Grote wielen in MTB-frame...
Moderators:JJ, Beheerders
-
- Berichten:8
- Lid geworden op:wo okt 31, 2007 11:22 am
- Locatie:Voorschoten
Wil een oud MTB-frame ombouwen naar singlespeed...
Zou het lukken om 28"-racewielen in een 26" MTB-frame te passen?
Probleem van verticale dropouts kun je dan opvangen met kettingspanner van bijvoorbeeld Surly? Evt. ook bij gebruik van versnellingsnaaf?
De remnokken zitten dan uiteraard te laag: terugtraprem of rollerbrake achter? Aan de voorzijde evt. een langere vork zoals M-gineering deze aanbiedt, zodat ik V-brakes kan monteren? Stuurpen zit nu geklemd i.p.v. ahead...wat moet ik veranderen voor montage van ahead-vork?
Een hoop vragen...misschien niet allemaal even logisch (of juist wel)...zin om een winterfiets te knutselen...
Zou het lukken om 28"-racewielen in een 26" MTB-frame te passen?
Probleem van verticale dropouts kun je dan opvangen met kettingspanner van bijvoorbeeld Surly? Evt. ook bij gebruik van versnellingsnaaf?
De remnokken zitten dan uiteraard te laag: terugtraprem of rollerbrake achter? Aan de voorzijde evt. een langere vork zoals M-gineering deze aanbiedt, zodat ik V-brakes kan monteren? Stuurpen zit nu geklemd i.p.v. ahead...wat moet ik veranderen voor montage van ahead-vork?
Een hoop vragen...misschien niet allemaal even logisch (of juist wel)...zin om een winterfiets te knutselen...
- 28" wielen in een 26" mtb is geen punt, als je gewoon wegbandjes monteert. Ik dacht dat je meestal ook met crossbandjes (30-35mm) wegkomt.
- Mavic maakt eventueel een dingetje om je remprobleem op te lossen: http://www.mavic.fr/mtb/products/Rehaus ... 23944.aspx Ik zeg niet dat het beter is dan wat je zelf verzint, lelijker sowieso.
- kettingspanners zijn er legio, wat de beste is? Die vraag mag iemand anders beantwoorden.
- betreffende de vork: 1" of 1,1/8"? Da's de eerste vraag. Als je over gaat op een ahead-systeem, moet je in ieder geval de bovenste helft van je balhoofd vervangen. Dat komt praktisch altijd neer op een nieuw balhoofd, eigenlijk. Het makkelijkste is weer die Mavic-adapter.
Ik heb trouwens geen ervaringen met dat ding, anders dan die enkele keer dat ik em in handen had en bedacht dat ik dat nooit zou willen.
- Mavic maakt eventueel een dingetje om je remprobleem op te lossen: http://www.mavic.fr/mtb/products/Rehaus ... 23944.aspx Ik zeg niet dat het beter is dan wat je zelf verzint, lelijker sowieso.
- kettingspanners zijn er legio, wat de beste is? Die vraag mag iemand anders beantwoorden.
- betreffende de vork: 1" of 1,1/8"? Da's de eerste vraag. Als je over gaat op een ahead-systeem, moet je in ieder geval de bovenste helft van je balhoofd vervangen. Dat komt praktisch altijd neer op een nieuw balhoofd, eigenlijk. Het makkelijkste is weer die Mavic-adapter.
Ik heb trouwens geen ervaringen met dat ding, anders dan die enkele keer dat ik em in handen had en bedacht dat ik dat nooit zou willen.

Ik heb wel eens een 26 inch mtb voorzien van 28 inch wielen en gewoon remhoeven van een racefiets gemonteerd. Het paste precies in de gaatjes waar de spatborden monteerd (voor en achter). De remhoeven waren vrij oud en lang. Tegenwoordig zijn ze veel korter, er zit dan dus erg weing ruimte tussen het remmannetje/vork en band.
De fiets reed overigens K*T maar dat lag waarschijnlijk aan de geometrie.
De fiets reed overigens K*T maar dat lag waarschijnlijk aan de geometrie.
-
- Berichten:8
- Lid geworden op:wo okt 31, 2007 11:22 am
- Locatie:Voorschoten
Wil je 28" monteren voor smalle grote wielen of voor een grotere doorsnede. Als het puur om de doorsnede gaat, kun je misschien big apples 26" monteren?
Max. doorsnede van big apple 60-559 = 683 mm (bron)
* 559 + 2× +/-60 = 683
De max doorsnede is niet heel veel kleiner dan een racebandje van 25 (eigen interpretatie)
* 662 +2× +/- 25 = 710
Ik vind persoonlijk de looks van een big apple wel wat hebben.
Max. doorsnede van big apple 60-559 = 683 mm (bron)
* 559 + 2× +/-60 = 683
De max doorsnede is niet heel veel kleiner dan een racebandje van 25 (eigen interpretatie)
* 662 +2× +/- 25 = 710
Ik vind persoonlijk de looks van een big apple wel wat hebben.
Doubt Kills Dreams
Je zou ook de Big Hank slick kunnen nemen. Ik heb ergens gelezen dat de 26*2.5. een hoogte heeft van +/- 27" (68.58mm) Waarschijnlijk is dit niet de hoogte op max spanning.
Dé banden voor een fixie supermotard lijkt mij
Iemand ervaring met Grote Henk op de weg?
Update: Reactie van Beukers Bike Centre: De Big Hank hebben we inmiddels niet meer, de rolweerstand (zowel weg als strand) bleek een stuk hoger als bv de Big Apple van Schwalbe
Dé banden voor een fixie supermotard lijkt mij
Iemand ervaring met Grote Henk op de weg?
Update: Reactie van Beukers Bike Centre: De Big Hank hebben we inmiddels niet meer, de rolweerstand (zowel weg als strand) bleek een stuk hoger als bv de Big Apple van Schwalbe
Laatst gewijzigd door Gijsberg op ma nov 19, 2007 4:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Doubt Kills Dreams
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
622. Maar tel 13mm op voor de echte buitendiameter, bij beide wielmaten.Gijsberg schreef:Wil je 28" monteren voor smalle grote wielen of voor een grotere doorsnede. Als het puur om de doorsnede gaat, kun je misschien big apples 26" monteren?
Max. doorsnede van big apple 60-559 = 683 mm (bron)
* 559 + 2× +/-60 = 683
De max doorsnede is niet heel veel kleiner dan een racebandje van 25 (eigen interpretatie)
* 662 +2× +/- 25 = 710
Ik vind persoonlijk de looks van een big apple wel wat hebben.