De bikes van het NKSS 2007
Moderators:JJ, Beheerders
Overigens wordt de term 'comfort' bij het langer maken van een achterbrug wellicht wat 'misbruikt'. Of althans is dit in mijn optiek wel als 'comfort' te bestempelen (of niet), maar op een ander vlak dan puur materialistisch bekeken. Geometrisch maakt een langere brug nl. redelijk wat uit voor de handling. Een fiets die stabieler aanvoelt door bijv. een langere wielbasis is in mijn optiek méér 'comfortabel' dan een korte wielbasis welke nerveus aanvoelt. Het is maar net welke definitie je er aanhangt, hoe je het omschrijft...
Mijn kaaskop referentie adresseert 16miljoen medelanders, niemand in het bijzonder.
Comfort is gewoon hoeveel pijn je in je kont hebt.
Mijn ervaring is dat een ti zadelpen wel degelijk merkbaar verschil geeft. Ookal veert mijn achterband inderdaad meer dan een starre zadelpen ooit zal kunnen. En dan houd ik zelfs van lage bandendruk.
Door de hoge zadelpositie van Hubert en mij, zitten we vrij recht boven de achteras. Een paar cm meer achterbrug lijkt dan meer te schelen voor comfort dan het voor stuur-eigenschappen doet. Bij wheelies en klimmen is het verschil wel weer erg merkbaar.
Comfort is gewoon hoeveel pijn je in je kont hebt.
Mijn ervaring is dat een ti zadelpen wel degelijk merkbaar verschil geeft. Ookal veert mijn achterband inderdaad meer dan een starre zadelpen ooit zal kunnen. En dan houd ik zelfs van lage bandendruk.
Door de hoge zadelpositie van Hubert en mij, zitten we vrij recht boven de achteras. Een paar cm meer achterbrug lijkt dan meer te schelen voor comfort dan het voor stuur-eigenschappen doet. Bij wheelies en klimmen is het verschil wel weer erg merkbaar.
-
- Contacteer:
Het is mooi dat we het nu allemaal eens zijn. Het is inderdaad zo dat bijvoorbeeld een titanium zadelpen meer comfort geeft, alleen wilde ik even een kanttekening plaatsen bij het hoeveel daarvan. Als je namelijk als nietsvermoedende potentiele zadelpenkoper googled op "titanium zadelpen" krijg je allemaal verhalen te zien waarin de titanium zadelpen wordt beschreven als de heilige graal waardoor je je fully de deur uit kan doen. Hetzelfde geldt ook voor aparte framegeometrieen en titanium raceframes die je volgens de lovende verhalen lachend over de kasseien doen vliegen zonder een centje pijn. Dat vind ik misleidend.
Daarom even mijn posts waarin geen meningen maar alleen berekeningen zijn gegeven over het al dan niet aanwezige comfort van frames en zadelpennen door het veren van het materiaal. De invloed van de wielbasis is een ander verhaal, maar voor de meesten wel duidelijk lijkt mij.
Daarom even mijn posts waarin geen meningen maar alleen berekeningen zijn gegeven over het al dan niet aanwezige comfort van frames en zadelpennen door het veren van het materiaal. De invloed van de wielbasis is een ander verhaal, maar voor de meesten wel duidelijk lijkt mij.
En dat is volgens mij een belangrijk punt. Niet alleen hoe stijf iets is, maar ook hoe iets stijf is dus... 'DeKerf's schreef:Buigend moment e.d. is leuk tot op zekere hoogte, maar ooit iemand al nagedacht over (hogere) frequentie trillingen... in discussie's als deze?
Ik heb fietsen in eigenlijk alle materialen (gereden) en een titanium fiets rijdt volgens mij anders dan een alu fiets, zelfs als geometrie en stijfheid hetzelfde zijn (alhoewel dat moeilijk te testen is). Niet zó anders dat het ene materiaal 'superieur' of 'wonderbaarlijk' is, maar je merkt wel verschil. Titanium buigt misschien sneller terug?
Ik heb overigens recent mijn titanium Vortex racefiets ingeruild tegen een veel stijver exemplaar van carbon (Canyon). Het is niet zo dat de Canyon meer trillingen doorgeeft of oncomfartabeler is. Ik heb juist het idee dat de Canyon meer 'dempt'. Ik heb ook het idee dat dat komt omdat de materialen op een andere frequentie/manier trillen. Het carbon trilt minder lang na misschien? Voelt ook echt anders aan op de weg. Soms als 'doods' omschreven, maar ik vind het wel lekker.

- didadunlop
Bij mijn weten staat carbon bekend om het opzuigen van hoogfrequente trillingen zoals asfalt die kan geven. Correct me if i am wrong.
Maarre waar is Hubert zelf die de geo en afstelling van zijn fiets kan toelichten. Ik ben wel benieuwd naar zijn mening in plaats van ons gekwetter. En ik wil het ding wel eens proberen..
(als ik iets aan mijn rig geo zou mogen veranderen zou het ook richting de aanpassingen van hubert gaan, meer naar achter liggende zadelbuis, misschien zelfs wel gebogen in het midden, dan kan de wielbasis korter worden, setback zadelpen zou me nu al redelijk helpen denk ik)
Dit bedoel ik dus:

Maarre waar is Hubert zelf die de geo en afstelling van zijn fiets kan toelichten. Ik ben wel benieuwd naar zijn mening in plaats van ons gekwetter. En ik wil het ding wel eens proberen..

(als ik iets aan mijn rig geo zou mogen veranderen zou het ook richting de aanpassingen van hubert gaan, meer naar achter liggende zadelbuis, misschien zelfs wel gebogen in het midden, dan kan de wielbasis korter worden, setback zadelpen zou me nu al redelijk helpen denk ik)
Dit bedoel ik dus:

Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Project: tandem singlespeed we worden nederlands kampioenott schreef:Is nog in de pijplijn, ben nu banden aan het bijsnijden en 26er

Project is van de baan wegens ziekte en cashflow problemen

'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
ott schreef:Inspiratie bron:

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
- didadunlop