Wat begon als een leuke fiets voor erbij is uitgegroeid tot een voor mij hele mooie fiets. Ik ben heel blij met het resultaat. Hier nog even hoe het zo allemaal gekomen is.
Versie 1.0 (zoals in de Trek brochure)
Grootste probleem voor mij, de vering, de mechanische remmen en de wielen. Indien de Trek by GF Rig in NL leverbaar zou zijn geweest, zou ik voor die fiets gegaan zijn. Na overleg tussen de LBS, Trek Benelux en mij kon versie 2.0 gerealiseerd worden.
Versie 2.0
Dit is de versie zoals door de LBS afgeleverd. De vork is niet meer de standaard vork, maar een Fox RLC 29 FIT. Daarnaast zijn de mechanische remmen vervangen voor een hydraulische Avid Elixer 5 remset.
Tijdens het wachten (het twenty-niner succes van Trek zorgde ervoor dat de fiets een aantal weken later dan het plan was werd afgelever), bedacht ik mij dat deze "fiets voor erbij" met deze vork en remset mijn oude geared fiets qua specs had ingehaald, en dat het zonde was om deze mooie fiets voor erbij te hebben.
Het plan om de wielen te vervangen lag al op de plank. Uiteindelijk heb ik besloten (ook na een fijn stukje fietsen op een MTB uitgerust met een Alfine 8 speed naaf) om de wielen te laten spaken met de 11 speed Shimano alfine naaf, welke op dat moment nog moest uitkomen. Hier dus een geluk bij een ongeluk, dat ik in eerste instantie voor een single-speed ging. Door de mogelijkheid in dit frame om met het achterwiel te schuiven, kan ik ook de mooie cleane look houden met een alfine naaf.
Versie 3.1

meer foto's
hier
Na wederom een aantal weken wachten omdat ook de Alfine 11 speed naaf werd uitgesteld, lag eindelijk de wielset met naaf klaar. Als velgden zijn de NoTubes ZTR Flow 36h gebruikt, met DT comp spaken en DT prolock nippels. De voornaaf werd een Hope Pro II. Met deze wielset en een nieuw stuur werd het versie 3.0. Helaas waren de remleidingen te kort afgeknipt en mocht ze nog even terug naar de LBS voor een langere kabel naar de achterrem. Dit zorgt dus voor 3.1
Specs ( origineel -
vervangen (of gaat vervangen worden))
Maat: 21 inch
Frameset: 6061 butted & hydroformed aluminum, E2 head tube, press-fit bottom bracket, cold-forged dropouts, G2 29" Geometry
Voorvering: SR Suntour SF11 XCT V3 w/mechanical lockout, preload, custom G2 Geometry, 51mm offset crown, 100mm travel -
Fox F100 RLC 29 Fit w/E2 steerer, custom G2 Geometry, 51mm offset crown, 100mm travel
Wielen: Formula DC20 front hub, KT TB5R SS disc rear hub; Bontrager Ranger Disc 32-hole rims -
NoTubes ZTR Flow 36h, Hope Pro II voornaaf, Shimano Alfine 11 speed Achternaaf, DT comp spaken, DT Prolock nippels
Banden: Maxxis 29-2, 29x2.1" -
Schwalbe Racing Ralphs 2.4 29"
Versnellingshendel: n.v.t. -
Shimano Alfine 11 speed trigger
Crank: Truvativ E400 1.1G, 32T
Pedalen: n.a. -
Shimano PD-M540
Zadel: Bontrager Evoke 1 -
ISM Adamo Peak
Zadelpen: Bontrager SSR, 27.2mm, 20mm offset
Stuur: Bontrager Approved Big Sweep, 15 degree sweep -
On-One Mary bar met ESI 100% Silicone MTB "chuncky" grips