Woon-werkfiets suggesties?
Moderators:JJ, Beheerders
Hallo,
Ik fiets dagelijks 15km heen en 15km terug naar mijn werk. Momenteel doe ik dat op een veldrijfiets. Ik gebruik de versnellingen nooit en fiets altijd 50/19 (36/14 is ook prima). Mede hierdoor ben ik op zoek naar een fiets zonder versnellingen.
Volgens mij heb ik 3 opties:
1) Deze veldrijfiets ombouwen
2) Antieke racefiets ombouwen
3) Nieuwe single speed kopen
Ik wil graag een lichte, onderhouds-arme fiets waar ik het hele jaar door mee kan fietsen. Mijn huidige fiets is 10,2 kg incl. pedalen en 30mm banden. Zwaarder wil ik liever niet. Volgens mij kom ik met een oude racefiets niet snel onder de 10 kg. Het kan wel, maar dan moet ik volgens mij bijna alles vervangen waardoor ik net zo goed een nieuwe fiets kan kopen? Van mijn veldrijfiets zou ik in ieder geval de remmen willen vervangen en een kettingspanner moeten gebruiken.
Heeft iemand tips voor een geschikte nieuwe singlespeed? Het is voor mij een gebruiksvoorwerp en de fiets hoeft dus geen roze ketting o.i.d...
Wat ik wel heel erg mooi vind is een riemaandrijving. Is dat de moeite waard? Scheelt het weerstand? Kan ik direct 200,- uitgeven mijn gewenste verzet op de fiets te krijgen?
Ik ben tot nu toe te spreken over de trek district, maar die lijkt wel nergens te koop te zijn? De carbon versie wordt me een beetje te gek. Ik hoop onder de 700,- te blijven.
Suggesties?
groet
Gilian
Ik fiets dagelijks 15km heen en 15km terug naar mijn werk. Momenteel doe ik dat op een veldrijfiets. Ik gebruik de versnellingen nooit en fiets altijd 50/19 (36/14 is ook prima). Mede hierdoor ben ik op zoek naar een fiets zonder versnellingen.
Volgens mij heb ik 3 opties:
1) Deze veldrijfiets ombouwen
2) Antieke racefiets ombouwen
3) Nieuwe single speed kopen
Ik wil graag een lichte, onderhouds-arme fiets waar ik het hele jaar door mee kan fietsen. Mijn huidige fiets is 10,2 kg incl. pedalen en 30mm banden. Zwaarder wil ik liever niet. Volgens mij kom ik met een oude racefiets niet snel onder de 10 kg. Het kan wel, maar dan moet ik volgens mij bijna alles vervangen waardoor ik net zo goed een nieuwe fiets kan kopen? Van mijn veldrijfiets zou ik in ieder geval de remmen willen vervangen en een kettingspanner moeten gebruiken.
Heeft iemand tips voor een geschikte nieuwe singlespeed? Het is voor mij een gebruiksvoorwerp en de fiets hoeft dus geen roze ketting o.i.d...
Wat ik wel heel erg mooi vind is een riemaandrijving. Is dat de moeite waard? Scheelt het weerstand? Kan ik direct 200,- uitgeven mijn gewenste verzet op de fiets te krijgen?
Ik ben tot nu toe te spreken over de trek district, maar die lijkt wel nergens te koop te zijn? De carbon versie wordt me een beetje te gek. Ik hoop onder de 700,- te blijven.
Suggesties?
groet
Gilian
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Re: Woon-werkfiets suggesties?
Kona Paddy Wagon?
Je kunt ook een leuke oude stalen racefiets (voor € 150 heb je een prima donorfiets) ombouwen trouwens. Als je vooral vlak rijdt hoef je je over gewicht niet zo druk te maken trouwens, snelheidswinst haal je uit betere aerodynamica.
Je kunt ook een leuke oude stalen racefiets (voor € 150 heb je een prima donorfiets) ombouwen trouwens. Als je vooral vlak rijdt hoef je je over gewicht niet zo druk te maken trouwens, snelheidswinst haal je uit betere aerodynamica.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
Bedankt. Dat is inderdaad ook een mooie fiets. Ik zal eens kijken waar deze fietsen te krijgen zijn en hoop een proefrit te kunnen maken. Hier in de omgevingen (Arnhem-Wageningen) heb ik dagelijks een paar heuvels. Ik merk dat een kilo extra toch wel een verschil maakt. Ik weeg zo'n 75kg + 10kg fiets. Dan is 1kg extra nog geen 1,5% van het geheel. Misschien is het alleen psychisch? Dan zou ik misschien toch beter m'n huidige fiets aan kunnen passen (tripple butted aluminium met carbon voorvork).
Ik had verwacht dat er wel hele lichte fietsen zonder versnellingen zouden zijn, maar blijkbaar zijn de meesten van staal. Een racefiets van minder dan 9kg heb je al voor 1000,-. Mijn redenatie was dat je dus wel een racefiets zonder versnellingen (maar met iets bredere vorken) van onder de 8,5 kg zou kunnen vinden voor zo'n 800,-.
Ik had verwacht dat er wel hele lichte fietsen zonder versnellingen zouden zijn, maar blijkbaar zijn de meesten van staal. Een racefiets van minder dan 9kg heb je al voor 1000,-. Mijn redenatie was dat je dus wel een racefiets zonder versnellingen (maar met iets bredere vorken) van onder de 8,5 kg zou kunnen vinden voor zo'n 800,-.
-
- Berichten:22
- Lid geworden op:wo aug 11, 2010 10:59 am
-
- Berichten:110
- Lid geworden op:za nov 22, 2008 2:45 pm
- Locatie:Ede
Ken de verkoper niet en weet ook niet of het je maat is, maar ik vind deze persoonlijk heel mooi, al vind ik de paddy wagon ook echt te gek:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=59383
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=59383
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
De nieuwe bombtrack Arise. Je hoeft alleen nog maar spatborden toe te voegen.
http://www.pedalconsumption.com/2013/08 ... e-cx-bike/
Prijs zal rond de 750 euro zitten.
En ik ken de verkoper
JJ
http://www.pedalconsumption.com/2013/08 ... e-cx-bike/
Prijs zal rond de 750 euro zitten.
En ik ken de verkoper

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
-
- Berichten:110
- Lid geworden op:za nov 22, 2008 2:45 pm
- Locatie:Ede
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Of je crosser ombouwen dus. Heb je een foto?
Voor dat geld is het moeilijk om een nieuwe sub 10 kilo fiets te krijgen. Voordeel van een crosser is dat er vaak wat meer ruimte is (voor dikkere banden en spatbord).
Weet je al welke kant je opneigt?
JJ
Voor dat geld is het moeilijk om een nieuwe sub 10 kilo fiets te krijgen. Voordeel van een crosser is dat er vaak wat meer ruimte is (voor dikkere banden en spatbord).
Weet je al welke kant je opneigt?
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Maar way out of the 700 euro leaguePaul Chris schreef:Ziet er uit als een leuk alternatief voor de Nature Boy in de SSCX hoek, die Arise. En een stukje goedkoper dus. Altijd leuk. De Nature Boy bevind zich ergens in mijn achterhoofd omdat ik over een jaar weer een fiets mag van de belastingdienst (en voorpret de helft van het plezier is)

En de Arise is inderdaad een top fiets voor het geld. Niet licht, wel sterk. En met een mooie 130mm singlespeed race shimano splined naaf. Een van de eerste in 130mm non disc.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
-
- Berichten:110
- Lid geworden op:za nov 22, 2008 2:45 pm
- Locatie:Ede
Ik ken die verkoper heel goedPaul Chris schreef:Ken de verkoper niet en weet ook niet of het je maat is, maar ik vind deze persoonlijk heel mooi, al vind ik de paddy wagon ook echt te gek:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=59383

Weer bedankt voor de nieuwe tips. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik neig toch meer naar het aanpassen va m'n eigen fiets. Dan heb ik wat meer keuze qua onderdelen en het is ook de voordeligste oplossing aangezien de rest van m'n fiets goed bevalt.
Volgens mij kan ik geen bijlage aan m'n bericht toevoegen dus hierbij een paar foto's van internet van dezelfde fiets:



mvg
Gilian
Volgens mij kan ik geen bijlage aan m'n bericht toevoegen dus hierbij een paar foto's van internet van dezelfde fiets:



mvg
Gilian