Vanaf oktober vorig jaar heb ik op een Gary Fisher Rig rondgereden, mij eerste ervaring met singlespeed, rigid en 29" wielen.
Aangezien ik toch nog niet helemaal tevreden was met de geometrie van de Rig maar wel erg tevreden over singelspeed, rigid rijden en 29-ers de knoop maar doorgehakt.
Een paar weken rondkijken, emailen en weer rondkijken naar bouwers ben ik uiteindelijk in zee gegaan met Walt Wehler van Waltworks.
Iedere keer dat ik naar een bouwer keek kwam ik uiteindelijk weer bij hem uit.
Een paar emailtjes verder eind januari definitief een order geplaatst en een aanbetaling gedaan om op de wachtlijst te komen, die op dat moment 4.5 maand lang was.
Tussendoor nog vele emailtjes heen en weer met vragen, wensen en meer vragen:)
Dagelijks minimaal vier keer Walt's Blog checken om de wachtlijst te bekijken...

Begin vorige week ontving ik na een poosje wachten van Walt een design, een lijst met getallen en maten waarvan 90% me niks zegt.
Daarom dank aan DeWergs voor het vormen van een plaatje van het design, nu weet ik ongeveer hoe of wat:)

Tussen het wachten en het ontwerp heb ik ruim de tijd gehad om over dingen na te denken.
Zo heb ik besloten dat ik een Phil Wood Excentrisch Bottom Bracket wil in SLR uitvoering.
De setscrews komen vooraan op het bracket op 10:00uur positie van de non-drive side gezien.
De patten worden van het type Breezer en de kabel-aanbindpunten (goeie voor scrable) komen onder de bovenbuis op 7:00uur positie van achteraf gezien.
Ook krijg het frame toch een derailleuroogje omdat ik de bike ook 1x9 wil kunnen gebruiken voor fietsvakantie doeleinden, daarom krijgt hij ook bagagedragernokjes IN de achtervorken en dus niet van de lelijke op de patten.
Nokjes voor de achterderailleur kabel komen ook onder de bovenbuis, en ook enkel voor een achterderailleur.
Ook komt er een mooie Waltworks voorvork mee, disc only en 80mm suspension corrected.
Walt was nu dus bezig met het bouwen van m'n frame en voorvork, not....!
Vanmorgen email dat hij even stil lag omdat hij problemen had met het maken van een heatsink rond het bracket.
Het is voor hem de eerste keer dat hij met een Phil Wood EBB werkte en die blijken wat groter dan wat hij gewend is.
Past niet op zÂ’n framemal oid en daardoor kan hij niet lassen tot hij de juiste tool heeft wat een week of twee kan duren.
Wel heeft hij de voorvork al klaar voor de poedercoater.
Wat me dan bij de kleur brengt, een lastige waar ik lang over na heb lopen denken.
Vanaf het begin heb ik lopen twijfelen tussen een klassieke kleur die niet snel zal gaan vervelen of een meer uitbundige kleur met het risico dat ik die na een jaar zat ben.
Na eindeloos heen en weer switchen ben ik uiteindelijk voor de kleur Steel Grey Pearlescent gegaan, een parelmoer grijze kleur.
De letters worden simpele, alleen de naam Waltworks in witte letters op de onderbuis, verder geen fratsen..
Lastig uit te leggen hoe de kleur er IRL uit komt te zien, maar hier is een plaatje van een Waltworks in deze kleur

Puntje bij het plaatje gaat het dus nog even duren voor ik heb op kan gaan bouwen.
De buizen zijn al wel allemaal klaar om te lassen, en als Walt kan beginnen met lassen is het ook snel gedaan.
Als het frame vervolgens terug is van de poedercoater komt er nog een mooi Jen Green zilveren balhoofdplaatje op om het af te maken

Nadenken over de opbouw, ook een leuke
Vooralsnog heb ik een lijstje in mÂ’n hoofd van hoe en wat, nog niet helemaal definitief maar toch.
Een hoop heb ik al, mis eigenlijk alleen een stuurpen in de juiste lengte, maar er komt nog wel wat meer aan nieuw spul op de bike.
Zo heb ik vorige week een nieuwe wielset besteld bij JJ, kan ik meteen met goeie wielen van start in het nieuwe frame.
Een setje met Hope Pro II SS naven, DT Competition spaken en gepolijste Salsa Delgado Race velgen.
Alles zilver met als accent roze spaaknippels die 100% matchen met mÂ’n King Pretty&Strong headset!
Eigenlijk wil ik ook nog een Eriksen Titanium zadelpen voor de nieuwe bike en voor de stuurpen denk ik aan een zilveren Thomson Elite.
Zit ik ook nog na te denken over het stuur.
Ik heb ene mooie nieuwe set Avid Juicy CarbonÂ’s liggen maar die combineren slecht met een On One Mary Bar, denk nu dus over een On One Fleege na.
Iets minder extreme hoek en combineert goed met de Juicy remhendels.
Andere optie is een maatbouw Seven titanium stuur, maar dat is weer een hele andere prijsklasse....
Een Jeff Jones H-bar valt om dezelfde reden als de Mary Bar af.
Genoeg om nog over na te denken dus!
Keep you posted!
Groeten,
Martijn