Voor én achter een inbouwbreedte van 135mm, dus twee achternaven nodig, bijkomend voordeel is dat de wielen omgewisseld kunnen worden en je dus (zoals op mijn fiets) een singlespeed én een geared "achterwiel" hebt.

Vééééét !

Met recht .......

Vergelijking met een band met "normale" maat (breedte bedoel ik dan

Kortere assen voor Eggbeater pendalen om de Q-waarde, die het 100mm DH bracket met zich meebrengt, iets te compenseren ....

Fiets is bijna klaar, alleen nog een King balhoofd monteren, stuurpijp afzagen en onderstaande schijven monteren. Tekst gelaserd in schijven, door enorm veeeeel grip met deze banden haast nooit nodig te remmen ......

Specs lijstje:
Frame: Surly Pugsley 22"
Vork: Surly Pugsley
Velgen: Surly Large Marge 26" offset
Naven: Hope Pro II (SingleSpeed voor, geared achter)
Banden: Surly Endomorph 26 x 3.7/4.0
BB: Truvativ gigapipe DH ISIS
Cranks: Bontrager Select
Pendalen: Eggbeater SL custom kortere assen
Zadel: Tune Speedneedle
Voorblad: BBB 32t
Krans: Boone titanium 17t
Ketting: Ultegra
Pen: Syncros titanium
Klem: Salsa 30.0
Stuurnok: Ritchy 120mm
Stuur: Jones H-bar, curved extensions
Grips: Dimension, erg fijne grips!
Remgrepen: Avid Supreme, oldies, vanwege lange levers, lekker op H-bar.
Remmen: Avid BB7
Remschijven: Hope Floating 180mm voor, 160mm achter
SingleSpeed voor nu dus, maar wil 'em binnenkort ook zeker eens met versnellingen opbouwen.
Hoe rijdt ie?!
Fiets rijdt verbazingwekkend licht, rolweerstand valt me alles mee, alleen op snelheid is de grotere luchtweerstand goed te merken. Sturen gaat bij lage snelheid vrij zwaar, maar dit zou opgelost kunnen worden door een vork met andere afmetingen te monteren, tenslotte is deze fiets niet gemaakt voor snel XC gebruik .......
Heb de banden bereden tussen de 0.2- 0.5 bar. In mul zand zijn ze op hun best bij 0.2, 't kan bijna niet mul genoeg zijn, je "drijft" overal overheen. Stond er verbaasd van. Wat een grip ook! Je voelt je erg zeker met zulke grote sloffen.
De fiets is nu 4 dagen in gebruik voor woon-werk en de verbaasde blikken die ik onderweg krijg zijn echt leuk! Veel lachende gezichten bij mede weggebruikers

Nog niet serieus offroad geweest alleen wat rondjes op een plaatselijke bouwplaats om bandenspanning te testen.
Binnenkort wat rondjes XC in de Duinen van Noordwijk, ben erg benieuwd hoe ie 't daar doet, Noordwijk is veel draaien en keren, erg snel, maar begint nu (zoals elke zomer) erg mul te worden, ik zou in het voordeel moeten zijn dus .......