Huubonator schreef:Ja je mag de mijne ook hebben want het fietst helemaal k*t die 26 inch....
Begrijp me niet verkeerd ieder zijn ding maar een veel gehoord voordeel van 29 inch is dat het zo makkelijk over hobbels en bobbels rijdt. Maar dat is toch juist de reden waarom je op een ATB stapt? Als ik een rustig ritje wil rij ik wel op de weg....
wat ik me wel af vroeg of er nu verschillende klassen ontstaan bij marathons e.d. Vorig jaar in Saarschleifen meegedaan en daar stonden ook 29 -ers aan de start tussen de 26 inchers. Is dat wel helemaal eerlijk?
De fietsen zijn al meer dan een decennium te verkrijgen. Ze zijn bijna op alle vlakken beter dan het bestaande alternatief. Het is alleen oneerlijk tegenover zij die al 10 jaar geen geld hadden voor een nieuwe fiets, of het upgraden via verkoop van de oude fiets.
Ik heb me ook afgevraagd waarom het ietsjes gladder strijken van hobbels als voordeel gevoeld wordt. Een verende fiets met kleinere wielen kan dat beter dan een met grotere zonder vering, zou je zeggen.
Misschien dat het zo werkt (zuig ik ter plekke uit mijn duim, maar zou weleens in de richting kunnen zitten): de hoogte van de hobbel zorgt voor de "off-road" experience. De vertikale acceleratie pieken, het klapperen en schokken zegmaar, zou als negatief ervaren kunnen worden. Een starre 29"er maakt de hobbel niet kleiner, en absobeert die niet (zou een nadeel van vering zijn) zonder dat het hobbelen als irritant ervaren worden.
Verder is er natuurlijk meer dan alleen het hobbelen. grip, tractie, minder wandelen, sneller rollen, minder last in zand/modden/sneeuw, vloeiendere lijnen, minder snel over de kop/achterover, harder kunnen remmen met achterwiel aan de grond, etc.