Klaar, nu met foto's en eerste bevindingen! {update}

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr nov 03, 2006 1:05 pm

George2 schreef:Een hele werkdag kwijlend naar een Boone kransje kijken en dan toch nog genoeg betaald krijgen om er eentje te betalen...ben je ambtenaar? :lol:
Nope, maar wel MET ambtenaren!
Voordeel is dat ik nu genoeg tijd heb om naar een Boone kransje te kijken en na te denken.
Volgende keer word het deze maar: http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=118 :evil:
Normaal gesproken werk ik een normaal tempo, maar zelfs dan moeten ze vaak nog zoeken naar werk omdat ik alweer klaar ben....
Pas ik me vandaag maar eens aan!

Houdt ook in dat ik vandaag maar vroeg weg ga:)
Kan ik misschien nog even langs Bike2Build EN langs het postkantoor!
In dat geval kan ik vanavond al afronden!
Laatst gewijzigd door Cubeman op vr nov 03, 2006 1:44 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Put the fun between your legs!

Hubert !

Re: Een Update maar weer, nu echt bijna klaar!

Bericht door Hubert ! » vr nov 03, 2006 1:15 pm

Cubeman schreef: Een mooie 1x9 WaltWorks of Black Sheep is toch wel een waar Mekka!
Beide met erg goede prijs / kwaliteit in mijn ogen.
Bij Walt krijg je no-nonsens voor een goede prijs, een bouwer met meer 29" specifieke kennis is erg lastig te vinden.

Ik vind deze Black Sheep wel lief. Mét Industry Nine wielen. Black Sheep custom zadelpen met Thomson bovenkantje en een vork van 520 gram ........

Afbeelding

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr nov 03, 2006 1:33 pm

Rrrrrr, non suspension-corrected en titanium!
Die vork zal door ze gebrek aan lengte minder flexen ook mag ik aannemen!?!?

Gelukkig wonen we in NL en hebben ze weinig tot geen interessante custom smeden in eigen land...... :cry:
Het goede en mooie zit toch aan de ander kant van de sloot!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr nov 03, 2006 1:46 pm

Cubeman schreef:Rrrrrr, non suspension-corrected en titanium!
Die vork zal door ze gebrek aan lengte minder flexen ook mag ik aannemen!?!?

Gelukkig wonen we in NL en hebben ze weinig tot geen interessante custom smeden in eigen land...... :cry:
Echt stijf zal die vork niet zijn in ieder geval, benieuwd ben ik er in ieder geval wel naar!
Juist leuk dat we hier weinig kunnen kopen, kun je er een mooie vakantie van maken en kom je nog eens ergens! :)

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr nov 03, 2006 4:21 pm

die blacksheep's zijn mooi en zeker betaalbaar..:D

damnnn ik moet minder op sites kijken en meer gaan fietsen..:)

tot zondag in maasmechelen!
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr nov 03, 2006 11:07 pm

Lekker bezig geweest, maar lekker nog geen pics:)

De bike is nu bijna rijklaar, morgen nog even de cranks monteren, het kransje uitlijnen en de ketting monteren en hij is klaar.
Remmen waren iets meer werk dan gedacht.
Gelukkig had ik twee setjes Nokon remkabels besteld anders had ik fors tekort gehad.
Door de constructie met wat op kabelstoppers lijken maar het niet zijn was ik genoodzaakt om een volledige kabel van remgreep tot achterremklauw te gebruiken, erg veel Nokon Tracpearls te rijgen dus.
Heb me het weet niet wat zitten rijgen, leek wel handwerk zoals vroeger op de kleuterschool....
Ben alleen niet tevreden met het resultaat om dat ik de kabel teveel voel tijdens het bedienen van de rem.
Mooiste zou zijn als er busjes zijn die je in de nokken op de bovenbuis kunt zetten en zo een gedeelde kabel gebruiken.
Dat zou de weerstand iets verlagen en het gevoel verbeteren denk ik.
Verder valt het me op de de Rig heel lang is waardoor m'n 105mm stuurpen aan de lange kant is.
Word dus of een Jones H-bar/ On One Mary of een ~80mm Thomson stuurpen.
De remkabels heb ik bewust om die eerste optie ook een flink eind te lang gelaten.
Nog genoeg om over na te denken dus, maar eerst afmaken en proefrijden op de SS meeting!
Laatst gewijzigd door Cubeman op za nov 04, 2006 10:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr nov 03, 2006 11:38 pm

Jaja, hoop gebabbel... maar waar blijven die pics? ;)

hilhoven

Bericht door hilhoven » za nov 04, 2006 12:37 am

Gelukkig wonen we in NL en hebben ze weinig tot geen interessante custom smeden in eigen land......
Hee man, je had moeten zeggen dat je met zo'n project bezig bent. :? Ik ben net terug uit California. Genoeg bikeshops gezien daaro...... Een paar onderdelen tussen de vuile boxers had makkelijk gegaan. :angelnot:

George2

Bericht door George2 » za nov 04, 2006 9:30 am

Cubeman schreef:Mooiste zou zijn als er busjes zijn die je in de nokken op de bovenbuis kunt zetten en zo een gedeelde kabel gebruiken.
Die zijn er. Ik kreeg ze standaard bij mijn Kona frame en ook op de GF van m'n vrouw zit een paar. Er zijn vast wel mensen die met schijven rijden en deze busjes over hebben. Een goede lbs zal ze ook wel hebben denk ik (hoewel iets heel simpels soms erg lastig lijkt te zijn...)

Cubeman

Bericht door Cubeman » za nov 04, 2006 10:14 am

George2 schreef:
Cubeman schreef:Mooiste zou zijn als er busjes zijn die je in de nokken op de bovenbuis kunt zetten en zo een gedeelde kabel gebruiken.
Die zijn er. Ik kreeg ze standaard bij mijn Kona frame en ook op de GF van m'n vrouw zit een paar. Er zijn vast wel mensen die met schijven rijden en deze busjes over hebben. Een goede lbs zal ze ook wel hebben denk ik (hoewel iets heel simpels soms erg lastig lijkt te zijn...)
Bij m'n Cube zaten ze ook, maar die passen niet,
Het busje is net te dik voor de kabelstopper en het gaatje te klein voor een Nokon liner.
Moet dus nog even verder zoeken!

Cubeman

Klaar, en met pics!

Bericht door Cubeman » za nov 04, 2006 2:58 pm

OK wat pixies dan maar?

De bike is nu 99.9% klaar, er moet nog een starnutje in de balhoofdbuis maar dan is het ook helemaal gedaan.
De aandrijving is tijdelijk en bestaat uit een On One 18t kransje, Shimano HG70 ketting, een Sugino 32t kettingblad en good old Race Face Turbine I-Beam cranks.

Als m'n White Industries er zijn word de aandrijving vervangen voor een Boone 20t kransje, Boone 36t ENO kettingblad, een KMC K710SL Silver Superlight ketting en een set 180mm White Industries ENO cranks.
De stuurpen moet ik ook nog even naar kijken omdat hij erg lang is voor de fiets.
Afhankelijk van het stuur dat ik ga gebruiken ga ik die nog aanpassen naar een gepaste lengte Thomson Elite of X4.

De foto's dan maar! Enjoy:)

De fiets van de zijkant

Afbeelding

De fiets van de voorkant

Afbeelding

De aandrijving die nog vervangen gaat worden

Afbeelding

De cockpit van de bike

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cubeman op ma nov 06, 2006 12:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za nov 04, 2006 5:05 pm

Mooie cranks ook vooral ;)

Morgen gewoon naar Maasmechelen komen, die starnut kunnen we daar ook wel monteren. Geef maar ff aan dat je komt, neem ik het gereedschap mee.
---www.cjmedia.nl---

lazylad
Contacteer:

Bericht door lazylad » za nov 04, 2006 6:15 pm

Proficiat!
Ziet er stark uit.
Zet me wel weer aan het denken of een 29" niet iets is voor m'n volgende project.
Als je de WI cranks hebt en van de Turbines af wil houd ik me aanbevolen (als ze tenminste voor 4-kante bb zijn!).
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Gène

Bericht door Gène » za nov 04, 2006 6:18 pm

mooi roze vloekt niet, polar houdertjes wel, zeker als ze bedoeld zijn voor polshartslag meters...(ik weet ook wel dat dit praktisch is, maar voor de foto)

Ik benieuwd als je de fiets echt helemal compleet hebt. Ik verwacht op z'n minst wat familie foto's en wat actie foto's...
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

George2

Bericht door George2 » za nov 04, 2006 6:39 pm

Lekker zadel :shock: Wat is het doel van die gouden stukjes in de nokon's? Enneh, veel plezier morgen :thumbsup:

Cubeman

Bericht door Cubeman » za nov 04, 2006 7:00 pm

lazylad schreef:Proficiat!
Ziet er strak uit.
Zet me wel weer aan het denken of een 29" niet iets is voor m'n volgende project.
Als je de WI cranks hebt en van de Turbines af wil houd ik me aanbevolen (als ze tenminste voor 4-kante bb zijn!).
Ze zijn voor vierkante as, 9 jaar oud en even van m'n Cube af geleent om later weer teruggezet te worden.
Ben er al jaren zeer tevreden mee en weg doe ik ze zeker niet!
Helaas dus, maar deze stukjes kunst zijn niet te koop:)
Gène schreef:mooi roze vloekt niet, polar houdertjes wel, zeker als ze bedoeld zijn voor polshartslag meters...(ik weet ook wel dat dit praktisch is, maar voor de foto)

Ik benieuwd als je de fiets echt helemal compleet hebt. Ik verwacht op z'n minst wat familie foto's en wat actie foto's...
Moest er even over denken wat de keur van het balhoofd betreft maar ben meer dan tevreden met de uitkomst!
Moet het houdertje nog even verwijderen want het is inderdaad geen gezicht en vloekt met de leegte van het stuur:)

Als de aandrijving vervangen is post ik zeker nieuwe plaatjes!

Stuur gaat trouwens ook nog vervangen worden door een On One Mary, morgen krijg ik hem:)
Ga hem op z'n kop monteren voor de betere zitpositie!
George2 schreef:Lekker zadel :shock: Wat is het doel van die gouden stukjes in de nokon's? Enneh, veel plezier morgen :thumbsup:
Het zadel is een SLR Evolution van 119 gram.
Moet nog even kijken of ik het zadel er op ga houden of toch maar een derde Fizik Alliante koop.
Heb ook nog een Brooks B17 Ti liggen die ik kan proberen.
Het is trouwens niet zo erg als het lijkt, geeft nog behoorlijk mee.
De gouden stukjes zitten standaard in de kabels en vermelden de teks Nokon.
Stoor me er niet aan, eigenlijk wel bling blink zo'n stukje goud:)
(mhhh, misschien had ik toch de 24k echt vergulde Nokons moeten nemen...)
Laatst gewijzigd door Cubeman op za nov 04, 2006 9:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ott

check

Bericht door ott » za nov 04, 2006 7:05 pm

Ziet er goed uit, :thumbsup:
En dan meteen zijn vuurdoop in Maasmechelen :wacko:

Hubert !

Bericht door Hubert ! » za nov 04, 2006 7:19 pm

Mooi man!
Ben benieuwd wat je bevindingen op het gebied van 'grote wielen' en 'geen versnellingen' gaan zijn!

Tip: Rij, als je dat al niet hebt gedaan, alvast vanavond een klein stukje om te kijken of alles goed (vast) zit e.d. Onderdelen als cranks enzo hebben na de eerste meters vaak wat nastelling nodig. Morgen wordt een zware dag ..... :bicycle:

Erikje

Bericht door Erikje » zo nov 05, 2006 9:36 am

Jij rijdt (eigenlijk: remt) met de remmen die ik ook heb, merk je door die Nokon's dat je harder kan remmen?

Erikje

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo nov 05, 2006 1:25 pm

Nice! :shock:

Post je hier ook een soort verslagje van je eerste ervaringen/bevindingen?
Je maakt me in ieder geval nieuwsgierig naar 29", SS lijkt me dan weer minder...

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » zo nov 05, 2006 2:03 pm

Erikje schreef:Jij rijdt (eigenlijk: remt) met de remmen die ik ook heb, merk je door die Nokon's dat je harder kan remmen?

Erikje
op bikemotion stond op een stand zo'n testdingetje waarbij je kon zien dat je met die nokonkabels een stuk harder kon remmen.

kooz

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo nov 05, 2006 5:17 pm

msxx schreef:Nice! :shock:

Post je hier ook een soort verslagje van je eerste ervaringen/bevindingen?
Je maakt me in ieder geval nieuwsgierig naar 29", SS lijkt me dan weer minder...
Ik het kort kan ik er over zeggen dat ik de Cube binnenkort op het forum gooi en van dat geld een Rohloff naaf koop en een Reba SL 29".

Zonder gekheid, het was SUPER!
De route was er mooi, afwisselende ondergrond, leuke afdalingen en stevige klimmetjes.
Onze Belse gids Plons op z'n "Plon Bi-ach ZEVEN" zocht mooie en uitdagende paden op, iedere keer weer iets anders onder de wielen.

De fiets beviel me buitengewoon goed!
Singlespeed is moeilijk uit te leggen, maar ik heb het gevoel dat je veel minder zit te denken op de fiets.
Wanneer moet ik schakelen, hoe groot of hoe klein moet ik schakelen en k#t, verkeerde versnelling.
Op de singlespeed had ik geen moment het idee dat ik wat miste.
Wel even wennen om weer helemaal rigid te rijden na een paar jaar exclusief full suspensions te hebben gereden.
Je moet je lijnen net iets nauwkeuriger kiezen en daar ligt wel een uitdaging in!

Eigenlijk alles werkte naar behoren op de fiets en op een singlespeed merk je pas goed hoeveel een nieuwe ketting rekt na het eerste gebruik.
De remmen vroegen nog iets fijn afstelling maar remde alsof je een anker uit gooit.
Totaal geen idee dat ik iets te kort kom aan zuigers of olie tov m'n Shimano 4-pots op de Storck.
Of ze met Nokon harder remmen durf ik niet te zeggen, maar het zal haast wel.
Ik heb de remmen nog niet gebruikt met normale kabel.
Wat je wel merkt is dat je de remkabel niet meer indrukt en daardoor een veel harder drukpunt hebt.
De buitenkabel geeft niks mee en er gaat dus geen kracht verloren.
Mocht je dus het gevoel hebben dat je je buitenkabel fijn drukt tijdens het remmen moet je zeker Nokon eens bekijken.
Nadeel is wel dat je twee volledige sets nodig hebt voor BB7's.
De remkabel die Nokon aan de voorkant bedacht heeft is af fabriek zo kort dat hij alleen werkt met velgremmen.
Ook aan de hoeveelheid busjes die de buitenkabel vormen heb je lang niet genoeg voor een hele bike met BB7's.

Ik heb vandaag een On One Mary stuur mee laten nemen door JJ om zo de zitpositie nog iets te verbeteren.
Ik merkte namelijk dat ik een erg lange zit had op de fiets.
Doordat de fiets van zichzelf al redelijk lang is combineerde het niet zo goed met een 105mm stuurpen, deze gaat dus ook het veld ruimen voor een kortere in de richting van 80mm.

Ook het zadel ga ik maar even omwisselen met de Fizik Alliante op m'n Cube.
Om het grof te zeggen heb ik vandaag menig maal met een bal klem gezeten tussen de rand van het zadel en m'n been, geen fijn gevoel kan ik jullie melden:)

De eerste meters zijn dus gemaakt, en de uitkomst is erg positief!
Volgende week ga ik de bike nog eens goed testen tijdens een toertocht in Ermelo!

willem12

Bericht door willem12 » zo nov 05, 2006 5:23 pm

Het was het wachten waard!!
Tot de 19e.

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo nov 05, 2006 5:33 pm

willem12 schreef:Het was het wachten waard!!
Tot de 19e.
De 19de?
Mocht je doelen op het NK singlespeed dan moet ik je telleur stellen!
Ben dan een weekendje bergwandelen in de Spaanse Pyreneeen ;)

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo nov 05, 2006 10:56 pm

Martijn,

Wat hoogstwaarschijnlijk het gevoel in je remmen nog beter maakt is het monteren van Avid Full Metal Jacket. Je kent ze vast, 't zijn RVS buisjes waardoor de kabel gevoerd wordt. Lichter dan dezelfde lengte in Nokon en géén in de buisjes, iets dat bij kabels altijd wel een beetje het geval is.

Plaats reactie