik heb nog even staan praten met iemand die ook een 29'er reed (ik vermoed Ninkoo)
Ik moet zeggen dat ik weer aan het twijfelen ben of ik mijn Epic toch maar niet eens moet inruilen voor een GF Paragon!

Brum.

Bericht door Brum. » vr mei 02, 2008 8:48 am

partyboj schreef:Woensdag (koninginnedag) won iemand op een 29'er (met vrij smalle bandjes) de funklasse race in Havelte!
Ik reed op een 26", anders had ik gewonnen natuurlijk :lol:!

Ik heb nog even staan praten met iemand die ook een 29'er reed (ik vermoed Ninkoo)
Ik moet zeggen dat ik weer aan het twijfelen ben of ik mijn Epic toch maar niet eens moet inruilen voor een GF Paragon!
Met een 26" zou die niet gewonnen hebben? Lijkt me toch sterk...

partyboj

Bericht door partyboj » vr mei 02, 2008 9:14 am

Ik weet niet hoe jij het leest, maar volgens mij zeg ik dat ook niet :angelnot:
Het was gewoon een feit dat hij op een 29'er reed, that's all!
De discussie was of wedstrijdrijders wel of niet op 29'ers rijden... Nou sommige nog wel dus ;)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr mei 02, 2008 12:22 pm

Mij bereikt inderdaad bericht dat die winnaar in Havelte reed op een Cannondale met Crow bandjes. Snelle bandjes, maar voor die zandbak wat mij betreft niet ideaal. Ik vond ze daar te smal, te veel wegzakken.

marc / fisherbike

Bericht door marc / fisherbike » vr mei 02, 2008 7:18 pm

Ik rijdt nog op 26".
Maar als ik naar mijn zoontje kijk, hoe gemakkelijk hij met zijn 20" wieltjes rijdt t.o.v.
zijn 16" wieltjes. Een stoeprand komt hij niet op met zijn 16", terwijl het een
makkie is met zijn 20".
Dus eens wordt het voor mij ook een 29".

Marc.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr mei 02, 2008 7:59 pm

Giant maakt al heel goede 29" kinderfietsen. Nee, echt 29", want 2.35" sloffen eronder.

Wat ze met volwassenenfietsen nu aan moeten, daar is Giant nog over aan het piekeren.

JeroenK

Bericht door JeroenK » vr mei 02, 2008 8:18 pm

Ach wat een leuk topic :D.

Ik denk dat Ninko het bij het rechte eind heeft: Het maakt geen donder uit. Laten we dus snel alles behalve 26" verbieden, zodat er niet in rap tempo nóg meer standaarden ontstaan met als enige reden: Unique selling points genereren met twijfelachtige praktische basis, waar de mensen met drang om apart te zijn gretig van snoepen. 29", 650B, tube wielen voor MTB, 25.4/OS, HollowtechII, BB30, Square Taper, Octalink, ISIS, 1001 zadelpen maten, IS/Postmount, IS/centerlock, wat krijgen we straks weer? In Houffa zie ik Gary Fisher dames rijden op 15" fietsjes met achterlijk breed rizer stuur met de armen in een houding die je onmogelijk natuurlijk kan noemen. Todd Wells die ten einde raad in de klim het midden van zijn 70cm stuur vast gaat pakken, omdat zijn ellebogen de boompjes naast het pad zouden raken als ie én diep wil zitten én zijn stuur op de uiteinden wil vasthouden... Fijn hoor, die trends in de USA!

Er zijn altijd voordelen te noemen, maar faire competitie die niet is gebaseerd op materiaal is een groot goed. Het excuus "de verkeerde banden gekozen" kan ik goed hebben, maar zodra iemand gaat roepen "de verkeerde fiets uit de camper getrokken", ga je vind ik een lijn over naar voordeeltjes op basis van kapitaalkrachtigheid van de sporter die je niet moet willen. De enigen die daar baat bij hebben zijn de fabrikanten. </Lenin modus>

Exar constateert het goed: In de wedstrijdsport blijft de revolutie uit.
Laatst gewijzigd door JeroenK op za mei 03, 2008 7:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie