Wie, wat, waarom? ==> Surly Big Dummy

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

didadunlop

Bericht door didadunlop » za apr 05, 2008 3:00 pm

Nou vanmiddag een bus tectyl ML gehaald. dus morgen de gehele dag lekker spuiten en draaien. Tevens mijn homebuilt balhoofdpers versie twee gemaakt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

W0uter

Bericht door W0uter » za apr 05, 2008 4:35 pm

Zien! Die balhoofdpers dan hé? Ik heb laatst een poging tot gedaan, maar ik was niet helemaal tevreden. Ben wel benieuwd hoe jij het opgelost hebt!

didadunlop

Bericht door didadunlop » za apr 05, 2008 5:14 pm

twee stukken hout van rond 30 (binnendiameter van de boven en onder cups). Daarop een ronde schijf groter van de buitenrand van de cup geschroefd. Dwars door het geheel (in de lengte) een gat van 10MM. Daardoor heen lang stuk draadeind. Een van de twee cup houders vastbouten met brede ringen. En dan langzaam de cup erin persen door een bout op het andere eind te draaien. Wel met een brede ring eronder anders schroef je alles het hout in. Ik zal eens kijken of ik foto's ervan kan posten.

tevens heb ik hier een zelfgemaakte kettingzweep en nog wat andere homebuilt tools. Als je af en toe een balhoofd perst werkt het goed. Iedere dag 3 erin jassen en ik koop gelijk een park tool versie. Maar dat is nu gewoon niet nodig.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo apr 06, 2008 7:14 pm

En wat foto's in actie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

No Biggie. Dit is versie twee met de gordijnroede als guide. Voor versie drie komen er aangepaste guides die wat netter zijn gemaakt. Maar het ging allemaal lekker smooth. Goed in het kopervet zoals je kan zien.

Crown race erop was ook geen probleem. Oude stofzuigerbuis had exact de goede diameter. Vork uurtje in de schaduw gelegd. Mijn vader heeft een AGA dus daar ging de crown race in om hem iets van 150 graden te maken. Dat duurde 10 seconden. Vaders hield de vork vast. Met een tang crown race over de vork gooien, stofzuigerbuis eroverheen en even meppen met een hamer. No Biggie..:D

Wat is die tectyl ML trouwens een troep. Gadverdamme. Maar alles heeft nu een lekkere laag anti vocht. Ideaal spulleke.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di apr 15, 2008 8:25 pm

Hups ik heb mijn pinkbike account even een beetje opgeruimd. Zodoende geen foto;s meer van de headsetpress. Als mensen die willen moeten ze maar ekkes mailen.

Het gaat hier namelijk om het volgende:

Afbeelding

6 speed HOPE trials hub

Afbeelding

Met een oude 7 speed XT derailleur de Dummy even gesinglespeed (staat ie toch in het goede forum). En de eerste Km's gemaakt!!

Me so happy. In het begin vond ik hem gruwelijk veel wrijving hebben. Bleken de Big Apples op 1,6 bar te staan. Opgeblazen tot 3 a 3,5 en alsof je op rozen fietst. Heerlijk relaxt. Wennen aan het stuurgedrag. Er zit namelijk veel gewicht op je voorwiel. Maar het rijdt echt als een normale fiets. Iets minder wendbaar maar met een beetje oefening valt er echt mee te scheuren.

Afbeelding

Afbeelding

de ouderwetse"remkabel door de derailleur en vastbouten" roadside singlespeed fix.

Afbeelding

wel toepasselijk aangezien de Big Dummy ook nog zijn cargobay mist. Ik zal binnenkort eens wat nettere foto's schieten.

dader

Bericht door dader » di apr 15, 2008 8:44 pm

Cool man, heb je de rest ook al? De tassen of wat dan ook, ga je dat ook zelf maken?
Mooie mint groene Scania trouwens.. :)

didadunlop

Bericht door didadunlop » di apr 15, 2008 8:54 pm

Nah ik zat erover te denken om een eigen tassen oplossing te maken maar das teveel werk.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di apr 15, 2008 8:54 pm

Props voor die gekke man op lange fiets!

Stoer man!

4 kratten bier moet geen probleem zijn?

Veel plezier ermee!

(een vriendin gaat nu trouwens echt niet meer lukken ;) )

dgmtc

Bericht door dgmtc » di apr 15, 2008 9:51 pm

knutselprojectje:
Afbeelding
via fixedgeargallery

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo apr 16, 2008 8:44 am

een vriendin gaat nu trouwens echt niet meer lukken
Jah denk je:

Afbeelding

steelhead

Bericht door steelhead » wo apr 16, 2008 10:24 am

Ja... maar die wil dus gelijk trouwen!!!! Maar wij DPers zijn wel in voor een feestje!!!

Mag ik je dan hierbij als eerste feliciteren!!! Van harte!!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr apr 25, 2008 3:00 pm

Update:

vandaag voor het eerst sinds jaren weer eens een derailleur geinstalleerd. Ik was bijna vergeten hoe het moest en helemaal vergeten wat een herrie zo'n ding maakt.

Maar offroaden gaat eigenlijk best wel lekker met dit ding. Beetje langzaam maar duidelijk leuk.

Morgen de tassen ophalen (als er niks tussen komt) en dan komen er foto's..:D

didadunlop

FINISHED!!

Bericht door didadunlop » za apr 26, 2008 4:52 pm

Vandaag na een te lange dag in het OV de tassen erop gedonderd.

Behold the Big Dummy:

Afbeelding

En nog wat meer foto's :

http://didadunlop.pinkbike.com/album/Big-Dummy-build/

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » wo jun 11, 2008 6:25 am

Ik weet niet of jullie deze al bekeken hadden; een dummy rijder (selfpropelledevo) op MTBR die rond trekt met zijn dummy compleet met tipi met houtkachel http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=4204400
Doubt Kills Dreams

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jun 11, 2008 7:47 am

Gijsberg schreef:Ik weet niet of jullie deze al bekeken hadden; een dummy rijder (selfpropelledevo) op MTBR die rond trekt met zijn dummy compleet met tipi met houtkachel http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=4204400
Is dat een liefhebberij, of performance art?

Wanneer bereik je met al dat stapelen van bagage het punt dat een aanhanger een aantrekkelijk idee wordt?

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jun 11, 2008 8:12 am

Jah je moet wat om op te vallen. En je hebt toch je principes.

Die houtkachel zou ik ditchen. Maar die tipi ziet er gaaf uit. Kifaru. Ik ga eens zoeken.

Pieter!

Bericht door Pieter! » wo jun 11, 2008 8:18 am

didadunlop schreef:Die houtkachel zou ik ditchen.
Hoezo? Neem jij dan geen houtkachel mee als je gaat fietsen?

;) ;) ;) :o :o :o :shock: :shock: :o

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jun 11, 2008 9:02 am

nee, wel een opvouwbaar BBQ rek wat ik over het kampvuur zet. Scheelt weer grammen he..:D

Ik ben wel aan het kijken naar een simpele opvouwbare houtbrander. Dat is toch iets effectiever / minder schadelijker dan kampvuren.

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jul 24, 2008 7:14 pm

aah net terug van 600Km 5 dagen kamperen met de Big Dummy (naar de zuiderzee LF route die helemaal volgen en terug naar Uden)

Impressie: het werkt echt makkelijk en goed. nadere info komt. Nu even de kroeg in.

Plaats reactie