Gezocht: leen-MTB, maatje L, Leiden-Utrecht of bij bikebos

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Cloxxki
Gezocht: leen-MTB, maatje L, Leiden-Utrecht of bij bikebos

Bericht door Cloxxki » ma mar 12, 2012 3:51 pm

Hello,

Ik zoek een leen-MTB. Mág singlespeed zijn, móet 29" uiteraard :-)

Wil met mijn vriendinnetje (die beweert te kunnen MTB'en) eens een tochtje proberen. Mijn XL's zijn nét te groot vrees ik (maar dan ook net)
Huur-MTB's, nou ja, jullie mening hierover zal weinig afwijken van de mijne.

Ideaal zou een 19" G2 Fisher of Cube zijn. Maarja, een 20" Surly is ook geweldig, en alles rond die maat.

Vergoeding zal geschieden in de vorm van een 6-pack bier. Of ranja, als je er zo eentje bent.

Of, zijn er nog verhuurs met deugdelijk materiaal waar ik niet meteen uren aan moet sleutelen of ratelvrij te krijgen?

Thanks!

Huubonator
Contacteer:

Bericht door Huubonator » ma mar 12, 2012 4:01 pm

Hoezo moet het een 29' zijn? Kun je net zo goed gaan wielrennen! :lol: [/quote]

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma mar 12, 2012 4:41 pm

Huubonator schreef:Hoezo moet het een 29' zijn? Kun je net zo goed gaan wielrennen! :lol:
Onnodig kleine wielen zijn iets als onnodig kleine schoenen. Als je 1 keer passende schoenen hebt hebt gehad, wil je niet anders meer.
26" XC fietsen liggen overal bij het vuil, of op marktplaats voor een tientje. Zou suf zijn dat ingewikkeld te gaan lopen lenen :lol:
26" is naar mijn ervaring nog net leuk voor 4-cross en dergelijk werk.

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » ma mar 12, 2012 8:21 pm

:lol:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mar 12, 2012 11:08 pm

Ik heb alleen Medium en XL, helaas geen L op het moment..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Huubonator
Contacteer:

Bericht door Huubonator » di mar 13, 2012 9:09 am

een paar jaar geleden wist je nog helemaal niet dat je schoenen te klein waren.... :lol:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di mar 13, 2012 1:23 pm

Huubonator schreef:een paar jaar geleden wist je nog helemaal niet dat je schoenen te klein waren.... :lol:
Ik rijd 10 jaar op 29" nu. 26" daarna nog alleen nog af en toe vanwege sponsorbelangen, of 4-cross aanbod beperkingen.
Maar wie is er nu tevreden met 2.5" meer dan wat duidelijk te weinig was? 32" lijkt me handiger voor L en XL types. 36" is lollig, maar misschien net over het randje van ideaal.

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » do mar 15, 2012 10:40 am

Denk dat een vergelijking met schoenmodes meer hout snijdt.
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do mar 15, 2012 1:15 pm

de lachende derde schreef:Denk dat een vergelijking met schoenmodes meer hout snijdt.
Wanneer denk je dat 26" weer "in" wordt voor regulier boscrossen in NL, voor volgroeide volwassenen? Modes zijn immers cyclisch?

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » do mar 15, 2012 3:22 pm

Dus 26 is "uit"...boeehooeee, denk dat ik mijn fiets maar voor een 10tje op MP knal ;)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do mar 15, 2012 3:42 pm

Thomas_mtb schreef:Dus 26 is "uit"...boeehooeee, denk dat ik mijn fiets maar voor een 10tje op MP knal ;)
Doneer aan het NKSS voor het werpprogramma.

Huubonator
Contacteer:

Bericht door Huubonator » do mar 15, 2012 4:14 pm

Ja je mag de mijne ook hebben want het fietst helemaal k*t die 26 inch....

Begrijp me niet verkeerd ieder zijn ding maar een veel gehoord voordeel van 29 inch is dat het zo makkelijk over hobbels en bobbels rijdt. Maar dat is toch juist de reden waarom je op een ATB stapt? Als ik een rustig ritje wil rij ik wel op de weg....

wat ik me wel af vroeg of er nu verschillende klassen ontstaan bij marathons e.d. Vorig jaar in Saarschleifen meegedaan en daar stonden ook 29 -ers aan de start tussen de 26 inchers. Is dat wel helemaal eerlijk?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do mar 15, 2012 5:54 pm

Huubonator schreef:Ja je mag de mijne ook hebben want het fietst helemaal k*t die 26 inch....

Begrijp me niet verkeerd ieder zijn ding maar een veel gehoord voordeel van 29 inch is dat het zo makkelijk over hobbels en bobbels rijdt. Maar dat is toch juist de reden waarom je op een ATB stapt? Als ik een rustig ritje wil rij ik wel op de weg....

wat ik me wel af vroeg of er nu verschillende klassen ontstaan bij marathons e.d. Vorig jaar in Saarschleifen meegedaan en daar stonden ook 29 -ers aan de start tussen de 26 inchers. Is dat wel helemaal eerlijk?
De fietsen zijn al meer dan een decennium te verkrijgen. Ze zijn bijna op alle vlakken beter dan het bestaande alternatief. Het is alleen oneerlijk tegenover zij die al 10 jaar geen geld hadden voor een nieuwe fiets, of het upgraden via verkoop van de oude fiets.

Ik heb me ook afgevraagd waarom het ietsjes gladder strijken van hobbels als voordeel gevoeld wordt. Een verende fiets met kleinere wielen kan dat beter dan een met grotere zonder vering, zou je zeggen.
Misschien dat het zo werkt (zuig ik ter plekke uit mijn duim, maar zou weleens in de richting kunnen zitten): de hoogte van de hobbel zorgt voor de "off-road" experience. De vertikale acceleratie pieken, het klapperen en schokken zegmaar, zou als negatief ervaren kunnen worden. Een starre 29"er maakt de hobbel niet kleiner, en absobeert die niet (zou een nadeel van vering zijn) zonder dat het hobbelen als irritant ervaren worden.

Verder is er natuurlijk meer dan alleen het hobbelen. grip, tractie, minder wandelen, sneller rollen, minder last in zand/modden/sneeuw, vloeiendere lijnen, minder snel over de kop/achterover, harder kunnen remmen met achterwiel aan de grond, etc.

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » do mar 15, 2012 6:24 pm

Het is wat...al 10 jaar geen geld voor een fiets...ik snap jou topic niet helemaal eigenlijk. Alles met 26" is minderwaardig, jij hebt een dozijn 29ers en je wilt een fiets lenen voor je vriendin die zegt te kunnen mountainbiken...maar de XL is NET iets te groot...das geen probleem dan toch voor 1 ritje?

Uiteraard zou je ook nog een topic kunnen openen over 26 vs 29, maar dat is natuurlijk al wel een 10 jaar oude discussie (die jij wint, want je hebt volkomen gelijk en iedereen moet NU een 29er kopen)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do mar 15, 2012 6:42 pm

Thomas_mtb schreef:Het is wat...al 10 jaar geen geld voor een fiets...ik snap jou topic niet helemaal eigenlijk. Alles met 26" is minderwaardig, jij hebt een dozijn 29ers en je wilt een fiets lenen voor je vriendin die zegt te kunnen mountainbiken...maar de XL is NET iets te groot...das geen probleem dan toch voor 1 ritje?

Uiteraard zou je ook nog een topic kunnen openen over 26 vs 29, maar dat is natuurlijk al wel een 10 jaar oude discussie (die jij wint, want je hebt volkomen gelijk en iedereen moet NU een 29er kopen)
Beste Thomas,
Ik beantwoord en wijd uit over vragen aan mijn adres in dit topic. Al wat ik wilde, was een L leenfiets. Een dame op de verkeerde maat fiets zetten doe ik niet aan, en ik heb momenteel slechts 1 rollende XL (lang verhaal, bespaar ik je), en die heeft een origneel Jones H stuur, niet handig voor een dame.
Ik heb een beetje een verleden met leen/test 29" fietsen, meer energie in een test 29"er voor algemeen gebruik (pertinent níet in mijn eigen maat) gestopt dan je je waarschijnlijk kunt voorstellen.
Wil gewoon graag iemand een testritje bezorgen op een fiets die dicht bij het optimum komt. Heb mijn eigen fietsen zelf zo vaak uitgeleend, voor korte en langere tijd. Dacht dat dat niet zo moeilijk kon zijn, L is immers de meest verkochte maat.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do mar 15, 2012 7:23 pm

Klokkie is terug :)

Vraag Dida, die heeft Karate Monkey's in L!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

TF

Bericht door TF » vr mar 16, 2012 8:37 pm

JJ schreef:Klokkie is terug :)

Vraag Dida, die heeft Karate Monkey's in L!

JJ

:)

Ik weet het nog goed, elfstegentocht... opeens was je kwijt!

Bij mij staat wat je zoekt... Met rare G2 geo en versnelsels. Bel me ofzo.
If you're a gangster... what are you doing in show business?

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr mar 16, 2012 9:34 pm

Ja hier staan twee KM's in L. alleen ik woon in Oost Brabant. Rechte lijn technisch kan je bijna niet verder van Leiden afzitten zonder water dan wel landgrenzen tegen te komen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » di mar 20, 2012 10:45 am

Cloxxki schreef:
de lachende derde schreef:Denk dat een vergelijking met schoenmodes meer hout snijdt.
Wanneer denk je dat 26" weer "in" wordt voor regulier boscrossen in NL, voor volgroeide volwassenen? Modes zijn immers cyclisch?
Wanneer de markt voor 29'ers verzadigd is en men besluit dat 26" wendbaarder is.

Om een serieus antwoord te geven, ik denk dat zowel 26 als 29 inch zo hun voor- en nadelen hebben, wat beter is (=zwaarder weegt) verschilt per persoon en parcours, gaan roepen dat 26" nergens goed voor is vind ik een beetje te makkelijk.
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di mar 20, 2012 11:27 am

de lachende derde schreef:
Cloxxki schreef:
Wanneer de markt voor 29'ers verzadigd is en men besluit dat 26" wendbaarder is.

Om een serieus antwoord te geven, ik denk dat zowel 26 als 29 inch zo hun voor- en nadelen hebben, wat beter is (=zwaarder weegt) verschilt per persoon en parcours, gaan roepen dat 26" nergens goed voor is vind ik een beetje te makkelijk.
Doen we XC of de slalomtest? :-) Als het om wendbaarheid gaat kan ik wel een goede 24"er voor je bedenken. Kan alleen niet belover dan enige rijder een redelijke 29" rijden bij gaat houden op enig XC terrein.

Mijn eigen ervaring (1m95 met veel te lange benen, dus klungel²) in nationale wedstrijden is dat even fitte mensen op 26" fietsen me alleen bij weten te houden op rechte stukken (geen last van te weinig grip/stabiliteit) en afdalingen (puur een durf kwestie). Zeer ervaren en behendige rijders van 1m70 of 26" teambikes zagen zich op bochtig singletrack (Berlicum) gelost door de maffe reus met het gebogen stuur en een eerste generatie Gerrit Visser die niet tussen de boompjes door hoort te passen. Wordt een F1 race in Monaco gewonnen door de wagen met de kortste draaicirkel?

Plaats reactie