Project Fixie, klaar!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Per
Project Fixie, klaar!

Bericht door Per » di feb 20, 2007 4:46 pm

Project fixie gaat van start!

De lijst met onderdelen die ik nodig heb zijn voor het grootste gedeelte aangekocht.

Het frame is inmiddels 'geprepareerd', alle onnodige rotzooi is eraf! Bevestigingspunten voor derailleurs e.d. heb ik niet meer nodig.
Ondertussen staat het frame bij de poedercoater voor een nieuw jasje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Per op do jul 05, 2007 7:47 pm, 6 keer totaal gewijzigd.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di feb 20, 2007 4:48 pm

Foto's doen het niet op deze manier, probeer imageshack.us of tinypic.com :arms:
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di feb 27, 2007 8:26 am

En nu doen ze t wel :)

Heb je al een speclist?

Wat voor achternaaf?

Waar laten poedercoaten en voor hoeveel?

Per

Bericht door Per » di feb 27, 2007 9:37 am

Het frame ligt bij renoblast en coatings in Mijdrecht, waar ze het voor 120 euro antracietgrijsmet coaten. Wel duur, maar ze hebben niet overal metallic kleuren.
Het frame wordt opgebouwd met vintage Dura-Ace onderdelen, daarvan heb ik bijna alles compleet. Ik ben nog op zoek naar een paar mooie baannaven van Dura-Ace maar die zijn lastig te vinden en vaak erg prijzig. Tot die tijd doe ik het met de originele wielen die shimano 105 afgemonteerd zijn.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di feb 27, 2007 12:44 pm

En hoe ga je daarmee fixie rijden? Of duw je er een fixxer van surly in?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di feb 27, 2007 12:50 pm

Dura Ace baannaven dus...

Krijg je dan geen problemen qua inbouwbreedte?

Baanfietsen hebben 110 of 120 dacht ik, oude racefietsen 126, recentere 130mm.

Je kan ook een disc voornaaf ombouwen.

Per

Bericht door Per » di feb 27, 2007 3:08 pm

didadunlop schreef:En hoe ga je daarmee fixie rijden?
Zo.

http://www.m-gineering.nl/track.htm#freehub

Als het frame breder is dan de naaf is het altijd nog op te lossen met een paar spacers.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di feb 27, 2007 8:08 pm

ah idd dat ik daar niet aan gedacht heb..
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Per

Bericht door Per » di mar 06, 2007 8:23 pm

Vandaag het frame opgehaald bij de coater, en wat een mooi resultaat! De kleur is antracietgrijsmetallic met een parelmoer effectje erin. Binnenkort pics met zonlicht.

De vork is opnieuw gepolijst en zo zal ook geschieden met alle aluminium onderdelen. Ik ben begonnen met nat schuren met korrel 400, daarna 600 en als besluit 800. Daarna met 2 verschillende soorten polijstpasta hoogglanzen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tommy

Bericht door Tommy » di mar 06, 2007 8:35 pm

t..... dat ziet er strak uit?

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Tommy

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di mar 06, 2007 9:06 pm

copy that, wordt zo te zien erg mooi!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Per

Bericht door Per » di mar 20, 2007 11:21 am

Het project is nu zover dat de eerste onderdelen de fiets opkunnen, en meteen beginnen de problemen! Ik had een heel mooi dura ace balhoofdsetje op de kop getikt, bleek het niet compleet te zijn. Bij navraag bij de verkoper meteen het ontbrekende onderdeel toegestuurd gekregen, toch netjes! Nadat het in het frame was geperst (dank aan het Tuig) bleek de vork ineens tekort! Dit komt doordat het originele balhoofdstel minder hoog was. Een andere vork was gelukkig snel gevonden. Het Bottombracket (ook dura ace) Is aan de korte kant, ik vraag me af hoe ik dat met mijn kettinglijn ga oplossen. Gelukkig was dat voor 6 euro echt een koopje, een andere kan altijd nog.
Afbeelding
Alle aluminium onderdelen zijn ondertussen gepolijst, ze moeten alleen nog een beschermlaagje krijgen, heeft iemand een idee wat je daarvoor zou kunnen gebruiken?
Afbeelding

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di mar 20, 2007 11:29 am

:o :clap:

Wat een mooie onderdelen! Om de kettinglijn recht te krijgen zou je ringetjes tussen spider en kettingblad kunnen plaatsen om t kettingblad iets verder naar buiten te krijgen. Misschien een vreemde constructie, maar een langere trapas geeft weer een hogere Q-factor en dat wil je ook weer niet op een fixie.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di mar 20, 2007 11:49 am

Eerst maar eens met blad monteren en kijken of het wel gaat met het gewenste blad. Wat moet de kettinglijn worden?

Stoere delen heb je daar liggen. Die oude shimano spullen zijn echt tof!
Heb je al naven gevonden? Zou echt stoer zijn als er een compleet setje duraace op zou komen.

Wat voor pedalen ga je er op zetten? Zadel?

Ben nu nog meer benieuwd naar het resultaat.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di mar 20, 2007 11:56 am

JJ schreef: Wat voor pedalen ga je er op zetten? Zadel?
Afbeelding
San Marco Regal? Zou zeker mooi zijn 8)

Per

Bericht door Per » di mar 20, 2007 12:28 pm

@sph@ltdude schreef:
een langere trapas geeft weer een hogere Q-factor en dat wil je ook weer niet op een fixie.
Wat is dat precies, een Q-factor?
JJ schreef:
Wat voor pedalen ga je er op zetten? Zadel?

JJ
Ik heb al een hagelnieuw brooks team zadel gekocht in de kleur honing. Ik heb nog moeten zoeken naar bijpassende stuurtape, uiteindelijk op ebay Soma-tape gevonden in de kleur milk-chocolate. (honing/chocolade, hmmm! :food:) 6 dollar + 8 dollar voor de verzendkosten vanuit de USA, maar dat is nog altijd goedkoper dan 45 euro voor lederen brooks stuurtape.
Ik denk dat ik er om de dura ace lijn maar in te houden dura ace pedalen opzet, met die metalen toe-clips. Dura ace baannaven zijn erg lastig te vinden, ik heb nog niets op het oog. Misschien hou ik het maar op een navenset van Surly, makkelijker te vinden en aantrekkelijk geprijsd. Ik wou eerst mijn oude wielen fixen, maar zie daar vanaf omdat een paar oude wielen er echt niet uitziet op een nieuwe fiets.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di mar 20, 2007 12:42 pm

Q factor is de afstand tussen je pedalen in het horizontale vlak. Hoe kleiner deze afstand hoe minder je benen naar buiten staan.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di mar 20, 2007 12:51 pm

En hoe groter de Q-factor, hoe eerder je met je pedaal de grond raakt in een bocht. Daar doelde ik met name op.

Per

Bericht door Per » di mar 20, 2007 1:00 pm

Aha! Dat is duidelijk, dankjewel. :thumbsup:

steelhead

Bericht door steelhead » di mar 20, 2007 1:48 pm

Gepolijste oppervlakken zijn lastig te beschermen. Haarlak werkt goed, maar als je door de regen rijdt of met een druppel zweet erop krijgt zie je het gelijk. (Ik heb ooit de lockout van mijn headshok uit messing gemaakt en gepolijst..... dat was dus een eeuwig drama..... wel erg mooi)

Een spuitbusje blanke lak werkt ook goed. Meerdere dunne laagjes geven het mooiste resultaat. Is ook meer weervast. Maar echt super bestendig wordt het nooit. Daarvoor moet het (laten) anodiseren. Dit kun je laten doen of zelf met een DHZ setje. Deze zijn in GB veel te koop. ZOek maar eens op het web.

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di mar 20, 2007 9:36 pm

Wat voor verzet ga je nemen?

Ik heb ff wat zitten lezen over 'skid spots' en ben tot de conclusie gekomen dat je met een 47 voorblad altijd goed zit.

Per

Bericht door Per » wo mar 21, 2007 8:18 pm

Ik ga een 52 tands voorblad gebruiken, wat ik samen met de remhoeven van Marktplaats heb gehaald. Ik vind het er mooi uitzien, de openingen in het blad passen precies op de crank. Die link over skidspots is zeker interessant, maar als je regelmatig de voor en achterband verwisselt heb je er niet zoveel last van lijkt me.
Ik heb eens zitten neuzen op het internet over anodiseren, ook zeer interessant maar veel werk en bovendien niet ongevaarlijk met al die chemicaliën. Volgens mij ziet het er wel gelikt uit, zo'n geanodiseerd crankstel of iets anders. Heeft iemand zoiets gedaan?

Burnhard

Bericht door Burnhard » vr mar 23, 2007 3:11 pm

maatje van mij heeft daar regelmatig mee gestoeit maar het valt nog niet mee om een gelijke kleur tekrijgen. vaak heel vlekkerig en dat zou zonde zijn.

toch wel een moeilijk procedee.

Per

Bericht door Per » vr apr 06, 2007 11:10 pm

Ik heb ff zitten prutsen met een piepklein penseeltje en een potje goudverf om de lugs er mooi uit te laten springen. Een vaste hand heb je zeker nodig, dus wat afplakband in reepjes geknipt en het resultaat was hmmmm, best aardig. Afbeelding
Afbeelding
Ik denk dat ik een nog dunner penseeltje nodig heb.

benz

penseeltje

Bericht door benz » za apr 07, 2007 3:16 pm

De keren dat ik de lugs gebiesd heb is dat goed gelukt met een tandenstoker (fijne maat) of een party-prikker (o.i.d.) Je kunt er heel precies mee werken en doordat er maar weinig verf aan blijft hangen krijg je ook geen dikke strepen.

Plaats reactie