Alfined my Niner

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:
Alfined my Niner

Bericht door JJ » ma feb 05, 2007 11:00 am

Cross post van MTBR, dus in het engels..

Yesterday was my irst off road trip with the new Shimano Alfine hub, mounted to my Niner Sir9, which provides the perfect platform for the hub, as the EBB solves the chain tension problem.

On the Niner you are able to run only the inner cable from the cable stop at the headtube till the hub, so no unnecessary friction.

For the record, this is no racing hub, IMHO. The engagement is not on par with a cassette/freewheel wheel, after coasting it takes some time fo the hub to engage, which is no problem, as long as you have no problems with that.

We did a 50 km trip on fairly flat terrain, so shifting was mainly between 4, 5 and 6 and some lower and higher shifts on the small climbs and some descends.

As there was quite some singletrack I shifted between 4, 5 and 6 frequently. During the trip I had to readjust the cable some times, as it was the first ride after mounting it on the bike and the cable had to set a little.

Shifting is quick, but you have to get used to taking of power of the pedals, as this hub is not made to shift under power, but that is the case with most hubs out there.

Great thing is you can shift while coasting, which is great after bad anticipating a sharp turn; shifting in the corner and have the right,lower gear to handle a climb, hole, etc.

Problem with the Nexus hub has sometimes be the interface between hub abd cog, and as this is not changed for the Alfine time will show how it holds up.

The good and the bad:

+ Clean looks and function
+ great shifter cable routing
+ Centerlock Disc mount (personal)
+ Great shifter, although the feel is a little 'indirect'
+ easy setup
- weight compared to rear der/cassete setup (?)
- harder to service in the field (more tools needed when cables looses up)

It is hard to say anything on durability, time will tell.

For me it is a keeper for now. Will try to make some more miles on it so I will see how it holds up.

Some pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

TheBigLjeweetwel

Bericht door TheBigLjeweetwel » ma feb 05, 2007 12:26 pm

Ziet er nice uit..... met die alfine versteller En de rest. Zeker een nieuwe groep ervoor.

koekie

Bericht door koekie » ma feb 05, 2007 3:08 pm

:shock: ....
wat een beauty zeg.
Mooie kleuren combi, en clean.
props..!

mouk

Alfine problemen

Bericht door mouk » za mar 31, 2007 2:52 pm

Hoi,

Mooie fiets!!.
Ik heb een alfine naaf in een 26"Gary Ficher ingebouwd (met kettingspanner).
Schakelen gaat erg goed (ook onder druk naar een hogere versnelling).
Heb 1 probleempje, in versnelling 5 t/m 8 zit er een ratel in de naaf als ik de pedalen stil hou of terug trap. Het lijkt erop alsof de naaft 1 versnelling terug wil springen. De afstelling is verder goed.
Heb jij ook iets dergelijks met jou naaf gehad?

Groetjes,

John

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za mar 31, 2007 6:03 pm

Dat is een van je planetaire stelsels die freewheelt.
Dit is niks ernstigs.
De gewone ''8'' heeft het ook.
Dit is gewoon iets van een naafversnelling,veel versnellingsnaven hebben wel iets wat minder aanvoelt.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Frits

Bericht door Frits » za mar 31, 2007 7:08 pm

Volgens mij is de alifne een gewone nexus 8. Hij is alleen opgeleukt met een nieuwe buitenkant en een schijfremoptie.

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » za mar 31, 2007 7:46 pm

Hm ziet er goed uit JJ. Is die naaf een beetje bestand tegen mtb geweld of issie dan binnen een jaar gatenkaas...?
Leuke optie wel die naaf, helaas is natuurlijk zo'n late engagement erg vervelend, vind dit bij een pro2 naaf al erg veel.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za mar 31, 2007 8:16 pm

Ik hou hem er dit jaar in en dan zal ik eens kijken hoe hij hg=het gehouden heeft. Er zijn echter al een aantal mensen (Duitsers) die er al veel off road KM's mee gereden hebben en nog tevreden zijn.

Tijd zal het leren.

JJ

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo apr 01, 2007 10:55 am

Steeds vaker bekruipt mij het idee hoeveel nadelen een derailleursysteem wel niet heeft als je ooit anders (SS/ Rohloff) geprobeerd hebt.

Sinds enige tijd rijd ik weer op een geschakelde fiets rond en loop tegen allerlei, eigenlijk algemeen geaccepteerde, probleempjes aan.
Met modder e.d. doet het het allemaal bar slecht en na één klein valpartijtje dient er alweer gesleuteld te worden. Ik vind onderhoud een deel van de fietshobby, maar het rijst echt de pan uit! In de winter dien je je fiets echt na iedere tocht (!) grondig te onderhouden om deze in top conditie te houden! Als je 2 a 3 keer fietst in de week zit je dus uuuuuren te sleutelen. Dat is bijna gelijk aan het aantal gefietste uren :shock: (kan ik mijn tijd niet beter besteden?!)

Kun je iets dat echt veel onderhoud nodig heeft een slecht design / ontwerp noemen (derailleursystemen op ATBs)?

Eigenlijk fiets ik om te fietsen en niet om mijn sleutelskills te onderhouden en ik heb er lang niet altijd zin in om mijn fiets te poetsen / onderhouden, maar daarentegen wil ik wél altijd op een topfiets rijden.

SingleSpeed en naafversnellingen gaan een gedeelte van het grote onderhoud wegnemen en ik zie dit echt als een grooot voordeel.

Nogmaals, ik fiets om het fietsen, en minder om te sleutelen. Zeker wanneer vrije tijd spaarzamer wordt.

Brum.

Bericht door Brum. » zo apr 01, 2007 2:48 pm

Hubert ! schreef:Steeds vaker bekruipt mij het idee hoeveel nadelen een derailleursysteem wel niet heeft als je ooit anders (SS/ Rohloff) geprobeerd hebt.

Sinds enige tijd rijd ik weer op een geschakelde fiets rond en loop tegen allerlei, eigenlijk algemeen geaccepteerde, probleempjes aan.
Met modder e.d. doet het het allemaal bar slecht en na één klein valpartijtje dient er alweer gesleuteld te worden. Ik vind onderhoud een deel van de fietshobby, maar het rijst echt de pan uit! In de winter dien je je fiets echt na iedere tocht (!) grondig te onderhouden om deze in top conditie te houden! Als je 2 a 3 keer fietst in de week zit je dus uuuuuren te sleutelen. Dat is bijna gelijk aan het aantal gefietste uren :shock: (kan ik mijn tijd niet beter besteden?!)

Kun je iets dat echt veel onderhoud nodig heeft een slecht design / ontwerp noemen (derailleursystemen op ATBs)?

Eigenlijk fiets ik om te fietsen en niet om mijn sleutelskills te onderhouden en ik heb er lang niet altijd zin in om mijn fiets te poetsen / onderhouden, maar daarentegen wil ik wél altijd op een topfiets rijden.

SingleSpeed en naafversnellingen gaan een gedeelte van het grote onderhoud wegnemen en ik zie dit echt als een grooot voordeel.

Nogmaals, ik fiets om het fietsen, en minder om te sleutelen. Zeker wanneer vrije tijd spaarzamer wordt.
Ik ben het met je eens dat SS onderhoudsvriendelijker is, maar je bent een beeeeeeeetje aan het overdrijven. Of je kan totaal niet sleutelen, dat kan ook... :lol:

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo apr 01, 2007 6:30 pm

Brum. schreef:
Hubert ! schreef:Blabla....
Ik ben het met je eens dat SS onderhoudsvriendelijker is, maar je bent een beeeeeeeetje aan het overdrijven. Of je kan totaal niet sleutelen, dat kan ook... :lol:

Beeeeeeetje??
---www.cjmedia.nl---

Pieter!

Bericht door Pieter! » zo apr 01, 2007 8:53 pm

Er wordt gezegd dat de Alfine/Nexus 8 echt veel beter is dan de Nexus 7.

Klopt dit? Op een stadsfiets vind ik een Nexus 7 beetje 'trappen in de stroop'' gevoel vergeleken met deraill. of 1x1

Nexus 8 loopt beter? is die 1,000 overbrenging (versnelling 4 of 5 of zo) verliesvrij ?

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma jun 11, 2007 12:37 pm

JJ, heb je al updates over die Alfine?

Duurzaamheid? Rendement?
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

mouk

MBC Cyclo Amerongen met een Alfine naaf

Bericht door mouk » ma jun 25, 2007 3:51 pm

Hoi,

Heb afgelopen zaterdag, met een Alfine naaf, de MBC Cyclo in Amerongen gereden.
Het had geregend dus was het parcours op gedeelten modderig en er waren veel kuilen waarin water stond.
Ondanks de modder ging het schakelen probleemloos!
Ik rij nu een paar maanden rond met deze naaf en heb alleen nog maar de vernellingskabel moeten nastellen. Prima stukje techniek, alleen jammer van het wat hoge gewicht!

Groetjes,

Mouk

dickie

Bericht door dickie » ma dec 03, 2007 12:12 pm

Jammer dat Shimano geen zwarte versie met snelspanner uitbrengt.
Zou het dan wel eens willen proberen voor mtb-en.
Bij elk ritje een set sleutels in de rugzak kan wel helpen voor training :)

Pino

Bericht door Pino » ma dec 03, 2007 2:02 pm

Hoe gaat het nu met het lagerwerk?
Kritisch bij de N8 en N7 naven die we in huur-MTB's hebben lopen is dat de naafcup inloopt door smurrie.
Daar helpt het vervangen van een binnenwerkje niet bij.

Schakelen zal nog steeds prima gaan.

dickie

Bericht door dickie » do feb 28, 2008 7:04 pm

Nog even dit topicje van onder het stof halen.
Zijn er al updates van de Alfine voor mtb-gebruik?
Hoe verhoudt zich het gewicht tot een Rohloff?

mouk

Alfine na ruim 1 jaar

Bericht door mouk » zo mei 11, 2008 9:36 pm

Rij nu ruim 1 jaar met een alfine naaf op mijn MTB. Ik rij er alles mee van strand tot het parcours in Schoorl. Tot op heden geen problemen behalve dat het tandwiel gevoelig is voor slijtage en dat je om de zoveel tijd even moet controleren of de afstelling nog goed is (simpel de twee gele stippen op de naaf uitlijnen).
Ik heb erg veel plezier van deze naaf.

Fry

Bericht door Fry » zo mei 11, 2008 11:39 pm

Hey JJ, je achterband is nogal slordig gemonteerd. Je ventiel is niet mooi uitgelijnd tov je logo van je buitenband. Zet dit aub even recht.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mei 12, 2008 5:44 pm

Dat vond ik ook erg storend, toen heb ik dat wiel maar weggeven ;)

Aan mijn verstandigere andere helft wel te verstaan, en zij rijdt er op het ogenblik naar volle tevredenheid mee. Fiets in en uit de auto, geen probleem, afstellen gebeurd in twee draaien en de boel is nooit krom.

Voor haar is de naaf perfect, in combi met een 32t voor kan ze er in midden NL alles goed mee rijden en het schakelen gaat zoals bekent als door boter.

Ik blijf erbij dat het een perfecte toernaaf is, ook voor off road gebruik.

Hij is er nu trouwens ook in het zwart.

JJ

NEOS

Bericht door NEOS » di dec 30, 2008 7:29 pm

hallo JJ.
Ik ben ook van plan de nexus op mijn ATB tje te monteren.
Nu is mijn vraag hoe ziet het met de ketting spanning staat deze op deze manier niet te strak en stamp je het achterwiel er niet scheef in???

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 30, 2008 7:34 pm

Het niner frame heeft een Eccentrisch bottom bracket, dus de ketting kun je daarme zo strak zetten als je wilt. In combinatie met verticale dropouts geen enkel probleem.

Horizontale padden zouden ook geen probleem moeten zijn, met de moeren zet je de naaf vast genoeg om hem niet scheef te trekken. Moet lukken!

JJ

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di dec 30, 2008 10:01 pm

En vergeet die asblokeringen niet!
Die zijn er in diverse hoeken(verschillende kleuren) zodat je de cassettejointpully goed kunt uitlijnen.
De blokeringen dienen tegen het verdraaien van de as en deze zijn echt nodig bij Nexus/Alfine naven.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

DGR

Bericht door DGR » di jan 06, 2009 9:37 pm

Yep, die zijn idd erg belangrijk. Heb al eens m'n achterwiel onder m'n fiets vandaan getrapt toen ik de moeren niet strak genoeg aangehaald had :oops:

Probleem is dat ik eigenlijk QR uitvalpadden heb achteraan, waardoor die blokkeer-armpjes vrijwel geen steun hebben om zich tegen af te zetten... bestaat hier een soort "torque arm" oplossing voor? Anders zal ik eens proberen of ik een armpje kan lassen aan die bestaande ringen, die kan dan bevestigd worden aan de liggende achtervork.

Verder draait de Nexus8 nog uitstekend, niks te klagen en nog nooit iets hoeven af te stellen aan 't ding.

NEOS

Bericht door NEOS » wo feb 11, 2009 4:35 pm

Gisteren de Nexus 8 in mijn ATB geplaatst.
Vandaag 1ste testrit gemaakt en helaas trok het achterwiel wel scheef daardoor kwam de kabelhouder achter in de naaf naar boven gedraaid.
Dit was bij een heftige klim waar ik in de 1 moest fietsen..
Ga het nu proberen met een grote revet met tandjes
Verder moet ik zeggen gat het een aanrader is want het schakelen ging perfect.
Nu ga ik vrijdag nog een chainglider erop te zetten om zo van al die modder afzijn...
Maar mijn vraag voor het scheeftrekken heefd nog iemand een goed idee??????? :roll:

Plaats reactie