953

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland
Re:953

Bericht door steelhead » ma okt 17, 2005 5:58 am

Nog iets van het framebuilders forum geplukt



Baum is proud to announce that we have been helping Reynolds with the
test of the new 953 and will display a 1.02kg frame a the Sydney
Bicycling Australia show. We will be happy to talk any who can make it
to the show. Due to the show we maybe a bit slow on email over the next
week, sorry!.

For those looking for some more hard facts here are some. For reference
the frame is the same size as some large manufactures medium, i.e.
54.5cm top tube. We did this to compare it will some of the lightest Ti
frames out there. The finish is raw metal with bead blast finish. The
fabrication was done with AWS ER630 rods & out Ti weld settings. Silver
was used for all the stops & small parts. The frame has not yet been
ridden so no feed back as yet. The material is showing quite allot of
promise and still has more development to go. As far as mitering goes it
is not to bad, actually a bit like Titanium.


Misschien interresant voor mensen die een licht stalen frame zoeken, ik vraag me alleen af of er eeen gewichtlimiet is. Net als bij de lichte Ti en Alu frames. Als je 80 kg weegt moet je niet met een 1000 gr frame willen rijden. (of je moet er altijd één reserve in je zadeltas hebben.)

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:953

Bericht door DeKerfs » ma okt 17, 2005 10:35 am

steelhead schreef:
Misschien interresant voor mensen die een licht stalen frame zoeken, ik vraag me alleen af of er eeen gewichtlimiet is. Net als bij de lichte Ti en Alu frames. Als je 80 kg weegt moet je niet met een 1000 gr frame willen rijden. (of je moet er altijd één reserve in je zadeltas hebben.)


Wat op zijn beurt weer betekend dat je zelf een kg minder moet wegen dan die limit ;-)

Elevation12,000
Berichten:1118
Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am

Re:953

Bericht door Elevation12,000 » ma okt 17, 2005 11:14 am

Kunnen ze uit dat superspul niet gewoon een frame van 1.8 kilo maken. Dan pas heb ik interesse.

Lijkt me wel wat om een fiets aan mijn kleinkinderen door te kunnen geven ipv een verneukt milieu.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Re:953

Bericht door Cloxxki » ma okt 17, 2005 1:11 pm

Ik vraag me af of ik nu met 953 een competent MTB frame kan laten lassen bij mijn favoriete staal-lassers, en dan op een frame met Ti kwaliteiten kan uitkomen, zonder gewichtsnadeel. Een goed stevig 3/2.5 Ti frame in mijn maat weegt tegen de 2kg denk ik zo, als dat nu met 953 ook kan, en het heeft geen lak enzo nodig...ideaal! Geen lak spaart vaak al $100, polijsten en stickeren dan maar gewoon zelf doen ofzo.

Ik hoop dat deze buizenset niet road-only blijkt te zijn.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Re:953

Bericht door Luc » ma okt 17, 2005 4:32 pm

steelhead schreef:
Overigens.... veel mensen denken dat RVS (ruim begrip) harder is, omdat boren zo lastig is. Ik heb laatst van een draaier die 99% met RVS werkt gehoord dat het juist erg taai is en daarom zo lastig te verspanen.

RVS is inderdaad taai, niet hard. Wat bij boren/frezen van RVS belangrijk lijkt te zijn is van de temperatuur niet teveel te laten oplopen (lage toerentallen dus en goed koelen). Bij hoge temperaturen zou RVS wél steenhard worden. Heb ik zelf ook van een metaalbewerker.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Re:953

Bericht door steelhead » do okt 20, 2005 6:36 pm

>Wat bij boren/frezen van RVS belangrijk lijkt te zijn is van de temperatuur niet teveel te laten >oplopen (lage toerentallen dus en goed koelen).

Dus lage toerentallen en een flinke voeding!? Heb ook dit van horen zeggen. Mijn draaibank is 220V daar heb je niet veel aan als je in RVS wilt werken.

Steelhead

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

rrrrrrr

Bericht door JJ » vr okt 28, 2005 1:35 pm

John Stevenson op Cyclingnews.com:

Reynolds" new 953 stainless steel tubing, as built into a frame by Melbourne"s Baum Cycles. Like just about every British rider my age (late 30"s, thanks for asking) my first decent bike was made from Reynolds 531 steel, so I have a soft spot for the Birmingham, England tube maker.

However, the rush to build lighter and lighter frames has left steel behind in recent years. Aluminium and then carbon fiber have been the materials of choice for riders seeking a very light frame. Reynolds launched its 953 tubing just a couple of weeks ago and if it delivers on its promise it will put steel back in consideration. At the Bicycling Australia show, Baum had on display what the company"s Jo Banks believes is one of just three 953 frames in the world at the moment (the other two tubesets went to Boston, USA builder Independent Fabrications). The weight: 1000g.

Baum"s Jo Banks told Cyclingnews that this prototype frame was built to the exact same dimensions as "a well-known titanium company"s 800g frame." In other words, this is a weight for a smallish "medium" sloping frame.

By any measure, a 1000g steel frame is a jaw-dropping achievement. What"s made it possible is the extremely high strength of this new material, which Reynolds describes as a "maraging stainless steel, specially manufactured for Reynolds by Carpenter SpecialtyAlloys, USA". "Maraging" is a hardening and strengthening treatment applied to a class of high-nickel steels. After it"s been treated, the ultimate tensile strength of 953 is 1750 to 2050MPa, depending on exactly how long it spends in the over and at what temperature. The strongest steels in widespread use before 953 - air-hardening steels such as Reynolds own 853 - had ultimate tensile strengths of 1200-1400 MPa,while good grades of regular chromoly run 900-1000MPa. A stronger material means you can use less of it, of course, and 953 has tube walls as thin as 0.3mm.

Reynolds admits it"s not a frame design company - it makes tubes. It"s therefore working with companies such as Baum, and Independent Fabrication to fine-tune the tube design of the 953 set. The advantage of the new material, according to Banks, will not be "stiffness or weight but strength. All steel is the same weight and stiffness but this is twice as strong." That will allow builders like Baum to make ultra-light steel frames that are still durable. As 953 is a stainless steel it will also have the advantage of being corrosion-resistant and being able to dispense with the paint.

Banks estimates that a Baum frame in Reynolds 953 will cost about AU$4,000, which is comparable with the company"s plain gauge titanium frames - but lighter.

Afbeelding
Photo ©: John Stevenson

http://www.jbcycles.com.au








Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:953

Bericht door DeKerfs » vr okt 28, 2005 3:02 pm

Hmmm indeed.... ziet er in elk geval niet verkeerd uit. Nu maar hopen dat je die Baum nooit raakt...

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Re:953

Bericht door Xircuit » vr okt 28, 2005 3:31 pm

Kort samengevat:

Wie wil er nou nog Aluminium?

sorcees
Berichten:42
Lid geworden op:do okt 13, 2005 10:43 pm

Re:953

Bericht door sorcees » vr okt 28, 2005 6:14 pm

Xircuit schreef:
Kort samengevat:

Wie wil er nou nog Aluminium?

Ikke, voor mij geen RVS, geen frame, geen vork, geen wiel en zeker geen bouten en moeren.
Niet sterk, en niet licht, scheurgevoelig, geen dynamische belastingen, en veels te duur.
Als het gewoon sterk moet zijn: bouten en moeren van 8.8 of 10.9 (is roestend staal, maar STERK).
Als het lichtt moet zijn, aluminium, en is ook nog betaalbaar.
Als het mooi en onbetaalbaar en onbruikbaar moet zijn: Titanium.

Liever elke 2 jaar een nieuw frame, iets nieuws is ook mooi!

Elevation12,000
Berichten:1118
Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am

Re:953

Bericht door Elevation12,000 » vr nov 04, 2005 6:45 pm

sorcees schreef:
Liever elke 2 jaar een nieuw frame, iets nieuws is ook mooi!


handelaar?

Plaats reactie