de bike van Nys
Moderators:JJ, Beheerders
"Sven Nys gaat eind mei het mountainbikeparcours van de Olympische Spelen in Peking verkennen. De veldrijder gaat samen met Filip Meirhaeghe, Roel Paulissen en bondscoach Rudy De Bie op stage.
Dan beslist Nys ook of hij de Spelen rijdt met een omgebouwde crossfiets in plaats van een mountainbike. (Belga) "Het reglement ziet er geen graten in en op dat parcours is het zeker een optie", zegt De Bie.
De voorbereiding voor Nys begint op 31 maart.
De olympische race is op 23 augustus.
"Nys is er volop mee bezig", zegt De Bie.
Wordt dit de definitiefe doorbraak van de 29er of monstercross. Ik ben benieuwd!!
Dan beslist Nys ook of hij de Spelen rijdt met een omgebouwde crossfiets in plaats van een mountainbike. (Belga) "Het reglement ziet er geen graten in en op dat parcours is het zeker een optie", zegt De Bie.
De voorbereiding voor Nys begint op 31 maart.
De olympische race is op 23 augustus.
"Nys is er volop mee bezig", zegt De Bie.
Wordt dit de definitiefe doorbraak van de 29er of monstercross. Ik ben benieuwd!!
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
Zijn de Belgen op de hoogte van het bestaan van 29"?
Nijs gaat er wellicht van uit dan een crosser sneller is. Rijd taltijd en overal op tubes, 700c cross, 650c MTB.
Inderdaad, het UCI reglement is vrij dom opgsteld (ze luisterden niet), dus zijn reguliere cross fietsen nu legaal. Aan parcoursbouwers om dikke banden nuttig te maken.
Mijns inziens is het snelste een "gewone" starre carbon 29" fiets, met de juiste banden, zonden binnenband. Of 45mm Dugasten intrinsiek sneller zijn dan een tubeless 2.0" Crow? Ik betwijfel het.
Een smal krom stuur sneller op een MTB parcours dan een fijn 17º Salsa stuur? Ik betwijfel ook dat.
Een fiets van 1m03 wielbasis sneller dan een lange MTB? Kan het me niet voorstellen.
Wie sponsort Nijs? Gazelle? Lekker vooruitstrevend bedrijf, dat komt wel goed in Peking dan.
Nijs gaat er wellicht van uit dan een crosser sneller is. Rijd taltijd en overal op tubes, 700c cross, 650c MTB.
Inderdaad, het UCI reglement is vrij dom opgsteld (ze luisterden niet), dus zijn reguliere cross fietsen nu legaal. Aan parcoursbouwers om dikke banden nuttig te maken.
Mijns inziens is het snelste een "gewone" starre carbon 29" fiets, met de juiste banden, zonden binnenband. Of 45mm Dugasten intrinsiek sneller zijn dan een tubeless 2.0" Crow? Ik betwijfel het.
Een smal krom stuur sneller op een MTB parcours dan een fijn 17º Salsa stuur? Ik betwijfel ook dat.
Een fiets van 1m03 wielbasis sneller dan een lange MTB? Kan het me niet voorstellen.
Wie sponsort Nijs? Gazelle? Lekker vooruitstrevend bedrijf, dat komt wel goed in Peking dan.
Colnago, toch?Cloxxki schreef:Zijn de Belgen op de hoogte van het bestaan van 29"?
http://www.colnago.com/en/catalogo2008/c50cross.php
29ers worden regelmatig gebruikt door Belgen voor strandraces (Filip bijvoorbeeld)
Ik vindt het juist goed dat er rumte (UCI regelement) is voor innovaties
Kan nergens vinden of dugast 45mm maakt
Het gaat er niet alleen om wat sneller is maar ook wat voor iemand persoonlijk werkt / gewend is.
Een sponsor sticker is zo op je fiets geplakt
Eeen paar drops in het parcour en het is brede banden tijd
Ik vindt het juist goed dat er rumte (UCI regelement) is voor innovaties

Kan nergens vinden of dugast 45mm maakt
Het gaat er niet alleen om wat sneller is maar ook wat voor iemand persoonlijk werkt / gewend is.
Een sponsor sticker is zo op je fiets geplakt

Eeen paar drops in het parcour en het is brede banden tijd

Cloxxki schreef:Zijn de Belgen op de hoogte van het bestaan van 29"?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
-
Dit is een grapje toch? Ik heb voor de gein eens even op hun website gekeken en ik wordt er niet bepaald warm vanCloxxki schreef: Wie sponsort Nijs? Gazelle? Lekker vooruitstrevend bedrijf,

De enige fietsen die wel aardig zijn, zijn de racefietsen, hoewel ik graag een stalen versie had gezien.
Kijk je naar de stadsfietsen en de MTB's dan wordt je heel verdrietig. Weinig vernieuwing. Géén Rolhloff, géén fixies, géén snelle singlespeeds, géén 29", géén dikke banden. Géén leuke retro fietsen, riem-aandrijvingen enz.
Wél heel veel overbodige rotzooi op de fietsen, die geen enkel nut hebben behalve dat ze de prijs, het gewicht en de onderhoudsgevoeligheid opvoeren.
- verende voorvorken bijvoorbeeld. Waar oma met een vaartje van 15 km/u mee over het perfect gladde Nederlandse asfalt-fietspad zoeft. Jaaaa, dan heb je echt vering nodig

- extra koelschijven bij de rollerbrakes. Wat oma remt haar voorrem roodgloeiend

- leuke spaakpatronen in stadsfietsen, die de sterkte van de velg verminderen.
Als hier iemand van Gazelle meeleest, bij deze een paar dingetjes die ik graag zou zien op fietsen (of het nu een racer, stadsfiets of mtb is):
- Stadsfiets: stalen frame, starre stalen voorvork, sportieve geometrie, singlespeed, maar dan met top-naven. Geen kettingkast en een stoere ketting (goud of zo). Leuke bandjes erbij (bijvoorbeeld rood).
- als je met spaakpatronen bezig gaat, prima. Ik heb wel belangstelling voor een oersterk 40-spaaks wiel
- voor klassiekere stadsfietsen met versnellingsnaaf en kettingkast: verzin iets waardoor je het achterwiel binnen 2 minuten er uit kunt halen
- een stalen 29" MTB met V-Brakes, en met als opties een fixed/free naaf of een Rohloff
- een her-uitgave van een fiets uit de jaren 1930, jullie hebben een gouden historie, dóe er wat mee!
Waarom zou je voor een technisch parcours eerder een BMX kiezen?Mr Elsworth schreef:Heb het parcours in levende lijve gezien en kan mij voorstellen dat Nys speelt met de gedachte om een crosser te gebruiken of Absalon een 29'er. Tis namelijk niet echt een zeer technisch (lees imho; een echt mountainbike) parcours. Zie het maar als zo veel dat uit China komt, een beetje nep.
Het is mijn onbescheiden mening dat je op racebanen eerder weg kunt komen met kleine wieltjes dan op rammelbanen.
Wel is het zo dat je op racebanen ook beter weg komt met smallere bandjes, maar dat is gelijk voor 26" en 28". Ik heb ze in Bergschenhoek, toen het er mooi bij lag, op 1.3" Vredestijn slicks zien rijden, en hard ook. Of het daarmee ook echt een voordeel is...misschien boven de 35-40km/u.
Op een racebaan met weinig hobbels, lastige stroken, en bochten met ruime grip, is er minder reden voor grotere velgen (rolweerstand), vering (controle) of dikke banden (grip). Misschien moet nijs gewoon een 26"er met tubeless Supermoto's proberen. In Brabant kan dat een knap vlotte setup zijn...
Perik schreef:Je vergeet de H-bar, wollen fietskleding, retro Campy koerspetjes, rvs gepolijste achterpatjes, bovenbuisbeschermers, -60gr stuurpen, en geïntegreerde flesopeners nog.Pieter! schreef:Dit is een grapje toch?

Je snapt wat ik bedoel! Maar ik denk dat de mensen op dit forum een andere smaak hebben dan de gemiddelde Herman en Jannie .....
Maar merken als Sparta en Giant hebben meer avontuur in hun collecties. Die gazelle stadsfietsen, ik geloof dat ze 10 modellen hebben, maar ze zijn allemaal hetzelfde!
Maak inderdaad eens een fiets in blank gelakt RVS of zo, dan trek ik er zelf wel een Merino-wollen koerstrui bij aan

M'n vriendinnetje heeft net een Trek stadsfiets gekocht, was de beste koop, tot mijn eigen verbazing.
Ik kick op de 29" KINDERfietsen van Giant. Die met 2.35" Big Apples, ja...
Suffe MTB's verder natuurlijk, beiden merken
Lui als Nys (ik verder oneindiog respect voor hem hoor, heb een paar maal aan zijn wiel gezeten in crosses) denken vaak dat smallere banden overal en altijd sneller rollen. Denken dan dat strandraces niet hun ding zijn. Net als rotsblokken op het parcours. In werkelijkheid rollen dikke banden beter, ook op het strand, en helpen ze vooral als het parcours meer naar MTB neigt dan naar Cross.
Ik kick op de 29" KINDERfietsen van Giant. Die met 2.35" Big Apples, ja...
Suffe MTB's verder natuurlijk, beiden merken

Lui als Nys (ik verder oneindiog respect voor hem hoor, heb een paar maal aan zijn wiel gezeten in crosses) denken vaak dat smallere banden overal en altijd sneller rollen. Denken dan dat strandraces niet hun ding zijn. Net als rotsblokken op het parcours. In werkelijkheid rollen dikke banden beter, ook op het strand, en helpen ze vooral als het parcours meer naar MTB neigt dan naar Cross.
-
Ik zou in elk geval een paar mistlampen op de fiets monteren - allemachtig, wat een smog daar.
Welke idioot heeft het bedacht om de OS te houden in:
- een dictatuur
- waar het 's zomers 40 gr is met een hoge luchtvochtigheid
- en zeer erge luchtvervuiling
Maar goed, das een andere discussie.
Die mistlampen zou al een mooi 'statement' zijn
- een dictatuur

Pieter! schreef:Weten ze! maar imago is nou eenmaal zoCloxxki schreef: Als hier iemand van Gazelle meeleest, bij deze een paar dingetjes die ik graag zou zien op fietsen (of het nu een racer, stadsfiets of mtb is):
En dan rijden ze zelf op een moutain rolher
Orbea is de gazelle van Spanje (marktpositie, doelgroep enz.)
Laatst gewijzigd door ott op di feb 19, 2008 12:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Hybrides met carbon voor- en achtervork en Acera stuffPieter! schreef: Wél heel veel overbodige rotzooi op de fietsen, die geen enkel nut hebben behalve dat ze de prijs, het gewicht en de onderhoudsgevoeligheid opvoeren.

This ain't no sun tan, we got a mud tan!
money, money, money, must be funny, in a rich man's world.Pieter! schreef:Ik zou in elk geval een paar mistlampen op de fiets monteren - allemachtig, wat een smog daar.
- een dictatuur
![]()
![]()
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Uhhh , je gaat niet door voor de koelkast.ott schreef:Orbea is de gazelle van Spanje (marktpositie, doelgroep enz.)
Orbea heeft een hele mooie 29-er...
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!