Daarom ben ik het helemaal met mateis eens: derailleurs zijn zo gek nog niet.
Moderators:JJ, Beheerders
zou een cambio corsa niet wat zijn, dan heb je geen kettingspanner nodig en valt het allemaal niet zo opHet TUIG schreef:Ze zijn gewoon allemaal te eigenwijs om dat toe te geven!MavErik schreef:Wat is dat toch met singlespeeders die 1 versnelling toch niet genoeg vinden??
Daarom ben ik het helemaal met mateis eens: derailleurs zijn zo gek nog niet.
Ik heb voor 1 nog een aanvulling: te wijzigen overbrengingsverhouding, on-the-fly natuurlijk!Pieter! schreef:P.S.
Ook ik zie een serieuze markt voor een close-range versnellingsnaaf. Sterker zelfs, iik zie wel drie verschillende naven voor me:
DROOM-NAAF nummer 1: een mini-Rohloff.
* 2, 3, 4 of 5-speed
* stevig en goed afgedicht (dus ATB-proof)
* niet te zwaar.
DROOM-NAAF nummer 2: een fixed gear versnellingsnaaf
* 2-speed (close range uiteraard)
* stevig (dus fixie proof)
* niet te zwaar.
DROOM-NAAF nummer 3: fixed/free schakelen (doel: ATB-en, wordt het té technisch dan overschakelen op free)
* 1-speed, simpel fixed/free schakelen (dus geen flipflop, geen bouten losdraaien enz.)
* stevig (dus fixie proof)
* niet te zwaar.
Heren fabrikanten: de markt ligt open!
Vroege fiets van Velocio aka Paul Vivie, degene aan wie we de derailleur te danken hebben ( maakte met zijn blad fietstoerisme en derailleurs populair, terwijl de racers op een vast verzet zaten te knoeienPieter! schreef:marten schreef:
nog een twospeed cq velo a deux vitesses
Marten, wat is dit ?
De oude ASC heeft de close ratios, die ook sommige andere freewheel SA naven haddenbaron062 schreef: Naaf 2 bestaat in 3spd uitvoering, als Sturmey-Archer S3X
Naaf 3 bestaat ook al, alleen niet al fietsend te schakelen...
Da's inderdaad wel een serieuze markt: voor jou, Baron en nog vijf Amerikanen.Pieter! schreef:Ook ik zie een serieuze markt voor een close-range versnellingsnaaf. Sterker zelfs, iik zie wel drie verschillende naven voor me:
Een Alfine weegt compleet 2.1 kilo, en een Rohloff zit ook in die hoek. De Rohloff kettingspanner is 115 gram, de Alfine 2 onsPieter! schreef: Ik meen dat JJ (?) op dit forum goede ervaringen heeft met de Alfine naven. Even de zoekfunctie gebruiken maar. Ze zijn best degelijk. Geen Rohloff-kwaliteit, maar ook geen Rohloff-gewicht en zeker geen Rohloff-prijs.
De NuVinci staat even ver van de DAF als een derailleur van een IGH. Totaal ander mechanisme en uitvoering. Ik zou een voor en achterderailleur nog eerder als een vario achtig systeem aanmerken dan een nuvinci. Het enige vergelijk is het traploos wijzigen van de overbrengverhouding. Maar daar houdt dan ook alle vergelijking mee op.PVH schreef: Bovendien koop je een stukje DAF. http://www.breukelman.net/NuVinci/index.html
Geen idee of ie heel blijft, maar de nexus 4 verdeelde hetzelfde bereik over 4 stapjespartyboj schreef:Deze kerel rijdt met een nexus 3: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=657549
Misschien hier even wat vragen stellen? Hij is ervaringsdeskundige!
Maar ook in mountainbikes?Rec schreef:Wij monteren al 3 generaties uitsluitend Sturmey-Archer naven in onze fietsen (toch 150/j) en hebben er zo goed als geen problemen mee. Héél wat anders dan de naven van Shitmano. Voordeel is ook dat de onderdelen beschikbaar blijven, zelfs na zoveel jaar. De 3sp is nog altijd de pioneer op versnellingsgebied.
Ik denk inderdaad dat geen enkele fabrikant die versnellingsnaaf vrijgeeft voor MTB gebruik. Ik probeer daarom op deze manier de gok zo klein mogelijk te maken. Welke naven gebruik je zoal? Ook die met schijfremaansluiting? Zonee, heeft de S-RK3 hetzelfde binnenwerk als de naaf die jij gebruikt?Rec schreef:Tuurlijk gaan zij zeggen niet geschikt voor mtb, dan zijn ze ook ni verantwoordelijk. Is ne Nexus/Alfine officieel geschikt voor mtb?
Heb zelf ne SA 5sp in mijn "all-round" fiets zitten, doe er zo wat vanalles mee, vooral in de winter. Ik vertrek en zie wel wat voor wegen/paden da ik tegen kom.
En naar onderhoud toe, denk da de meeste mtb-ers hun materiaal beter gade slaan dan de doorsnee stadsfietser. Als ik zie hoe sommige fietsen er na een paar maande uitzien en alle dagen met te platte banden over de kasseien (gelukkig al minder) moeten dokkeren. Hebben nog 3sp naven rondbollen vanuit mijn maat zijn grootvaders tijd en zonder problemen.