SS-probleempje

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm

Bericht door Tall Boy Bram » vr mar 17, 2006 10:05 pm

Hey Hilco,

is die "ouwe" RIG van Huub niks voor je? Hij rekent er een mooi prijsje voor! Met tita Jones stuur meen ik en in jouw maat.

TBB

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » vr mar 17, 2006 10:10 pm

Hee Bram,

dank je voor de tip , ben benieuwd wat het " prijsje " zal zijn .

Maar hij staat al 3 dagen gereserveerd dus hij zal wel verkocht zijn.

cowgod
Berichten:23
Lid geworden op:zo mar 12, 2006 9:58 pm

Bericht door cowgod » za mar 18, 2006 8:48 am

gewoon vragen of hij hem nog in de verkoop heeft :)

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » za mar 18, 2006 5:29 pm

of mijn surly KM frame 20 inch (gemeten op de surly manier). Surly voorblad en achter tandwiel heb je al :)

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » za mar 18, 2006 9:06 pm

Ja maar Dre dat is een 29er en dan moet ik ook weer wielen en banden kopen en dat heb ik allemaal staan .........

en ik vrees dat 20 inch te laag is...........


Het liefst kom ik aan een hoog frame met horizontale dropouts......ben je ook van dat gekloot met een spanner af.

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » zo mar 19, 2006 6:24 pm

20 inch gaat misschien met een loekiefietscrankstel maar 29 inch werkt beter. Is ook wel nodig want de BB zit echt laag.

Zoek een oude specialized rockhopper van ca. 1991 die heeft hele kleine semi-horizontale dropouts. Heb er pas een verkocht voor 15 euro in maatje 56, (bovenbuis ca. 62 cm) heb je nu niks aan maar veel hoeven die frames dus niet te kosten. Nadeel is wel het 1 inch balhoofd.

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » zo mar 19, 2006 6:28 pm

mijn oude trek was precies zon frame alleen met verticale dropouts.

1 inch balhoofd is geen ramp met converter kan er gewoon ahead stem op.

vering hoef ik toch niet.

Maar gebruikt aan een On One SS Inbred komen is een illusie denk ik?

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » zo mar 19, 2006 11:31 pm

De Trek is dood..... LEVE de TREK!!!

gekocht van TBB:

Afbeelding

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mar 20, 2006 9:58 am

Goed gedaan!!

Is toch wel een verbetering tov je oude!?!

En niet meteen weer in de plomp gooien als ie even doortrapt ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

cowgod
Berichten:23
Lid geworden op:zo mar 12, 2006 9:58 pm

Bericht door cowgod » ma mar 20, 2006 2:53 pm

nice bike!

Ben benieuwd hoelang het duurt voordat deze ritueel aan zijn eind komt :lol:

;)

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » di mar 21, 2006 11:32 pm

Nou alle spulletjes op de nieuwe ouwe trek gezet.

Altijd weer een gedoe om alles passend te krijgen.

surly blad en krans er op . Singleator er op.

Trap dat kl...ding weer door :evil:

Voorblad en kransje in alle posities gehad maar no go.
Even om te testen een ander wiel er in ( body?) maar ook die trapte vrolijk door.

Zou dan de singleator kapot zijn?

Toch maar eens een bezoekje aan Jelle brengen wie weet kan hij zien wat er mis is.

cowgod
Berichten:23
Lid geworden op:zo mar 12, 2006 9:58 pm

Bericht door cowgod » wo mar 22, 2006 4:12 pm

en een bezoek aan de singel om een bepaald frame eruit te vissen, met daarbij de nodige excuses :lol:

maar ik hoop dat je er snel een oplossing voor hebt, dit is echt balen.....

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo mar 22, 2006 4:29 pm

Het begint er op te lijken dat je ketting toch echt versleten is. Of misschien is je body (freewheel) versleten/zit vast? Oh maar daar heb je ook een andere geprobeerd dus dat kan het niet zijn (twee kapotte freewheels lijkt me redelijk onzinnig).

Wat is je kettingspanning nu? Wat bij mij ook een keer doortrappen veroorzaakte is een verkeerd ingekorte ketting. Dan pons je er een nieuwe (overmaat) shimano pin erin maar dan zit ie zo strak dat de schakeltjes niet meer goed bewegen. Even je ketting eraf halen en ieder schakeltje bewegen. Als er eentje vastzit met de kettingpons heen en weer bewegen tot het loszit.

ow ja en dat andere frame uit de gracht vissen..:)

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » wo mar 22, 2006 7:45 pm

Het doortrappen lag dus inderdaad blijkbaar niet aan het frame. Maar vanwege een gebogen voorvork, en verbogen derraileur oog en een niet loste krijgen trapas, was onze relatie toch ten dode opgeschrevn.

maar het voorblad is een 36 t surly gloedje nieuw achter kransje 19 tands surly gloedje nieuw, ketting KMC Inox S10 ketting 1/8" gloedje nieuw.

alleen de surly kettingspanner singleator is 1,5 jaar oud en wil niet helemaal meer spaning houden en staat ietsje scheef dus hopelijk is dat de boosdoener................

anders weet ik het ook niet meer......

cowgod
Berichten:23
Lid geworden op:zo mar 12, 2006 9:58 pm

Bericht door cowgod » wo mar 22, 2006 8:33 pm

Weet je al wanneer je langs JJ gaat?

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » wo mar 22, 2006 9:07 pm

volgens mij zijn al die singleators scheef maar op zich maakt het voor het doortrappen niet uit, misschien ff testen met een ouwe derailleur of dat werk? Body zou natuurlijk ook het probleem kunnen zijn zoals al eerder is gezegd.

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » wo mar 22, 2006 9:18 pm

3e avond sleutelen , verslag van de dag:

Ik heb losse spacer ringen dus ik kan per ring de positie van het achterkransje veranderen. Ik heb iedere positie geprobeerd maar
steeds doortrappen bij een beetje kracht zetten.

Toen heb ik het surly kransje er af gehaald en een schakel kransje er op gezet van dusdanige groote dat de spanner niet nodig zou zijn.
dus 36:20 zonder singleator......GEEN PROBLEEM! het doortrappen was weg.
Ook met 19 tands schakel-kransje en de singleator er op GEEN PROBLEEM.

conclusie : surly krans en bmx krans trappen door.
Schakel kransje gaat goed.

en nu?

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do mar 23, 2006 8:28 am

Gewoon even langskomen, ik neem een vracht kransjes mee en dan zien we wel hoe we hem met de juiste onderdelen goed krijgen ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » do mar 23, 2006 9:56 pm

Zaterdag it is.....wordt vervolgd

rinus
Berichten:92
Lid geworden op:ma aug 15, 2005 4:48 pm

Bericht door rinus » vr mar 24, 2006 10:07 pm

Ik moet nu toch even iets kwijt.
Ik zie de heletijd ketting spanners gemonteerd op fietsen op een hele onlogische manier !!!
Waar om trekt de spanner de ketting van de tandwielen af !!???

Ik doe het zelf met een point racing spanner en die duwd de ketting om hoog naar de tandwielen toe !!
Om dat de ketting nu zowel voor als achter om veel meer tandjes ligt is de kans op doorslaan veel minder !!!
Werkt bij mij erg goed, nooit problemen !!
En de ketting lijn oogt ook veel mooier !!

Valt me overigens op dat de arm van de spanners allemaal uit de zelfde mal lijken te komen : Point racing,on-one,surly etc.
Maar de prijs is wel erg verschillend !

Rinus

Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm

Bericht door Tall Boy Bram » vr mar 24, 2006 10:46 pm

RIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINNNNNNNNNNNNNUUUUUUUUUUUUUUUUUSSSSSSSS,

hoe's met de verwondingen?

Heeft Nandi al aangeboden voor thuishulp te komen spelen?

TBB

cowgod
Berichten:23
Lid geworden op:zo mar 12, 2006 9:58 pm

Bericht door cowgod » za mar 25, 2006 7:45 am

ik denk dat Rinus een zeer goed punt heeft.... :)

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » za mar 25, 2006 9:15 am

rinus schreef:Ik moet nu toch even iets kwijt.
Ik zie de heletijd ketting spanners gemonteerd op fietsen op een hele onlogische manier !!!
Waar om trekt de spanner de ketting van de tandwielen af !!???

Ik doe het zelf met een point racing spanner en die duwd de ketting om hoog naar de tandwielen toe !!
Om dat de ketting nu zowel voor als achter om veel meer tandjes ligt is de kans op doorslaan veel minder !!!
Werkt bij mij erg goed, nooit problemen !!
En de ketting lijn oogt ook veel mooier !!

Valt me overigens op dat de arm van de spanners allemaal uit de zelfde mal lijken te komen : Point racing,on-one,surly etc.
Maar de prijs is wel erg verschillend !

Rinus
Je hebt gelijk, alleen zit mijn achterbrug in de weg.... Dan zou ik he hele zootje dichter bij het frame moeten zetten, met een kortere Bottombracket of zo iets. Binnenkort eens kijken.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » za mar 25, 2006 1:49 pm

Rinus heeft zeker een heel goed punt. Vanmorgen geprobeerd op de aandrijving van Hilco, maar ook dat was niet de oplossing. Op een gegeven moment leek het even goed te gaan met een 9 speed ketting, maar uiteindelijk is de conclusie dat we de Singleator niet genoeg op spanning konden krijgen om de ketting 'in' het tandwiel te duwen.

Nu even tijdelijk opgelost door de (omhoog duwende) singleator vast te zetten met een tie rap.

Wat er gebeurde was dat de ketting in de tanden klom, dus het leek of de spacing van de Surly Krans iets te ruim was voor de (nieuwe ingevette) ketting. Ik bedacht me net dat als je een wat meer ingelopen ketting hebt het al een stuk beter zal gaan.

Puur een ketting spanning probleem lijkt het, met een frame met horizontale uiteinden of EBB zul je dit dus niet zo snel hebben.

Conclusie: Alle kettingspanners de gracht in, en iedereen aan een 'echte' singlespeed.

Voor de liefhebbers, ik weet nog een 20" Monkey te koop :D

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » za mar 25, 2006 1:51 pm

Oh ja, wat Xircuit zegt is idd waar. Met sommige frame/kettinglijn combinaties gaat omhoog duwend niet werken. Met het tandwiel aan de buitenkant van de crank heb je niet genoeg ruimte bij de liggende achtervork om omhoog te duwen.

Na die actie met de bike van Hilco ben ik er wel achter dat de singulator style spanners niet optimaal zijn ...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Plaats reactie