Zoek maar alvast een dikke looien pijp...

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Cloxxki
Zoek maar alvast een dikke looien pijp...

Bericht door Cloxxki » zo sep 02, 2007 11:21 pm

...om je achterbrug wat verder open mee te meppen.

Die Schwalbe Racing Ralph 29x2.4" gaat hoogstwaarschijnlijk op jouw fiets niet achterin passen namelijk :-)

Eurobike was tof, een veelvoud van het hoogste aantal 29"ers van eerdere edities. En die Ralph man...de WTB Weirwolf 2.55 past er zowat onder!

Voor mensen met een krap achterwerk komt er ook een 2.25" versie.

2.4 :
640g
Alleen de Crow is over harder paden nog sneller waarschijnlijk
niks is breder
té tof!
Laatst gewijzigd door Cloxxki op ma okt 22, 2007 10:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

dader

Bericht door dader » ma sep 03, 2007 7:34 am

Heb al een paar Schwalbe importeurs gemaild in Nederland en Duitsland en Noorwegen (die van de MTBR foto). Helaas zijn ze niet echt positief over een snelle levering en verwachten ze de band pas eind dit jaar.
Ik hoop dat JJ wat kan lospeuteren, want dit zijn echt dikke banden!

Gelukkig passen ze wel in een One9!

Afbeelding

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma sep 03, 2007 10:50 am

dader schreef: Gelukkig passen ze wel in een One9!
En daar gaan ze in ook!

@Cloxxi,weet je toevallig het gewicht van deze RR?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma sep 03, 2007 10:52 am

@Tuig,

640 gram geclaimd gewicht.

dader

Bericht door dader » ma sep 03, 2007 11:08 am

schwalbe site

@Het Tuig, helaas is de maximale belasting 150kg

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma sep 03, 2007 4:23 pm

640g is echt licht. De oude 26x2.4 was al rond de 600g. Magistraal rijdt die, voor een kleinevelgband.

ott

Bericht door ott » ma sep 03, 2007 5:23 pm

Cloxxki schreef:640g is echt licht. De oude 26x2.4 was al rond de 600g. Magistraal rijdt die, voor een kleinevelgband.
RR als 29er de enige band die ik de moeite waard vind om mijn ouwe e wisselen. Maar wacht even..........
= Nieuw profiel, krijgen we ook de ferrious fred die is vet :o
= 2.4? volgens schwalbe, maar die rakkers daar kunnen niet meten, kan iemand er een nederlandse centimeter naast houden :lol:
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma sep 03, 2007 5:49 pm

Soms meten ze suf, zoals de Little Albert die eigenlijk Albertiny had moeten heten.

Wat we op een Ellsworth Evolve gemonteerd zagen, is ruim dik genoeg voor elk DH bak. Alleen dus met talrijke lage vierkantige nopjes die het nieuwe RR profiel opmaken.
Optisch al minimaal 58mm op het karkas, met een smalle velg. Als je 29mm Salsa velgen hebt, wordt dit een gru-we-lij-ke combo. Ik sluit niet uit dat je meer dan 60mm gaat meten. :arms: dus.

Ik heb er meteen al een nieuwe toepassing voor. :D Noppen eraf snijden, en voila : 500-500g STRANDband. :evil:
Sneller dan de Supermoto, minstens zo dik, stukje lichter, en dan nog 29" ook! :shock:
Laatst gewijzigd door Cloxxki op ma sep 03, 2007 5:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma sep 03, 2007 5:50 pm

Oh, de Amerikaanse Schwalbe probeert wel een Furious Fred te krijgen ja. Ik wil de 2.25" versie, die lijkt me helemaal top voor de saaiere raceparcoursen. Zag hem op wat bikes, zeer tof.

ott

Bericht door ott » ma sep 03, 2007 6:34 pm

Cloxxki schreef:Oh, de Amerikaanse Schwalbe probeert wel een Furious Fred te krijgen ja. Ik wil de 2.25" versie, die lijkt me helemaal top voor de saaiere raceparcoursen
Zit nog een hoop profiel op, kan wel wat meer hebben toch?
Afbeelding
Cloxxki schreef: is ruim dik genoeg voor elk DH bak.
Nou, nou, :arms: breed in ieder geval. Genoeg profiel
Afbeelding
Cloxxki schreef: Ik heb er meteen al een nieuwe toepassing voor. :D Noppen eraf snijden, en voila : 500-500g STRANDband. :evil:
Sneller dan de Supermoto, minstens zo dik, stukje lichter, en dan nog 29" ook! :shock:
Freak :lol: :lol:
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma sep 03, 2007 9:45 pm

Cloxxki schreef:Oh, de Amerikaanse Schwalbe probeert wel een Furious Fred te krijgen ja. Ik wil de 2.25" versie, die lijkt me helemaal top voor de saaiere raceparcoursen. Zag hem op wat bikes, zeer tof.
Yo,

Leg me nou eens uit waarom je die band in 2,25 wilt, waarom niet breder?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di sep 04, 2007 1:03 pm

Hubert ! schreef:
Yo,

Leg me nou eens uit waarom je die band in 2,25 wilt, waarom niet breder?
Ja, inderdaad. Maar soms is het gewoon tof om een bandje van 400g te hebben, voor de weegschaal, en voegt extra breedte ook niet heel veel toe. Verder gaat die RR2.4 al in de meeste frames niet passen. Hoe graag ik ook een dikke Furious Fred wil, een 2.25" is voor mij plenty, ga ik mee vliegen!

dader

Bericht door dader » di sep 04, 2007 1:08 pm

2.4 voor en 2.25 achter?

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di sep 04, 2007 2:23 pm

dader schreef:2.4 voor en 2.25 achter?
Dikkere banden hebben minder rolweerstand, rond de 70 a 80% van de totale rolweerstand van een fiets komt uit de achterband, dan zou je toch denken dat je juist achter een dikkere band wilt .......

Ik ga voor RR 2.4" 'rondom', die weegschaal van Klok interesseert me niet zo heel veel ;)

Erikje

Bericht door Erikje » di sep 04, 2007 3:46 pm

Iemand van de wijsneuzen die mij kan uitleggen wat het verschil in Wattage is om een zwaardere/bredere band met minder rolweerstand rond te draaien t.o.v. een lichtere/smallere band met meer rolweerstand? 8)

Erikje

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di sep 04, 2007 3:49 pm

Hubert ! schreef: ... rond de 70 a 80% van de totale rolweerstand van een fiets komt uit de achterband ...
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Heeft u daar enig bewijs voor :? ;) Lijkt mij namelijk een beetje veel. Wel heb ik laatst ergens een artikel gelezen over verschil in weerstand tussen Ralph's 2.10 en 2.25, waarbij de 2.25 dus beter rolde (offroad wel te verstaan!!!)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

dader

Bericht door dader » di sep 04, 2007 4:02 pm

Heb net een mail gehad van Schwalbe, de banden zijn vanaf week 42 (15 oktober) leverbaar.

dader

Bericht door dader » di sep 04, 2007 4:05 pm

Hubert ! schreef: Dikkere banden hebben minder rolweerstand, rond de 70 a 80% van de totale rolweerstand van een fiets komt uit de achterband..
Omdat er meer gewicht op de achterband rust?

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di sep 04, 2007 4:05 pm

sneeuwpop schreef:
Hubert ! schreef: ... rond de 70 a 80% van de totale rolweerstand van een fiets komt uit de achterband ...
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Heeft u daar enig bewijs voor :? ;) quote]

Je kunt een goede indicatie krijgen wanneer je je fiets (met jezelf er op) parkeert met beide wielen op een andere weegschaal.
Op die manier kun je kijken hoeveel procent van het totale gewicht van fiets + berijder op de achterband rusten. Dat geeft een goede indicatie.
sneeuwpop schreef:Wel heb ik laatst ergens een artikel gelezen over verschil in weerstand tussen Ralph's 2.10 en 2.25, waarbij de 2.25 dus beter rolde (offroad wel te verstaan!!!)
Precies, met als bonus nog je winst aan grip en comfort!
Laatst gewijzigd door Hubert ! op di sep 04, 2007 4:20 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di sep 04, 2007 4:06 pm

dader schreef: Omdat er meer gewicht op de achterband rust?
Exact.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di sep 04, 2007 4:12 pm

Erikje schreef:Iemand van de wijsneuzen die mij kan uitleggen wat het verschil in Wattage is om een zwaardere/bredere band met minder rolweerstand rond te draaien t.o.v. een lichtere/smallere band met meer rolweerstand? 8)

Erikje
Thanks ;)

Ik heb hier geen data van bij de hand, bijdehand ;). Het hangt af van de snelheid.
Gevoelsmatig ( ... ) zeg ik dat draaiend meergewicht qua extra wattage te verwaarlozen omdat je dat terug krijgt, snelheid ín het wiel krijg je terug wanneer je stopt met trappen omdat je wiel langer blijft doordraaien.
Rolweerstand is puur verlies. Wel neemt het procentueel gezien af bij hogere snelheid, luchtweerstand gaat dan de overhand nemen.

Een grotere wijsneus ben ik niet helaas.

dré

Bericht door dré » di sep 04, 2007 4:26 pm

Ik ga voor RR 2.4" 'rondom', die weegschaal van Klok interesseert me niet zo heel veel ;)[/quote]

Helemaal mee eens. Maar achter blijft zeker een probleem met het passen zoals Klok al zei. In een Niner Sir gaat het denk ik niet passen. Een WW 2,55 past goed maar meer moet het eigenlijk niet zijn (5 mm over). Voor heel veel fietsen gaat het "rondom" dus NIET passen

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di sep 04, 2007 4:56 pm

Met andere woorden, dit verschilt dus per setup van de bike! ;)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Erikje

Bericht door Erikje » di sep 04, 2007 5:26 pm

Hubert ! schreef:
Erikje schreef:Iemand van de wijsneuzen die mij kan uitleggen wat het verschil in Wattage is om een zwaardere/bredere band met minder rolweerstand rond te draaien t.o.v. een lichtere/smallere band met meer rolweerstand? 8)

Erikje
Thanks ;)

Ik heb hier geen data van bij de hand, bijdehand ;). Het hangt af van de snelheid.
Gevoelsmatig ( ... ) zeg ik dat draaiend meergewicht qua extra wattage te verwaarlozen omdat je dat terug krijgt, snelheid ín het wiel krijg je terug wanneer je stopt met trappen omdat je wiel langer blijft doordraaien.
Rolweerstand is puur verlies. Wel neemt het procentueel gezien af bij hogere snelheid, luchtweerstand gaat dan de overhand nemen.

Een grotere wijsneus ben ik niet helaas.
U heeft een zeer redelijk verhaal omdat ik uitging van alleen het versnellen van een zware band, dus ik ga mee in het verhaal dat een continue verlaging van rolweerstand door de breedte zwaarder weegt (....) dan de korte versnelling van een zware band, de energie die blijft omdat deze band zwaarder is nog buiten beschouwing latend!

U wordt gewaardeerd!

Erikje

dader

Bericht door dader » di sep 04, 2007 5:30 pm

sneeuwpop schreef:
Met andere woorden, dit verschilt dus per setup van de bike! ;)
Het gewicht op de achterband blijft altijd groter dan de voorband.

Plaats reactie