26inch on steroids

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Hubert !
26inch on steroids

Bericht door Hubert ! » di apr 25, 2006 8:50 pm

Tadaaaa, m'n nieuwe fiets, klaar voor sneeuw, woestijn, maar bij gebrek daaraan ook voor toertochten Driebergen, rondjes Noordwijk, XC wedstrijdjes of een boodschapje "in het dorp".

Afbeelding

Afbeelding

Voor én achter een inbouwbreedte van 135mm, dus twee achternaven nodig, bijkomend voordeel is dat de wielen omgewisseld kunnen worden en je dus (zoals op mijn fiets) een singlespeed én een geared "achterwiel" hebt.
Afbeelding

Afbeelding

Vééééét !
Afbeelding

Met recht .......
Afbeelding

Vergelijking met een band met "normale" maat (breedte bedoel ik dan ;) )
Afbeelding

Kortere assen voor Eggbeater pendalen om de Q-waarde, die het 100mm DH bracket met zich meebrengt, iets te compenseren ....
Afbeelding

Fiets is bijna klaar, alleen nog een King balhoofd monteren, stuurpijp afzagen en onderstaande schijven monteren. Tekst gelaserd in schijven, door enorm veeeeel grip met deze banden haast nooit nodig te remmen ......
Afbeelding

Specs lijstje:
Frame: Surly Pugsley 22"
Vork: Surly Pugsley
Velgen: Surly Large Marge 26" offset
Naven: Hope Pro II (SingleSpeed voor, geared achter)
Banden: Surly Endomorph 26 x 3.7/4.0
BB: Truvativ gigapipe DH ISIS
Cranks: Bontrager Select
Pendalen: Eggbeater SL custom kortere assen
Zadel: Tune Speedneedle
Voorblad: BBB 32t
Krans: Boone titanium 17t
Ketting: Ultegra
Pen: Syncros titanium
Klem: Salsa 30.0
Stuurnok: Ritchy 120mm
Stuur: Jones H-bar, curved extensions
Grips: Dimension, erg fijne grips!
Remgrepen: Avid Supreme, oldies, vanwege lange levers, lekker op H-bar.
Remmen: Avid BB7
Remschijven: Hope Floating 180mm voor, 160mm achter

SingleSpeed voor nu dus, maar wil 'em binnenkort ook zeker eens met versnellingen opbouwen.

Hoe rijdt ie?!
Fiets rijdt verbazingwekkend licht, rolweerstand valt me alles mee, alleen op snelheid is de grotere luchtweerstand goed te merken. Sturen gaat bij lage snelheid vrij zwaar, maar dit zou opgelost kunnen worden door een vork met andere afmetingen te monteren, tenslotte is deze fiets niet gemaakt voor snel XC gebruik .......
Heb de banden bereden tussen de 0.2- 0.5 bar. In mul zand zijn ze op hun best bij 0.2, 't kan bijna niet mul genoeg zijn, je "drijft" overal overheen. Stond er verbaasd van. Wat een grip ook! Je voelt je erg zeker met zulke grote sloffen.
De fiets is nu 4 dagen in gebruik voor woon-werk en de verbaasde blikken die ik onderweg krijg zijn echt leuk! Veel lachende gezichten bij mede weggebruikers :)
Nog niet serieus offroad geweest alleen wat rondjes op een plaatselijke bouwplaats om bandenspanning te testen.
Binnenkort wat rondjes XC in de Duinen van Noordwijk, ben erg benieuwd hoe ie 't daar doet, Noordwijk is veel draaien en keren, erg snel, maar begint nu (zoals elke zomer) erg mul te worden, ik zou in het voordeel moeten zijn dus ....... ;) Wordt vervolgd!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di apr 25, 2006 9:06 pm

BTW: deze banden wegen rond de 1200 gram per stuk, voorheen werden voor dit soort gebruik DH banden ingezet, rond de 3.0" breed en zo'n 1800 gram per stuk. Deze banden zijn dus echt "licht" te noemen en rijden daarmee erg licht en voelen heel soepel. Erg veel noppen heb je op banden met deze breedte niet nodig doordat het grote contactoppervlak voor veel grip zorgt. Vergelijk ze met opgevoerde Schwalbe Fast Freds ofzo.
Door de dikke banden zit er een hoop ongedempte vering in deze fiets en tijdens rijden "bounch" je een beetje over de straat alsof je, als kleine jongen, je eerste fietsje gekregen hebt.
Laatst gewijzigd door Hubert ! op di apr 25, 2006 9:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cube Rider
Contacteer:

Bericht door Cube Rider » di apr 25, 2006 9:11 pm

dikke banden he!! :shock: :o
Laatst gewijzigd door Cube Rider op do apr 27, 2006 9:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
--->> www.fsd-bikers.tk <<---

Scaluner

Bericht door Scaluner » di apr 25, 2006 9:14 pm

Bruut :o

De fiets gaat mee naar de volgende meeting? Zo iets moet je toch in levende lijve zien !!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di apr 25, 2006 9:24 pm

Baanbrekend bruut.

Je fiets reduceert andere 26"ers definitief tot BMX'jes. Fast Freds tot veldrijdbandjes.

To boldly go where no bike has gone before...

Duinpaden worden leuk! En je molt niks!

walter

Bericht door walter » di apr 25, 2006 10:21 pm

Stiekem willen we er allemaal 1.
Ik iig wel.
Waarom ?
Omdat 't er goed uit ziet.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » wo apr 26, 2006 6:35 am

RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.................

...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...

Toch nog enkele vragen.

- 3.7/4.0 zie ik staan. Betekend dat dat er2 maten zijn? Ik wist niet beter dat er maar 1 maat was nl. 3.7.
- Heb je deze ook weer uit Zwitserland van weinig? Betekend dat ie dan binnenkort weer te koop staat? Dan wil ik hem wel weer overnemen.... :)
- Kan je nog eens een foto plaatsen recht van voren met een ander wiel ernaast en 1 van de zijkant met een andere fiets erachter, van schuin opzij vertekend het een beetje.

TBB

Tall Boy Bram

Re: 26inch on steroids

Bericht door Tall Boy Bram » wo apr 26, 2006 6:38 am

Hubert ! schreef:maar dit zou opgelost kunnen worden door een vork met andere afmetingen te monteren

Welke andere vork....????

TBB

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo apr 26, 2006 7:37 am

Kansloze harrie... ;)

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo apr 26, 2006 11:10 am

Steelboy schreef:Kansloze harrie... ;)
Mag jij zeggen !

@TBB, Door een vork te laten maken met wat meer rake is een sneller stuurgedrag te krijgen. Ik weet nog niet of dit nodig is, kan ik zeggen als ik er een keer mee offroad geweest ben.
Oja, alles is te koop ;)

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo apr 26, 2006 11:14 am

Er is maar één maat Endomorph, maar in de "ingegoten" letters op de band staat "4.0" maar op het geverfte stickertje staat "3.7", ik heb de banden nog niet gemeten, dus weet niet waar ie 't dichtst bij in de buurt komt.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo apr 26, 2006 12:01 pm

vette bak.. Beetje de "monstertruck" onder de fietsen..:)

Alleen een lekke band lijkt me K*T. Niet iedere fietsenmaker heeft die maat natuurlijk op voorraad liggen.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo apr 26, 2006 3:18 pm

Als je wilt, kun je je reserve binnen+buiten band gewoon gemonteerd onder de Endomorph meenemen :-) Een thuiskomertje, Fast Fred 2.35"/500g ofzo.

Er gaat een gerucht dat Surly al werkt aan een nieuw, agressiever profiel voor een volgende band. Ik denk dat ze met het aanbieden van de Pugsley in korte tijd het aantal rondrijdende Snow/Sand bikes hebben verveelvoudigd. Alleen heel obscure custom bouwers maakten dit soort spul. De banden en velgen worden door insiders al erg goed ontvangen, al gebruiken sommigen toch liever 80mm brede Remolino (sp?) velgen.

Wat mij van de Pugsley tevens zo aanspreekt, is dat je met 1 frame feitelijk 2 fietsen hebt. Steek er 29" wielen in, en het is een soort rustiger sturende versie van de Karate Monkey. Helaas wel 2 speciaal gespaakte "achter" wielen nodig, de hele boel is offset om het een beetje lekker uit te laten komen.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo apr 26, 2006 3:22 pm

Whaha, oorlogsmatrieel! Erg gaaf, dat wel!
Ich Heisse Super Fantastisch!

Nixol
Contacteer:

Bericht door Nixol » wo apr 26, 2006 3:35 pm

Haha, echt stoer!! :thumbsup:
Volgens mij, rijd dit als een tank op wielen :shock:

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo apr 26, 2006 6:46 pm

Wat meer pics:

Op de voorgrond een 29" wiel ......
Afbeelding

Afbeelding

Band naast de Endomorph is een vrij dikke Bontrager XR 29 x 2.25
Afbeelding

Motoooo
Afbeelding

Erikje

Bericht door Erikje » wo apr 26, 2006 7:27 pm

Ligt het nou aan je camera, bike of de kleuren.... of aan mij.....e.e.a. lijkt krom/scheef of wat je wil. Ik dacht eerst dat je vorkpoten een negatieve naloop hebben, en je achtervork lijken ook krom....

Erikje

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » wo apr 26, 2006 8:29 pm

Hubert ! schreef:Wat meer pics:
Afbeelding
Briljante fiets. Volgend jaar meenemen naar Bladel? ;)
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

dré

Bericht door dré » wo apr 26, 2006 8:39 pm

Hoewel het woord VET een beetje te populair is weet ik ff niks anders te verzinnen! Er bestaat nu dus ook 1 Surly in een mooie standaardkleur.
Lijkt me op het 1e gezicht rijden als een damesbrommer zonder motortje maar gezien jouw verslag is dat absoluut niet het geval.

Gaaf ding!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo apr 26, 2006 8:42 pm

Erikje schreef:Ligt het nou aan je camera, bike of de kleuren.... of aan mij.....e.e.a. lijkt krom/scheef of wat je wil. Ik dacht eerst dat je vorkpoten een negatieve naloop hebben, en je achtervork lijken ook krom....
Probleem met Hubert is dat ie niet kan fietsen. Dus hij ging gister met zijn Pugs boodschappen doen en ging, toen ie van een stoepje reed, keihard op zijn plaat.

Nu is zijn nieuwe Pugs dus krom.....

:lol:
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo apr 26, 2006 8:45 pm

Wel ergh ''vetjes'' :thumbsup:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo apr 26, 2006 8:59 pm

op deze foto:

Afbeelding

lijkt de voorvork idd krom.. Maar dat is natuurlijk om ruimte voor de andersomparaplu gespaakte naaf te krijgen. Want als je een paar fotos omhoog kijkt zie dat de achtervork ook krom is. Waarschijnlijk om de naaf wat meer naar rechts te krijgen en zo ruimte te creeeren voor de tandwielkrans (of nog beter, te zorgen dat de ketting nog langs de band kan). Zit ik nu op het goede spoor? Een en ander is ook te zien op de bovenstaande foto. Kijk maar eens goed naar de liggende achtervork.

EDIT: Ik zie nu dat cloxxki hetzelfde schrijft hierboven... toch beter leren lezen... :oops:

Erikje

Bericht door Erikje » wo apr 26, 2006 9:57 pm

didadunlop schreef: EDIT: Ik zie nu dat cloxxki hetzelfde schrijft hierboven... toch beter leren lezen... :oops:
Niks ten nadele van jou, ik kan wél lezen maar doe het gewoon niet.....

Erikje

Maartentje

Bericht door Maartentje » wo apr 26, 2006 11:39 pm

Hmmmm,

Ziet er niet eens mooi uit vind ik....

Weegt behoorlijk...

En functioneel... tja...

Dussssss...?
It's you, not the bike

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do apr 27, 2006 11:06 am

Inderdaad,
Het frame en de vork zijn beiden "offset". Krom dus. Dit om de kettinglijn te laten werken met het 100mm trapashuis (nodig voor dikke achterband) en de daarin gemonteerde downhill trapas. Omdat voor- en achterwiel uitwisselbaar moest zijn is de voorvork ook ongelijk, de ene vorkpoot wijkt verder naar buiten om aan 135mm inbouwbreedte te komen, beiden dropouts hebben dus een ongelijke afstand tot de middellijn door het frame. Met de wielen eenmaal op hun plaats is alles weer "recht", althans als Hubert de wielbouwinstructies goed begrepen heeft :-)

Knap staaltje engineering van Surly, en met een "simpel" stalen frame boren ze een bijna maagdelijke markt aan. Omdat e zelf ook banden en velgen moesten ontwikkelen was dit een zeer risicovolle onderneming, en veel andere geplande producten hebben in de wacht gestaan tot zeker was dat dit hen geen tonnen verlies ging opleveren. Er kan niet genoeg benadrukt worden HOE GEDURFD het hele Pugsley project voor Surly en eigenaar QBP geweest is. Als niemand die dingen was gaan kopen (met dure banden, velgen, speciale trapas en 2 achternaven niet bepaald goedkoop), hadden ze echt een giga strop gehad. En verkoopprognoses konden nergensop gebaseerd worden, er waren in de wereldgeschiedenis pas een paar honderd snow bikes gebouwd, de meesten daarvan wellicht beland op zolders.

Denk er eens goe over na. Als een merk als Surly bestaan had in de jaren 70, was 29" wellicht 20 jaar eerder gebeurd. Destijds wilde niemand het geld ophoesten voor een iets bredere "trekking" band, alles wat 29" belette te gebeuren, en daarmee 26" de kans gaf om de gehele wereld te veroveren, met vele miljoenen fietsen omzet. EEN 29" band had die hele ontwikkeling in de kiem kunnen smoren, aangezien iedereenal racefiets of stadfiets wielen had om de iets dikkere sloffen om te leggen. Geen reden voor nieuwe MTB velgen, een trekking velg volstond best, maar de band was er dus niet. Maar kinderfietsen kwam al wel met 26x2.2 ballon banden.

Surly heeft niet gewacht, en nam geen genoegen met een compromis (zwaardere en smallere 3.0" DH banden), maar heeft zich hard gemaakt om iets te maken dat een hele nieuwe categorie in banden creëert. Heeft moeten pionieren in fietsband productietechnieken, gebruik van nieuwe materialen en nieuw dimensies.

Pas in 1999 heeft WTB in een dronken en rijke bui het aangedurft een 29" band te maken waar nog amper fietsen voor waren. Alleen wat custom 28" mtb's met krappe tire clearance. Maar een paar jaar later waren er meer fabrikanten, begon met 29" Fishers en verschillende customs op de paden te zien. Een bewijs van durf te ondernemen. Surly moest echter ook een velg ontwikkelen, omdat er niks vergelijkbaar behoorlijk verkrijgbaar was, en ze wilden ook betere spoke drilling.

De afvaardingen naar WKSS Berlijn en Eurobike 2005 weten hoe cool, innoverend en laid back de Surly lui zijn. Andy, Dave en Nick. Fietsgekken die houden van bier en Doner Kebabs. Die heel weinig versnellingen en zelfs freewheels hebben op hun schuren-vol stalen fietsen.
Heel gewone werknemers van grootgrutter QBP die samen een fietsmerkje in de lucht houden. Maar laat iedereen vooral goed beseffen op welk niveau deze ontwikkeling gezien moet worden. Het Pugsley project had kunen worden wat motorcross werd voor Cannondale, en dat wisten ze vantevoren. En toch hebben ze het gedaan. VEEL geinvesteerd, al jaren voordat de eerste frames, velgen en banden de markt berijkten, omdat zoiets nu eenmaal niet makkelijk is gelijk goed te krijgen.

Ook veel ere voor Hubert, die na slechts het rijden op een Pugsley 18" testbike op een parkeer plaats in Duitsland de ballen had om zo'n toch listig en prijzig project te beginnen. Hij woont dan wel bij het strand en de duinen, maar je moet nog maar zien of het eigenlijk wel leuk is om mee te rijden. Een eenzame beslissing ook, niemand in de Benelux hem zal kunnen volgen als de Pugs zich een beetje thuis gaat voelen in het terrein. Totaal in een zandbak veranderde duintrails, strandtrainingen, trapjes op...

Plaats reactie