2011 29-er nieuws

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

pieterp

Bericht door pieterp » do aug 19, 2010 11:43 am

JJ schreef: Probleem blijft voor de kleinere maten en Nederlandsche zithouding (racy diep) inderdaad de stuurhoogte.
JJ
Met die Nederlandse of Noord-Belgische zithouding kom je natuurlijk nergens als je echt gaat mountainbiken.

Nog wat leuke input ivm stuurhoogte hier:
http://www.cyclingnews.com/features/pro ... rfly-elite

Afbeelding
Afbeelding

Zouden die frames trouwens los te koop zijn? Ik vind ze wel iets hebben...

TomG

Bericht door TomG » do aug 19, 2010 12:05 pm

pieterp schreef: Nog wat leuke input ivm stuurhoogte hier:
http://www.cyclingnews.com/features/pro ... rfly-elite

Zouden die frames trouwens los te koop zijn? Ik vind ze wel iets hebben...
Critical measurements:

Rider's height: 1.57m (5' 2")
Rider's weight: 48.5kg (107lb)
Saddle height, from BB (c-t): 631mm
Saddle setback (ask mechanic): 12mm
Seat tube length, c-t: 394mm
Seat tube length, c-c: 323mm
Tip of saddle nose to C of bars (next to stem): 490mm
Saddle-to-bar drop (vertical): +54mm
Head tube length: 103mm
Top tube length: 570mm (horizontal)
Total bicycle weight: 9.62kg (21.21lb)

Ik zou van te voren geld er op hebben ingezet dat het niet zou passen (op een 29er)
En gezien de hoogte van het stuur doet het dat misschien ook eigenlijk net niet

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do aug 19, 2010 12:10 pm

Beetje suf dat ze ook voor de S frames ook naar 100mm zijn gegaan. Een all-the-way 29" spcifiek stuur (drop en sweep) zou het probleem direct oplossen, maar is natuurlijk niet conservatief genoeg voor de race scene.

Maar zooooooo gaaf dat een chick van 1m57 gewoon lekker past op een S 29"er, nieteens een WSD model nodig heeft, EN er serieus worldcup kont op trapt.

Wat weegt een beetje 29" race vork tegenwoordig in 100mm? Ik reed 10 jaar gelden zonder problemen met 63mm/26", 1298g. Had ik nieteens een SID.

Ik blijf erbij dat een 29"ers maar 300-450g meer hoeft te wegen dan een vergelijkbaar opgebouwde 26"er. Hoelichter de 26", hoe minder de penalty voor de 29"er.
Dat is inclusief 2x4 spaken extra voor stijfheidscmpensatiei wat niemand in de wedstrijdscene ooit lijkt te doen.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do aug 19, 2010 12:20 pm

Je ziet aan haar zadelhoogte al een beetje dat haar lengte iig niet in de benen zit. Met cockpitlengte kom je dan al een stuk beter uit.
Ik ben bv 1m94, een maat van me 1m87, maar met 7-8cm lager zadel. Hij heeft een 1-2cm langere stuurpen nodig dan ik, ondanks kortere armen. Deels komt dat doordat een laag zadel, tegelijk ook minder naar achteren staat.

Dit effect is de reden dat iemand van 10cm langer (2" hoger frame), maar 15-20mm meer bovenbuis lengte krijgt, ook als allle hoeken hetzelfde blijven.
Als ik iemand frame maat moet inschatten, kijk ik vaak na de lengte, naar beenlengte. Small frame, normaal zou ik daar (sinds jaar en dag) 1m60-1m70 voor gebruiken. met korte benen echter, kan een iets kortere rijder ook nog passen. en anders, met een 15-20cm kortere stuurpen, compenseer je in 1 keer nog eens voor ~10cm lichaamslengte...

mateis

Bericht door mateis » do aug 19, 2010 12:44 pm

Cloxxki schreef: Je zou mijn 26" VooDoo Bokor van vroeger eens moeten zien. 405mm vork, -6º stuurpen, geen spacers, reacht stuur. Zadel-stuur verval van een goede 30cm :-)
Je zou mijn 26" Bokor eens moeten zien: 80mm vork, geen spacers, -6* stuurpen, recht stuur. Drop = ~6cm... Ziedaar het verschil in in eerste plaats beenlengte! :evil:
pieterp schreef:
JJ schreef: Probleem blijft voor de kleinere maten en Nederlandsche zithouding (racy diep) inderdaad de stuurhoogte.
JJ
Met die Nederlandse of Noord-Belgische zithouding kom je natuurlijk nergens als je echt gaat mountainbiken.
Zeker, bv die Brodie van Oz vraagt om een uitstekende techniek op serieuze parcoursen. Feit blijft dat het merendeel van de Flachländer 90% van de tijd niet aan 'echt mountainbiken' toekomt en daar dus ook niet perse z'n fiets op afstelt. En ook als ik echt ga mountainbiken, vind ik het fijn als ik wat gewicht op mijn voorwiel kan krijgen, zowel in beklimmingen als afdalingen. Dit probleem is er trouwens niet alleen voor 29ers, maar ook voor bv AM-fullies.

ott

Bericht door ott » do aug 19, 2010 1:41 pm

JeroenK schreef:
willem12 schreef: Canyon is ook afwezig in het rijtje. Domineert nogal in de verzendmarkt. 2012??
Wacht eerst volgende week (Eurobike) maar af, voordat we het rijtje compleet maken.
Eurobike, het einde van 29er als een niche. RIP
Het doel is bereikt: ieder groot fietmerk heeft bijna een 29er in het middensegment
Eerst maatwerk daarna kwammen de high end frames en nu de gewone man, het is klaar. En nu maar beginnen met 29er specifieke onderdelen :? , de lat wordt steeds verlegd.
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

stef j.

Bericht door stef j. » do aug 19, 2010 2:25 pm

mateis schreef:
Cloxxki schreef: Je zou mijn 26" VooDoo Bokor van vroeger eens moeten zien. 405mm vork, -6º stuurpen, geen spacers, reacht stuur. Zadel-stuur verval van een goede 30cm :-)
Je zou mijn 26" Bokor eens moeten zien: 80mm vork, geen spacers, -6* stuurpen, recht stuur. Drop = ~6cm... Ziedaar het verschil in in eerste plaats beenlengte! :evil:
pieterp schreef:
JJ
Zeker, bv die Brodie van Oz vraagt om een uitstekende techniek op serieuze parcoursen. Feit blijft dat het merendeel van de Flachländer 90% van de tijd niet aan 'echt mountainbiken' toekomt en daar dus ook niet perse z'n fiets op afstelt. En ook als ik echt ga mountainbiken, vind ik het fijn als ik wat gewicht op mijn voorwiel kan krijgen, zowel in beklimmingen als afdalingen. Dit probleem is er trouwens niet alleen voor 29ers, maar ook voor bv AM-fullies.
Bij Am-fullies heb je daar een verstelbare vork voor, voila probleem opgelost. Bergaf op je stuur hangen lijkt me eerder gevaarlijk ;-) Ik zou niet tegen hoge snelheid een singletrack willen nemen in die positie. Vandaar ook het succes van de gravity dropper. Lekker dat gewicht naar achter en gaan.....

Oz

Bericht door Oz » do aug 19, 2010 2:57 pm

Met de Brodie kom ik tot en met de Ardennen en Willingen. MH2D, routes in Landgraaf, Bike Marathon Willingen, rondje Drunense duinen, etc.. Allemaal goed te doen met de Brodie. Enige dat lastig is, is bunnyhoppen.

Alpen gaat me wat te ver. Daarvoor heb ik een fully.

Oz

Oz

Bericht door Oz » do aug 19, 2010 3:05 pm

Feit is dat een 29" aan de voorkant gewoon hoger is waardoor het hoogteverschil tussen zadel en stuur kleiner wordt. Dat heeft zondermeer impact op het rijgedrag.

Gr.

Oz

mateis

Bericht door mateis » do aug 19, 2010 3:13 pm

stef j. schreef:Bij Am-fullies heb je daar een verstelbare vork voor, voila probleem opgelost. Bergaf op je stuur hangen lijkt me eerder gevaarlijk ;-) Ik zou niet tegen hoge snelheid een singletrack willen nemen in die positie. Vandaar ook het succes van de gravity dropper. Lekker dat gewicht naar achter en gaan.....
Precies: niet al te hoog stuur + verstelbare zadelpen = laag zwaartepunt = party! :D
Ik rij met mijn korte pootjes op mijn AM-fully met een vrij lange geflipte stuurpen en zonder spacers (120mm vork). :tomato:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do aug 19, 2010 4:00 pm

Oz schreef:Feit is dat een 29" aan de voorkant gewoon hoger is waardoor het hoogteverschil tussen zadel en stuur kleiner wordt. Dat heeft zondermeer impact op het rijgedrag.

Gr.

Oz
Dit is waar, als ALLES hetzelfde is. Onderdelen, BB hoogte, balhoofdstel en balhoofdbuislengte. Gelukkig is stuurhoogte gewoon een instelbare factor van een fiets.

Oh, mijn Bokor had een balhoofdbuis van 150mm, een moderne 29"er kan op 100mm zitten. Met geintegreerd balhoofd. dat scheelt totaal zo'n 70mm . Een 29" vork, ik ga uit van 80mm veerweg, is ~470mm na sag (mijn ultrakorte starre alu was 405mm). Het komt dat uiteindelijk neer op de wieldiameter, amper 25-30mm dat het stuur dan lager moet komen tov mijn stofzuigerstijl Bokor.
Als je echt appels met appels vergelijkt, en de bouwer deed een beetje moeite voor een korte balhoofdbuis, valt het allemaal nog wel mee. Dan maar geen riserbar.
Risers zijn voor te lage fietsen. Vlakke sturen voor fietsen die kloppen. Omgedraaide risers voor te hoge fietsen.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do aug 19, 2010 5:09 pm

Blablablablablablablablabla....

NIEUWS!!!

(geen geouwehoer over waarom 29-er en hoe klein je welniet mag zijn om erop te passen)

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » do aug 19, 2010 5:53 pm

mee eens. Kwijlzooi willen we zien! :D

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » do aug 19, 2010 11:00 pm

Schaamteloos van de buren gekopieerd:
Knerbert schreef:TIRONE : Tita € €2799.-
Afbeelding
TEAM BLACK ADDER : Carbon €2499.-
Afbeelding
COPPERHEAD 29er PLUS : Alu1 €1699.-
Afbeelding
COPPERHEAD 29er : Alu2 €999.-
Afbeelding
SIDENOTE: Gerrit Gaastra, the front man of GG Concepts and as such responsible for the development of the BULLS 29er has been deeply involved into biking his entire life (coming from a family with a huge history of designing, manufacturing and importing bikes and components) and his name is a warrant for innovative thinking and constructive questioning wherever he goes. As such he has been consultant to many big companies in the bike business and been the brain behind many developments and trends in the last years. His own brand IDWORX is known in Europe for tangible innovation both in geometry and componentry

Bron: http://twentynineinches.com/2010/08/17/ ... announced/
Die Gerrit Gaastra,wij kennen alleen zijn persoonlijke mening over 29-ers......zucht.
De Ti komt van Van Nicholas en Gerrit gaat zelf in Lynskey doen,dat om onduidelijkheden te voorkomen.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Heckler

Bericht door Heckler » do aug 19, 2010 11:21 pm

Breezer Announces “Cloud 9″ Carbon 29″er Hardtails:

CLoud 9 LTD
Afbeelding
en PRO
Afbeelding

http://twentynineinches.com/2010/07/22/ ... hardtails/
Common sense was never common

Oz

Bericht door Oz » vr aug 20, 2010 12:10 am

@ Steelboy: je hebt gelijk. Teveel blabla en veeeeeeel te weinig mooie én originele fietsen (maar dat probleem is er alweer een paar jaar).

Dan nu,in mijn ogen, wat zeer orginele 29"ers / Single Speeds:

IF Steel Deluxe:
Afbeelding
Afbeelding

Salsa El Mariachi:
Afbeelding

Engin:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Curtlo:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oz op vr aug 20, 2010 3:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mateis

Bericht door mateis » vr aug 20, 2010 8:15 am

Mooie fietsen, maar met 0 nieuwswaarde, natuurlijk. ;)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr aug 20, 2010 8:22 am

En toch heel erg bedankt voor de pic van de Mariachi! Daar staat DE chainguard op, even Jason van Salsa mailen :) Thanks!

[edit]hmm, lijken toch gewoon de salsa's[/edit]

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za aug 21, 2010 9:09 am

Is dit nieuw? Een Liteville-achtig 120mm apparaat van een mij onbekende Duitse bouwer:

Afbeelding
en ja, dat is een 26"er, maar: op www.mi-tech.de/Skyper2.html staat dat ze deze ook in 29"maken.

frameprijs: als ik het mag geloven: 1700€ inclusief demper... en op maat gemaakt?!

Extra zaken als pressfit trapas en x12 zijn mogelijk.

Zou't wat zijn?

pieterp

Bericht door pieterp » za aug 21, 2010 9:36 am

De Lars Cuevas schreef: staat dat ze deze ook in 29"maken.
Wat een draak!!!!

Afbeelding

wictor

Bericht door wictor » za aug 21, 2010 9:49 am

Pieter was me voor. People, have your barf bag at the ready before clickin Lars' link. Echt, ALLES op die site is gruwelijk. :shock:

hil1

Bericht door hil1 » za aug 21, 2010 5:03 pm

Even zeuren over de Bulls titanium....
Een ti. frame koop je voor het leven (imho). Gevolg is dat je de rest van je leven aan een Bulls vastzit. :oops:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za aug 21, 2010 5:08 pm

hil1 schreef:Even zeuren over de Bulls titanium....
Een ti. frame koop je voor het leven (imho). Gevolg is dat je de rest van je leven aan een Bulls vastzit. :oops:
:lol:

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

dré

Bericht door dré » za aug 21, 2010 7:57 pm

hil1 schreef:Even zeuren over de Bulls titanium....
je kan er na een jaar altijd nog HIT achter zetten :D

willem12

Bericht door willem12 » za aug 21, 2010 9:45 pm

De Lars Cuevas schreef:Is dit nieuw? Een Liteville-achtig 120mm apparaat van een mij onbekende Duitse bouwer:

Zou't wat zijn?
Ik begrip je niet. De vering is totaal anders. Dit is echt 100% anders ontworpen. Meer een copie van de Canyon Nerve.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Plaats reactie