msxx schreef:Nice!
Post je hier ook een soort verslagje van je eerste ervaringen/bevindingen?
Je maakt me in ieder geval nieuwsgierig naar 29", SS lijkt me dan weer minder...
Ik het kort kan ik er over zeggen dat ik de Cube binnenkort op het forum gooi en van dat geld een Rohloff naaf koop en een Reba SL 29".
Zonder gekheid, het was SUPER!
De route was er mooi, afwisselende ondergrond, leuke afdalingen en stevige klimmetjes.
Onze Belse gids Plons op z'n "Plon Bi-ach ZEVEN" zocht mooie en uitdagende paden op, iedere keer weer iets anders onder de wielen.
De fiets beviel me buitengewoon goed!
Singlespeed is moeilijk uit te leggen, maar ik heb het gevoel dat je veel minder zit te denken op de fiets.
Wanneer moet ik schakelen, hoe groot of hoe klein moet ik schakelen en k#t, verkeerde versnelling.
Op de singlespeed had ik geen moment het idee dat ik wat miste.
Wel even wennen om weer helemaal rigid te rijden na een paar jaar exclusief full suspensions te hebben gereden.
Je moet je lijnen net iets nauwkeuriger kiezen en daar ligt wel een uitdaging in!
Eigenlijk alles werkte naar behoren op de fiets en op een singlespeed merk je pas goed hoeveel een nieuwe ketting rekt na het eerste gebruik.
De remmen vroegen nog iets fijn afstelling maar remde alsof je een anker uit gooit.
Totaal geen idee dat ik iets te kort kom aan zuigers of olie tov m'n Shimano 4-pots op de Storck.
Of ze met Nokon harder remmen durf ik niet te zeggen, maar het zal haast wel.
Ik heb de remmen nog niet gebruikt met normale kabel.
Wat je wel merkt is dat je de remkabel niet meer indrukt en daardoor een veel harder drukpunt hebt.
De buitenkabel geeft niks mee en er gaat dus geen kracht verloren.
Mocht je dus het gevoel hebben dat je je buitenkabel fijn drukt tijdens het remmen moet je zeker Nokon eens bekijken.
Nadeel is wel dat je twee volledige sets nodig hebt voor BB7's.
De remkabel die Nokon aan de voorkant bedacht heeft is af fabriek zo kort dat hij alleen werkt met velgremmen.
Ook aan de hoeveelheid busjes die de buitenkabel vormen heb je lang niet genoeg voor een hele bike met BB7's.
Ik heb vandaag een On One Mary stuur mee laten nemen door JJ om zo de zitpositie nog iets te verbeteren.
Ik merkte namelijk dat ik een erg lange zit had op de fiets.
Doordat de fiets van zichzelf al redelijk lang is combineerde het niet zo goed met een 105mm stuurpen, deze gaat dus ook het veld ruimen voor een kortere in de richting van 80mm.
Ook het zadel ga ik maar even omwisselen met de Fizik Alliante op m'n Cube.
Om het grof te zeggen heb ik vandaag menig maal met een bal klem gezeten tussen de rand van het zadel en m'n been, geen fijn gevoel kan ik jullie melden:)
De eerste meters zijn dus gemaakt, en de uitkomst is erg positief!
Volgende week ga ik de bike nog eens goed testen tijdens een toertocht in Ermelo!