Duratec Tandem

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
JJ
Forumbeheerder
Contacteer:
Duratec Tandem

Bericht door JJ » wo feb 25, 2004 4:12 pm

Dit ziet er ook leuk uit....

Afbeelding

Iemand ervaring (ook met de normale frames..)?

Steelboy
Contacteer:

Re:Duratec Tandem

Bericht door Steelboy » wo feb 25, 2004 6:17 pm

hmmm...

eerlijke mening: lelijk

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo feb 25, 2004 6:28 pm

Steelboy schreef:
hmmm...

eerlijke mening: lelijk

hmmm...

copy that

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo feb 25, 2004 7:21 pm

Oke, nu een uitgebreidere mening, gebaseerd op wat ik op het plaatje zie, misschien als ik er op rij ben ik er lyrisch over:

1. gebruik een normaal balhoofd, geen geintegreerd, tenzij je CK perdido maat gebruikt. je wil niet weten wat balhoofden bij tandems te lijden hebben
2. kabelnokjes op schuine onderbuis in racefiets styl. leuk als je gewichtsfreak bent, in ieder ander geval is het ronduit klote. De opschroef nokken (oude racestyle) zijn wel ok. Bij deze heb je een serieus probleem als je de draad erin molt of als ie afbreekt (en dan doen ze!), daarnaast is deze combinatie met geintegreerd balhoofd een goede combi voor continu schurende kabels.
3. aeroshaped buizen? doe effe normaal ;)
4. s-bend achtervork is ook gegarandeerd gestoei met brede banden en met magura"s...

my 2 ct"s

advise to JJ: verderkijken

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do feb 26, 2004 8:05 am

Het leuke bij die gsten is dat het allemaal custom gaat, dus de klant bepaald wat voor buizen, welke nokjes waar zitten etc. Ben het verder met je eerste indruk eens..

Even afwachten wat ze over de prijs te zeggen hebben.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do feb 26, 2004 6:31 pm

JJ schreef:
Het leuke bij die gsten is dat het allemaal custom gaat, dus de klant bepaald wat voor buizen, welke nokjes waar zitten etc. Ben het verder met je eerste indruk eens..

Even afwachten wat ze over de prijs te zeggen hebben.

Ik neem aan dat je een stalen versie laat berekenen? ;)

Pino

Bericht door Pino » do feb 26, 2004 6:39 pm

Is ie klaar voor een DJ1 op 110mm en 2.4" banden achter ?
Hoe zit het met het bracket voor: excenter?
Dropouts achter wel in een ielig geheel.

B@rt

Bericht door B@rt » zo feb 29, 2004 9:08 am

Pino schreef:
Dropouts achter wel in een ielig geheel.

Met die dropouts ben ik het mee eens, Is gewoon een achterframe van een gewone Duratec ATB. Daar zou ik geen BOB of Burley trailer aanhangen.

Verder ziet er het wel netjes uit, mooi strak vorkje!

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » zo feb 29, 2004 2:51 pm

B@rt schreef:
Met die dropouts ben ik het mee eens, Is gewoon een achterframe van een gewone Duratec ATB. Daar zou ik geen BOB of Burley trailer aanhangen.

Vork lijkt (net als de rest van het frame) een copy & paste actie van een Cannondale MT frame. En van de huidige C"dale vork is 1 ding zeker: hij veert niet. Elke vorm van stuurcomfort moet dus komen uit dikke banden. Dat is bij terreingebruik niet zo"n probleem maar als je dit apparaat ook op de straat zou willen gebruiken wordt het m.i. anders.

BTW: Bike2Build heeft deze frames een tijdje gevoerd. Misschien hebben zij meer info, bijvoorbeeld waarom ze ze nu niet meer leveren?

B@rt

Bericht door B@rt » zo feb 29, 2004 3:38 pm

dubbelop schreef:
[
B@rt schreef:

Vork lijkt (net als de rest van het frame) een copy & paste actie van een Cannondale MT frame. En van de huidige C"dale vork is 1 ding zeker: hij veert niet. Elke vorm van stuurcomfort moet dus komen uit dikke banden. Dat is bij terreingebruik niet zo"n probleem maar als je dit apparaat ook op de straat zou willen gebruiken wordt het m.i. anders.

Ik heb het idee dat van de C"dale de onderste horizontale buis heel wat forser is en daardoor zeker stijver.

Het lijkt me geen probleem om met zo"n vork de straat op te gaan. Volgens mij stuurt zo"n rechte vork messcherp en met remmen op snelheid (met bepakking of in een afdaling) blijft de as van het voorwiel daar waar "ie bedoelt is: voor het bracket ipv eronder.

Wij rijden nu met een MT waar nog een chromo vork(je) in zit. Wel soepel, maar hij lijkt soms wel van elastiek, zover buigt "ie soms door met hard remmen.

Ik zou wel een wat stijvere vaste vork willen hebben maar vanwege de lange stempijp die deze vork moet hebben, heb ik nog niks gevonden wat me bevalt. Iemand suggesties?

Bombproof Koffiemolen

Bericht door Bombproof Koffiemolen » ma mar 01, 2004 12:17 am

wat moet je voor maat en lengte hebben? ik weet er nog wel een paar lange te liggen. C"dale alu pepperoni"s 1 inches, 1 1/8 inches & 1 1/4 inches als het goed is. en voldoende lang voor in de grootste maat mtb.

B@rt

Bericht door B@rt » ma mar 01, 2004 7:21 pm

Ik zal eens gaan meten hoe lang de balhoofdbuis is....

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » ma mar 01, 2004 11:46 pm

Bombproof Koffiemolen schreef:
wat moet je voor maat en lengte hebben? ik weet er nog wel een paar lange te liggen. C"dale alu pepperoni"s 1 inches, 1 1/8 inches & 1 1/4 inches als het goed is. en voldoende lang voor in de grootste maat mtb.

Dát zijn de echte vorken voor een C"dale tandem. Onmiddellijk switchen als Bombproof de juiste maat heeft! Wij hebben er tien jaar innig tevreden mee gereden en raad eens wie er nu mee stuurt? ;)

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » ma mar 01, 2004 11:57 pm

B@rt schreef:
Ik heb het idee dat van de C"dale de onderste horizontale buis heel wat forser is en daardoor zeker stijver.

Valt nogal mee, zoals je op deze foto kunt zien:

Afbeelding

Daarnaast: de stijfheid van een tandem wordt zeker niet alleen bepaald door de diameter maar zeker ook door de vorm van de onderbuis. Onze nieuwe Santos heeft zelfs weer een platte onderbuis omdat deze buis met name bestand moet zijn tegen zijdelingse belastingen. Verticaal heeft zo"n buis niet zoveel te verduren omdat er nog een lateral buis en een bovenbuis boven hangen (zie http://www.tandemclub.nl/tandemtechniek ... ramevormen voor de meest gangbare framevormen).

[
B@rt schreef:
Het lijkt me geen probleem om met zo"n vork de straat op te gaan. Volgens mij stuurt zo"n rechte vork messcherp en met remmen op snelheid (met bepakking of in een afdaling) blijft de as van het voorwiel daar waar "ie bedoelt is: voor het bracket ipv eronder.

Ik beweer ook niet dat je met zo"n rechte vork niet op de straat zou kunnen rijden. Integendeel, want hij stuurt messcherp. Daarom wordt-ie met name in Engeland veel als after market item besteld door trialrijders! Zo"n ding is dus knetterhard waardoor je gauw last van je polsen/armen zult krijgen. Al is de een daar gevoeliger voor dan de ander! Messcherp sturen doet een Pepperoni Tandem ook (zie reactie van Bombproof!) ook. En die is daarbij nog comfortabel én de vooras blijft waar-ie thuishoort ....... :)

[
B@rt schreef:
Wij rijden nu met een MT waar nog een chromo vork(je) in zit. Wel soepel, maar hij lijkt soms wel van elastiek, zover buigt "ie soms door met hard remmen.

Ik zou wel een wat stijvere vaste vork willen hebben maar vanwege de lange stempijp die deze vork moet hebben, heb ik nog niks gevonden wat me bevalt. Iemand suggesties?

Zie reactie van Bombproof Koffiemolen.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di mar 02, 2004 2:14 pm

Duratec is gewoon rete-degelijk, zie niet waarom daar geen trailer achter zou kunnen?
Ik heb 2 maatwerk fietsen bij ze besteld, alles was mogelijk, en er werd tot op de mm precies afgeleverd. Ultra stijve frames beiden, zeker gezien het gewicht.
Full-custom, dus desnoods past er een Super Monster in. Degene die de tekening inlevert bepaald hoe het geheel zal rijden.

B@rt

Bericht door B@rt » di mar 02, 2004 2:34 pm

Natuurlijk kan er een trailer achter. Het zal best passen, maar of het lang heel blijft is een beetje de vraag.

Alles hangt natuurlijk af hoe je het geheel verder gebruikt. 2 jaar geleden hadden we nog geen dochter en fietsten we elk jaar in de Alpen met een C"dale tandem met 50 kg bagage in een BOB car en een sleeprem in het achterwiel. Nou, en dan heeft zo"n achterframe best wel wat te houden.

Nu met een kleintje in een Burley achter de tandem in Nederland heeft het veel minder krachten te verwerken.

Die hele iele achterframepjes zijn wel heel mooi om te zien, maar zo langzamerhand zijn er toch een aantal fabrikanten die er van terugkomen.
Kijk maar eens naar de Optimo frames van C"dale. Die hebben volgens mij voor de disc versie toch weer rechte (dus geen S-bent-d-dt-td?) dikke buizen gebruikt.

Ook Specialized heeft verstevigingen aangebracht bij z"n lichtere frames.

Zelf vind ik dat bij tandem gebruik de vorm de functie moet volgen: liever iets zwaarder of dikker dan mooi. Een heleboel dingen die we mooi vonden staan op de tandem liggen nu onder te stoffen in de schuur.

Plaats reactie