SS-probleempje
Moderators:JJ, Beheerders
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
20 inch gaat misschien met een loekiefietscrankstel maar 29 inch werkt beter. Is ook wel nodig want de BB zit echt laag.
Zoek een oude specialized rockhopper van ca. 1991 die heeft hele kleine semi-horizontale dropouts. Heb er pas een verkocht voor 15 euro in maatje 56, (bovenbuis ca. 62 cm) heb je nu niks aan maar veel hoeven die frames dus niet te kosten. Nadeel is wel het 1 inch balhoofd.
Zoek een oude specialized rockhopper van ca. 1991 die heeft hele kleine semi-horizontale dropouts. Heb er pas een verkocht voor 15 euro in maatje 56, (bovenbuis ca. 62 cm) heb je nu niks aan maar veel hoeven die frames dus niet te kosten. Nadeel is wel het 1 inch balhoofd.
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Goed gedaan!!
Is toch wel een verbetering tov je oude!?!
En niet meteen weer in de plomp gooien als ie even doortrapt
JJ
Is toch wel een verbetering tov je oude!?!
En niet meteen weer in de plomp gooien als ie even doortrapt

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Nou alle spulletjes op de nieuwe ouwe trek gezet.
Altijd weer een gedoe om alles passend te krijgen.
surly blad en krans er op . Singleator er op.
Trap dat kl...ding weer door
Voorblad en kransje in alle posities gehad maar no go.
Even om te testen een ander wiel er in ( body?) maar ook die trapte vrolijk door.
Zou dan de singleator kapot zijn?
Toch maar eens een bezoekje aan Jelle brengen wie weet kan hij zien wat er mis is.
Altijd weer een gedoe om alles passend te krijgen.
surly blad en krans er op . Singleator er op.
Trap dat kl...ding weer door

Voorblad en kransje in alle posities gehad maar no go.
Even om te testen een ander wiel er in ( body?) maar ook die trapte vrolijk door.
Zou dan de singleator kapot zijn?
Toch maar eens een bezoekje aan Jelle brengen wie weet kan hij zien wat er mis is.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Het begint er op te lijken dat je ketting toch echt versleten is. Of misschien is je body (freewheel) versleten/zit vast? Oh maar daar heb je ook een andere geprobeerd dus dat kan het niet zijn (twee kapotte freewheels lijkt me redelijk onzinnig).
Wat is je kettingspanning nu? Wat bij mij ook een keer doortrappen veroorzaakte is een verkeerd ingekorte ketting. Dan pons je er een nieuwe (overmaat) shimano pin erin maar dan zit ie zo strak dat de schakeltjes niet meer goed bewegen. Even je ketting eraf halen en ieder schakeltje bewegen. Als er eentje vastzit met de kettingpons heen en weer bewegen tot het loszit.
ow ja en dat andere frame uit de gracht vissen..
Wat is je kettingspanning nu? Wat bij mij ook een keer doortrappen veroorzaakte is een verkeerd ingekorte ketting. Dan pons je er een nieuwe (overmaat) shimano pin erin maar dan zit ie zo strak dat de schakeltjes niet meer goed bewegen. Even je ketting eraf halen en ieder schakeltje bewegen. Als er eentje vastzit met de kettingpons heen en weer bewegen tot het loszit.
ow ja en dat andere frame uit de gracht vissen..

Het doortrappen lag dus inderdaad blijkbaar niet aan het frame. Maar vanwege een gebogen voorvork, en verbogen derraileur oog en een niet loste krijgen trapas, was onze relatie toch ten dode opgeschrevn.
maar het voorblad is een 36 t surly gloedje nieuw achter kransje 19 tands surly gloedje nieuw, ketting KMC Inox S10 ketting 1/8" gloedje nieuw.
alleen de surly kettingspanner singleator is 1,5 jaar oud en wil niet helemaal meer spaning houden en staat ietsje scheef dus hopelijk is dat de boosdoener................
anders weet ik het ook niet meer......
maar het voorblad is een 36 t surly gloedje nieuw achter kransje 19 tands surly gloedje nieuw, ketting KMC Inox S10 ketting 1/8" gloedje nieuw.
alleen de surly kettingspanner singleator is 1,5 jaar oud en wil niet helemaal meer spaning houden en staat ietsje scheef dus hopelijk is dat de boosdoener................
anders weet ik het ook niet meer......
3e avond sleutelen , verslag van de dag:
Ik heb losse spacer ringen dus ik kan per ring de positie van het achterkransje veranderen. Ik heb iedere positie geprobeerd maar
steeds doortrappen bij een beetje kracht zetten.
Toen heb ik het surly kransje er af gehaald en een schakel kransje er op gezet van dusdanige groote dat de spanner niet nodig zou zijn.
dus 36:20 zonder singleator......GEEN PROBLEEM! het doortrappen was weg.
Ook met 19 tands schakel-kransje en de singleator er op GEEN PROBLEEM.
conclusie : surly krans en bmx krans trappen door.
Schakel kransje gaat goed.
en nu?
Ik heb losse spacer ringen dus ik kan per ring de positie van het achterkransje veranderen. Ik heb iedere positie geprobeerd maar
steeds doortrappen bij een beetje kracht zetten.
Toen heb ik het surly kransje er af gehaald en een schakel kransje er op gezet van dusdanige groote dat de spanner niet nodig zou zijn.
dus 36:20 zonder singleator......GEEN PROBLEEM! het doortrappen was weg.
Ook met 19 tands schakel-kransje en de singleator er op GEEN PROBLEEM.
conclusie : surly krans en bmx krans trappen door.
Schakel kransje gaat goed.
en nu?
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Gewoon even langskomen, ik neem een vracht kransjes mee en dan zien we wel hoe we hem met de juiste onderdelen goed krijgen 
JJ

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Ik moet nu toch even iets kwijt.
Ik zie de heletijd ketting spanners gemonteerd op fietsen op een hele onlogische manier !!!
Waar om trekt de spanner de ketting van de tandwielen af !!???
Ik doe het zelf met een point racing spanner en die duwd de ketting om hoog naar de tandwielen toe !!
Om dat de ketting nu zowel voor als achter om veel meer tandjes ligt is de kans op doorslaan veel minder !!!
Werkt bij mij erg goed, nooit problemen !!
En de ketting lijn oogt ook veel mooier !!
Valt me overigens op dat de arm van de spanners allemaal uit de zelfde mal lijken te komen : Point racing,on-one,surly etc.
Maar de prijs is wel erg verschillend !
Rinus
Ik zie de heletijd ketting spanners gemonteerd op fietsen op een hele onlogische manier !!!
Waar om trekt de spanner de ketting van de tandwielen af !!???
Ik doe het zelf met een point racing spanner en die duwd de ketting om hoog naar de tandwielen toe !!
Om dat de ketting nu zowel voor als achter om veel meer tandjes ligt is de kans op doorslaan veel minder !!!
Werkt bij mij erg goed, nooit problemen !!
En de ketting lijn oogt ook veel mooier !!
Valt me overigens op dat de arm van de spanners allemaal uit de zelfde mal lijken te komen : Point racing,on-one,surly etc.
Maar de prijs is wel erg verschillend !
Rinus
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Je hebt gelijk, alleen zit mijn achterbrug in de weg.... Dan zou ik he hele zootje dichter bij het frame moeten zetten, met een kortere Bottombracket of zo iets. Binnenkort eens kijken.rinus schreef:Ik moet nu toch even iets kwijt.
Ik zie de heletijd ketting spanners gemonteerd op fietsen op een hele onlogische manier !!!
Waar om trekt de spanner de ketting van de tandwielen af !!???
Ik doe het zelf met een point racing spanner en die duwd de ketting om hoog naar de tandwielen toe !!
Om dat de ketting nu zowel voor als achter om veel meer tandjes ligt is de kans op doorslaan veel minder !!!
Werkt bij mij erg goed, nooit problemen !!
En de ketting lijn oogt ook veel mooier !!
Valt me overigens op dat de arm van de spanners allemaal uit de zelfde mal lijken te komen : Point racing,on-one,surly etc.
Maar de prijs is wel erg verschillend !
Rinus
Ich Heisse Super Fantastisch!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Rinus heeft zeker een heel goed punt. Vanmorgen geprobeerd op de aandrijving van Hilco, maar ook dat was niet de oplossing. Op een gegeven moment leek het even goed te gaan met een 9 speed ketting, maar uiteindelijk is de conclusie dat we de Singleator niet genoeg op spanning konden krijgen om de ketting 'in' het tandwiel te duwen.
Nu even tijdelijk opgelost door de (omhoog duwende) singleator vast te zetten met een tie rap.
Wat er gebeurde was dat de ketting in de tanden klom, dus het leek of de spacing van de Surly Krans iets te ruim was voor de (nieuwe ingevette) ketting. Ik bedacht me net dat als je een wat meer ingelopen ketting hebt het al een stuk beter zal gaan.
Puur een ketting spanning probleem lijkt het, met een frame met horizontale uiteinden of EBB zul je dit dus niet zo snel hebben.
Conclusie: Alle kettingspanners de gracht in, en iedereen aan een 'echte' singlespeed.
Voor de liefhebbers, ik weet nog een 20" Monkey te koop
JJ
Nu even tijdelijk opgelost door de (omhoog duwende) singleator vast te zetten met een tie rap.
Wat er gebeurde was dat de ketting in de tanden klom, dus het leek of de spacing van de Surly Krans iets te ruim was voor de (nieuwe ingevette) ketting. Ik bedacht me net dat als je een wat meer ingelopen ketting hebt het al een stuk beter zal gaan.
Puur een ketting spanning probleem lijkt het, met een frame met horizontale uiteinden of EBB zul je dit dus niet zo snel hebben.
Conclusie: Alle kettingspanners de gracht in, en iedereen aan een 'echte' singlespeed.
Voor de liefhebbers, ik weet nog een 20" Monkey te koop

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Oh ja, wat Xircuit zegt is idd waar. Met sommige frame/kettinglijn combinaties gaat omhoog duwend niet werken. Met het tandwiel aan de buitenkant van de crank heb je niet genoeg ruimte bij de liggende achtervork om omhoog te duwen.
Na die actie met de bike van Hilco ben ik er wel achter dat de singulator style spanners niet optimaal zijn ...
JJ
Na die actie met de bike van Hilco ben ik er wel achter dat de singulator style spanners niet optimaal zijn ...
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!