Vijf weken wachten, finished
Moderators:JJ, Beheerders
Ik heb zojuist de aanbetaling gedaan op mijn nieuwe frame. Over vijf weken verlaat hij, volgens Wes, Houston. Over zes weken kan ik dus mijn nieuwe 29incher gaan rijden.
Een nieuw custom frame kopen, is toch wel altijd weer een zenuwachtig klusje. Je blijft twijfelen, ondanks dat je eigenlijk precies weet wat je wilt. Al die gegevens doorgeven, lang aan de telefoon met de bouwer. Oneindige opties; waar de kabels, wat voor stuur, lengte bovenbuis, dropout, staal/titanium..........
Wat komt er naar Nederland?
Zoals sommigen weten, houd ik van het mooie vakwerk. Ik rijd al weer enkele jaren op een Willits 29-er singlespeed. Deze fiets ben ik ooit tegengekomen op een Amerikaanse internetveiling. Precies mijn maat en gebouwd door DE kracht achter de 29incher, Wes Williams. eind jaren 90 stond hij met een compleet programma aan 29inchers op Interbike en verkondigde de boodschap " Bigger wheels roll better" . Wes was degene die al sinds de jaren 80 op 28 inch-wielen rondrrijdt op de trails van Crested Butte. Liefst singlespeed of fixed.
In 1984 vertrok hij uit Crested Butte Colorado om voor IBIS te gaan werken. Hij was daar jaren de custom-frame bouwer. Hij introduceerde samen met Scot Nicol van Ibis ook unieke fietsen als de Scorcher en de mooiste Ibis tandems.
In 1994 vertrok hij bij Ibis en ging terug naar Crested Butte. Daar startte hij Willits Brand Bicycles en begon o.a. met het bouwen van de 28incher. Hij gebruikte toen de breedste Continental banden. EInd jaren 90 overtuigde hij de jongens van WTB om een mountainbikeband te gaan maken, de eerste echte 29incher. Hij liet ook een frame achter bij Steve Potts, die vervolgens daar o.a. voor Gary Fisher mee ging experimenteerde.