Vijf weken wachten, finished
Moderators:JJ, Beheerders
Ik heb zojuist de aanbetaling gedaan op mijn nieuwe frame. Over vijf weken verlaat hij, volgens Wes, Houston. Over zes weken kan ik dus mijn nieuwe 29incher gaan rijden.
Een nieuw custom frame kopen, is toch wel altijd weer een zenuwachtig klusje. Je blijft twijfelen, ondanks dat je eigenlijk precies weet wat je wilt. Al die gegevens doorgeven, lang aan de telefoon met de bouwer. Oneindige opties; waar de kabels, wat voor stuur, lengte bovenbuis, dropout, staal/titanium..........
Wat komt er naar Nederland?
Zoals sommigen weten, houd ik van het mooie vakwerk. Ik rijd al weer enkele jaren op een Willits 29-er singlespeed. Deze fiets ben ik ooit tegengekomen op een Amerikaanse internetveiling. Precies mijn maat en gebouwd door DE kracht achter de 29incher, Wes Williams. eind jaren 90 stond hij met een compleet programma aan 29inchers op Interbike en verkondigde de boodschap " Bigger wheels roll better" . Wes was degene die al sinds de jaren 80 op 28 inch-wielen rondrrijdt op de trails van Crested Butte. Liefst singlespeed of fixed.
In 1984 vertrok hij uit Crested Butte Colorado om voor IBIS te gaan werken. Hij was daar jaren de custom-frame bouwer. Hij introduceerde samen met Scot Nicol van Ibis ook unieke fietsen als de Scorcher en de mooiste Ibis tandems.
In 1994 vertrok hij bij Ibis en ging terug naar Crested Butte. Daar startte hij Willits Brand Bicycles en begon o.a. met het bouwen van de 28incher. Hij gebruikte toen de breedste Continental banden. EInd jaren 90 overtuigde hij de jongens van WTB om een mountainbikeband te gaan maken, de eerste echte 29incher. Hij liet ook een frame achter bij Steve Potts, die vervolgens daar o.a. voor Gary Fisher mee ging experimenteerde.
Ik heb in de jaren 90 veelvuldig contact gehad met Steve Potts en Charlie Cunningham en zij vertelden mij die tijd ook over een nieuw soort fietsen met grote wielen wat zij aan het ontwikkelen waren. Ik kende Wes ook via Steve omdat ze veel bewondering voor elkaars werk hebben.
Om een lang verhaal korter te maken. Toen ik op internet de Willits singlespeed zag staan, kocht ik deze. Wes adviseerde mij zelfs om deze fiets te kopen. Hij had er net een nieuwe voorvork, een Type II, voor gebouwd en kende de fiets erg goed. Een erg goede deal, zei hij . Dat blijkt nog steeds absoluut waar.
Kort nadat ik deze fiets had gekocht, stopte Wes Williams met bouwen. Hij verliet Crested Butte en ging naar Texas. Wes is een echte Texas cowboy, hij weet wat goed is. Zie eventueel interview met Wes op Dirt Rag TV van de laatste Interbike-show. Hij had blijkbaar even genoeg van frames bouwen. Na een tijdje auto's te hebben verkocht, kon hij de verleiding niet weerstaan en maakte hij een doorstart met Willits Brand bicycles. Jared Porter, afkomstig van Serotta, wilde graag met Wes samenwerken. SInds kort produceren ze samen weer een breed scala aan stalen en titanium 29-inchers.
Over enkele weken komt de tweede Willits in mijn schuur te staan. Dit keer eentje met versnellingen, titanium, en wederom fully rigid, met de beste vork ooit een Potts/Willits Type II.
Nog 35 nachtjes slapen.
Een nieuw custom frame kopen, is toch wel altijd weer een zenuwachtig klusje. Je blijft twijfelen, ondanks dat je eigenlijk precies weet wat je wilt. Al die gegevens doorgeven, lang aan de telefoon met de bouwer. Oneindige opties; waar de kabels, wat voor stuur, lengte bovenbuis, dropout, staal/titanium..........
Wat komt er naar Nederland?
Zoals sommigen weten, houd ik van het mooie vakwerk. Ik rijd al weer enkele jaren op een Willits 29-er singlespeed. Deze fiets ben ik ooit tegengekomen op een Amerikaanse internetveiling. Precies mijn maat en gebouwd door DE kracht achter de 29incher, Wes Williams. eind jaren 90 stond hij met een compleet programma aan 29inchers op Interbike en verkondigde de boodschap " Bigger wheels roll better" . Wes was degene die al sinds de jaren 80 op 28 inch-wielen rondrrijdt op de trails van Crested Butte. Liefst singlespeed of fixed.
In 1984 vertrok hij uit Crested Butte Colorado om voor IBIS te gaan werken. Hij was daar jaren de custom-frame bouwer. Hij introduceerde samen met Scot Nicol van Ibis ook unieke fietsen als de Scorcher en de mooiste Ibis tandems.
In 1994 vertrok hij bij Ibis en ging terug naar Crested Butte. Daar startte hij Willits Brand Bicycles en begon o.a. met het bouwen van de 28incher. Hij gebruikte toen de breedste Continental banden. EInd jaren 90 overtuigde hij de jongens van WTB om een mountainbikeband te gaan maken, de eerste echte 29incher. Hij liet ook een frame achter bij Steve Potts, die vervolgens daar o.a. voor Gary Fisher mee ging experimenteerde.
Ik heb in de jaren 90 veelvuldig contact gehad met Steve Potts en Charlie Cunningham en zij vertelden mij die tijd ook over een nieuw soort fietsen met grote wielen wat zij aan het ontwikkelen waren. Ik kende Wes ook via Steve omdat ze veel bewondering voor elkaars werk hebben.
Om een lang verhaal korter te maken. Toen ik op internet de Willits singlespeed zag staan, kocht ik deze. Wes adviseerde mij zelfs om deze fiets te kopen. Hij had er net een nieuwe voorvork, een Type II, voor gebouwd en kende de fiets erg goed. Een erg goede deal, zei hij . Dat blijkt nog steeds absoluut waar.
Kort nadat ik deze fiets had gekocht, stopte Wes Williams met bouwen. Hij verliet Crested Butte en ging naar Texas. Wes is een echte Texas cowboy, hij weet wat goed is. Zie eventueel interview met Wes op Dirt Rag TV van de laatste Interbike-show. Hij had blijkbaar even genoeg van frames bouwen. Na een tijdje auto's te hebben verkocht, kon hij de verleiding niet weerstaan en maakte hij een doorstart met Willits Brand bicycles. Jared Porter, afkomstig van Serotta, wilde graag met Wes samenwerken. SInds kort produceren ze samen weer een breed scala aan stalen en titanium 29-inchers.
Over enkele weken komt de tweede Willits in mijn schuur te staan. Dit keer eentje met versnellingen, titanium, en wederom fully rigid, met de beste vork ooit een Potts/Willits Type II.
Nog 35 nachtjes slapen.
Laatst gewijzigd door Pottser op za jun 16, 2007 5:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Willits / Wes Williams, inmiddels een illustere naam in de 'scene', ik vind het prachtig naar interviews met deze man te kijken / luisteren. Het is echt een rijder én rijder, met een visie.
Je bent trouwens niet de enige die op iets van Wes' hand wacht
Heb je de WOW vork in overweging genomen? Waarom is deze het niet geworden voor jou?
Krijgt jouw frame de gebogen achtervorken?
Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe fiets! Wachttijd valt me alles mee trouwens.
Je bent trouwens niet de enige die op iets van Wes' hand wacht

Heb je de WOW vork in overweging genomen? Waarom is deze het niet geworden voor jou?
Krijgt jouw frame de gebogen achtervorken?
Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe fiets! Wachttijd valt me alles mee trouwens.
Ik heb gekozen voor de Type II vork omdat ik graag een dedicated starre vork had. Bovendien wordt dit mijn derde Type II, een erg lichte straks sturende en comfortabele voorvork. De WOW-vork wordt alleen in suspension-length geleverd.
Mijn achterframe wordt standaard en niet gebogen volgens het B2-principe. Enige extra is een sculpted seat-collar in plaats van een standaard klem om zadelpen vast te zetten. Heeft louter een visuele functie.
Mijn achterframe wordt standaard en niet gebogen volgens het B2-principe. Enige extra is een sculpted seat-collar in plaats van een standaard klem om zadelpen vast te zetten. Heeft louter een visuele functie.
De Type II vork is dé klassieker als het gaat om klassieke, stalen vorken, leuk dat Wes dat design nu voert.Pottser schreef:Enige extra is een sculpted seat-collar in plaats van een standaard klem om zadelpen vast te zetten. Heeft louter een visuele functie.
Ik wil je niet nog meer in twijfel brengen

Hubert ! schreef:De Type II vork is dé klassieker als het gaat om klassieke, stalen vorken, leuk dat Wes dat design nu voert.Pottser schreef:Enige extra is een sculpted seat-collar in plaats van een standaard klem om zadelpen vast te zetten. Heeft louter een visuele functie.
Ik wil je niet nog meer in twijfel brengen, maar vind je 't niet eng, zo'n geïntegreerde klem, een dolgedraaid boutje van een losse klem is makkelijk te fixxen, dit is lastiger. Al is dit iets dat uiteraard zelden voor komt ........ maar wel eerder bij een ti dan bij een stalen frame (?)
Hoe vaak verstel je je zadelpenhoogte bij een XC fiets?
---www.cjmedia.nl---
-
Ik ga voor de Monster X. Deze fiets is gebouwd voor een starre vork en niet georrigeerd voor een verende vork. Voorkant is daardoor wat lager . Bovendien kan ik met deze fiets alles doen. Ik ga hem waarschijnlijk voor zowel dropbar als flatbar opbouwen. Eigenlijk is het overigens gewoon mijn oude Willits, maar dan geared, titanium en nieuw.
Mwa, gemiddeld na iedere wedstrijd...DeKerf's schreef: Hoe vaak verstel je je zadelpenhoogte bij een XC fiets?

Maar de bike klinkt alvast goed pottser, laat de foto's maar zien over een maandje! Zo'n wow vork vind ik er overigens een beetje apart uitzien. Heeft zo'n vork een hele dunne wanddikte ofzo dat hij er comfort uit wilt halen of lukt dat ook wel met de zelfde buizen als bij een type2 vork?
Pottser schreef:Ik ga voor de Monster X. Deze fiets is gebouwd voor een starre vork en niet georrigeerd voor een verende vork. Voorkant is daardoor wat lager . Bovendien kan ik met deze fiets alles doen. Ik ga hem waarschijnlijk voor zowel dropbar als flatbar opbouwen. Eigenlijk is het overigens gewoon mijn oude Willits, maar dan geared, titanium en nieuw.
Dropbar -> WTB, één van de daarvan afgeleidde, of een 'weg' stuur?
---www.cjmedia.nl---
Ik ga waarschijnlijk voor de Salsa Bell Lap, een standaard cross-stuurtje dat volgens Wes beter past bij mijn smalle bouw. Toen ik hem enkele jaren geleden vroeg om een stuurpen voor mijn dirtdrops te bouwen, gaf hij op zijn manier al aan dat hij nooit heeft geloofd in de dirtdrops. Hij is in ieder geval consequent, want in alle foto's rijdt hij inderdaad met echte racestuurtjes. De belllap is relatief breed, met een beetje flare. Ik kan altijd nog eenkeertje switchen naar een WTB dropbar. Mijn andere stuurtje wordt iets van een standaard 12 graden flatbar.Dropbar -> WTB, één van de daarvan afgeleidde, of een 'weg' stuur?
Sculpted seat collar. Ik heb op mijn andere fiets ook zo'n collar en geen enkele problemen terwijl de fiets al 8 jaar oud is. Afslijpen over 10 jaar kan altijd nog. ....
King headset gaat het inderdaad worden. Die English Bob heeft inderdaad eengoed gevoel daarvoor blijkt. Ik denk dat dit ook het eerste onderdeel wordt dat bij mij thuis ligt. Oh nee, dit is mijn zadel. Een WTB SST-98 limitd edition, dat ik ooit eens heb gekocht en voor een bijzonder frame heb bewaard. Negen jaar later mag dit op een fiets....
wachten is bijna over. Ik begrijp dat de voorvork bij de 'painter' is en frame moet worden afgewerkt. De eerste foto's uit Austin zijn veelbelovend. Geniet mee.
http://web.mac.com/marcodenheijer/iWeb/ ... r%20X.html
http://web.mac.com/marcodenheijer/iWeb/ ... r%20X.html