Ik denk dat de wielen voor een groot deel bijdragen aan de lol van de fiets.
V.w.b. de 29'er heb ik geen vergelijk want dit is mijn eerste 29'er en dit zijn mijn enige wielen. Qua gewicht zijn ze licht maar er zijn, denk ik, wel lichtere wielen te realiseren. Wat mij wel opvalt is dat ze zo stijf zijn. De 135mm voornaaf draagt hier ook weer toe bij.
Ik heb in een paar van mijn 26" fietsen ook Edge wielen en hierbij heb ik wel vergelijking. Nadat je deze wielen hebt gemonteerd is het net als of je meer kracht in de benen hebt. Ik heb meerdere lichte wielen maar de combinatie van hoge stijfheid en licht gewicht is redelijk uniek en verrassend aangenaam voor de benen bij het aanzetten en klimmen (en het uiteraard ook voor oog natuurlijk). Voor de portemonee echter wat minder.
De effectieve bovenbuis is bijna 24,4". Dit op aanraden van Jeff om de bovenbuis iets langer te maken dan de standaard 24". Ik wilde nl een rechte zadel pen gebruiken t.o.v. de offset pen die hij normaliter monteert ten einde de fiets iets meer xc vriendelijk te maken. Wanneer ik hem nameet dan moet je echt vanaf de bovenkant hart van de balhoofdbuis tot aan de hart van de zadelpen meten om tot de maat te komen. De hoeken weet ik niet exact maar ook hier is gekozen voor een kleine aanpassing t.o.v. de bestaande geometrie. Al met al hebben de suggesties van Jeff er wel toe geleid dat de fiets zich echt gedraagt als een alleskunner. Dit heb ik nog maar bij weinig andere fietsen meegemaakt.
V.w.b. de glanzende zwarte kleur. Die gaat er binnenkort opnieuw op. Jeff heeft bij het bouwen van het frame nl. een hoseguide vergeten aan te brengen op de achtervork. Leuke he, dat custom werk. Vergissen is menselijk, zullen we maar zeggen.
Frame gaat vandaag of morgen terug voor de repair en wordt daarna door SPectrum Powder Works gepoederd. Bij een dergelijke garantiekwestie leer je je frameleverancier altijd het beste kennen. Zo ook Jeff. Wat een geweldig mens is dit. Ik denk dat ie er wel een slapeloze nacht van heeft gehad. Zo veel moeite en werk heeft ie er aan gehad om de retour en repaint goed te regelen.
Voor de liefhebber een filmpje...
http://www.vimeo.com/14366832