Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
yubaba
Bericht
door yubaba » zo mar 04, 2007 9:15 pm
hee casper, volgens mij heb je helemaal de geest gekregen met die laatste NFG. grotere ruimte, slicke foto's van errug mooie "schuren" met glanzende tools. wanneer? dat KvK nr.? kan ik de BTW aftrekken
succes johan
-
steelhead
Bericht
door steelhead » zo mar 04, 2007 9:49 pm
Nog een paar haken en ogen. Dan gaat het beginnen.
-
EL PERRO - Berichten:587
Bericht
door EL PERRO » za mar 17, 2007 10:57 pm

Staal is dood, met carbon kan je kleine zus ook fietsen bouwen!
Other small frame builders may soon be able to offer up their own custom carbon rigs with a considerably smaller investment than before. Columbus has released its new Mecano Frame Kit, featuring a set of modular carbon components that a builder to take a sort of plug-and-play approach to frame construction.
Frame gescheurd, wordt de volgende dag in da kleuterschool hersteld!
-
steelhead
Bericht
door steelhead » wo mar 21, 2007 2:33 pm
Ik hoop dat ze deze set eens in mtb gaan aanbieden. Ik kan ze krijgen en zou eigenlijk graag eens één bouwen. Alleen heb ik geen behoefte aan een racefiets.......
-
steelhead
Bericht
door steelhead » do mar 29, 2007 9:11 am
Mecano in action
-
EL PERRO - Berichten:587
Bericht
door EL PERRO » do mar 29, 2007 7:33 pm
Kan je een oud mtb frame niet versnijden en als lugs gebruiken om de grote carbonbuizen erover te leggen?
Zoiets bijvoorbeeld, waar geen buis zit meuk je gewoon wat carbon tussen, begin zoals hier best bij een behoorlijk waardeloos framepje:

-
steelhead
Bericht
door steelhead » do mar 29, 2007 9:04 pm
De meeste buizen leveranciers bieden carbon rear ends aan. Je bouwt een stalen of alu front end en lijmt er een carbon wishbone in. (zie ook foto).
Probleemis denk ik dat je mal 100% recht moet zijn. ALs het er net niet recht in gelijmt wordt, is het denk ik een helse klus om alles nog recht te krijgen.
Kijk maar eens bij Columbus of Deadacciai.
Caspar
-
Hilco - Berichten:775
Bericht
door Hilco » wo apr 11, 2007 5:44 pm
ff van de hak op de tak;
Mij valt op dat na het solderen van ijzer/staal het material "zachter" is geworden dan voor de soldering.
ff snel afkoelen in bak water durf ik niet want dat gaat denk ik tenkoste van de sterkte van de verbinding.
Of stook ik de boel te heet.
(idem bij aluminium touwens)
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » wo apr 11, 2007 7:35 pm
Hilco schreef:
Of stook ik de boel te heet.
thats the trick
---www.cjmedia.nl---
-
steelhead
Bericht
door steelhead » wo apr 11, 2007 7:59 pm
Waarschijnijk stook je het te heet. Als het tijdens het solderen gaat gloeien is het iegenljk al te heet. De truc is om de vlam iets verder van je werkstuk te houden. Een grotere pit op je brander help ook. Men denkt vaak dat dit nog meer warmte ten gevolge heeft, maar het tegendeel is waar. Het probleem van een klein pit is dat je veel warmte zeer plaatselijk in brengt. Met een grotere pit verdeel je de hitte beter en kun je sneller werken. Dus breng je netto minder warmte in je materiaal.
Met water koelen is sterk af te reden. Hierdoor wordt het veel te bros. Sommige stalen harden weer uit zichzelf aan de lucht. Gewoon een weekje laten liggen en nog eens kijken.
Caspar
-
Bericht
door Hilco » wo apr 11, 2007 9:40 pm
Tja zilver vloeit nogal snel maar lasbrons wil alleen vloeien als ijzer gloeit.

-
steelhead
Bericht
door steelhead » ma mei 14, 2007 6:38 pm
Misschien leuk voor de mensen die het niet zien zitten te gaan solderen of lassen.
"HOLZFAHRRAD IM EIGENBAU" Michael Heinzelmann; ISBN 978-3-88180-765-4. In Duitsland kost deze 14 Euro.
Omschijving: Auch eine Möglichkeit, zu einem aussergewöhnlichen Rad zu kommen: Bau's doch selbst! Die Anleiting dazu stammt von einem veritablen Professor für Konstruktionstechniek und Technische Mechanik. Heinzelmann baut einen kompletten Korpus und Laufräder aus Fichten- und Sperrholz, verstärkt die Holzteile mit Glasfase-Kuststoff und implantiert konventionelle Bauteile wie eine Nabenschaltun, Tretlager oder Gabel. Im Buch ist das alles Schritt für Schritt zum Nachbau mit normalen Heimwerker-Kenntnissen beschrieben. Eine nette Idee für abendliche Bastelstunden im nächsten Winter?
-
steelhead
Bericht
door steelhead » ma mei 14, 2007 6:41 pm
Nog een beschrijving van Bol.de
Sie fahren gerne Fahrrad? Und basteln gerne? Dann bauen Sie sich doch Ihr eigenes Fahrrad! Moderne, leicht zu verarbeitende Werkstoffe machen es möglich. Der technische Clou des Fahrrades ist seine Bauweise, in der sich die Ästhetik von Holz mit der Stabilität moderner Glasfaserwerkstoffe verbindet, technisch ausgereift und praktisch unverwüstlich. Ein Fahrrad, um das Sie Freunde und Bekannte beneiden werden. Und ein Unikat obendrein, denn es ist selbst gebaut. Sie müssen kein Schreiner sein, um sich Ihr Holzfahrrad zu bauen. Wäre das was für Sie? Dann ist der Bau eines Holzfahrrades Ihr Ding. Legen Sie los. Dieses Buch zeigt Ihnen wie es geht. Der Autor, Michael Heinzelmann, Jahrgang 1966, ist passionierter Fahrradfahrer und Heimwerker. Er arbeitet als Professor für Konstruktionstechnik und Technische Mechanik an der Fachhochschule Bonn-Rhein-Sieg, in Rheinbach bei Bonn.
-
mixer - Berichten:348
Bericht
door mixer » ma mei 14, 2007 7:06 pm
Even een vraagje aan de framebouwers.
Op mijn bmx zou ik graag een hs33 rem zetten omdat die bmx remmen maar slecht remmen. Zou het mogenlijk zijn om vbrake nokken op dat frame te lassen? (Is een stalen frame). Hier in mijn buurt is er een fietsenmaker die zelf frames last. Waarschijnlijk kan ik wel terecht bij hem voor deze klus? En is dit een moeilijke opdracht of gaat me die veel kosten?
Alvast bedankt!
Mick
-
steelhead
Bericht
door steelhead » ma mei 14, 2007 7:12 pm
Is niet zo moeilijk, ik denk dat die plaatselijk fietsenbakker dat wel moet kunnen. Ik weet niet wat hij rekent. Als je zelf je frame al (deels) ontlakt en na het solderen weer lakt kan ik me niet voorstellen dat het veel kost.
-
Bericht
door mixer » ma mei 14, 2007 7:28 pm
Ok, bedankt, morgen eens gaan kijken bij die kerel

-
Bericht
door mixer » wo mei 16, 2007 9:54 pm
Daarjuist bij die kerel langs geweest, hij gaat het doen. Ik blij! Hij haalde direct een setje nokken boven enzo. Zag ik daar een doos staan met allemaal patten en dergelijke, hoe cool is dat
Ik post zo snel mogelijk foto's van het frame met nieuwe nokken.
Grtz,
Mick
-
steelhead
Bericht
door steelhead » za mei 19, 2007 1:17 pm
-
steelhead
Bericht
door steelhead » za mei 19, 2007 1:20 pm
-
steelhead
Bericht
door steelhead » za mei 19, 2007 1:24 pm
-
Bericht
door Hilco » za mei 19, 2007 6:58 pm
En toch zie ik hen ook de buizen gloeiend stoken.............

-
steelhead
Bericht
door steelhead » za mei 19, 2007 9:55 pm
Waren dat niet de padden? Maar dat is te warm!! Maar het is bijna niet te vermijden. Padden zijn vrij grote hoeveelheden materiaal. Die zullen niet aangetast worden door tijdelijk te warm worden. Maar dun wandig materiaal zoals buizen kunnen daar niet goed tegen. Tussen roodgloeiend en een gat erin branden zit niet meer veel marge. "Simpele" stalen zoals de meeste frames hebben kunnen veel misbruik hebben. Als je speciale stalen (duurdere setjes) wordt de fouten marge erg klein.
-
Bericht
door mixer » do mei 31, 2007 9:02 pm
Foto'tje van die fiets waar ik andere nokken op heb laten lassen zodat er hs33 opkan

-
steelhead
Bericht
door steelhead » ma jun 11, 2007 8:43 am
Dit zou wel eens één van de goedkoopste en toch werkende manieren kunnen zijn om een frame te maken!!