Balans als in : door de glibberbende vechten zonder veel slippers of noodgedwongen uitklikken. Hoe harder je gaat, hoe makkelijker. Nu is harder trappen op van die gore stroken toch wel de moeite, het lijkt soms of je van 10% extra vermogen 20% harder gaat, waar het bij lage rolweerstand omstandigheden precies het omgekeerde is. Bij steile klims weer 1:1.
Een parcours met lange klims waar het tempo terugzakt (niet op te sprinten), met weinig herstel, steile (of technische) afdalingen en korte vlakke stukken, daar kies je het korste verzet. Veel tijd bezig met klimmen, weinig met spinnen, dus lekker kort dan maar. Zware Alpenmarathons moeten volgens mij goed op het kleine blad kunnen, met minimaal tijdverlies.
Een makkelijk begin om je verzet te kiezen is op basis van voorkeur en gemiddelde snelheid. Als ik weet dat ik richting de 30km/u gemiddeld ga rijden (1 snelle ronde op Dorst bijvoorbeeld), dan pas ik het verzet daarop aan. 29" en 36x16 pakt dan goed uit voor mij.
Morgen een ongetwijfeld episch-gore cross op Rijswijk. Ik verwacht dat het zeer veel glibberen en lopen wordt, dus steek ik 34x18, en dat is dan ws nóg te groot. Gemiddelde zal onder de 20 zijn.
Singlespeed wint van geared!
Moderators:JJ, Beheerders