Vraag: 29" of 28 "?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
T-mag
Vraag: 29" of 28 "?

Bericht door T-mag » wo okt 05, 2005 8:51 pm

Wie legt mij uit hoe het nou eigenlijk zit met die 29" fietsen.
Ik ben er een tijdje uit geweest, wat betreft mountainbakes / singlespeeds, dus ik moet weer even op de hoogte gebracht worden van moderne dingen.

Ik begrijp dat een 29-er niet hetzelfde is als een hybryde 28"?
Zijn de wielen dan nog groter of zijn ze hetzelfde maar dan met dikkere (lees hogere) band waardoor de radius op 29"komt?

Waar koop je die banden dan, als dat zo is?

Wie legt het me uit.

Alvast bedankt.

P.s mischien hoort dit op een ander gedeelte van het forum, maar ik blijf liever in de simpelspeedhoek.
Groet Rob T-mag

dr.dré

Re:Vraag: 29" of 28 "?

Bericht door dr.dré » wo okt 05, 2005 9:16 pm

De velgen zijn het zelfde als 28 inch, dus dikkere banden. Die passen zeer waarschijnlijk NIET in een hybride. Met name achter heb je vaak te weinig ruimte. De banden zijn o.a. verkrijgbaar bij Bike2build, en natuurlijk Ridder Singlespeed Central hier op de site

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo okt 05, 2005 10:04 pm

Bike2Build?

Beste kans heb je toch bij een goede Fisher dealer. Die verkopen (als het gode is) weleens zo"n fiets, en horen te weten waar ze het over hebben. Bontrager (zustermerk) levert goede banden voor de Nederlandse omstandigheden.
Verder Maxxis, en Kenda komt met een nieuwe band, de Klaw die ze al hebben is een beetje overkill voor hier.
Schwalbe maakt een 2.1" Little Albert die ZO smal is dat hij misschien nog wel in een paar hybride"s past. Zelfde voor de Continental Vapor 2.1". Schwalbe en Continental, om hte overzichtelijk te houden, noemen het overigens steevast 28". Maarja, een 29" kenmerk is het met zo"n smalle band ook niet waard.

Een 700c/622 velg meet 635mm aan de buitenkant, exact 25" dus. Een 2" hoge band geeft dan totaal 29 inch.

T-mag

Bericht door T-mag » wo okt 05, 2005 10:17 pm

Een 700c/622 velg meet 635mm aan de buitenkant, exact 25" dus. Een 2" hoge band geeft dan totaal 29 inch.

Dat is informatie waar ik wat aan heb.

Ik zag bij B2B adaptors om een26"bike om te bouwen naar 29"( wat de remmen betreft dan).
Voor heb ik een geveerde vork, dus ruimte zat.
Achter heb ik afschroefbare selfmade horizontale dropouts ( zie foto), deze kan ik dus vervangen voor nieuw te maken dropouts die zijn aangepast om de banden meer ruimte te geven.
Dit lijkt mij weer een nieuwe uitdaging.
Nu alleen nog een setje hybride wielen scoren.
Toch? of niet?
Afbeelding

T-mag

Bericht door T-mag » wo okt 05, 2005 10:26 pm

Nog even nagemeten.
Niet dus, ik denk dat ik voor te weinig ruimte heb.
Dus moet er dan een andere vork in.
Iemand ideen?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do okt 06, 2005 7:37 am

In een standaard vorende veervork gaat dat idd niet passen, het is niet voor niks dat ze aparte 29-er voorvorken hebben tegenwoordig. Een amerikaanse fabrikant heeft het opgelost door een eccentrische voornaaf te maken

Afbeelding

In een vork zoals de Pace RC31 passen wel 29-er wielen, of je moet voor een specifieke 29" stalen vork gaan. Wrs zullen ze ook wel in sommige suspension corrected 26" vorken passen, maar dan zit je evt. weer met je voorrem.

Je bracket zal wel een paar centimeter omhoog gaan, dus bij dezelfde zadelhoogte zul je wrs niet meer met je voeten bij de grond kunnen ;)

JJ

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do okt 06, 2005 11:58 am

Van die Mavic remadapters? Ik heb identieke, er past net een 30mm bandje onderdoor. De remmen worden netjes verhoogd, maar de brug waar dat mee gedaan wordt is knap laag.

Plaats reactie