Technische singlespeed probleempje

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

bikertje2
Berichten:83
Lid geworden op:zo apr 01, 2007 7:05 pm

Bericht door bikertje2 » di aug 14, 2007 5:52 pm

ik kan uit ervaring zeggen dat een gefixte derrialleur en een goed ingekorte ketting super werkt, de looks zijn echter wel ietsje minder..

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » zo aug 19, 2007 9:56 pm

ik heb ook zo'n "nieuwe"doofer (2 zelfs) van JJ gehad, maar bij mij werken ze wel , als je tenminste een halve link gebruikt en passend verzet, komen ze net niet tegen de stay aan.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 20, 2007 8:00 am

Ik heb gezien dat het afhankelijk is van verzet en het soort frame dat gebruikt wordt. Er zit tussen verschillende frames (vrij veel) verschil tussen de lokatie van de derailleurhanger, en dat maakt veel verschil.

Dus, voor het ene frame gaat het perfect, voor een ander frame minder goed. En dat is natuurlijk ook het grote nadeel van een ketting spanner, het blijft een compromis.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » ma aug 20, 2007 10:07 am

:whistle: ... derailleur rules ... :whistle:

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 20, 2007 10:24 am

Fry schreef::whistle: ... derailleur rules ... :whistle:
ben ik het niet helemaal mee eens, ook dat blijft een compromis...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » ma aug 20, 2007 1:48 pm

JJ schreef:
Fry schreef::whistle: ... derailleur rules ... :whistle:
ben ik het niet helemaal mee eens, ook dat blijft een compromis...

JJ
Hoezo? een beetje extra gewicht? Het enige nadeel dat ik zie is dat je geen KMC powerlink kan gebruiken.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma aug 20, 2007 2:56 pm

extra gewicht

twee derailleur wieltjes waar de ketting doorheen moet (wrijving en herrie)

nog steeds een klapperende derailleur

nog steeds kans dat je derailleur wordt getrashed.

nog steeds veel modderophoping in de derailleur

Nee de Otherdoofer of Rennen Rollenlager zijn IMHO de beste oplossingen als je geen ENO wil gebruiken of makkelijker schijfremmen wil gebruiken op een niet singlespeed specifiek frame.

Dit vanwege de volgende redenen:

- klein/licht
- geen geklapper
- maar een roller die tevens een heel erg klein contactvlak heeft met de ketting
- makkelijk in gebruik (ik heb ze op drie fietsen geprobeerd en nergens problemen)
- totaal ongevoelig voor modder
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » ma aug 20, 2007 3:15 pm

extra gewicht boeiend

twee derailleur wieltjes waar de ketting doorheen moet (wrijving en herrie) Merk ik weinig van

nog steeds een klapperende derailleur niet als je je ketting maximaal inkort

nog steeds kans dat je derailleur wordt getrashed. Nog steeds mogelijk met otherdoofer

nog steeds veel modderophoping in de derailleur Dat valt toch best mee, ik rij echter wel zelden in modder.

Nee de Otherdoofer of Rennen Rollenlager zijn IMHO de beste oplossingen als je geen ENO wil gebruiken of makkelijker schijfremmen wil gebruiken op een niet singlespeed specifiek frame.

Dit vanwege de volgende redenen:

- klein/licht
- geen geklapper
- maar een roller die tevens een heel erg klein contactvlak heeft met de ketting
- makkelijk in gebruik (ik heb ze op drie fietsen geprobeerd en nergens problemen)
- totaal ongevoelig voor modder

Bovendien kan je niet altijd zo een otherdoofer gebruiken als je ketting net te lang is, zelfs met halflink, tenzij je naar beneden spant maar dan heb je bijna geen chainwrap

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » ma aug 20, 2007 6:42 pm

en daarom rijden we allemaal met de spullen rond die we zelf het prettigst vinden.

Gelukkig is dat voor iedereen weer anders......... ;)

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma aug 20, 2007 7:03 pm

Bovendien kan je niet altijd zo een otherdoofer gebruiken als je ketting net te lang is, zelfs met halflink, tenzij je naar beneden spant maar dan heb je bijna geen chainwrap
3 frames en verzetten varierend van 44/16 tot 32/20. Nooit een probleem gehad. Ik moet er wel bijzeggen dat ik schijnbaar een net iets ander model otherdoofer heb. Zie ook onderstaande foto.

Afbeelding

zoals je ziet een heel ruim afstelbereik.

wel vreemd als je het vergelijkt met deze uit het eigenlijke onderwerp:

Afbeelding

Mijn versie heeft duidelijk meer stelruimte. In de foto staat ie op downpush omdat de desbetreffende ketting vervangen moet worden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » ma aug 20, 2007 7:51 pm

zo zit ie op mijn merida:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » do aug 23, 2007 2:16 pm

Hilco schreef:en daarom rijden we allemaal met de spullen rond die we zelf het prettigst vinden.

Gelukkig is dat voor iedereen weer anders......... ;)
Ik denk dat je daarmee de nagel op de kop slaat. Ik had misschien niet zo betwererig moeten reageren.

Ik heb echter nog een vraagje:

Waar zit em het verschil in prijs tussen de point/on-one van 19.95 euro en de DMR STS van 35 euro?

JJ?

Gebruikersavatar
b-dirt
Berichten:1744
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 4:00 pm
Locatie:Zevenhuizen

Bericht door b-dirt » vr aug 24, 2007 11:07 am

Hilco schreef:zo zit ie op mijn merida:

Afbeelding
wat voor krans heb jij
greetz bas

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » vr aug 24, 2007 11:43 am

b-dirt schreef:
Hilco schreef:zo zit ie op mijn merida:

Afbeelding
wat voor krans heb jij
greetz bas
surly

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » vr aug 24, 2007 7:47 pm

mooie krans he :o

lekker breed , dus minder kans op beschadigen van je body :arms:

en ziet er ook wel mooi uit.

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » vr aug 24, 2007 8:07 pm

Hilco schreef:mooie krans he :o

lekker breed , dus minder kans op beschadigen van je body :arms:

en ziet er ook wel mooi uit.
Na mijn examens ga ik eens een foto nemen van mijn alu body na een aantal maanden af en toe rijden met die lekker brede krans :lol: Schrik niet.

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » vr aug 24, 2007 8:08 pm

ja het blijft ook een omweg manier van SS rijden.

stalen body dan maar?

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » vr aug 24, 2007 10:14 pm

Hilco schreef:ja het blijft ook een omweg manier van SS rijden.

stalen body dan maar?
yep, heb ik voor gemaild, wordt ook afgehandeld na de exaampjes :thumbsup:

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » za sep 01, 2007 7:54 am

Gelukkig hebben we de foto's nog :lol:

Ik zat al te kijken hoe die vast moest, maar dat moertje gaat dus om je snelspanner :oops:

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » za sep 01, 2007 2:33 pm

triDanny schreef:Gelukkig hebben we de foto's nog :lol:

Ik zat al te kijken hoe die vast moest, maar dat moertje gaat dus om je snelspanner :oops:
Helaas, werkt niet zoals ik gehoopt had.

Ik hoopte met deze kettingspanner met het grootste kransje achter de ketting toch goed strak te kunnen houden. Echter omdat ik mijn voorblad op de buitenste positie heb zitten, loopt de ketting niet recht als ik hem via de doofer laat lopen. Vooral bij het achteruit draaien van de trappers knarst het als een gek. Niet goed dus.... :(

Er zit niks anders op dan het voorblad en het achterkransje te verplaatsen. Mijn Singleator komt tegen de achterbrug aan als ik die bij deze configuratie gebruik.

@FRY: ik kon mij ook nooit voorstellen hoeveel minder weerstand er zou zijn als je de derrialleur wieltjes er niet tussen zou hebben. Maar het scheelt echt enorm. Maar je moet het een keer meegemaakt hebben, beide manieren van fietsen (geared en single speed) vind ik leuk. Ieder zijn eigen ding :)

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » za sep 01, 2007 2:38 pm

Er is ook nog steeds de mogelijkheid tot het gebruik van een halve link 8)

Dat kan soms net genoeg zijn om een strake setup te krijgen;


Afbeelding

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » za sep 01, 2007 3:23 pm

klopt, maar ga nu eerst eens kijken of ik het zooitje kan verplaatsen.

Nog nooit gedaan, dus dat is al een leuk klusje op zicht. :)

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » za sep 01, 2007 4:49 pm

hmm, heb je voor het goed vastzetten van de bladboutjes weer een speciaal soort gereedschap nodig? :?

De ene kant een inbussleutel, maar de andere kant zitten twee kleine inkepinkjes.

Iemand tips?

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » za sep 01, 2007 8:12 pm

broodmes in die inkepikkies, als er wat weerstand komt kan je de inbus al goed vast draaien :punk:

Gebruikersavatar
^oZ
Berichten:467
Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am

Bericht door ^oZ » zo sep 02, 2007 4:03 am

Je heb er ook een heel mooi gereedschapje voor

Plaats reactie