Technische singlespeed probleempje
Moderators:JJ, Beheerders
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ik heb gezien dat het afhankelijk is van verzet en het soort frame dat gebruikt wordt. Er zit tussen verschillende frames (vrij veel) verschil tussen de lokatie van de derailleurhanger, en dat maakt veel verschil.
Dus, voor het ene frame gaat het perfect, voor een ander frame minder goed. En dat is natuurlijk ook het grote nadeel van een ketting spanner, het blijft een compromis.
JJ
Dus, voor het ene frame gaat het perfect, voor een ander frame minder goed. En dat is natuurlijk ook het grote nadeel van een ketting spanner, het blijft een compromis.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
ben ik het niet helemaal mee eens, ook dat blijft een compromis...Fry schreef:... derailleur rules ...
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- didadunlop
extra gewicht
twee derailleur wieltjes waar de ketting doorheen moet (wrijving en herrie)
nog steeds een klapperende derailleur
nog steeds kans dat je derailleur wordt getrashed.
nog steeds veel modderophoping in de derailleur
Nee de Otherdoofer of Rennen Rollenlager zijn IMHO de beste oplossingen als je geen ENO wil gebruiken of makkelijker schijfremmen wil gebruiken op een niet singlespeed specifiek frame.
Dit vanwege de volgende redenen:
- klein/licht
- geen geklapper
- maar een roller die tevens een heel erg klein contactvlak heeft met de ketting
- makkelijk in gebruik (ik heb ze op drie fietsen geprobeerd en nergens problemen)
- totaal ongevoelig voor modder
twee derailleur wieltjes waar de ketting doorheen moet (wrijving en herrie)
nog steeds een klapperende derailleur
nog steeds kans dat je derailleur wordt getrashed.
nog steeds veel modderophoping in de derailleur
Nee de Otherdoofer of Rennen Rollenlager zijn IMHO de beste oplossingen als je geen ENO wil gebruiken of makkelijker schijfremmen wil gebruiken op een niet singlespeed specifiek frame.
- klein/licht
- geen geklapper
- maar een roller die tevens een heel erg klein contactvlak heeft met de ketting
- makkelijk in gebruik (ik heb ze op drie fietsen geprobeerd en nergens problemen)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
extra gewicht boeiend
twee derailleur wieltjes waar de ketting doorheen moet (wrijving en herrie) Merk ik weinig van
nog steeds een klapperende derailleur niet als je je ketting maximaal inkort
nog steeds kans dat je derailleur wordt getrashed. Nog steeds mogelijk met otherdoofer
nog steeds veel modderophoping in de derailleur Dat valt toch best mee, ik rij echter wel zelden in modder.
- klein/licht
- geen geklapper
Bovendien kan je niet altijd zo een otherdoofer gebruiken als je ketting net te lang is, zelfs met halflink, tenzij je naar beneden spant maar dan heb je bijna geen chainwrap
twee derailleur wieltjes waar de ketting doorheen moet (wrijving en herrie) Merk ik weinig van
nog steeds een klapperende derailleur niet als je je ketting maximaal inkort
nog steeds kans dat je derailleur wordt getrashed. Nog steeds mogelijk met otherdoofer
nog steeds veel modderophoping in de derailleur Dat valt toch best mee, ik rij echter wel zelden in modder.
- klein/licht
- geen geklapper
Bovendien kan je niet altijd zo een otherdoofer gebruiken als je ketting net te lang is, zelfs met halflink, tenzij je naar beneden spant maar dan heb je bijna geen chainwrap
- didadunlop
3 frames en verzetten varierend van 44/16 tot 32/20. Nooit een probleem gehad. Ik moet er wel bijzeggen dat ik schijnbaar een net iets ander model otherdoofer heb. Zie ook onderstaande foto.Bovendien kan je niet altijd zo een otherdoofer gebruiken als je ketting net te lang is, zelfs met halflink, tenzij je naar beneden spant maar dan heb je bijna geen chainwrap

zoals je ziet een heel ruim afstelbereik.
wel vreemd als je het vergelijkt met deze uit het eigenlijke onderwerp:

Mijn versie heeft duidelijk meer stelruimte. In de foto staat ie op downpush omdat de desbetreffende ketting vervangen moet worden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Ik denk dat je daarmee de nagel op de kop slaat. Ik had misschien niet zo betwererig moeten reageren.Hilco schreef:en daarom rijden we allemaal met de spullen rond die we zelf het prettigst vinden.
Gelukkig is dat voor iedereen weer anders.........
Ik heb echter nog een vraagje:
Waar zit em het verschil in prijs tussen de point/on-one van 19.95 euro en de DMR STS van 35 euro?
JJ?
Helaas, werkt niet zoals ik gehoopt had.triDanny schreef:Gelukkig hebben we de foto's nog![]()
Ik zat al te kijken hoe die vast moest, maar dat moertje gaat dus om je snelspanner
Ik hoopte met deze kettingspanner met het grootste kransje achter de ketting toch goed strak te kunnen houden. Echter omdat ik mijn voorblad op de buitenste positie heb zitten, loopt de ketting niet recht als ik hem via de doofer laat lopen. Vooral bij het achteruit draaien van de trappers knarst het als een gek. Niet goed dus....

Er zit niks anders op dan het voorblad en het achterkransje te verplaatsen. Mijn Singleator komt tegen de achterbrug aan als ik die bij deze configuratie gebruik.
@FRY: ik kon mij ook nooit voorstellen hoeveel minder weerstand er zou zijn als je de derrialleur wieltjes er niet tussen zou hebben. Maar het scheelt echt enorm. Maar je moet het een keer meegemaakt hebben, beide manieren van fietsen (geared en single speed) vind ik leuk. Ieder zijn eigen ding