29" was de norm tijdens E-P-E
Moderators:JJ, Beheerders
@Lars, lees mijn bericht nog eens.
Op het strand wordt de winst niet gemaakt op luchtweerstand, omdat in het wiel zitten makkelijk is. Het is een tactisch spelletje. De winst wordt gemaakt met wind mee, op zwaar lopende stroken en de stukken naar het strand toe en van het strand af.
Wind tegen, wat je altijd minimaal de helft van een heen-en-terug strandrace hebt, betekent: Koers op slot. In ieder geval in de kopgroep, maar ook in de groepen daar achter. Van groep naar groep springen is praktisch onmogelijk en als je het wel kan, dan had je vanaf het begin een groep verder vooraan moeten zitten.
Nergens merk je rolweerstand zo goed als op het strand. Rij je met extreem lage druk, dan schiet je ineens vooruit t.o.v. je concurrenten als het strand écht zacht wordt. Overigens denk ik dat er geen foute wielmaat is op het strand, maar wel foute bandendruk keuzes. Te veel lucht in combinatie met te zacht strand is dodelijk.
Op het strand wordt de winst niet gemaakt op luchtweerstand, omdat in het wiel zitten makkelijk is. Het is een tactisch spelletje. De winst wordt gemaakt met wind mee, op zwaar lopende stroken en de stukken naar het strand toe en van het strand af.
Wind tegen, wat je altijd minimaal de helft van een heen-en-terug strandrace hebt, betekent: Koers op slot. In ieder geval in de kopgroep, maar ook in de groepen daar achter. Van groep naar groep springen is praktisch onmogelijk en als je het wel kan, dan had je vanaf het begin een groep verder vooraan moeten zitten.
Nergens merk je rolweerstand zo goed als op het strand. Rij je met extreem lage druk, dan schiet je ineens vooruit t.o.v. je concurrenten als het strand écht zacht wordt. Overigens denk ik dat er geen foute wielmaat is op het strand, maar wel foute bandendruk keuzes. Te veel lucht in combinatie met te zacht strand is dodelijk.
Niemand wordt belachelijk gemaakt. Lees (!!) nu eens wat er staat en reageer niet binnen een nanosceconde. Het gaat er niet om dat er iemand bestaat die heel hard, in zijn uppie, op een 26" tijd-rijd-mtb over het strand scheurt en dat niemand hem bij kan houden. Veel plezier daarmee, alle respect, ik kan het niet zo hard.Lars TB schreef:(mijn punt: baseer je op feiten voordat je iemand belachelijk gaat maken)
Maar doe dat lekker in je eentje. Ga niet achter in een startvak staan van een toertocht/wedstrijd met een fiets die direct afgekeurd wordt (gevaarlijk stuur en geen voorrem). Het is niet de fiets, het is niet de helm en niet de rijder. Het is het feit dat je met zo'n outfit mee wilt doen met een wedstrijd, daar wordt hartelijk om gelachen. Nogmaals, je bent in het 29" gedeelte van het DP forum, niet in het strand-race gedeelte. Het kan dus zijn dat jij (!!) de grappen niet kan waarderen en/of begrijpen en dat geeft niet want daar hebben we andere fora voor.
Verder heeft Jeroen gelijk. Omdat ik deze keer niet meedeed heb ik het met eigen ogen kunnen zien: alleen de 29"-ers konden van het strand af fietsen. Zomaar, gratis minimaal 10 seconden tijdwinst en dat minimaal 6x...heerlijk toch.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
Ook ik loop al een tijdje mee in de mtb- en triathlonwereld en ik kan je vertellen dat grotere wielen misschien minder aerodynamisch zijn dan dezelfde fiets met kleinere wielen maar weet uit eigen ervaring dat een fiets met grotere wielen wel veel makkelijker rolt.
Ik heb bijvoorbeeld thuis een C'dale R700 uit '95 staan. Dat is een racefiets waarbij men destijds een 26" wiel V + A stak. Dat was omdat toen de algemeen geldende regel in triathlobnland was dat je wielen te hoog waren en je dus met een lagere wielenset moest rijden om toch snel te zijn. Ik heb daar een aantal jaar meegereden. Toen ik daarna overstapte op 28" wielen reed ik met hetzelfde gemak ineens 5 a 10 km/u harder...
Nog een voorbeeld. Als ik met mijn ene mtb in 26" met straatbanden in SS verzet maximaal 35 km/u rijd, doe ik dat met mijn 29-er met omgerekend hetzelfde verzet qua afgelegde afstand ineens veel makkelijker een paar km/u harder.
Dus rarara..
TBB
Ik heb bijvoorbeeld thuis een C'dale R700 uit '95 staan. Dat is een racefiets waarbij men destijds een 26" wiel V + A stak. Dat was omdat toen de algemeen geldende regel in triathlobnland was dat je wielen te hoog waren en je dus met een lagere wielenset moest rijden om toch snel te zijn. Ik heb daar een aantal jaar meegereden. Toen ik daarna overstapte op 28" wielen reed ik met hetzelfde gemak ineens 5 a 10 km/u harder...
Nog een voorbeeld. Als ik met mijn ene mtb in 26" met straatbanden in SS verzet maximaal 35 km/u rijd, doe ik dat met mijn 29-er met omgerekend hetzelfde verzet qua afgelegde afstand ineens veel makkelijker een paar km/u harder.
Dus rarara..
TBB
Ik weet het niet hoor:willem12 schreef:Niemand wordt belachelijk gemaakt. Lees (!!) nu eens wat er staat en reageer niet binnen een nanosceconde.Lars TB schreef:(mijn punt: baseer je op feiten voordat je iemand belachelijk gaat maken)
ochikiro schreef:Volgens mij is dit een test. Mijn vingers jeuken zo enorm om technisch commentaar te geven teh fck, nike aero gloves en geen skinsuit? maar natuurlijk moeten we gewoon blij zijn voor hem dat hij een fijn stukje over het strand heeft gereden met zo'n lichaam marginale verbetering in luchtweerstand verkiezen boven met 4kmh sneller over dat stukje mul zand rijden? en hopen dat hij heeft genoten van het voorspel van het filosoferen over zijn fiets en het koersen.
Zomaar even twee berichtjes. Wordt 'ie misschien niet belachelijk gemaakt, maar wel behoorlijk uitgelachen. Omdat 'ie afwijkt?walter schreef: Binnenkort verruilt er iemand z'n aerohelm voor een mooi wit vestje zonder mouwen , maar met leren riempjes .
Is wat lastiger aan- en uittrekken, maar heeft ook heel veel traditie.
Mmm, misschien moet je mijn stukje ook eens lezen...JeroenK schreef:@Lars, lees mijn bericht nog eens.
Op het strand wordt de winst niet gemaakt op luchtweerstand, omdat in het wiel zitten makkelijk is. Het is een tactisch spelletje. De winst wordt gemaakt met wind mee, op zwaar lopende stroken en de stukken naar het strand toe en van het strand af.
Wind tegen, wat je altijd minimaal de helft van een heen-en-terug strandrace hebt, betekent: Koers op slot. In ieder geval in de kopgroep, maar ook in de groepen daar achter. Van groep naar groep springen is praktisch onmogelijk en als je het wel kan, dan had je vanaf het begin een groep verder vooraan moeten zitten.
Koers op slot? Wat nu als je iemands wiel niet kunt houden omdat hij harder rijdt vanwege zijn aerodynamisch voordeel? Natuurlijk is dat nu een onbekend feit omdat niemand voorin voor de optie gekozen heeft aerodynamisch gunstiger te zijn.
Vergeet niet dat aero-pakken bij downhill verboden zijn en de kleine opzetstuurtjes op de weg ook niet meer mogen.
Schreef ik dat niet dan: zacht zand. Maar op een hard strand valt die rolweerstand echt in het niet bij de luchtweerstand.JeroenK schreef: Nergens merk je rolweerstand zo goed als op het strand. Rij je met extreem lage druk, dan schiet je ineens vooruit t.o.v. je concurrenten als het strand écht zacht wordt. Overigens denk ik dat er geen foute wielmaat is op het strand, maar wel foute bandendruk keuzes. Te veel lucht in combinatie met te zacht strand is dodelijk.
Overigens zater in mijn stukje nog wel een praktijk-fout: mijn cijfers gaan op voor een gelijk brede band bij gelijke druk.
Maar je kunt een 29er natuurlijk smaller rijden om een evengroot draagvlak te hebben en dan is de rolweerstand wel weer lager.
En ik ben ook dan de laatste om te zeggen dat 29ers niet werken op het strand. Maar als je dan dat voordeel pakt, waarom niet ook nog eens het luchtweerstandsvoordeel (trek de vergelijking dat je een paar jaar geleden met een 29er ook nog voor gek reed...!)
Laatst gewijzigd door Lars TB op zo feb 06, 2011 1:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Aeropak verbod bij downhill is er gekomen om een heel andere reden dan aerodynamica.
Palmer heeft de Mx stijl in de DH gebracht, en Gracia zou gewoon weigeren om te racen met een aeropakje (of zelfs simpel spandex).
Het verbod om spandex of aeropakjes te dragen heeft daar te maken met de uitstraling en het verwerven van een eigen indentiteit in de wielersport, en kwam er op aanvraag van het merendeel van de rijders zelf.
Palmer heeft de Mx stijl in de DH gebracht, en Gracia zou gewoon weigeren om te racen met een aeropakje (of zelfs simpel spandex).
Het verbod om spandex of aeropakjes te dragen heeft daar te maken met de uitstraling en het verwerven van een eigen indentiteit in de wielersport, en kwam er op aanvraag van het merendeel van de rijders zelf.
Op luchtweerstand letten, OK. Ik reed op het strand in zo strak mogelijke kleding, in tegenstelling tot sommige 'ballonnetjes'. Maarr.. op een gegeven moment wordt het meer poppenkast dan écht zinnig. Om die poppenkast moet ik nogal lachen.Lars TB schreef: Maar als je dan dat voordeel pakt, waarom niet ook nog eens het luchtweerstandsvoordeel (trek de vergelijking dat je een paar jaar geleden met een 29er ook nog voor gek reed...!)
Die tijdrijhelm levert hem ca. 10 watt winst op. Als ik in zijn wiel zit, dan levert mij dat ca. 60 watt winst op! (Uitgaand van 20% van het vermogen dat ik doorgaans wel op mijn omslagpunt kan trappen) Als ie van me weg zou rijden, dan heeft ie óf een flinke demarrage in de benen, of hij is veel sterker.
Snap je het al? Focus op luchtweerstand is een beetje onzinnig.
De positie levert nog wat weerstandwinst op, maar hoe zinnig dat is, kun je je afvragen. Stuur ver en laag + in het midden vastpakken vermindert je frontaal oppervlak misschien nog meer dan bij wat hij doet.
Bovendien: Een goede tijdrijpositie levert je het optimale evenwicht tussen vermogen leveren en luchtweerstand sparen. Wie veel op de mountainbike zit op écht MTB waardig terrein, is diep zitten helemaal niet gewend. Dus heeft een extreem lage positie geen zin. Het levert wel luchtweerstand verlies op, maar kost te veel vermogen. MTB'ers die gaan strandracen hebben dus niet zo veel te winnen. Check de positie van Ramses Bekkenk of Bram Rood: Helemaal niet zo extreem.
Echte strandracers die niets anders doen, zullen dieper kunnen als ze flexibel genoeg zijn, maar ik heb medelijden met zo'n eenzijdig sportbestaan... Ach, misschien weten die noord-Hollanders niets anders dan wielrennen op de dijk en met de MTB op het strand...
-
- Berichten:17
- Lid geworden op:di dec 01, 2009 5:04 pm
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Sorry, maar onder het mom dat het voor het uiterlijk was is het verboden, daar hadden ze zeker een punt, want anders had nu iedereen in die pakkies gereden op de DH, want het levert je zeker een paar seconden op, maar had er inderdaad niet uitgezien.alain schreef:Aeropak verbod bij downhill is er gekomen om een heel andere reden dan aerodynamica.
Palmer heeft de Mx stijl in de DH gebracht, en Gracia zou gewoon weigeren om te racen met een aeropakje (of zelfs simpel spandex).
Het verbod om spandex of aeropakjes te dragen heeft daar te maken met de uitstraling en het verwerven van een eigen indentiteit in de wielersport, en kwam er op aanvraag van het merendeel van de rijders zelf.
De echte reden blijft dus het voordeel wat te behalen viel.
-
- Berichten:1
- Lid geworden op:ma mar 17, 2008 8:28 pm
De foto hierboven is inderdaad weer Marcel, op een andere fiets.
De 29`ers kunnen weer de schuur in want tijdens De dijk tot dijkrace won Bram Rood met zijn 26 inch wielen met een minuut van Ramses Bekkenk op zijn 29`er. Ook de rest van de top 10 reed op 26`ers alleen 2 belgen die 8 en 9 waren reden op een 29`er.
De 29`ers kunnen weer de schuur in want tijdens De dijk tot dijkrace won Bram Rood met zijn 26 inch wielen met een minuut van Ramses Bekkenk op zijn 29`er. Ook de rest van de top 10 reed op 26`ers alleen 2 belgen die 8 en 9 waren reden op een 29`er.
-
- Berichten:11
- Lid geworden op:do jan 27, 2011 10:44 am
- Locatie:Egmond aan zee
- Contacteer:
-
- Berichten:11
- Lid geworden op:do jan 27, 2011 10:44 am
- Locatie:Egmond aan zee
- Contacteer:
-
- Berichten:11
- Lid geworden op:do jan 27, 2011 10:44 am
- Locatie:Egmond aan zee
- Contacteer:
He mannen van DP ik hoor niets over zijn sokken !!!!!liegebeest schreef:Wat iedereen ook vind, zo te zien is 'a trend born'Is beeld van vandaag Den Helder-Petten.
Ik kon de aeroman bij EPE iig niet bijhouden.

zijn de zelfde als EPE (maar hij reed nu iets slimmer ) komt dus niet door die aerodynamische sokken mischien omdat hij zijn ballen had geschoren


PS strand fiets staat weer in de kast dus morgen maar weer met de beast duin in


Grt DE NAR
In derp leer je pas strand rijden !!!!!! en vooral met de derp-bkers
Om maar weer even OT te gaan; "29 was de norm tijdens EPE"
Afgelopen weekend was de Dijk tot Dijkrace, jawel weer een strandrace, ditmaal tussen Den Helder en Petten v.v..
De 29ers kunnen weer de kast in, Bram Rood(26er) won op bijna een minuut van Ramses Bekkenk(29er). Ook nummer 3 t/m 7 reden "gewoon" 26.......toch stiekum de norm?
Jammer voor de handel(ik hoorde dat het Storm liep bij de LBS na EPE, de 29ers waren niet aan te slepen). Goed voor de bikers!!!
dusssssss©
Afgelopen weekend was de Dijk tot Dijkrace, jawel weer een strandrace, ditmaal tussen Den Helder en Petten v.v..
De 29ers kunnen weer de kast in, Bram Rood(26er) won op bijna een minuut van Ramses Bekkenk(29er). Ook nummer 3 t/m 7 reden "gewoon" 26.......toch stiekum de norm?
Jammer voor de handel(ik hoorde dat het Storm liep bij de LBS na EPE, de 29ers waren niet aan te slepen). Goed voor de bikers!!!
dusssssss©
Ik blijf erbij dat een USA kampioenstruitje er stoerder uitziet dan een broek. Maar gelukkig is er bij de strandracers nog wel een zeker respect voor roots en handhaven zij nog het verschil tussen de uitstraling van een racefiets en een ATB.

Big 'Mac in issue 2 van The Ride Journal

Big 'Mac in issue 2 van The Ride Journal