Ombouw Alan naar een singlespeed

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

didadunlop

Bericht door didadunlop » do okt 30, 2008 12:21 pm

Wat een lief fietsje trouwens in zo'n klein maatje. Ik zie het al helemaal voor me, rose buizen met glanzende lugjes en een bos bloem op het stuur en een bloemetjes zadel....

hippie....

8)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

dré

Bericht door dré » do okt 30, 2008 12:36 pm

pease man :hippy:

Fred

Bericht door Fred » do okt 30, 2008 10:30 pm

YBOT schreef:Gaaf project Fred! Erg mooi frame en ook nog met Shimano 600.

Wat ik vooral erg kicken vind aan dit frame, naast dat het heel mooi is natuurlijk, is dat je er een belt drive van kan maken door de boutjes van de seatstays en het mannetje los te draaien om zo de belt ertussen te hangen..

Bling :)
Wie weet komt dat ooit nog wel eens in de toekomst, voorlopig gewoon met ketting en een freewheel. Denk trouwens wel dat het mooi zou staan. :D
^oZ schreef:Als je het graag wil, ik heb nog wel een set Alan decals liggen

edit: en dan niet tegen achtelijke Ebay tarieven

edit2:

Ik heb 9 staande en 6 liggende grote decals (onderbuis en zitbuis?). 6 kleine liggende, en 2 ronde balhoofdbuis decals. NOS en ze plakken ook nog goed.

Hier is dus een markt voor op ebay? Moet ik maar eens m'n verzameling uitzoeken, ik heb nog super veel decal sets van vooral oude italianen
:D
Zou je me een foto willen sturen van de decals en wat je er voor wilt hebben. fred5691 at hotmail.com
didadunlop schreef:Ik zou alleen niet je frame klemmen aan je zadelbuis in je montagestandaard. Voor je het weet klem je er per ongeluk een deuk in (Alu is niet zo sterk). Dat zou balen zijn.

Gewoon je zadelpen pakken. Die is vervangbaar.
De buizen zijn behoorlijk dik, maar zal er wel rekening mee houden.
dré schreef:Wat een leuk project!

Misschien ook de nokjes van de crank-spider een beetje afvijlen. Met zo'n spagetti-flex-frame raak je bij de 1e aanzet de chainstay.

Wat een lief fietsje trouwens in zo'n klein maatje. Ik zie het al helemaal voor me, rose buizen met glanzende lugjes en een bos bloem op het stuur en een bloemetjes zadel....
Had ik zelf ook al aan gedacht, maar ze moet eerst nog kiezen of ze de shimano 600 of de Dura Ace crancks wil.
En nee de fiets wordt niet roze, had ik voor de gein al tegen haar gezegd en dat kwam niet goed. ;)

Fred

Bericht door Fred » do okt 30, 2008 10:50 pm

Nog een kleine update.

Vanavond de kettinglijn in orde gemaakt, deze keer alles eerst maar eens uitgerekend en dat bevalt wel, de ketting lijn was in een keer goed. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog kort bezig geweest om de velg in het midden te spaken. Helaas worden de spaken nu aan de linkerkant te lang en aan de rechterkant te kort. Binnenkort de spaken maar eens verwisselen en hopen dat het dan beter wordt.

Fred

Bericht door Fred » do nov 13, 2008 10:51 pm

Gisteren had ik eindelijk weer wat tijd om verder te bouwen, helaas met wat minder resultaat.......
Afbeelding
Had het wiel zo goed als klaar, kon een paar hoogteslagen er pas na veel moeite uitkrijgen (lees spaken plaatselijk erg strak) maar het wiel was mooi rond. Wou het wiel nog afdrukken en dan de spanning weer een beetje gelijkmatiger maken. (had ik beter iets eerder kunnen doen...)
Gelukkig heb ik nog wat oude wielen liggen, binnenkort maar opnieuw proberen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

TomG

Bericht door TomG » do nov 13, 2008 11:01 pm

Ik gok dat de spanning veel te hoog was, dan "springt" ie in een keer krom.
dat of je hebt wel erg hard gedrukt

Dan is trouwens een luxe schuur/werkplaats. ik ben jalours :o

Shame

Bericht door Shame » do nov 13, 2008 11:34 pm

Ik heb al mn steeksleutels en schroevendraaiers in een kartonnen doos in de kelder ;(

Fred

Bericht door Fred » vr nov 14, 2008 11:21 pm

TomG schreef:Ik gok dat de spanning veel te hoog was, dan "springt" ie in een keer krom.
dat of je hebt wel erg hard gedrukt

Dan is trouwens een luxe schuur/werkplaats. ik ben jalours :o
Zat zelf aan het zelfde te denken, nadat ik een paar nippels had losgedraaid sprong de velg weer bijna recht terug.

Fred

Bericht door Fred » wo nov 19, 2008 11:45 pm

Ben weer een stukje verder :)
De wielen zijn klaar, heb een nieuwe velg gespaakt en gelukkig ging dat nu wel goed...
De nieuwe velg eerst op de oude geplakt met tape en zo kon ik de spaken een voor een overzetten, ging een stuk sneller dan weer vanaf 0 te beginnen.
De bestelde banden waren ook binnen, dus alles in elkaar gezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Binnenkort kan alles weer uit elkaar voor een hoop poetswerk en polijstwerk. Dan nog beslissen of ik de DA remkabel klemmetjes ga gebruiken of dat ik de originele bevestiging weer ga terug plaatsen en mee ga spuiten.
( had ze al verwijderd omdat ik de kabel door het frame wou hebben, maar later bedacht ik me dat ik dat eigenlijk zonde van het frame vond.)

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » do nov 20, 2008 2:20 pm

Dat ziet er goed uit. Zoals hij er nu bij staat ziet het er ook wel gelikt uit :).

Wat voor bandjes heb je gemonteerd als ik vragen mag?

mateis

Bericht door mateis » do nov 20, 2008 2:25 pm

Het mag wel werk zijn, he? 8)

Mooi man, maar ik zou inmiddels mijn geduld wel verloren hebben (en ik ben echt heel geduldig en bepaald niet makkelijk als het op fietsen aankomt), of in ieder geval de absolute zekerheid willen hebben dat dit ding geweldig rijdt, perfect op maat is, superveel gebruikt gaat worden, etc. Anders zou ik het namelijk leuker vinden om ofwel zelf te gaan fietsen, ofwel iets met in plaats van voor mijn vriending te gaan doen. :evil:

Ieder zijn meug, natuurlijk, en ik ben wel blij dat je ons mee laat genieten van in principe geweldig werk. :arms:

Fred

Bericht door Fred » do nov 20, 2008 10:25 pm

MarkMeisner schreef:Dat ziet er goed uit. Zoals hij er nu bij staat ziet het er ook wel gelikt uit :).

Wat voor bandjes heb je gemonteerd als ik vragen mag?
Ik heb Vittoria Zafiro's gemonteerd, zijn goedkope draadbandjes. Heb ze ook op m'n ss en ze bevallen wel goed.
http://www.lijtenfietsen.nl/product_inf ... 0829bb4a93
€ 6.95 stuk + 2.50 voor een binnenband

Fred

Bericht door Fred » do nov 20, 2008 10:28 pm

mateis schreef:Het mag wel werk zijn, he? 8)

Mooi man, maar ik zou inmiddels mijn geduld wel verloren hebben (en ik ben echt heel geduldig en bepaald niet makkelijk als het op fietsen aankomt), of in ieder geval de absolute zekerheid willen hebben dat dit ding geweldig rijdt, perfect op maat is, superveel gebruikt gaat worden, etc. Anders zou ik het namelijk leuker vinden om ofwel zelf te gaan fietsen, ofwel iets met in plaats van voor mijn vriending te gaan doen. :evil:

Ieder zijn meug, natuurlijk, en ik ben wel blij dat je ons mee laat genieten van in principe geweldig werk. :arms:
Ach, ik vind het bouwen leuk werk. Werkt perfect om m'n hoofd een beetje leeg te maken na een dag werken. Fietsen is natuurlijk ook leuk maar dan moet het wel een beetje redelijk weer zijn.

yubaba

Bericht door yubaba » vr nov 21, 2008 11:35 am

en zo lekker flexibel. heeeel comfortabel. maar errug mooi om te zien.

Probailer2

Bericht door Probailer2 » wo dec 17, 2008 8:35 pm

Ziet er tot nu toe erg mooi uit, en ik zo idd het frame spuiten (behalve de verbindingstukken)

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo jan 18, 2009 7:20 pm

ff een topic hack:

Is er bij een Alan te achterhalen wat het bouwjaar is?
Staat het ergens ingeponst of is het uit het frame nummer te herleiden?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

benz

Bericht door benz » zo jan 18, 2009 8:23 pm

Bij mijn cyclocrosser is bouwjaar/maand in de zitbuis geponst, aan de rechterkant, ongeveer 10 cm onder de zadelstroplug. Goed kijken want het zijn maat kleine letters.

Take Care, Benz

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo jan 18, 2009 8:31 pm

Thanks!

Mijn cyclocrosser komt dus uit '83.
Is er toevallig nog ergens documentatie te vinden over afmontages en dergelijke?
Ik ben benieuwd in hoeverre hij nog origineel is.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Fred

Bericht door Fred » do jan 22, 2009 10:25 pm

benz schreef:Bij mijn cyclocrosser is bouwjaar/maand in de zitbuis geponst, aan de rechterkant, ongeveer 10 cm onder de zadelstroplug. Goed kijken want het zijn maat kleine letters.

Take Care, Benz
Vroeg me al af wat de N180 betekende op de zitbuis, maar als ik het goed begrijp is ie dus van jan 1980.
Verder nog weinig opgeschoten, moet nog 2 lugs polijsten en dan kan ie gespoten worden. (als het weer iets warmer is in de garage tenminste.)

Fred

Bericht door Fred » vr mar 20, 2009 10:49 pm

Eindelijk weer een stukje verder. :)
Nu de temperatuur weer een beetje verbeterd is het frame af gemaakt. Alle lugs gepolijst en daarna alles netjes afgeplakt. Komende week de fiets naar m'n ouders brengen en dan mag m'n vader zich gaan uitleven. :D
Weet iemand trouwens waar je witte remhandelrubbers kan kopen voor shimano 600 handels, kan ze zelf nergens vinden. Andere rubbers die er op passen zijn natuurlijk ook prima.

Afbeelding
Afbeelding

Shame

Bericht door Shame » za mar 21, 2009 5:51 pm

Je zal me waarschijnlijk een zeur vinden maar toch vind ik het eigenlijk jammer dat je hem gaat spuiten..

Fred

Bericht door Fred » za mar 21, 2009 8:59 pm

Shame schreef:Je zal me waarschijnlijk een zeur vinden maar toch vind ik het eigenlijk jammer dat je hem gaat spuiten..
Ach, het frame is nu te beschadigd om er netjes uit te laten zien, de anodiseerlaag is nu om een heel aantal plekken erg lelijk. Heb nu de keuze of te spuiten of te polijsten en het laatste kan altijd nog mocht het spuiten tegen vallen.

Carabo.X

Bericht door Carabo.X » zo mar 22, 2009 2:09 am

Maareh, wat voor kleurtje (en decals?) gaat erop komen dan? :)

Fred

Bericht door Fred » di apr 07, 2009 6:03 pm

Zo het heeft ff geduurd maar het frame is gespoten. :D

Afbeelding
Afbeelding
De kleur is gelukkig goed uitgevallen, jammer genoeg passen de originele decals er niet zo mooi bij, dus die worden nog gescand en opnieuw uitgeprint in witte letters.
Kon het natuurlijk niet de laten de fiets snel op te bouwen hoe het zou gaan lijken.
Afbeelding

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » di apr 07, 2009 6:30 pm

Alle machtig wat een mooi ding is dat geworden zeg!

Decals zou ik achterwege laten, iedereen ziet toch meteen dat het een Alan is.

Plaats reactie