De bikes van het NKSS 2007

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di okt 16, 2007 2:57 pm

Overigens wordt de term 'comfort' bij het langer maken van een achterbrug wellicht wat 'misbruikt'. Of althans is dit in mijn optiek wel als 'comfort' te bestempelen (of niet), maar op een ander vlak dan puur materialistisch bekeken. Geometrisch maakt een langere brug nl. redelijk wat uit voor de handling. Een fiets die stabieler aanvoelt door bijv. een langere wielbasis is in mijn optiek méér 'comfortabel' dan een korte wielbasis welke nerveus aanvoelt. Het is maar net welke definitie je er aanhangt, hoe je het omschrijft...

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » di okt 16, 2007 3:31 pm

@DeKerf's

wellicht ook een beetje mode? Ik ben zelf ook voorstander van een lange achterbrug. Maar dat is omdat ik met de jaren iets meer tour gefocust raak. Vroeger in mijn race jaren moets het kort, scherp en snoei hard. Ach je wordt zacht met de jaren.....
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » di okt 16, 2007 3:54 pm

Mijn kaaskop referentie adresseert 16miljoen medelanders, niemand in het bijzonder.

Comfort is gewoon hoeveel pijn je in je kont hebt.

Mijn ervaring is dat een ti zadelpen wel degelijk merkbaar verschil geeft. Ookal veert mijn achterband inderdaad meer dan een starre zadelpen ooit zal kunnen. En dan houd ik zelfs van lage bandendruk.
Door de hoge zadelpositie van Hubert en mij, zitten we vrij recht boven de achteras. Een paar cm meer achterbrug lijkt dan meer te schelen voor comfort dan het voor stuur-eigenschappen doet. Bij wheelies en klimmen is het verschil wel weer erg merkbaar.

heppypeppy
Berichten:128
Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » di okt 16, 2007 4:20 pm

Het is mooi dat we het nu allemaal eens zijn. Het is inderdaad zo dat bijvoorbeeld een titanium zadelpen meer comfort geeft, alleen wilde ik even een kanttekening plaatsen bij het hoeveel daarvan. Als je namelijk als nietsvermoedende potentiele zadelpenkoper googled op "titanium zadelpen" krijg je allemaal verhalen te zien waarin de titanium zadelpen wordt beschreven als de heilige graal waardoor je je fully de deur uit kan doen. Hetzelfde geldt ook voor aparte framegeometrieen en titanium raceframes die je volgens de lovende verhalen lachend over de kasseien doen vliegen zonder een centje pijn. Dat vind ik misleidend.

Daarom even mijn posts waarin geen meningen maar alleen berekeningen zijn gegeven over het al dan niet aanwezige comfort van frames en zadelpennen door het veren van het materiaal. De invloed van de wielbasis is een ander verhaal, maar voor de meesten wel duidelijk lijkt mij.

Gebruikersavatar
Alfa
Berichten:73
Lid geworden op:ma feb 12, 2007 10:26 pm

Bericht door Alfa » di okt 16, 2007 4:39 pm

Cloxxki schreef:Mijn kaaskop referentie adresseert 16miljoen medelanders, niemand in het bijzonder.
Zoals Maxima al, na een lange studie al aangaf; de n(m)ederlander bestaat niet............ieder zo z'n eigen comfortwensen ;)

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » di okt 16, 2007 9:10 pm

DeKerf's schreef:Buigend moment e.d. is leuk tot op zekere hoogte, maar ooit iemand al nagedacht over (hogere) frequentie trillingen... in discussie's als deze?
En dat is volgens mij een belangrijk punt. Niet alleen hoe stijf iets is, maar ook hoe iets stijf is dus... '
Ik heb fietsen in eigenlijk alle materialen (gereden) en een titanium fiets rijdt volgens mij anders dan een alu fiets, zelfs als geometrie en stijfheid hetzelfde zijn (alhoewel dat moeilijk te testen is). Niet zó anders dat het ene materiaal 'superieur' of 'wonderbaarlijk' is, maar je merkt wel verschil. Titanium buigt misschien sneller terug?

Ik heb overigens recent mijn titanium Vortex racefiets ingeruild tegen een veel stijver exemplaar van carbon (Canyon). Het is niet zo dat de Canyon meer trillingen doorgeeft of oncomfartabeler is. Ik heb juist het idee dat de Canyon meer 'dempt'. Ik heb ook het idee dat dat komt omdat de materialen op een andere frequentie/manier trillen. Het carbon trilt minder lang na misschien? Voelt ook echt anders aan op de weg. Soms als 'doods' omschreven, maar ik vind het wel lekker. 8)

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di okt 16, 2007 9:14 pm

Bij mijn weten staat carbon bekend om het opzuigen van hoogfrequente trillingen zoals asfalt die kan geven. Correct me if i am wrong.


Maarre waar is Hubert zelf die de geo en afstelling van zijn fiets kan toelichten. Ik ben wel benieuwd naar zijn mening in plaats van ons gekwetter. En ik wil het ding wel eens proberen..:D

(als ik iets aan mijn rig geo zou mogen veranderen zou het ook richting de aanpassingen van hubert gaan, meer naar achter liggende zadelbuis, misschien zelfs wel gebogen in het midden, dan kan de wielbasis korter worden, setback zadelpen zou me nu al redelijk helpen denk ik)

Dit bedoel ik dus:

Afbeelding
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » za okt 20, 2007 10:47 am

ott schreef:Is nog in de pijplijn, ben nu banden aan het bijsnijden en 26er :oops:
Project: tandem singlespeed we worden nederlands kampioen :D
Project is van de baan wegens ziekte en cashflow problemen :(
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » za okt 20, 2007 10:54 am

Inspiratie bron:
Afbeelding
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » za okt 20, 2007 6:14 pm

ott schreef:Inspiratie bron:
Afbeelding


:barf: Koop dan voor minder een ouwe Gazelle oma fiets, ook 29" net zo lelijk en een half mandje aan het stuur. (de hint mag duidelijk zijn, dat IK dit een lelijke fiets vind, lelijk als in grondstof verspilling lelijk)

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » za okt 20, 2007 6:28 pm

nah er zitten wel teveel features op die ik in mijn ideale fiets ook wel wil terugzien.

De afgebeelde versie vind ik wel veel ste klein.. Maar dat schijnt erbij te horen bij die frames..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » za okt 20, 2007 6:45 pm

didadunlop schreef:nah er zitten wel teveel features op die ik in mijn ideale fiets ook wel wil terugzien.

De afgebeelde versie vind ik wel veel ste klein.. Maar dat schijnt erbij te horen bij die frames..:D
zeker met die korte pootjes van jou..

Ook niet meer dan 84 cm bi.been lengte schat ik in :D

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » di okt 30, 2007 8:48 pm

Mijn aluminium ros:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di okt 30, 2007 10:30 pm

En die Merida dan?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » di okt 30, 2007 10:32 pm

Die durf ik niet te laten zien; die heeft vering en allemaal xt stuff :oops:

Afbeelding

Plaats reactie