goedkoper alternatief
Moderators:JJ, Beheerders
Zou dit een alternatief zijn?
http://www.biketrial.de/
Zie naven (Naben) en de Echo voor (50,-) en achternaaf singlespeed (135,-) Zoveel kleurtjes dat je je fiets in een zuurstok kunt veranderen.
De brede velgen zijn ook leuk. Waarschijnlijk niet ideaal voor de harde inzet, maar als setje strandwielen wellicht goed te gebruiken.
Caspar
http://www.biketrial.de/
Zie naven (Naben) en de Echo voor (50,-) en achternaaf singlespeed (135,-) Zoveel kleurtjes dat je je fiets in een zuurstok kunt veranderen.
De brede velgen zijn ook leuk. Waarschijnlijk niet ideaal voor de harde inzet, maar als setje strandwielen wellicht goed te gebruiken.
Caspar
Echo disc voornaaf lijkt op de Planet-X Doggie (discontinued?), de mijne is 181g, Echo 180g geclaimd.
Die Viz is ook wel mooi, 6spd (wie heeft meer nodig?) en 285g. €95 is geen geld, maar zou het deugen?
Trialer rijden natuurlijk amper, die zetten even aan en vliegen een eind.
Goede tip wel die site!
Die Viz is ook wel mooi, 6spd (wie heeft meer nodig?) en 285g. €95 is geen geld, maar zou het deugen?
Trialer rijden natuurlijk amper, die zetten even aan en vliegen een eind.
Goede tip wel die site!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Licht, goede look en relatief goedkoop bovendien.
En waarom zou het niet houden? Je weet natuurlijk niet wat voor lagers er gebruikt zijn, voor Trial mss niet super afgedicht, maar lagers zijn vervangbaar. Zien er wel leuk uit iig.
JJ
En waarom zou het niet houden? Je weet natuurlijk niet wat voor lagers er gebruikt zijn, voor Trial mss niet super afgedicht, maar lagers zijn vervangbaar. Zien er wel leuk uit iig.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
crossover toepassingen
Ik vindt het zelf altijd leuk om naar onderdelen te kijken en te bedenken waar ze nog voor te gebruiken zijn.
Jammer dat ze die Echo SS naaf niet in Disc leveren. Die trial boys rijden nooit met Disc achter.
Ik zal er nog eens over nadenken. Mijn nieuwe project is wel geschikt voor zulke naven.
Caspar
Jammer dat ze die Echo SS naaf niet in Disc leveren. Die trial boys rijden nooit met Disc achter.
Ik zal er nog eens over nadenken. Mijn nieuwe project is wel geschikt voor zulke naven.
Caspar
Hou er wel rekening mee dat die naven fixed zijn. Trial rijders hebben vaak een freewheel op de crank zitten.Cloxxki schreef:... Die Viz is ook wel mooi, 6spd (wie heeft meer nodig?) en 285g. €95 is geen geld, maar zou het deugen?
Trialer rijden natuurlijk amper, die zetten even aan en vliegen een eind.
Goede tip wel die site!
Blijft t heel, denk t wel. Rijden doen ze niet veel, maar de krachten die ze op het achterwiel loslaten zijn niet misselijk denk ik. Menig normaal shimano naafje houd t na korte tijd al voor gezien. Daarom zie je ook veel rijders met chris king en dan met de heavy duty uitvoering, naven met veel aangrijppunten in de body.
r.
hope 6 speed
Ik denk dat hij de Hope 6sp. / SS bedoelde. Als dat toch een standaard SS body is, zou dan elke Cassette SS ook een 6 sp. Cassette kunnen hebben?
mmmm.......... 6 speed......... is geen singlespeed, maar wel leuk.
Caspar
mmmm.......... 6 speed......... is geen singlespeed, maar wel leuk.
Caspar
Re: hope 6 speed
Hope is geen "standaard" ss body. Volgens mij is daar helemaal geen standaard voor sowieso. Die Hope ss naaf is ook mede ontwikkeld voor trial rijders die een minimum van 6 tandwielen moeten hebben (terwijl ze er vaak maar 1 echt gebruiken).steelhead schreef:Ik denk dat hij de Hope 6sp. / SS bedoelde. Als dat toch een standaard SS body is, zou dan elke Cassette SS ook een 6 sp. Cassette kunnen hebben?
mmmm.......... 6 speed......... is geen singlespeed, maar wel leuk.
Caspar
Ik heb ooit een carbon cassette gezien van 5 carbon tandwielen en 1 stalen. In de montagestandaard schakelt t perfect volgens t boekje, tijdens de wedstrijd op het stalen tandwieltje en gaan.
Je kan op elke andere ss naaf wel een x-aantal cassette tandwielen kwijt, ik weet dat de planet x naaf er iets van 4 kan hebben.
Profile (van de bmx cranks) heeft overigens al langer een 6 spd cassette naaf in de aanbieding.
R.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
6 speed body is handig om een perfecte chainline te krijgen en een bredere flensafstand te krijgen voor het bouwen van een dishless wheel. Lijkt me ook ideaal voor een vakantiefiets. 3x6 met een goede verzet keuze lijkt me genoeg voor europa. En met eenm dishless wheel kan je een zooi dezelfde spaken meenemen en een "marginaal" sterker wiel.
De rest is inderdaad gemaakt voor een front freewheel. Lijkt me dus ook makkelijk voor de fixie rijders met vreemde chainlines.
De rest is inderdaad gemaakt voor een front freewheel. Lijkt me dus ook makkelijk voor de fixie rijders met vreemde chainlines.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
bij trail lijkt fixed anders te zijn als bij singlespeeders
bij mijn eigen Surly fixed/free naaf zit er op de fixed zijde dubbele schroefdraad, grote diameter,rechtse draad en kleine diameter linkse draad
groot voor de krans klein voor de lockring.
op de Echo naven zit alleen de "grote"draad waar je een freewheel op kan draaien. vergelijk bv met een Surly fix/free bij SSC
bij mijn eigen Surly fixed/free naaf zit er op de fixed zijde dubbele schroefdraad, grote diameter,rechtse draad en kleine diameter linkse draad
groot voor de krans klein voor de lockring.
op de Echo naven zit alleen de "grote"draad waar je een freewheel op kan draaien. vergelijk bv met een Surly fix/free bij SSC
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
cassette fixed omdat die trialers rijden met een freewheel op het bracket. Dus niet met een aangeschroefd fixie tandwiel zoals baanrijders.
Ik vraag me alleen af of een cassette fixie naaf de krachten van baan fixie (schroeftandwiel) aankan of dat je dan binnen de kortste keren je naaf uitlubberd. Geen enkele cassette krans/body interface is geheel spelingvrij dus er blijft heen en weer veel kracht op komen.
Ik vraag me alleen af of een cassette fixie naaf de krachten van baan fixie (schroeftandwiel) aankan of dat je dan binnen de kortste keren je naaf uitlubberd. Geen enkele cassette krans/body interface is geheel spelingvrij dus er blijft heen en weer veel kracht op komen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Geen enkele naaf kan lange tijd trial gebruik aan, tenzij chris king eventueel met heavy duty kit.didadunlop schreef:cassette fixed omdat die trialers rijden met een freewheel op het bracket. Dus niet met een aangeschroefd fixie tandwiel zoals baanrijders.
Ik vraag me alleen af of een cassette fixie naaf de krachten van baan fixie (schroeftandwiel) aankan of dat je dan binnen de kortste keren je naaf uitlubberd. Geen enkele cassette krans/body interface is geheel spelingvrij dus er blijft heen en weer veel kracht op komen.
Ryan Leech is gesponsored door shimano maar rijdt toch CK achter.

Nieuwe naaf op biketrial
Op de Biketrial site staat sinds kort nog een nieuwe naaf.
Single freewheel met een krans. 350 gram (compleet???) en 165 euro.

Opmerkingen van Biketrial:
Hallo Caspar,
die Naben gibt es nur mit 32 Loch.
Passende Ritzel sind erhältlich mit 12 / 13 / 14 / 15 / 16 Zähnen.
es passen nur die Echo Steckritzel - keine Shimano.
Gruß,
Jan
Afhankelijk van hoe de krans gemonteerd zit kan ik zelf een 18 tands fabriceren.
Blijft leuk om te kijken wat er op mijn nieuwe fiets bruikbaar (of breukbaar) kan wezen.
Caspar
Single freewheel met een krans. 350 gram (compleet???) en 165 euro.

Opmerkingen van Biketrial:
Hallo Caspar,
die Naben gibt es nur mit 32 Loch.
Passende Ritzel sind erhältlich mit 12 / 13 / 14 / 15 / 16 Zähnen.
es passen nur die Echo Steckritzel - keine Shimano.
Gruß,
Jan
Afhankelijk van hoe de krans gemonteerd zit kan ik zelf een 18 tands fabriceren.
Blijft leuk om te kijken wat er op mijn nieuwe fiets bruikbaar (of breukbaar) kan wezen.
Caspar
Mijn volgende (geared) project wordt om een Hope SingleSpeed naaf gebouwd. Het wordt een 1 x 5 met een Rohloff guide voor en 6 losse 9 speed kransjes op de Hope 36 gaats naaf.
Een sterker wiel is inderdaad één van de voordelen, maar het grote voordeel voor mij is dat ik me niet helemaal suf hoef te schakelen. Met m'n SingleSpeed benen ben ik toch een grote variatie aan beentempo's gewend en de kleine stappen van een 9 speed cassette heb ik niet nodig.
Mijn cassette wordt 13:32 en ik ga een 36t voorblad gebruiken.
Een sterker wiel is inderdaad één van de voordelen, maar het grote voordeel voor mij is dat ik me niet helemaal suf hoef te schakelen. Met m'n SingleSpeed benen ben ik toch een grote variatie aan beentempo's gewend en de kleine stappen van een 9 speed cassette heb ik niet nodig.
Mijn cassette wordt 13:32 en ik ga een 36t voorblad gebruiken.
Het komt misschien dat het zo laat is, maar ik waarom 1 x 5 en dan 6 losse kransjes? Of is het stiekem een tik fout? Heb je dan eigenlijk wel zo'n grote variatie in versnellingen nodig, lijkt mij dat als je gewend bent om zelfs Duitse marathons SS te rijden dat je dan met 36-32 zowat omvalt met naar boven fietsen...