SS-probleempje
Moderators:JJ, Beheerders
Rij al een tijdje met een TA blad 36 tands voor en een bmx kransje achter en een sram pc1 ketting.
Nu heb ik mezelf eens lekker verwend met een stalen surly 19 tands kransje maar ineens slaat bij een beetje kracht de keting steeds 1 tandje over?????????
ik heb alvast ook een surly voorblad besteld een een KMC Inox S10 ketting 1/8" maar toch vind ik het vreemd.
sterker nog op aanraden van mij heeft een maatje ook een SS opgebouwd en die doet met allemaal nieuwe onderdelen het zelfde.
Misschien de ketting wat strakker stellen met de singleator?
Nu heb ik mezelf eens lekker verwend met een stalen surly 19 tands kransje maar ineens slaat bij een beetje kracht de keting steeds 1 tandje over?????????
ik heb alvast ook een surly voorblad besteld een een KMC Inox S10 ketting 1/8" maar toch vind ik het vreemd.
sterker nog op aanraden van mij heeft een maatje ook een SS opgebouwd en die doet met allemaal nieuwe onderdelen het zelfde.
Misschien de ketting wat strakker stellen met de singleator?
En dat maatje (thanks bro!
) ben ik dus....
Inderdaad, onze SS positievo heeft ervoor gezorgd dat ik ook een single speed ben gaan opbouwen. Vandaag was het moment er voor de eerste meters en die vielen enigsinds tegen.
Zodra er een beetje kracht op de pedalen wordt gezet, schiet de ketting precies 1 tandje door. Het lijkt erop dat het iedere keer op hetzelfde punt gebeurt, maar daar ben ik niet zeker van...
Mijn compleet nieuw uit doos aandrijving...
drm setje bestaande uit een 16 tands tandwiel achter en wat opvulringen
TA 32 tands blad voor
een nieuwe ketting
Ben benieuwd of iemand van jullie de oplossing heeft....

Inderdaad, onze SS positievo heeft ervoor gezorgd dat ik ook een single speed ben gaan opbouwen. Vandaag was het moment er voor de eerste meters en die vielen enigsinds tegen.
Zodra er een beetje kracht op de pedalen wordt gezet, schiet de ketting precies 1 tandje door. Het lijkt erop dat het iedere keer op hetzelfde punt gebeurt, maar daar ben ik niet zeker van...
Mijn compleet nieuw uit doos aandrijving...
drm setje bestaande uit een 16 tands tandwiel achter en wat opvulringen
TA 32 tands blad voor
een nieuwe ketting
Ben benieuwd of iemand van jullie de oplossing heeft....
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Ja lastig dus..
Kettinglijn is helemaal recht??
Begon het na het monteren van het Surly kransje??
Kettinglijn is helemaal recht??
Begon het na het monteren van het Surly kransje??
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Je kunt ook te ver gaan meneertjeSteelboy schreef:het is uiteindelijk wel een oude stalen Trek en daar heb ik er meer van doormidden zien gaan

Je weet dat dat gevoelig ligt

Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Ik zit nu te denken dat ik samen met het installeren van het surly kransje ook de positie van het voorblad heb veranderd.
Ik had normaal mijn voorblad op de midden positie zitten en een tandloosbuitenblad als bashring.
Nu heb ik die bash ring weg gelaten en het voorblad op de buitenbladpositie gezet.
Ik ga vanavond nog eens goed naar de ketting lijn kijken ...............
Voor mijn maat geld dan dezelfde boodschap ........check de ketting lijn.
Cowgod heeft zo' n vulset en ik weet niet zeker of je dan je kransje "fijn" kan afstellen.
Ik had normaal mijn voorblad op de midden positie zitten en een tandloosbuitenblad als bashring.
Nu heb ik die bash ring weg gelaten en het voorblad op de buitenbladpositie gezet.
Ik ga vanavond nog eens goed naar de ketting lijn kijken ...............
Voor mijn maat geld dan dezelfde boodschap ........check de ketting lijn.
Cowgod heeft zo' n vulset en ik weet niet zeker of je dan je kransje "fijn" kan afstellen.
Zeg maar Danny hoor, alleen was die username al in gebruik vandaar deze naam....
heb ik gechecked, en hij is recht. Met zo'n opvulsetje heb je weinig opties. Maar mijn voorblad zit helemaal buiten, en zo ook mijn achtertandwiel. De kettingspanner recht onder het achtertandwiel....
Ik zal morgen (bij daglicht) wel eens wat foto's maken, misschien maakt dat één en ander wat duidelijker...

heb ik gechecked, en hij is recht. Met zo'n opvulsetje heb je weinig opties. Maar mijn voorblad zit helemaal buiten, en zo ook mijn achtertandwiel. De kettingspanner recht onder het achtertandwiel....
Ik zal morgen (bij daglicht) wel eens wat foto's maken, misschien maakt dat één en ander wat duidelijker...
Middenblad komt bij gebruik van de aanbevolen trapas heel erg dicht in de buurt van de standaard kettinglijn, net iets minder dan 50 mm uit het hart van je frame.
Kettinglijn naar buiten brengen kan handig zijn bij gebruik van lompe achterbanden.
Buitenste positie v.h. voorblad kan ook met een smallere trapas, je hebt dan een lagere Q-factor(smaller cranckstel), trapt misschien iets makkelijker.
Standaard is dus niet altijd het beste, maar wel het eenvoudigste.
Met een gewone MTB achternaaf met veel dunne spacers ben je erg flexibel, standaard is zo gek nog niet.
Kettinglijn naar buiten brengen kan handig zijn bij gebruik van lompe achterbanden.
Buitenste positie v.h. voorblad kan ook met een smallere trapas, je hebt dan een lagere Q-factor(smaller cranckstel), trapt misschien iets makkelijker.
Standaard is dus niet altijd het beste, maar wel het eenvoudigste.
Met een gewone MTB achternaaf met veel dunne spacers ben je erg flexibel, standaard is zo gek nog niet.
ik heb wat foto's gemaakt, misschien dat jullie er op zien wat ik verkeerd doe..
Mijn voorblad zit dus op de plek waar bij een geared bike het grootste blad zit.
Op de 2 foto's hieronder zit het tandwiel achter op de plek welke het meest naar rechts is.


Op de volgende 2 foto's heb ik het achtertandwiel één ring opgeschoven.


Volgens mij loopt de ketting bij de bovenste set foto's het recht, maar ik vind het verdomd lastig te zien. Ik hoop dat het op de foto's een beetje duidelijk te zien is.
Op de foto hieronder zie je hoe de singleator is afgesteld.

Misschien toch proberen 1 schakel uit de ketting te halen, zodat de ketting van zichzelf wat strakker wordt en daardoor meer tandjes van het tandwiel pakt. Het probleem doet zich voor als de cranks op het punt zijn waar de meeste kracht op de ketting en tandwielen komt te staan.
En anders heb ik nog een 9speed ketting liggen, misschien moet ik het daar ook eens mee proberen, al zou mij dan niet duidelijk zijn waarom het dan beter zou gaan. Dit is een splinternieuwe fietsketting.
Mijn voorblad zit dus op de plek waar bij een geared bike het grootste blad zit.
Op de 2 foto's hieronder zit het tandwiel achter op de plek welke het meest naar rechts is.


Op de volgende 2 foto's heb ik het achtertandwiel één ring opgeschoven.


Volgens mij loopt de ketting bij de bovenste set foto's het recht, maar ik vind het verdomd lastig te zien. Ik hoop dat het op de foto's een beetje duidelijk te zien is.
Op de foto hieronder zie je hoe de singleator is afgesteld.

Misschien toch proberen 1 schakel uit de ketting te halen, zodat de ketting van zichzelf wat strakker wordt en daardoor meer tandjes van het tandwiel pakt. Het probleem doet zich voor als de cranks op het punt zijn waar de meeste kracht op de ketting en tandwielen komt te staan.
En anders heb ik nog een 9speed ketting liggen, misschien moet ik het daar ook eens mee proberen, al zou mij dan niet duidelijk zijn waarom het dan beter zou gaan. Dit is een splinternieuwe fietsketting.
Nou wat ik ook geprobeerd heb , de zaak wil niet soepel lopen.
Ik heb de surly cog uitgespacerd met ringen , en op iedere positie de krans gezet maar de boel blijft doortrappen.
Het gekke is dat naarmate ik het kransje dichter bij de as breng de singleator helemaal scheef gaat staan.
Ik vermoed dat of het hele achterpad of het derraileur oog een opdonder heeft gehad, en na diverse keren het derrailleuroog te hebben verbogen had ik er ook gewoon geen verttrouwen meer in....................
Gezien ook het feit dat de trapper as er nooit meer uit kan (zelfs door LBS niet ) het ik het frame zachtjes klaten inslapen ( in de singel gepleurd
)
nu maar sparen ............
Ik heb de surly cog uitgespacerd met ringen , en op iedere positie de krans gezet maar de boel blijft doortrappen.
Het gekke is dat naarmate ik het kransje dichter bij de as breng de singleator helemaal scheef gaat staan.
Ik vermoed dat of het hele achterpad of het derraileur oog een opdonder heeft gehad, en na diverse keren het derrailleuroog te hebben verbogen had ik er ook gewoon geen verttrouwen meer in....................
Gezien ook het feit dat de trapper as er nooit meer uit kan (zelfs door LBS niet ) het ik het frame zachtjes klaten inslapen ( in de singel gepleurd

nu maar sparen ............
Mocht je nu het frame ten ruste gelegd hebt een singleator over hebben...
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=26532
't is maar een idee!
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=26532
't is maar een idee!

- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:



Derailleur ook kun je richten he ???
En die Singleator, daarvan kun je ook de breedte verstellen! Of snap ik je nu niet goed??
Frame ligt vast niet eht in de singel toch? Kom anders eens langs...
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Het is bij mij een traditie al een fiets hopeloos tegen werkt en echt niet wil dan gaat ie de singel in.
Helaas voor dit trekframe is ie dus in de (mooie utrechtse)singel beland.
We gaan gewoon op zoek naar een nieuw frame............
Levert dit dan nog steeds dezelfde (doortrap) problemen op dan trek ik weer aan de bel.
Helaas voor dit trekframe is ie dus in de (mooie utrechtse)singel beland.
We gaan gewoon op zoek naar een nieuw frame............
Levert dit dan nog steeds dezelfde (doortrap) problemen op dan trek ik weer aan de bel.
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Wrange woord grapHilco schreef:dan trek ik weer aan de bel

Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Ja een tweede hands OnOne 29-er inbred in 21"...
Als ik er een tegen kom laat ik het weten
(Hubert doet toch niet zo lang met zijn fietsen, misschien komt die van hem binnenkort een keer te koop
)
Als ik er een tegen kom laat ik het weten
(Hubert doet toch niet zo lang met zijn fietsen, misschien komt die van hem binnenkort een keer te koop

Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!