Fixed Gazelle
Moderators:JJ, Beheerders
Dirty-pages is te vaak schuldig in het criëren van mijn behoeftes. Aangezien hier nogal wat fixed fietsen langs komen de laatste tijd, leek mij dat ook wel wat. Dus ik ben op jacht gegaan.
Het resultaat is een mooie old skool Gazelle met een Campa groep uit de jaren roken is niet schadelijk en helmen zijn voor mietjes.
Spec's:
Gazelle stalen frame
3TTT stuur en stuurpen,
Selcof zadelpen
Selle Marco zadel
Campa 6 speed groep met een Shimano 105 bastaard derrie.
6 speed Sachs cassette
Look "kilo" pedalen
Het fietst geweldig, niets op aan te merken, het frame is wel een beetje aan de kleine kant. Met alles op de max, kan ik er goed op vooruit komen, zelfs met een te hoog alcohol percentage
Ik ben eerlijk gezegt aan het twijfelen of ik er een fixed van wil gaan maken. De achteras is gebroken en de cassette en ketting mag wel eens vervangen worden. De paintjob is ook niet eer helemaal 2007, dus dat moet zowiezo overnieuw gebeuren.
Dus:
Hoe krijg ik de verf eraf?
Zijn er nieuwe 6 speed cassettes te krijgen?
Toch maar een fixed van maken?
Is de as nog te krijgen, of moet ik gaan uitkijken voor een nieuwe achternaaf?
Kan ik dan eventueel kiezen voor een 9 speed cassette naaf i.c.m. de buiscommandeurs? Dat schakelt echt mega.
Advies is welkom!
Foto's:
http://www.pinkbike.com/photo/1399096/
http://www.pinkbike.com/photo/1399097/
http://www.pinkbike.com/photo/1399095/
http://www.pinkbike.com/photo/1399092/
http://www.pinkbike.com/photo/1399093/
http://www.pinkbike.com/photo/1399094/
mzzl
Gène
Het resultaat is een mooie old skool Gazelle met een Campa groep uit de jaren roken is niet schadelijk en helmen zijn voor mietjes.
Spec's:
Gazelle stalen frame
3TTT stuur en stuurpen,
Selcof zadelpen
Selle Marco zadel
Campa 6 speed groep met een Shimano 105 bastaard derrie.
6 speed Sachs cassette
Look "kilo" pedalen
Het fietst geweldig, niets op aan te merken, het frame is wel een beetje aan de kleine kant. Met alles op de max, kan ik er goed op vooruit komen, zelfs met een te hoog alcohol percentage
Ik ben eerlijk gezegt aan het twijfelen of ik er een fixed van wil gaan maken. De achteras is gebroken en de cassette en ketting mag wel eens vervangen worden. De paintjob is ook niet eer helemaal 2007, dus dat moet zowiezo overnieuw gebeuren.
Dus:
Hoe krijg ik de verf eraf?
Zijn er nieuwe 6 speed cassettes te krijgen?
Toch maar een fixed van maken?
Is de as nog te krijgen, of moet ik gaan uitkijken voor een nieuwe achternaaf?
Kan ik dan eventueel kiezen voor een 9 speed cassette naaf i.c.m. de buiscommandeurs? Dat schakelt echt mega.
Advies is welkom!
Foto's:
http://www.pinkbike.com/photo/1399096/
http://www.pinkbike.com/photo/1399097/
http://www.pinkbike.com/photo/1399095/
http://www.pinkbike.com/photo/1399092/
http://www.pinkbike.com/photo/1399093/
http://www.pinkbike.com/photo/1399094/
mzzl
Gène
Laatst gewijzigd door Gène op vr aug 31, 2007 4:46 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Fixed is altijd beter!
(Wel hardcore, fixed in de heuvels van Zuid-Limburg! Ik zou er wel op zn minst een voorrem op zetten..
)
(Wel hardcore, fixed in de heuvels van Zuid-Limburg! Ik zou er wel op zn minst een voorrem op zetten..

This ain't no sun tan, we got a mud tan!
Je kan je frame naar een straalbedrijf brengen, dat kost je +/- een paar tientjes en het minste moeite. Ik heb wel eens een frame ontlakt met afbijtmiddel, een beetje messy maar is te doen. Het meeste moeite is schuren, daar ben je wel een paar dagen zoet mee.
Als je fixed wil gaan rijden vergeet dan niet de braze-ons die je niet nodig hebt los te solderen. Dit geeft een mooi strak uiterlijk als je klaar bent.
Als de achteras zelf gebroken is, is het toch niet zo'n probleem? Je koopt een nieuw asje, konussen overzetten en klaar....toch? of is het erger kapot?
Suc6!
Pieter.
Als je fixed wil gaan rijden vergeet dan niet de braze-ons die je niet nodig hebt los te solderen. Dit geeft een mooi strak uiterlijk als je klaar bent.
Als de achteras zelf gebroken is, is het toch niet zo'n probleem? Je koopt een nieuw asje, konussen overzetten en klaar....toch? of is het erger kapot?
Suc6!
Pieter.
Dus:
Hoe krijg ik de verf eraf? stralen of afbijt, beter nog door de poedercoater laten doenZijn er nieuwe 6 speed cassettes te krijgen?
ja, bij m-gineering (shimano)Toch maar een fixed van maken? Dit is een goed idee en dan mag de fiets in dit forumIs de as nog te krijgen, of moet ik gaan uitkijken voor een nieuwe achternaaf?
Als je wilt fixen wel
Kan ik dan eventueel kiezen voor een 9 speed cassette naaf i.c.m. de buiscommandeurs? moet kunnen, je kan dan nog steeds 6-speed gaan rijden met een 7/8/910 cassette. 9-speed met de oude commandeurs (zonder index) schakelen gaat denk ik niet (trekt te weinig kabel?)
Voor een 9 speed ketting heb je wel een ander voorblad nodig omdat de ketting te smal is.
Hoe krijg ik de verf eraf? stralen of afbijt, beter nog door de poedercoater laten doenZijn er nieuwe 6 speed cassettes te krijgen?
ja, bij m-gineering (shimano)Toch maar een fixed van maken? Dit is een goed idee en dan mag de fiets in dit forumIs de as nog te krijgen, of moet ik gaan uitkijken voor een nieuwe achternaaf?
Als je wilt fixen wel
Kan ik dan eventueel kiezen voor een 9 speed cassette naaf i.c.m. de buiscommandeurs? moet kunnen, je kan dan nog steeds 6-speed gaan rijden met een 7/8/910 cassette. 9-speed met de oude commandeurs (zonder index) schakelen gaat denk ik niet (trekt te weinig kabel?)
Voor een 9 speed ketting heb je wel een ander voorblad nodig omdat de ketting te smal is.
Fixed is dan idd beter. Misschien een keer in de toekomst maar eens een stalen ros opbouwen volgens de oude stijl. De oude achternaaf is toch gaar denk ik. De cups zien er uit geleefd uit, al stond het geheel wel nog mooi in de zwarte smurrie. Het liep dus niet droog.
Ik denk toch dat ik hem schuur, en het laatste beetje met wat afbijt middel behandel. Dit allemaal onder het motto van vakantie, dus tijd zat. Een spuiterij in de buurt ken ik wel. Die kan me misschien matsen met een mooi gif groen kleutje, paar nieuwe stickers bestellen en et viola.
Dan heb ik nog enkele vragen. Op dit moment is het frame 130 mm breed. Een mtb fixed naaf van 135 mm, geeft dit problemen? Of moet ik een fixed gear naaf gaan kopen met de juiste breedte?
Hoe zit het met de ketting spanners, die wel op een bijvoorbeeld op een frame met horizontale patten zit, deze passen niet op dit frame. De patten lopen schuin naar vorend wijzend naar beneden (soms zeggen foto's zoveel meer). Moet ik dan ook de schroeven in de patten verwijderen?
De voorrem blijft idd erop. Is toch wel handig tijdens een hardcore rit in het zuiden. Zijn rubbers van dergelijke remgrepen nog te krijgen, of moet ik maar even Martplaats afstruinen.
Iemand een leuk adresje voor een mooi Fixed achterwiel?
mzzl
Gène
Ik denk toch dat ik hem schuur, en het laatste beetje met wat afbijt middel behandel. Dit allemaal onder het motto van vakantie, dus tijd zat. Een spuiterij in de buurt ken ik wel. Die kan me misschien matsen met een mooi gif groen kleutje, paar nieuwe stickers bestellen en et viola.
Wat bedoel je precies met Braze-ons, zijn dat de kabel ogen/ versnellings nokjes? Hoe doe ik dat precies, verwarmen met een soldeer vlam?Per schreef:Als je fixed wil gaan rijden vergeet dan niet de braze-ons die je niet nodig hebt los te solderen. Dit geeft een mooi strak uiterlijk als je klaar bent.
Dan heb ik nog enkele vragen. Op dit moment is het frame 130 mm breed. Een mtb fixed naaf van 135 mm, geeft dit problemen? Of moet ik een fixed gear naaf gaan kopen met de juiste breedte?
Hoe zit het met de ketting spanners, die wel op een bijvoorbeeld op een frame met horizontale patten zit, deze passen niet op dit frame. De patten lopen schuin naar vorend wijzend naar beneden (soms zeggen foto's zoveel meer). Moet ik dan ook de schroeven in de patten verwijderen?
De voorrem blijft idd erop. Is toch wel handig tijdens een hardcore rit in het zuiden. Zijn rubbers van dergelijke remgrepen nog te krijgen, of moet ik maar even Martplaats afstruinen.
Iemand een leuk adresje voor een mooi Fixed achterwiel?
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Aan de onderdelen te zien moet het frame oorspronkelijk 126mm zijn geweest, mss is t dus wel t handigst om een 126mm naaf te nemen.Gène schreef: Dan heb ik nog enkele vragen. Op dit moment is het frame 130 mm breed. Een mtb fixed naaf van 135 mm, geeft dit problemen? Of moet ik een fixed gear naaf gaan kopen met de juiste breedte?
Schroefjes eruit en ketting gewoon spannen door wiel te verschuiven, gaat primaHoe zit het met de ketting spanners, die wel op een bijvoorbeeld op een frame met horizontale patten zit, deze passen niet op dit frame. De patten lopen schuin naar vorend wijzend naar beneden (soms zeggen foto's zoveel meer). Moet ik dan ook de schroeven in de patten verwijderen?

This ain't no sun tan, we got a mud tan!
Wat bedoel je precies met Braze-ons, zijn dat de kabel ogen/ versnellings nokjes? Hoe doe ik dat precies, verwarmen met een soldeer vlam?Per schreef:Als je fixed wil gaan rijden vergeet dan niet de braze-ons die je niet nodig hebt los te solderen. Dit geeft een mooi strak uiterlijk als je klaar bent.
[/quote]
Dat zijn idd die dingen. Mijn schoonvader heeft een autogeen lasset, daar ging het zeer soepel mee. Ik denk dat een gasbrander al voldoede is om het zilver te laten smelten. Je kunt ze ook eraf vijlen, maar dan heb je kans dat je het frame beschadigt.
Aan de onderdelen te zien moet het frame oorspronkelijk 126mm zijn geweest, mss is t dus wel t handigst om een 126mm naaf te nemen.
Is dat echt handig? Kwam Per niet in problemen met z,n kettinglijn doordat de crank tegen de chainstays kwam?
Als je bv een 130/135 pakt kan je iig ver genoeg naar buiten met je crankstel.
Is dat echt handig? Kwam Per niet in problemen met z,n kettinglijn doordat de crank tegen de chainstays kwam?
Als je bv een 130/135 pakt kan je iig ver genoeg naar buiten met je crankstel.
Nou, problemen is een groot woord.... Ik was wat voorbarig met de trapas aanschaffen én ik wou het blad niet aan de binnenkant van de spider hebben. De trapaskant is juist de kant waar je het meeste stelmogelijkheden hebt qua kettinglijn. De baannaven op mijn fiets zijn trouwens 120mm.dré schreef:Aan de onderdelen te zien moet het frame oorspronkelijk 126mm zijn geweest, mss is t dus wel t handigst om een 126mm naaf te nemen.
Is dat echt handig? Kwam Per niet in problemen met z,n kettinglijn doordat de crank tegen de chainstays kwam?
Als je bv een 130/135 pakt kan je iig ver genoeg naar buiten met je crankstel.
Als je een geared-naaf verbouwt kun je met het spaken het tandwiel ook op de juiste plaats krijgen, dus een 126mm naaf is in mijn ogen ook de beste optie.
Ik ben inmiddels aan het schuren geslagen.
De vork is zo goed als geschuurd. Helaas krijg ik de crank er niet af, de crankbout is net een tussenmaat inbus. Dus daar moet ik maar eens wat gereedschap voor halen. De rest is er zo goed als vanaf, na het schuren wil ik de braze-ons ervanaf gaan halen.
foto's:
http://www.pinkbike.com/photo/1400691/
http://www.pinkbike.com/photo/1400692/
http://www.pinkbike.com/photo/1400693/
Gelukkig is de werkplaats van ond redelijk profi ingericht, alleen krijg ik de lugs niet helemaal verfvrij. Zal dit wel lukken met verfafbijter? Als dat zo is dan wacht ik even tot het laatste, want dat geeft zoals gemeld door andere een zooitje.
Zo nu eerst even ontbijten en dan nog een uurtje ofzo trainen. En vanmiddag/ avond weer lekker schuren.
mzzl
Gène
De vork is zo goed als geschuurd. Helaas krijg ik de crank er niet af, de crankbout is net een tussenmaat inbus. Dus daar moet ik maar eens wat gereedschap voor halen. De rest is er zo goed als vanaf, na het schuren wil ik de braze-ons ervanaf gaan halen.
foto's:
http://www.pinkbike.com/photo/1400691/
http://www.pinkbike.com/photo/1400692/
http://www.pinkbike.com/photo/1400693/
Gelukkig is de werkplaats van ond redelijk profi ingericht, alleen krijg ik de lugs niet helemaal verfvrij. Zal dit wel lukken met verfafbijter? Als dat zo is dan wacht ik even tot het laatste, want dat geeft zoals gemeld door andere een zooitje.
Zo nu eerst even ontbijten en dan nog een uurtje ofzo trainen. En vanmiddag/ avond weer lekker schuren.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Ik ben ook een oude gazelle racer aan het ombouwen. Gewoon eerst met albastine afbijt de verf verwijdert, samen met een schraper. Het bubbelt er na een minuut al af. Dan bleef er nog een beetje primer over die ik er met de schuurmachine en papier weg haalde.
De kabelgeleider braze ons heb ik gewoon met de gasbrander kunnen verwijderen maar met de schakel braze on lukte dit mij niet met een butaan-propaan gasbrandertje. Dus die gingen er met de de dremel af.
Ik moest toch plamuren omdat er wat deukjes in de buurt van de braze ons zaten.
De kabelgeleider braze ons heb ik gewoon met de gasbrander kunnen verwijderen maar met de schakel braze on lukte dit mij niet met een butaan-propaan gasbrandertje. Dus die gingen er met de de dremel af.
Ik moest toch plamuren omdat er wat deukjes in de buurt van de braze ons zaten.
Ik geloof ook dat ik overstap op drastische maatregelen. Ik krijg een lamme arm van dat schuren en het schiet voor geen meter op (nhja langzaam). Nu heb ik wel de tijd, aangezien ik nog geen verf, onderdelen e.d. heb. Dus die zal ik eerst maar eens aanschaffen.
Ut word tijd dat de maand voorbij is.
mzzl
Gène
Ut word tijd dat de maand voorbij is.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Wordt bij mijn weten gewoon niet gebruikt.
7mm dat zou best een 1/4 inch kunnen zijn. 2,54/4 is tenslotte iets over de 6MM. (4x7 is 28MM)
Maar die gebruiken ze ook niet vaak dat is het eerder een 5/16 die wordt voor zover mij bekend wel vaak gebruikt. 5/16 is ongeveer 7,9MM
Waar woon je? Bij mijn vader ligt een imperial setje hex keys. Das regio Nijmegen.
http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp ... ir=catalog
deze maatvoering gaat het dan om.
7mm dat zou best een 1/4 inch kunnen zijn. 2,54/4 is tenslotte iets over de 6MM. (4x7 is 28MM)
Maar die gebruiken ze ook niet vaak dat is het eerder een 5/16 die wordt voor zover mij bekend wel vaak gebruikt. 5/16 is ongeveer 7,9MM
Waar woon je? Bij mijn vader ligt een imperial setje hex keys. Das regio Nijmegen.
http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp ... ir=catalog
deze maatvoering gaat het dan om.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
hmm net eens rond gekeken en de Park Tool spa-2 is een soort tang die gemaakt is om zelflosdraaiende crankbouten mee los te krijgen (oke, deze zin is lala, maar ut is al laat). Alleen weet ik nou niet of dit het is.
Ik denk dat ik maar even wacht totdat mijn LBS weer terug is van vakantie, die heeft vat zo'n sleutel. Zou je teminste verwachte van een Campa Pro dealer.
Ow dida, thnx voor je aanbod, maar Nijmegen is een beetje uit de richting om ff een crankje los te maken.
mzzl
Gène
Ik denk dat ik maar even wacht totdat mijn LBS weer terug is van vakantie, die heeft vat zo'n sleutel. Zou je teminste verwachte van een Campa Pro dealer.
Ow dida, thnx voor je aanbod, maar Nijmegen is een beetje uit de richting om ff een crankje los te maken.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Ja deze, als die niet duidelijk is, zal ik morgen ff een betere maken.
http://www.pinkbike.com/photo/1399095/
Dat linken naar pinkbike wil niet echt lukken, ik werk met een Apple dus even naar de eigenschappen klikken gaat niet.
mzzl
Gène
http://www.pinkbike.com/photo/1399095/
Dat linken naar pinkbike wil niet echt lukken, ik werk met een Apple dus even naar de eigenschappen klikken gaat niet.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
ow jawelGène schreef:Dat linken naar pinkbike wil niet echt lukken, ik werk met een Apple dus even naar de eigenschappen klikken gaat niet.

http://www.macinstruct.com/node/66
succes

Ik heb even getjeked en de maat is 7 mm. Dus morgen maar even een sleuteltje halen bij de gereedschaptoko.
Vanavond even rust, ik denk dat eens wat ga rondzoeken naar een paar goede naven, nog steeds niemand een leuk adresje voor een goed stel wielen?
mzzl
Gène
Vanavond even rust, ik denk dat eens wat ga rondzoeken naar een paar goede naven, nog steeds niemand een leuk adresje voor een goed stel wielen?
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Sheldon heeft een aantal fixed naven op een rijtje gezet:
http://sheldonbrown.com/harris/fixed-hubs.html
Wieltje? Zelf bouwen geeft extra fun
http://sheldonbrown.com/harris/fixed-hubs.html
Wieltje? Zelf bouwen geeft extra fun

This ain't no sun tan, we got a mud tan!