Wie, wat, waarom? ==> Surly Big Dummy
Moderators:JJ, Beheerders
- didadunlop
- didadunlop
twee stukken hout van rond 30 (binnendiameter van de boven en onder cups). Daarop een ronde schijf groter van de buitenrand van de cup geschroefd. Dwars door het geheel (in de lengte) een gat van 10MM. Daardoor heen lang stuk draadeind. Een van de twee cup houders vastbouten met brede ringen. En dan langzaam de cup erin persen door een bout op het andere eind te draaien. Wel met een brede ring eronder anders schroef je alles het hout in. Ik zal eens kijken of ik foto's ervan kan posten.
tevens heb ik hier een zelfgemaakte kettingzweep en nog wat andere homebuilt tools. Als je af en toe een balhoofd perst werkt het goed. Iedere dag 3 erin jassen en ik koop gelijk een park tool versie. Maar dat is nu gewoon niet nodig.
tevens heb ik hier een zelfgemaakte kettingzweep en nog wat andere homebuilt tools. Als je af en toe een balhoofd perst werkt het goed. Iedere dag 3 erin jassen en ik koop gelijk een park tool versie. Maar dat is nu gewoon niet nodig.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
En wat foto's in actie.

No Biggie. Dit is versie twee met de gordijnroede als guide. Voor versie drie komen er aangepaste guides die wat netter zijn gemaakt. Maar het ging allemaal lekker smooth. Goed in het kopervet zoals je kan zien.
Crown race erop was ook geen probleem. Oude stofzuigerbuis had exact de goede diameter. Vork uurtje in de schaduw gelegd. Mijn vader heeft een AGA dus daar ging de crown race in om hem iets van 150 graden te maken. Dat duurde 10 seconden. Vaders hield de vork vast. Met een tang crown race over de vork gooien, stofzuigerbuis eroverheen en even meppen met een hamer. No Biggie..
Wat is die tectyl ML trouwens een troep. Gadverdamme. Maar alles heeft nu een lekkere laag anti vocht. Ideaal spulleke.

No Biggie. Dit is versie twee met de gordijnroede als guide. Voor versie drie komen er aangepaste guides die wat netter zijn gemaakt. Maar het ging allemaal lekker smooth. Goed in het kopervet zoals je kan zien.
Crown race erop was ook geen probleem. Oude stofzuigerbuis had exact de goede diameter. Vork uurtje in de schaduw gelegd. Mijn vader heeft een AGA dus daar ging de crown race in om hem iets van 150 graden te maken. Dat duurde 10 seconden. Vaders hield de vork vast. Met een tang crown race over de vork gooien, stofzuigerbuis eroverheen en even meppen met een hamer. No Biggie..

Wat is die tectyl ML trouwens een troep. Gadverdamme. Maar alles heeft nu een lekkere laag anti vocht. Ideaal spulleke.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
Hups ik heb mijn pinkbike account even een beetje opgeruimd. Zodoende geen foto;s meer van de headsetpress. Als mensen die willen moeten ze maar ekkes mailen.
Het gaat hier namelijk om het volgende:

6 speed HOPE trials hub

Met een oude 7 speed XT derailleur de Dummy even gesinglespeed (staat ie toch in het goede forum). En de eerste Km's gemaakt!!
Me so happy. In het begin vond ik hem gruwelijk veel wrijving hebben. Bleken de Big Apples op 1,6 bar te staan. Opgeblazen tot 3 a 3,5 en alsof je op rozen fietst. Heerlijk relaxt. Wennen aan het stuurgedrag. Er zit namelijk veel gewicht op je voorwiel. Maar het rijdt echt als een normale fiets. Iets minder wendbaar maar met een beetje oefening valt er echt mee te scheuren.

de ouderwetse"remkabel door de derailleur en vastbouten" roadside singlespeed fix.

wel toepasselijk aangezien de Big Dummy ook nog zijn cargobay mist. Ik zal binnenkort eens wat nettere foto's schieten.
Het gaat hier namelijk om het volgende:

6 speed HOPE trials hub

Met een oude 7 speed XT derailleur de Dummy even gesinglespeed (staat ie toch in het goede forum). En de eerste Km's gemaakt!!
Me so happy. In het begin vond ik hem gruwelijk veel wrijving hebben. Bleken de Big Apples op 1,6 bar te staan. Opgeblazen tot 3 a 3,5 en alsof je op rozen fietst. Heerlijk relaxt. Wennen aan het stuurgedrag. Er zit namelijk veel gewicht op je voorwiel. Maar het rijdt echt als een normale fiets. Iets minder wendbaar maar met een beetje oefening valt er echt mee te scheuren.

de ouderwetse"remkabel door de derailleur en vastbouten" roadside singlespeed fix.

wel toepasselijk aangezien de Big Dummy ook nog zijn cargobay mist. Ik zal binnenkort eens wat nettere foto's schieten.
- didadunlop
- didadunlop
- didadunlop
Update:
vandaag voor het eerst sinds jaren weer eens een derailleur geinstalleerd. Ik was bijna vergeten hoe het moest en helemaal vergeten wat een herrie zo'n ding maakt.
Maar offroaden gaat eigenlijk best wel lekker met dit ding. Beetje langzaam maar duidelijk leuk.
Morgen de tassen ophalen (als er niks tussen komt) en dan komen er foto's..
vandaag voor het eerst sinds jaren weer eens een derailleur geinstalleerd. Ik was bijna vergeten hoe het moest en helemaal vergeten wat een herrie zo'n ding maakt.
Maar offroaden gaat eigenlijk best wel lekker met dit ding. Beetje langzaam maar duidelijk leuk.
Morgen de tassen ophalen (als er niks tussen komt) en dan komen er foto's..

- didadunlop
FINISHED!!
Vandaag na een te lange dag in het OV de tassen erop gedonderd.
Behold the Big Dummy:

En nog wat meer foto's :
http://didadunlop.pinkbike.com/album/Big-Dummy-build/
Behold the Big Dummy:

En nog wat meer foto's :
http://didadunlop.pinkbike.com/album/Big-Dummy-build/
Ik weet niet of jullie deze al bekeken hadden; een dummy rijder (selfpropelledevo) op MTBR die rond trekt met zijn dummy compleet met tipi met houtkachel http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=4204400
Doubt Kills Dreams
Is dat een liefhebberij, of performance art?Gijsberg schreef:Ik weet niet of jullie deze al bekeken hadden; een dummy rijder (selfpropelledevo) op MTBR die rond trekt met zijn dummy compleet met tipi met houtkachel http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=4204400
Wanneer bereik je met al dat stapelen van bagage het punt dat een aanhanger een aantrekkelijk idee wordt?
- didadunlop
- didadunlop
nee, wel een opvouwbaar BBQ rek wat ik over het kampvuur zet. Scheelt weer grammen he..
Ik ben wel aan het kijken naar een simpele opvouwbare houtbrander. Dat is toch iets effectiever / minder schadelijker dan kampvuren.

Ik ben wel aan het kijken naar een simpele opvouwbare houtbrander. Dat is toch iets effectiever / minder schadelijker dan kampvuren.
- didadunlop
aah net terug van 600Km 5 dagen kamperen met de Big Dummy (naar de zuiderzee LF route die helemaal volgen en terug naar Uden)
Impressie: het werkt echt makkelijk en goed. nadere info komt. Nu even de kroeg in.
Impressie: het werkt echt makkelijk en goed. nadere info komt. Nu even de kroeg in.