3spd versnellingsnaven

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » wo jan 26, 2011 8:23 pm

Wat is dat toch met singlespeeders die 1 versnelling toch niet genoeg vinden?? :o

Daarom ben ik het helemaal met mateis eens: derailleurs zijn zo gek nog niet.
- Een starre vork is nooit een upgrade -

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo jan 26, 2011 10:22 pm

MavErik schreef:Wat is dat toch met singlespeeders die 1 versnelling toch niet genoeg vinden?? :o

Ze zijn gewoon allemaal te eigenwijs om dat toe te geven!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

marten

Bericht door marten » do jan 27, 2011 12:00 am

Het TUIG schreef:
MavErik schreef:Wat is dat toch met singlespeeders die 1 versnelling toch niet genoeg vinden?? :o

Ze zijn gewoon allemaal te eigenwijs om dat toe te geven!
zou een cambio corsa niet wat zijn, dan heb je geen kettingspanner nodig en valt het allemaal niet zo op

Afbeelding :D
/Marten

Pieter!

Bericht door Pieter! » do jan 27, 2011 11:37 am

marten schreef:Afbeelding

nog een twospeed cq velo a deux vitesses ;)

Marten, wat is dit ? :?

Pieter!

Bericht door Pieter! » do jan 27, 2011 12:10 pm

P.S.

Ook ik zie een serieuze markt voor een close-range versnellingsnaaf. Sterker zelfs, iik zie wel drie verschillende naven voor me:

DROOM-NAAF nummer 1: een mini-Rohloff.
* 2, 3, 4 of 5-speed
* stevig en goed afgedicht (dus ATB-proof)
* niet te zwaar.

DROOM-NAAF nummer 2: een fixed gear versnellingsnaaf
* 2-speed (close range uiteraard)
* stevig (dus fixie proof)
* niet te zwaar.

DROOM-NAAF nummer 3: fixed/free schakelen (doel: ATB-en, wordt het té technisch dan overschakelen op free)
* 1-speed, simpel fixed/free schakelen (dus geen flipflop, geen bouten losdraaien enz.)
* niet te zwaar.

Heren fabrikanten: de markt ligt open! :arms:

baron062

Bericht door baron062 » do jan 27, 2011 12:42 pm

Pieter! schreef:P.S.

Ook ik zie een serieuze markt voor een close-range versnellingsnaaf. Sterker zelfs, iik zie wel drie verschillende naven voor me:

DROOM-NAAF nummer 1: een mini-Rohloff.
* 2, 3, 4 of 5-speed
* stevig en goed afgedicht (dus ATB-proof)
* niet te zwaar.

DROOM-NAAF nummer 2: een fixed gear versnellingsnaaf
* 2-speed (close range uiteraard)
* niet te zwaar.

DROOM-NAAF nummer 3: fixed/free schakelen (doel: ATB-en, wordt het té technisch dan overschakelen op free)
* 1-speed, simpel fixed/free schakelen (dus geen flipflop, geen bouten losdraaien enz.)
* niet te zwaar.

Heren fabrikanten: de markt ligt open! :arms:
Ik heb voor 1 nog een aanvulling: te wijzigen overbrengingsverhouding, on-the-fly natuurlijk!

Naaf 2 bestaat in 3spd uitvoering, als Sturmey-Archer S3X
Naaf 3 bestaat ook al, alleen niet al fietsend te schakelen...

marten

Bericht door marten » do jan 27, 2011 1:05 pm

Pieter! schreef:
marten schreef:
nog een twospeed cq velo a deux vitesses ;)

Marten, wat is dit ? :?
Vroege fiets van Velocio aka Paul Vivie, degene aan wie we de derailleur te danken hebben ( maakte met zijn blad fietstoerisme en derailleurs populair, terwijl de racers op een vast verzet zaten te knoeien ;) )

Grote blad is gelagerd op de crank, de pal kun je de nokken op het tandwiel laten vangen, en dan heb je de hoge versnelling. Het rechter freewheeltje van het lage verzet wordt dan ingehaald door de sneller draaiende naaf
/Marten

marten

Bericht door marten » do jan 27, 2011 1:11 pm

baron062 schreef: Naaf 2 bestaat in 3spd uitvoering, als Sturmey-Archer S3X
Naaf 3 bestaat ook al, alleen niet al fietsend te schakelen...
De oude ASC heeft de close ratios, die ook sommige andere freewheel SA naven hadden
Blokkeerbare freewheels kwam je in Engeland wel tegen (60-er jaren spul)
/Marten

mateis

Bericht door mateis » do jan 27, 2011 1:11 pm

Pieter! schreef:Ook ik zie een serieuze markt voor een close-range versnellingsnaaf. Sterker zelfs, iik zie wel drie verschillende naven voor me:
Da's inderdaad wel een serieuze markt: voor jou, Baron en nog vijf Amerikanen. ;)

Ik ben niet tegen het idee an sich hoor, maar het is nogal een ingewikkeld product om te ontwikkelen voor een niche binnen een niche binnen een niche. Dat drijft de prijs wel een beetje op. Neem Rohloff als voorbeeld. Het heeft nogal lang geduurd voor dat echt van de grond kwam, en dan nog voornamelijk doordat er een vrij grote markt van reisfietsers op zijn spullen zat te wachten. Volgens mij onderschat je de pad-afhankelijkheid (het 'conservatisme') van de rijwielindustrie en overschat je de vraag naar zoiets.

Maar laten we hopen dat ik ongelijk heb, ik gun op zich ieder zijn droomnaaf. :arms:

baron062

Bericht door baron062 » do jan 27, 2011 1:33 pm

Ik krijg net een mailtje van Sturmey-Archer Europe waarin staat dat de naven bij gebruik in een tandem, stunt- en veldrijfiets niet gegarandeerd zijn, dus voor eigen risico. Helder!

Pieter!

Bericht door Pieter! » do jan 27, 2011 1:56 pm

@Marten, dank voor de info! 8)

@ mateis: ja, markt is klein - hoewel...... voor de 2/3/4/5 close range naaf weet ik dat niet! Waarom koop Jan Modaal een 7 speed Shimano naaf? Omdat de 3-versnellingsnaven van vroegûh te grote stappen hadden. De 2 was OK, maar de 1 was te licht en de 3 te zwaar. In praktijk heb je dus maar één bruikbare versnelling. Op een 7-naaf gebruiken de meeste mensen alleen de middelste 3, 4 versnellingen. Dus: een close range 4-bak eigenlijk!

Aan de andere kant, Jan Modaal denkt dat 7 versnellingen beter zijn dan 3 (close range). Net zoals hij graag voorvorkvering en roller brakes wil. Dus heb je idd. gelijk, markt is klein.

Aan de andere kant :o Stel dat een close range 3-bak voro de helft van het geld van het geld van een Rohloff wordt aangeboden - ik denk dat dan best veel atb-ers het overwegen. Dus: niet zozeer een niche binnen de singlespeed markt, eerder een niche binnen de grote multispeed markt

8)

marten

Bericht door marten » do jan 27, 2011 2:55 pm

Pieter! schreef:@Marten, dank voor de info! 8)

@ mateis: ja, markt is klein - hoewel...... voor de 2/3/4/5 close range naaf weet ik dat niet!
Het probleem voor dit soort producten is dat er in de keten tussen fabrikant en consument louter automoblisten zitten ;)
/Marten

mateis

Bericht door mateis » do jan 27, 2011 4:03 pm

@ Marten: :D
@ Pieter!: de klant denkt dat hij veel versnellingen nodig heeft, omdat de aanbieders hem vertellen dat hij dat nodig heeft... Maar die aanbieders hebben vanuit hun luxe zetel niet zoveel behoefte om te bewegen.

Honey rider

Bericht door Honey rider » do jan 27, 2011 4:33 pm

Scherpe analyse is dit Pieter:

"@ mateis: ja, markt is klein - hoewel...... voor de 2/3/4/5 close range naaf weet ik dat niet! Waarom koop Jan Modaal een 7 speed Shimano naaf? Omdat de 3-versnellingsnaven van vroegûh te grote stappen hadden. De 2 was OK, maar de 1 was te licht en de 3 te zwaar. In praktijk heb je dus maar één bruikbare versnelling. Op een 7-naaf gebruiken de meeste mensen alleen de middelste 3, 4 versnellingen. Dus: een close range 4-bak eigenlijk!

Aan de andere kant, Jan Modaal denkt dat 7 versnellingen beter zijn dan 3 (close range). Net zoals hij graag voorvorkvering en roller brakes wil. Dus heb je idd. gelijk, markt is klein."

Dat zou ik best willen hebben op de boodschappenfiets.
Wat dat betreft heeft de huidige retro-trend voordelen: een paar jaar terug alleen maar fietsen met voorvering etc. Nu weer veel aanbod met een vaste voorvork.
Nu ja, ondertussen is het probleem van de topicstarter nog niet opgelost....

baron062

Bericht door baron062 » do jan 27, 2011 8:27 pm

Denk dat de TS zijn SSer maar een op gaat TUIGen met een Shimano naaf.Dan gaat het maar eens stuk.

Optie 2 is zelf iets onwikkelen.....

Pieter!

Bericht door Pieter! » do jan 27, 2011 9:29 pm

Ha die Baron,

Een Shimanonaaf er in zetten lijkt me een goeie optie. heb ik zelf ook wel eens overwogen (komende vanaf een 3x8 derailleursysteem, heren SS-bashers :tongue: )

Ik meen dat JJ (?) op dit forum goede ervaringen heeft met de Alfine naven. Even de zoekfunctie gebruiken maar. Ze zijn best degelijk. Geen Rohloff-kwaliteit, maar ook geen Rohloff-gewicht en zeker geen Rohloff-prijs.

PVH

Bericht door PVH » do jan 27, 2011 10:35 pm

Volgens mij is SS'end Nederland in een identiteitscrisis aan het geraken. In het verleden, vroeger dus, was men dedicated, hardcore en meer zulks wanneer het op SS rijden aankwam. Het was natuurlijk ook makkelijker fietsen zonder al die friemeltjes aan je stuur. Maar ja, je wordt wat ouder, beetje pijn in je knietjes en je ruggetje. Pijn in je armpjes ben je al vanaf want je hebt een lekker verend vorkje gemonteerd.
Tot de dag komt dat je denkt, tja en nu. Dus wat doe je, je gaat op zoek naar een nieuwe niche die je weer als nog hipper bestempelt. Maar je bent slim en kiest voor comfortabel en toch sportief want je weet het zelf ook wel, singlespeed is helemaal niet handig... (leuk dan weer wel)

Om toch een beetje je imago hoog als SS rijder hoog te houden zou je kunnen kiezen voor de grijze middenweg die NuVinci heet. Het ziet er niet uit, blijft vast niet functioneren, is niet te duur en je mtb vriendjes hebben het zeker niet... je vrouw misschien wel maar die ziet toch niet dat je ook zo'n naaf hebt. Bovendien koop je een stukje DAF. [url]http://www.breukelman.net/NuVinci/index.html[/url]

Geen dank, graag gedaan. Bij vragen, niet bellen.

marten

Bericht door marten » do jan 27, 2011 11:30 pm

Pieter! schreef: Ik meen dat JJ (?) op dit forum goede ervaringen heeft met de Alfine naven. Even de zoekfunctie gebruiken maar. Ze zijn best degelijk. Geen Rohloff-kwaliteit, maar ook geen Rohloff-gewicht en zeker geen Rohloff-prijs.
Een Alfine weegt compleet 2.1 kilo, en een Rohloff zit ook in die hoek. De Rohloff kettingspanner is 115 gram, de Alfine 2 ons
/Marten

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jan 27, 2011 11:36 pm

PVH schreef: Bovendien koop je een stukje DAF. http://www.breukelman.net/NuVinci/index.html
De NuVinci staat even ver van de DAF als een derailleur van een IGH. Totaal ander mechanisme en uitvoering. Ik zou een voor en achterderailleur nog eerder als een vario achtig systeem aanmerken dan een nuvinci. Het enige vergelijk is het traploos wijzigen van de overbrengverhouding. Maar daar houdt dan ook alle vergelijking mee op.;)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

partyboj

Bericht door partyboj » za jan 29, 2011 10:22 am

Deze kerel rijdt met een nexus 3: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=657549
Misschien hier even wat vragen stellen? Hij is ervaringsdeskundige!

marten

Bericht door marten » za jan 29, 2011 10:28 am

partyboj schreef:Deze kerel rijdt met een nexus 3: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=657549
Misschien hier even wat vragen stellen? Hij is ervaringsdeskundige!
Geen idee of ie heel blijft, maar de nexus 4 verdeelde hetzelfde bereik over 4 stapjes
/Marten

Rec

Bericht door Rec » za jan 29, 2011 2:56 pm

Wij monteren al 3 generaties uitsluitend Sturmey-Archer naven in onze fietsen (toch 150/j) en hebben er zo goed als geen problemen mee. Héél wat anders dan de naven van Shitmano. Voordeel is ook dat de onderdelen beschikbaar blijven, zelfs na zoveel jaar. De 3sp is nog altijd de pioneer op versnellingsgebied.

baron062

Bericht door baron062 » za jan 29, 2011 10:20 pm

Rec schreef:Wij monteren al 3 generaties uitsluitend Sturmey-Archer naven in onze fietsen (toch 150/j) en hebben er zo goed als geen problemen mee. Héél wat anders dan de naven van Shitmano. Voordeel is ook dat de onderdelen beschikbaar blijven, zelfs na zoveel jaar. De 3sp is nog altijd de pioneer op versnellingsgebied.
Maar ook in mountainbikes?

SA Europe steld dat gebruik in een MTB voor eigen risico is.

Rec

Bericht door Rec » zo jan 30, 2011 10:11 am

Tuurlijk gaan zij zeggen niet geschikt voor mtb, dan zijn ze ook ni verantwoordelijk. Is ne Nexus/Alfine officieel geschikt voor mtb?
Heb zelf ne SA 5sp in mijn "all-round" fiets zitten, doe er zo wat vanalles mee, vooral in de winter. Ik vertrek en zie wel wat voor wegen/paden da ik tegen kom.
En naar onderhoud toe, denk da de meeste mtb-ers hun materiaal beter gade slaan dan de doorsnee stadsfietser. Als ik zie hoe sommige fietsen er na een paar maande uitzien en alle dagen met te platte banden over de kasseien (gelukkig al minder) moeten dokkeren. Hebben nog 3sp naven rondbollen vanuit mijn maat zijn grootvaders tijd en zonder problemen.

baron062

Bericht door baron062 » ma jan 31, 2011 11:45 am

Rec schreef:Tuurlijk gaan zij zeggen niet geschikt voor mtb, dan zijn ze ook ni verantwoordelijk. Is ne Nexus/Alfine officieel geschikt voor mtb?
Heb zelf ne SA 5sp in mijn "all-round" fiets zitten, doe er zo wat vanalles mee, vooral in de winter. Ik vertrek en zie wel wat voor wegen/paden da ik tegen kom.
En naar onderhoud toe, denk da de meeste mtb-ers hun materiaal beter gade slaan dan de doorsnee stadsfietser. Als ik zie hoe sommige fietsen er na een paar maande uitzien en alle dagen met te platte banden over de kasseien (gelukkig al minder) moeten dokkeren. Hebben nog 3sp naven rondbollen vanuit mijn maat zijn grootvaders tijd en zonder problemen.
Ik denk inderdaad dat geen enkele fabrikant die versnellingsnaaf vrijgeeft voor MTB gebruik. Ik probeer daarom op deze manier de gok zo klein mogelijk te maken. Welke naven gebruik je zoal? Ook die met schijfremaansluiting? Zonee, heeft de S-RK3 hetzelfde binnenwerk als de naaf die jij gebruikt?

Plaats reactie