SS ketting, wat betekend 3/32 en 1/8"
Moderators:JJ, Beheerders
ik ben bekend met 7, 8, 9 speed etc.
maar met inch maten voor kettingen ben ik niet bekend.
3/32 is anders dan bijvoorbeeld 9 speed?
en 1/8" is anders dan 8 speed?
maar met inch maten voor kettingen ben ik niet bekend.
3/32 is anders dan bijvoorbeeld 9 speed?
en 1/8" is anders dan 8 speed?
3/32" zijn alle kettingen die gebruikt kunnen worden met een derailleur, dus 7,8,9 speed. 1/8" is voor singlespeed / naafversnellingen; dus ss, baanfiets, gazelle primeur etc. 1/8" is een stukje breder, minder flexibel, en vaak wat sterker.
zie ook: http://www.sheldonbrown.com/gloss_ch.html#chain
zie ook: http://www.sheldonbrown.com/gloss_ch.html#chain
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
en doe maar www.m-gineering.nl erbij voor de "english impaired", aangezien dat een vaak voorkomende ziekte is op dit board..
de maat slaat op de inwendige ruimte tussen de platen van een schakel.


de maat slaat op de inwendige ruimte tussen de platen van een schakel.

Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Betekent dit dat je 3/32" kettingen wel op 1/8" kransjes kunt gebruiken, maar niet andersom?
Ik heb een 3/32" kransje (denk ik, want mijn 'gewone' ketting loopt er niet op), maar maar de rest is gemaakt voor 1/8". Kan ik het best met een 3/32" ketting gaan rijden, of kan ik beter een 1/8" freewheel kransje kopen (prijstechnisch gezien, is een lowbudget project)?
Ik heb een 3/32" kransje (denk ik, want mijn 'gewone' ketting loopt er niet op), maar maar de rest is gemaakt voor 1/8". Kan ik het best met een 3/32" ketting gaan rijden, of kan ik beter een 1/8" freewheel kransje kopen (prijstechnisch gezien, is een lowbudget project)?
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
3/32 kettingen zijn smaller dan 1/8 kettingen. 1/8 is gelijk nl gelijk aan 4/32. Dus een krans gemaakt voor een 1/8 ketting is te dik voor een 3/32 ketting. En een 3/32 ketting is zodoende te smal voor een 1/8 kransje.
Weet je wel zeker dat je krans 3/32 is? Je zegt "gewone"ketting. Is dat een derraileur ketting? Zo ja dan heb je waarschijnlijk een 1/8 kransje en geen 3/32 kransje. SRAM PC1 is een goede 1/8 ketting. Of je loopt even binnen bij de halfords voor een KMC 1/8 ketting. Kosten maximaal 10 euro.
Weet je wel zeker dat je krans 3/32 is? Je zegt "gewone"ketting. Is dat een derraileur ketting? Zo ja dan heb je waarschijnlijk een 1/8 kransje en geen 3/32 kransje. SRAM PC1 is een goede 1/8 ketting. Of je loopt even binnen bij de halfords voor een KMC 1/8 ketting. Kosten maximaal 10 euro.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Ik zal inderdaad wel wat nummertjes gemixt hebben. Ik heb inderdaad een derrailleur ketting (7/8 speed) en deze blijft op het kransje liggen.didadunlop schreef:3/32 kettingen zijn smaller dan 1/8 kettingen. 1/8 is gelijk nl gelijk aan 4/32. Dus een krans gemaakt voor een 1/8 ketting is te dik voor een 3/32 ketting. En een 3/32 ketting is zodoende te smal voor een 1/8 kransje.
Weet je wel zeker dat je krans 3/32 is? Je zegt "gewone"ketting. Is dat een derraileur ketting? Zo ja dan heb je waarschijnlijk een 1/8 kransje en geen 3/32 kransje. SRAM PC1 is een goede 1/8 ketting. Of je loopt even binnen bij de halfords voor een KMC 1/8 ketting. Kosten maximaal 10 euro.
Vraag is meer of het voor het kettingblad uitmaakt?
1/8 ketting past op elk voorblad. Eigenlijk is het niet ideaal omdat er nauwelijk "dikke"voorbladen verkrijgbaar zijn voor mtb-cranks.
Doordat de ketting wat ruim over het voorblad past heb je weer extra slijtage.
Een 9 speed ketting kan problemen geven met een 7/8 speed ketting. Dit schijnt het geval te zijn met shimano kettingen, die gaan dan openstaan met een zeer kruis als gevolg
. Misschien dat met een SS kettinglijn deze problemen niet voorkomen omdat de ketting niet heen en weer gewricht wordt van de 11 naar de 32.
De treksterkte van 9/8/7 in vergelijking met een dikke ketting maakt denk ik niet erg veel uit, of je moet een speciale, sterke BMX ketting gebruiken
Doordat de ketting wat ruim over het voorblad past heb je weer extra slijtage.
Een 9 speed ketting kan problemen geven met een 7/8 speed ketting. Dit schijnt het geval te zijn met shimano kettingen, die gaan dan openstaan met een zeer kruis als gevolg

De treksterkte van 9/8/7 in vergelijking met een dikke ketting maakt denk ik niet erg veel uit, of je moet een speciale, sterke BMX ketting gebruiken
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Hoewel ik me op zeer glad ijs begeef (hier zijn al wat discussie over gevoerd zeg), toch maar ff de vraag: liever een 'bushed' of 'bushingless' ketting?
Sommigen zeggen dat met bushings langer meegaat, anderen (waaronder Sheldon Brown) hebben liever zonder bushings, mede omdat dat bij bushed kettingen het smeermiddel erg moeilijk zou doordringen.
Bushingless schijnt in ieder geval wat soepeler te zijn icm een niet perfecte chainline, en sowieso stiller te lopen.
Iemand ideeen?
Of misschien meer concreet: liever een KMC Z510HX (bushingless), E9,50 bij singlespeed.nl, of een KMC S10 Inox (bushed), E 14,00?
Sommigen zeggen dat met bushings langer meegaat, anderen (waaronder Sheldon Brown) hebben liever zonder bushings, mede omdat dat bij bushed kettingen het smeermiddel erg moeilijk zou doordringen.
Bushingless schijnt in ieder geval wat soepeler te zijn icm een niet perfecte chainline, en sowieso stiller te lopen.
Iemand ideeen?
Of misschien meer concreet: liever een KMC Z510HX (bushingless), E9,50 bij singlespeed.nl, of een KMC S10 Inox (bushed), E 14,00?
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Surly en PW, misschien nog meer.
Shimano in andere delen van de wereld ook maar hier in Europa niet.
Surly komt ook met stalen voorbladen in grote maten voor 104mm steek. Dit wordt echter pas Juli voor die leverbaar worden. In Alu zijn er de TA Blade bladen. Voorbladen zijn wel in 3/32"
1/8" voorbladen zijn wel heel erg specifiek en moeilijk te krijgen. 1/8" ketting op 3/32" gaat perfect, als er een 3/32" ketting op kan is dat echter optimaler.
Pas met kransjes op de draad die gebruikt wordt op een naaf. Zie hiervoor ook het Technics deel op Singlespeed.nl
JJ
Shimano in andere delen van de wereld ook maar hier in Europa niet.
Surly komt ook met stalen voorbladen in grote maten voor 104mm steek. Dit wordt echter pas Juli voor die leverbaar worden. In Alu zijn er de TA Blade bladen. Voorbladen zijn wel in 3/32"
1/8" voorbladen zijn wel heel erg specifiek en moeilijk te krijgen. 1/8" ketting op 3/32" gaat perfect, als er een 3/32" ketting op kan is dat echter optimaler.
Pas met kransjes op de draad die gebruikt wordt op een naaf. Zie hiervoor ook het Technics deel op Singlespeed.nl
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Miche kransjes (met het handige Miche Carrier systeem) zijn ook in 1/8" te krijgen. Verkrijgbaar bij Balk in Nieuw Vennep.
(Woon ik vlakbij, dus ik kan ff informeren voor je)
(Woon ik vlakbij, dus ik kan ff informeren voor je)
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
Shimano kransjes zijn toch ook 1/8? Het nadeel van shimano vind ik wel de beperkte keus in maten, 16 tands is bij shimano de grootste maat. Een 48 tands blad wordt dan wat zwaar trappen
Een oplossing zou een 3/32 kransje kunnen zijn zodat je een normaal blad kan gebruiken en een derailleurketting.
Wel een mooi systeem trouwens, dat carrier van miche. Is dat prijzig? Ik ben al zwaar over mijn budget gegaan met de aanschaf van dura-ace naven.

Wel een mooi systeem trouwens, dat carrier van miche. Is dat prijzig? Ik ben al zwaar over mijn budget gegaan met de aanschaf van dura-ace naven.
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Hier staan allemaal 1/8" baankransjes. Geloof dat bij Balk die Miche kransjes wel een stuk goedkoper zijn dan bij Harris Cyclery.
Ik moet er binnenkort weer eens langs, dus ik zal het eens vragen.
Persoonlijk vind ik een 1/8" drivetrain toch wel erg vet
Hmmm, Miche gebruikt ander draad dan Shimano...
Ik moet er binnenkort weer eens langs, dus ik zal het eens vragen.
Persoonlijk vind ik een 1/8" drivetrain toch wel erg vet

Hmmm, Miche gebruikt ander draad dan Shimano...

Laatst gewijzigd door @sph@ltdude op zo mei 06, 2007 10:52 am, 3 keer totaal gewijzigd.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Specifiek 1/8" weet ik niet, maar b.v. Shimano DXR kransjes zijn 2,2mm breed tegen 2,0 of minder voor een normaal schakelkransje, en zijn volgens Shimano geschikt voor zowel 3/32" als 1/8" kettingen.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Heen en weer bewegen ketting over krans is niet erg. Gaat gewoon werken. Maar optimaal is een krans met bijpassende breedte ketting.
Belanrijk met 1/8" kettingen is ook de kettinglijn, een schakelketting is daar (logischerwijs) wat minder gevoelig voor.
JJ
Belanrijk met 1/8" kettingen is ook de kettinglijn, een schakelketting is daar (logischerwijs) wat minder gevoelig voor.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!