NOOIT meer door Patricia & mij te berijden: Zoon Race Ta

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Bombproof Koffiemolen
NOOIT meer door Patricia & mij te berijden: Zoon Race Ta

Bericht door Bombproof Koffiemolen » di sep 16, 2003 6:49 pm

Zo als de meeste tandemfreaks wel weten is Patricia al jaren tandemgek. Haar vorige vriend had er verschillende gebouwd en helaas heeft ie de tandem meegenomen toen ze uit elkaar gingen. Patricia en ik wilden al langere tijd het eens proberen op de tandem maar tot op heden vonden we geen passende fiets. Zoals de meeste van jullie wellicht wel weten, ik ben 2 meter plus en Patricia 1.70 meter. Vind daar maar eens een passende fiets voor weinig voor.

Nou hebben wij gezamelijke vrienden die hun Cannondale ATB tandem verkocht hebben aan een echtpaar dat voorheen met een Zoon Racetandem reden. De man van dat paar is weliswaar iets kleiner dan ik maar we kunnen het allicht proberen! Met een langere zadelpen en stuurpen kom je tenslotte al een heel eind. Okee, het is geen ATB tandem maar om te proberen of je elkaar goed aanvoelt is het heel aardig. Plus dat we het over de eventuele aanschaf qua prijs vast wel eens worden.

Zodra we hebben proefgereden zal ik vertellen of we hem kopen of niet. Foto"s zullen dan t.z.t. ook wel volgen.

Bram

BOMBPROOF erik

Re:Binnenkort door Patricia & mij te berijden: Zoon Race

Bericht door BOMBPROOF erik » di sep 16, 2003 7:01 pm

Patricia en ik wilden al langere tijd het eens proberen op de tandem

Heuh ?

E

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di sep 16, 2003 8:38 pm

@Erik

Tjah, zo zijn er altijd wel mensen die hobby én prive bezigheden willen combineren. Kunnen we weinig van zeggen, als zij daar een kick van krijgen.. so be it ;)

Maar uh; tandem roeleren. Heb zelf helaas weinig echte km"s op een tandem (weg) mogen maken, maar t lijkt me een erg aparte ervaring om dat in t veld te doen. Je zult echter (zeker in t veld) een compagnon moeten hebben die jij (en andersom) goed aanvoelt.

Bombproof Koffiemolen

Bericht door Bombproof Koffiemolen » wo sep 17, 2003 6:09 am

hapmode aan:

kijk dekerfs die weet wat ik bedoel!

hapmode uit.

michel

Bericht door michel » wo sep 17, 2003 7:15 am

@ DeKerfs: Bij de Vulkanbike zag ik een stel samen op een hele stoere tandem over de paden scheuren. Het lijkt me wat je zegt een hele leuke ervaring.

Pino

Bericht door Pino » wo sep 17, 2003 7:52 am

michel schreef:
@ DeKerfs: Bij de Vulkanbike zag ik een stel samen op een hele stoere tandem over de paden scheuren. Het lijkt me wat je zegt een hele leuke ervaring.

Tandem was daar stoer, maar erg zwaar (wel net S&S couplers) en het rijden van de berijders een heel stuk minder.
Haalde ze kort na het Dorint-hotel in, zij zaten nog in de eerst ronde, ik was in de tweede.
Vulkanbike was een prachtig parcours voor de tandem.
Ieniemienie en ik doen volgend jaar zeer waarschijnlijk de korte afstand.
@ Bram: Vrees dat als je op een stalen Zoon gaat rijden, je een verkeerd idee gaat krijgen van wat mogelijk is met een echte stijve MTB tandem, dat is echt een wereld van verschil.
Mogelijk is een proefrit op de Cannondale van Dubbelop ooit mogelijk om je een indicatie te geven. Hij is ook erg lang.

Cmieuxa2 !!!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo sep 17, 2003 9:28 am

Bram, denk eens over een custom Duratec tendem. tekenen kun jij zo"n ding wel, Duratec is heel handig met tekeningen. Ze hebben al een heel goede 29" hardtail gebouwd voor een kennis van me, hij is 2m03. Een stel serieuse naven, een een gekietelde upside-down of dc vork, en je hebt een heel serieuse 29" tandem. Het 29" achterwiel zal Patricia wat extra comfort geven.
Sun Rhino Lite velgen, anders Snowcat 700c (38mm). Het lukt toch niet makkelijk een tandem 2x de nette 13kg van een solo hardtail te laten wegen.
De ene cm die een 29" fiets langer is bij solo gebruik, poets je met je eigenontwerp wel weg door de stoker goed te positioneren.
Vele blije Amerikanen gingen je voor, 29" tandem schijnt het he-le-maal te zijn.
Mocht je de custom route willen inslaan en 29"-specifieke tips/afmetingen zoeken, dan weet je me te vinden!

Succes!

Jan Gerrit

Pino

Bericht door Pino » wo sep 17, 2003 9:47 am

Cloxxki schreef:
Het lukt toch niet makkelijk een tandem 2x de nette 13kg van een solo hardtail te laten wegen.

??? 25 kilo is echt een zware tandem.

Ben benieuwd naar 29" tandems, DoubleForte (ledinggevend in USA op MTB-tandemgebied) is er angstvallig stil over.
Voordeel van 26" is juist dat er relatief eenvoudig Freeride/DH spul te krijgen is dat stevig genoeg is.
Maar als we (onder meer) wat makkelijker over obstakels zouden kunne rollen, gaan we wel vooruit.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo sep 17, 2003 3:30 pm

Ik bedoelde eigenlijk dat je de 25+ kg niet snel haalt met een tandem, je eerderlichter uit zult komen dan 2 losse solo"s. :)
Ja, ik kan me voorstellen dat de leverbaarheid van freeride spul een echt voordeel biedt, in de aankoop althans. Maar ik heb het idee dat Bram niet altijd de makkelijkste weg neemt om te komen waar hij wezen wil.... (een eigen merk beginnen om een stevige fiets in zijn maat te krijgen?)

Bombproof Koffiemolen

Bericht door Bombproof Koffiemolen » wo sep 17, 2003 9:12 pm

eerst gaan we eens kijken of we met tandemrijden elkaar goed aanvoelen of niet. Indien ja dan kunnen we in ieder geval eens ervaring op gaan doen met deze racetandem. dan kunnen we altijd nog een BP tandem gaan bouwen. Maar daar gaat behoorlijk wat tijd inzitten en heeft dus absoluut geen prioriteit voor BP/mij/Patricia. Want zo 1-2-3 zie ik niet meteen BP in de markt van tandems stappen. Wel wil ik het evt in de toekomst doen, het bouwen van een fully tandem voor bikemarathons etc. dus licht en sterk etc.

bedankt voor alle adviezen in ieder geval.

bram

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » di sep 23, 2003 12:19 am

DeKerfs schreef:
@Erik

Tjah, zo zijn er altijd wel mensen die hobby én prive bezigheden willen combineren. Kunnen we weinig van zeggen, als zij daar een kick van krijgen.. so be it ;)

Maar uh; tandem roeleren. Heb zelf helaas weinig echte km"s op een tandem (weg) mogen maken, maar t lijkt me een erg aparte ervaring om dat in t veld te doen. Je zult echter (zeker in t veld) een compagnon moeten hebben die jij (en andersom) goed aanvoelt.

En ik héb dus een partner die dit goed aanvoelt. Zij wordt door velen bewonderd om haar lef! En terecht ;-)

Mvg,
Marten

surfstad

Bericht door surfstad » zo sep 28, 2003 7:10 pm

Misschien is het wel iets voor mij en Arnout...
Dirten op een tandem!
Dat ziet er volgens mij gek uit....

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » zo sep 28, 2003 7:33 pm

surfstad schreef:
Misschien is het wel iets voor mij en Arnout...
Dirten op een tandem!
Dat ziet er volgens mij gek uit....

Valt wel mee hoor, ziet er ongeveer zo uit (foto is van 1996):

Afbeelding

Foto gemaakt tijdens Juratocht van Mountain Bike Adventures (Guido Kartner).

In Bouillon zag het er ooit eens zo uit:

Afbeelding

Mvg,
Marten

Bombproof Koffiemolen

Re:NOOIT meer door Patricia & mij te berijden: Zoon Race

Bericht door Bombproof Koffiemolen » ma okt 06, 2003 7:01 am

zaterdag meegereden. helaas maar het ding was voor mij al dertig cm te klein en pakweg 20 cm te kort en Patricia zat ook veel te dicht op mij. al na 400 meter pijn in me polsen dus we zijn maar snel gestopt....

bram

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » ma okt 06, 2003 6:28 pm

BOMBPROOF bram schreef:
zaterdag meegereden. helaas maar het ding was voor mij al dertig cm te klein en pakweg 20 cm te kort en Patricia zat ook veel te dicht op mij. al na 400 meter pijn in me polsen dus we zijn maar snel gestopt....

bram

Tja, dat was een beetje te verwachten. Wim Zoon was vooral een racefietsen-bouwer en die geloven vaak in korte tandemframes, aan de achterzijde wel te verstaan. Denk aan 64 cm. bovenbuislengte ....... gemeten van hart zadelpen tot hart zadelpen! Onze C"dale en de nieuwe tandem meten daar 75 cm. Da"s andere koek ;-)

Bombproof Koffiemolen

Bericht door Bombproof Koffiemolen » ma okt 06, 2003 9:32 pm

was verder wel mooi ding hoor, 16 jaar oud maar nog volledig in originel lak, magura remleidingen door het frame geleid, overal nokjes etc. alleen zeer gedateerd allemaal en veels te klein.

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » di okt 07, 2003 9:49 pm

BOMBPROOF bram schreef:
was verder wel mooi ding hoor, 16 jaar oud maar nog volledig in originel lak, magura remleidingen door het frame geleid, overal nokjes etc. alleen zeer gedateerd allemaal en veels te klein.

Een knalrode misschien? Dan ken ik de vorige eigenaar. En die is kort (vandaar dat lage frame).

Bombproof Koffiemolen

Bericht door Bombproof Koffiemolen » di okt 07, 2003 10:07 pm

Niet echt KNALrood, meer bordeaux-rood of bloed rood zoals mijn C"dale.

Bombproof Koffiemolen

Bericht door Bombproof Koffiemolen » zo okt 26, 2003 5:23 pm

Dit is/was hem dus:

Afbeelding

of:

http://static.marktplaats.nl/fotos/fiet ... s/1369.jpg

Specs:

Columbus tandembuis
Hoogte 58 cm voor, 54 achter
28" Mavic velgen, voor 36, achter 48 spaaks
Speciale tandem naaf achter