Alle sterkte gewenst, deze wedstrijd ga je winnen!
Ik lees de laatste tijd veel over wetenschap en kom dan langs kanker-gelerateerde artikelen. Er is VEEL dat je kunt proberen, (baat het niet, schaadt het niet - instelling) om jezelf beter/sneller te laten aansterken dan een oncoloog in zijn/haar vakliteratuur over kan lezen, of zelfs voor mag schrijven. Vitamines als B12 worden vaak als "kwakzalverij" gezien, terwijl veel mensen het idee hebben er baat bij te hebben. Placebo-effect, wellicht, maar het resultaat telt, en de positieve instelling die er bij komt, actief bezig te zijn met je eigen herstel. Zo zijn er veel meer dingen.
Als het gaat om kanker, lijkt het erop dat algemeen geaccepteerd gezond leven en gezond leven, 2 verschillende dingen zijn. Onze moderne maatschappij "voert" ons zaken waar we evolutionair niet op voorbereid zijn (nog los van radio, electra en wifi). Als je een lijst maakt van dingen die kanker (kunnen) veroorzaken (overweldigend veel onderzoek), kun je daar de aarde mee omstrikken. Terwijl dieren in het wild het amper raakt, krijgen onze huisdieren wel kanker. En onze voorouders (na onderzoek van mummies) ook niet (recent onderzoekt noemt daarom kanker een door de mens gecreéerde ziekte). Het is iets van deze tijd. We doen iets fout. Ik doe ook iets fout, waarschijnlijk meer dan 1 ding, en ik tart het lot ook, maar als we wisten wat het precies was...
De medische wetenschap is druk en goed bezig met (dure) behandelswijzen voor de vreselijkste ziekten, terwijl preventie blijkt zwaar te falen (we worden immers ziek, zelfs sporters)
Dit is gerelateerd. Ik ben de laatste maanden nu 10kg kwijt. Voor ik het grondig aanpakte, had ik al "alles" geprobeerd. Minder snacken, meer sporten, etc. Niks scheelt ook maar 1kg.didadunlop schreef:Pfff en ik ben net blij dat ik weer onder de 100 kilo zit......
Had nooit echt op mijn voeding gelet, hoewel ik DACHT dat wel te doen. Nu weet ik hoe ik, in no-time, zonder honger, kilo's en kilo's kan afvallen. Nog 2kg en ik ben op streefgewicht (mijn oude top-wedstrijdgewicht). Sporten doe ik (vergeleken met toen) overigens nog weinig.
Als je interesse hebt kan ik je wat (goed vullende) tips sturen. Het is gebaseerd op het (bijna) uitsluiten van koolhydraten (behalve na sporten, dan met mate), het bijvullen van eiwitten middels poeders (haast nergens zit genoeg in zonder overdadige koolhydraten). En mijn laatste inzicht gaat erover dat dierlijke vetten gewoon OK zijn. Kwestie van transvetten en plantaardige uit te bannen (afgezien van die paar druppels olijfolie om te koken).
Het voelt waanzinnig om weer (bijna) op streefgewicht te zijn. Hardlopen doe ik al sneller dan toen ik 18 was en overliep van energie. Toen was ik nog wat kilo's lichter. ook is het heerlijk om te weten op de goede weg met iets te zijn dat jouzelf aan gaat. Ik wens dat Bram natuurlijk meer toen dan mijzelf met mijn geneuzel om futiele zaken.