Re:Heb jij geen remmen?
Moderators:JJ, Beheerders
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Vanmorgen, op weg naar mijn werk:
..uh, mag ik je wat vragen?
Ja hoor.
Heb jij geen remmen op je fiets?
Klopt, dit is een doortrapper [rem af door benen stil te houden]
Ja maar in noodsituaties kun je dus niet heel snel stoppen..
Klopt, maar ik probeer geconcentreerd te rijden en dat gaat tot nu toe goed.
Maar het kan ook iemand anders zijn die een ongeluk veroorzaakt...
Daarom probeer ik heel goed op te letten en gevaarlijke punten onderweg rustig en met gepaste snelheid te benaderen.
Toen naderden we een punt waar we de weg over moesten steken en paste ik mijn snelheid aan omdat ik niet zo snel kan stoppen als degene die me net had aangesproken, die wel remmen op zijn fiets had. EN weg was ie, waarschijnlijk vond ie me dom en wilde hij niet verder praten.
De rest van het ritje moest ik toch nog een tijdje aan het gesprek denken. ...hij heeft gelijk... ..als er een idioot door rood rijdt en ik let toch even niet goed op.... ....ben ik nou echt zo roekeloos.... ...waarom zet je er niet gewoon een rem op?.... ...vind je jezelf nou stoer... ...of doe je het gewoon voor de kick?... ...weinig onderhoud... ..1 keer per jaar remblokken vervangen is nou niet het meest moeilijke karwei...
Wie heeft gelijk? Hij of ik?
..uh, mag ik je wat vragen?
Ja hoor.
Heb jij geen remmen op je fiets?
Klopt, dit is een doortrapper [rem af door benen stil te houden]
Ja maar in noodsituaties kun je dus niet heel snel stoppen..
Klopt, maar ik probeer geconcentreerd te rijden en dat gaat tot nu toe goed.
Maar het kan ook iemand anders zijn die een ongeluk veroorzaakt...
Daarom probeer ik heel goed op te letten en gevaarlijke punten onderweg rustig en met gepaste snelheid te benaderen.
Toen naderden we een punt waar we de weg over moesten steken en paste ik mijn snelheid aan omdat ik niet zo snel kan stoppen als degene die me net had aangesproken, die wel remmen op zijn fiets had. EN weg was ie, waarschijnlijk vond ie me dom en wilde hij niet verder praten.
De rest van het ritje moest ik toch nog een tijdje aan het gesprek denken. ...hij heeft gelijk... ..als er een idioot door rood rijdt en ik let toch even niet goed op.... ....ben ik nou echt zo roekeloos.... ...waarom zet je er niet gewoon een rem op?.... ...vind je jezelf nou stoer... ...of doe je het gewoon voor de kick?... ...weinig onderhoud... ..1 keer per jaar remblokken vervangen is nou niet het meest moeilijke karwei...
Wie heeft gelijk? Hij of ik?
Tijdverlies, dus of een rem, of meer risico.
-
Doortrappers zijn om op de baan te rijden. Op de openbare weg zijn die dingen levensgevaarlijk, zeker wanneer je in de stad of andere drukke plaatsen komt.
Maar ze zijn wel stoer....
Maar ze zijn wel stoer....
Ik ken een aantal renners die van Amsterdam Centraal op en neer naar Sloten (de baan) reden op hun baanfiets.
Ze leven nog.
Maar of het verstandig is?
Ze leven nog.
Maar of het verstandig is?
Natuurlijk is het retestoer, maar hoe drukker de omgeving hoe minder verantwoord het is... is SS rijden dan niet stoer genoeg, JJ?
-
Gelukkig ze leven nog. En nee Bassie, gewoon SS is niet stoer. Gewoon XC is ook niet stoer, alles moet extremer.
tsja... een klein beetje gelijk heeft ie misschien idd wel...
Ninko
Ninko
Natuurlijk kan je heel goed fietsen, en natuurlijk nader je gevaarlijke situaties met gepaste snelheid. Maar hoevaak is er niet een idioot op een scooter of achter het stuur van een auto in de buurt.
Ik zou het niet doen zonder remmen,ik ben vaak genoeg gesneden, of over het hoofd gezien, zeker in de stad.
Ik zou het niet doen zonder remmen,ik ben vaak genoeg gesneden, of over het hoofd gezien, zeker in de stad.
-
Snel stilstaan is er gewoon niet bij met een fixed gear. Daarbij is een kleine afdaling al vreselijk link met zo"n ding. Je hebt geen mogelijkheden even je benen stil te houden of wat...
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ik moet nu wel eerlijk toegeven dat ik met een kinderverzet rijd (40:16), Hierdoor is het vrij eenvoudig om je benen wel stil te houden waardoor de fiets in slip gaat. Hierdoor kan ik (hou ik mezelf voor) toch nog vrij snel tot stilstand komen..
Maar ja, ik heb wel wat om over na te denken..
Maar een rem op die fiets is lelijk !
Hier bij de uni staat vaak een fiets met raceframe, hoge velgen singlespeed, dacht eerst dat het een fixed was, maar is gewoon een terugtrap rem.
Misschien is dat weer "not done" maar het ziet er wel heel strak uit, jammer dat ie er toch nog een voorrem op heeft. Als je de vrijloop heel zwaar zet heb je toch een soort van fixed, waarmee je makkelijker kan remmen
Misschien is dat weer "not done" maar het ziet er wel heel strak uit, jammer dat ie er toch nog een voorrem op heeft. Als je de vrijloop heel zwaar zet heb je toch een soort van fixed, waarmee je makkelijker kan remmen

tsja... als je een verhouding hebt waarmee je wel makkelijk je wiel stil kan zetten zodat hij in een slip gaat dan is het nog wel te doen denk ik hoor. Dan rem je toch best hard af en kun je meestal wel op tijd stoppen...
Ninko
Ninko
onverantwoord JJ...! hoe moet dat met ons team als een idioot jou van de fiets rijd omdat jij zonodig zonder remmen rond moet rijden?
Gekkenwerk ....
Gekkenwerk ....

Doe de remtest ::
situatie 1: alleen het achterwiel blokkeren,
situatie 2: alleen met een voorrem
Graag rapportage over de uitkomst in dit onderwerp.
situatie 1: alleen het achterwiel blokkeren,
situatie 2: alleen met een voorrem
Graag rapportage over de uitkomst in dit onderwerp.
-
Zullen we voorspellingen doen?
-
what if:
- er een kleuter op zijn traptractor achter een geparkeerde auto vandaan komt?
- oma van 84 met haar rollator van de stoep afrost?
- johnnie van 16 met zijn anita achterop het verdomt om jouw voorrang te geven?
nou?
ik denk dat je in alle gevallen beter af bent met rem. of dat nou mooi staat of niet. wil je iets weggewerkt hebben? neem dan een trommelrem ofzo.
TB
nou?
ik denk dat je in alle gevallen beter af bent met rem. of dat nou mooi staat of niet. wil je iets weggewerkt hebben? neem dan een trommelrem ofzo.
TB
luchtrem ;D
JJ schreef:
Ik moet nu wel eerlijk toegeven dat ik met een kinderverzet rijd (40:16), Hierdoor is het vrij eenvoudig om je benen wel stil te houden waardoor de fiets in slip gaat. Hierdoor kan ik (hou ik mezelf voor) toch nog vrij snel tot stilstand komen..
Is een terugtrap rem geen optie dan ? optisch geen rem 1 tandwiel achter maar je kan wel remmen... ::)
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
KoeniE schreef:
Is een terugtrap rem geen optie dan ? optisch geen rem 1 tandwiel achter maar je kan wel remmen... ::)
Nee, zeker niet, hij moet wel fixed blijven.
Ik denk aan een V-brake of oud model cantilever voor.. Of misschien een rollerbrake, maar dan zit ik "s winters weer met mijn naafdynamo..
Weet iemand een fabrikant die remgrepen a la Hayes Mag maakt voor v"s ?
Er zijn naafdynamo"s voor Rollerbrakes.
Ik ken wel een leverancier van een Hayes-achtig greepje voor cantis
Ik ken wel een leverancier van een Hayes-achtig greepje voor cantis

Tallboy schreef:
what if:
nou?
TB
Alle drie de opties springen en hopen dat het goed gaat:)
-
Sjonnie en Anita samen op de Cita zijn wat hoog om te springen Cubeman. De rest is haalbaar. Oplossing, Sjonnies en Anitas verbieden in steden en dorpen, is goed voor de maatschappelijke rust.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Cubeman schreef:
Alle drie de opties springen en hopen dat het goed gaat:)
Ik heb een keer met hoge snelheid een bunnyhop proberen te doen met mijn doortrapper, en ik kan je verzekeren, daar valt (door mij tenminste) niet mee te springen (Ik durf het na die schuiver iig niet meer ;D )
Veel New-Yorkse bike-delivery boys rijden met een vaste pion.Vinde ze stoer... ::)mafkezen zijn het als je het mij vraagt.Remmen doen ze idd met een hopje, en dan in de slip. Die lappen gewoon alle verkeersregels aan hun laars, maar sturen en anticiperen kunnen ze wel....Degenen met een "gewone" fiets houden zich soms gewoon vast aan een auto en laten zich een stukje meevoeren(tot razernij van sommige chauffeurs).Als je ooit eens in N.Y of een andere drukke stad bent geweest kun je je mss voorstellen wat dat geeft.De cijfers spreken ook voor zich:In N.Y :32 dode bikers en 4865 gekwetsten in 2002.(officiele cijfers) En dan nog ni te spreken van de niet aangegeven ongevallen.
in een van de eerst kranked films begint het toch met een koeriertje op specialized of cannondale. Wel leuk om te zien lui hebben ook stuurtjes so kort mogelijk om tussen auto"s door te komen.