Kona Unit 29er 2010 (was: Nieuw op het 29er gebied)
Moderators:JJ, Beheerders
Dat valt bij mij toch meer in de categorie lomp zwaar... (no offence)hil1 schreef:deze!
Ik rij met een setje XT naven met Rigida Taurus wielen. Niet fancy, maar wel goedkoop en redelijk licht.
- Een starre vork is nooit een upgrade -
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Mis ik iets? Je LBS heeft, naven, velgen, spaken maar geen ´hope hoops´..zonoskar schreef:Jammer genoeg kun je nog geen Hope Hoops krijgen in 29" Hopelijk binnenkort wel. De LBS heeft een paar Stans Flow velgen hangen in 29", maar ik vind die een beetje zwaar (590g per stuk?) Ik zou natuurlijk ook XT naven met Stans Crest velgen kunnen nemen, blijft het nog een beetje betaalbaar. Of wachten op Hope zelf.
Ik zeg, zelf een setje (laten) vlechten?
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Flow: 540g
Arch: 470g
Crest: 370g
Met de Crest win je het meest. 340g per set. Ik weet niet hoe zwaar je bent en hoe lomp je fietst, maar zoek je met een frame van 2.5kg niet teveel naar lichte, compensatie onderdelen? Mocht je graag met 2.4 banden rijden dan zijn de Flows een perfecte keuze. Ben je een lichtgewicht en is 2.2 al erg veel dan misschien meer de Arch en de Crest. Trouwens, 1 verkeerde bandenkeuze en je gewichtsvoordeel is alweer verdwenen.
Arch: 470g
Crest: 370g
Met de Crest win je het meest. 340g per set. Ik weet niet hoe zwaar je bent en hoe lomp je fietst, maar zoek je met een frame van 2.5kg niet teveel naar lichte, compensatie onderdelen? Mocht je graag met 2.4 banden rijden dan zijn de Flows een perfecte keuze. Ben je een lichtgewicht en is 2.2 al erg veel dan misschien meer de Arch en de Crest. Trouwens, 1 verkeerde bandenkeuze en je gewichtsvoordeel is alweer verdwenen.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
50 Euro, dat noem ik niet een stuk als je dan meteen kunt rijden. En mss kan je LBS je ook nog matchen, dan is de prijs bijna gelijk.zonoskar schreef:Tsja, als je een Hope Hoops setje gaat nabouwen kom je een stuk duurder uit dan meteen een setje Hoops bestellen. Vandaar.JJ schreef: Mis ik iets? Je LBS heeft, naven, velgen, spaken maar geen ´hope hoops´..
Ik zeg, zelf een setje (laten) vlechten?
JJ
50 euro valt eigenlijk nog wel mee he? Ik weeg 77 Kg, heb nog nooit een velg kapot gereden (euh, is niet waar. Ik heb ooit een Mavic ceramic velg kapot gereden op de eerste rit met mijn Rocky Mountain Element. Ik vond dat de achtervering de klap wel zou opvangen als ik met 30Km/h tegen een stoeprandje op reed, LOL), dus ik denk dat ik wel met die Notubes Crest velgen vooruit zou kunnen. Maar ik hou wel van hele brede banden, op mijn Titus rij ik 2.25" banden en Notubes 355 velgen. Zou die 1.6mm die de Flow velgen breder zijn (binnenmaat van de velg volgens de website van Notubes) dan de Crest velgen echt zoveel verschil maken?
Oja, compensatie van het zware frame is niet meteen het doel, maar als ik serieus geld uitgeef aan een wielsetje wil ik ook een fatsoenlijk setje. Bovendien, als die 29" wielen bevallen, dan wil ik in de toekomst waarschijnlijk een volgeveerde fiets. Dan is het handig als ik de wielen mee kan nemen. Dat zou met een minder licht setje een probleem zunnen zijn in de zin van hightech frame met budget wielen, da's niet mijn stijl
Oja, compensatie van het zware frame is niet meteen het doel, maar als ik serieus geld uitgeef aan een wielsetje wil ik ook een fatsoenlijk setje. Bovendien, als die 29" wielen bevallen, dan wil ik in de toekomst waarschijnlijk een volgeveerde fiets. Dan is het handig als ik de wielen mee kan nemen. Dat zou met een minder licht setje een probleem zunnen zijn in de zin van hightech frame met budget wielen, da's niet mijn stijl

Ik zou idd Comps doen, zeker als je gaat singlespeeden en al helemaal met grote wielen.
Revo's maken echt een minder stijf wiel, en stijfheid is toch ook wel wat waard. Wielen blijven daardoor ook langer beter, is mijn idee, maar alleen de stijfheid zou het me al waard zijn. Ik ben een lichte rijder, maar mijn volgende setje 26" wedstrijdwielen bouw ik denk ik ook gewoon met Comps.
Ohja, mooi wielsetje trouwens!
Revo's maken echt een minder stijf wiel, en stijfheid is toch ook wel wat waard. Wielen blijven daardoor ook langer beter, is mijn idee, maar alleen de stijfheid zou het me al waard zijn. Ik ben een lichte rijder, maar mijn volgende setje 26" wedstrijdwielen bouw ik denk ik ook gewoon met Comps.
Ohja, mooi wielsetje trouwens!

Wat is een goed verzet om mee te beginnen? Ik had in eerste instantie 36-14, maar dat trapte wel heel erg zwaar. Ik heb nu 2 cassettes kapot geknipt een daar de spacers uit gehaald en een 18T tandwiel gebruikt voor een verzet van 36-18. Ik wou nog proberen er een dual speed van te maken, maar ik krijg geen combinatie van kettinglengtes goed om zowel een 18 als een 16 kransje te rijden. Jammer.
Als je een alu-body hebt zou ik alleen maar singlespeed-specifieke (lees bredere basis) kransjes gebruiken ivm het inslijten op de body. Erg duur hoeft het niet te zijn (Surly of On-One) en ze gaan zelf ook een stuk langer mee.zonoskar schreef:Wat is een goed verzet om mee te beginnen? Ik had in eerste instantie 36-14, maar dat trapte wel heel erg zwaar. Ik heb nu 2 cassettes kapot geknipt een daar de spacers uit gehaald en een 18T tandwiel gebruikt voor een verzet van 36-18. Ik wou nog proberen er een dual speed van te maken, maar ik krijg geen combinatie van kettinglengtes goed om zowel een 18 als een 16 kransje te rijden. Jammer.
Over het verzet kan je kort voor iedere singlespeedwedstrijd genoeg lezen, daar zijn de meningen nogal eens over verdeeld. Een standaardverzet is toch wel 32-18 op 29". Maar aangezien je inmiddels toch al 2 cassettes aan kransjes hebt liggen zou ik het gewoon even gaan uitproberen op je favoriete route, en daarna het juiste kransje kopen met brede basis.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Inderdaad best kransjes met brede basis gebruiken (ook aan te raden op stalen body zoals Hope Pro2 SS), Superstar Components heeft ze spotgoedkoop. Bij JJ vind je de Surly en On Ones.
Zelf rijd ik met de volgende verzetten:
- 32x14: wedstrijden in de kempen
- 32x16: gewone tochten en toertochten in de kempen (zelfde als 36x18)
- 32x18: Kellerwald, Vulkanbike toestanden, duitse 'Autobahn Marathons'
- 32x21: Ardennen- en Alpen-ritten
Zelf rijd ik met de volgende verzetten:
Heb je ook voor elk verzet een aparte ketting? Op mijn Kona kan ik bv niet met 36x16 en 36x18 rijden met dezelfde ketting. Bij 36x18 staat het achterwiel bijna helemaal achterin de verstelling, bij 36x16 kan het wiel niet ver genog naar voren.
Ik moet denk ik idd maar speciale SS tandwielen kopen, want vandaag op weg naar het werk (3Km) is de ketting er 2x af gelopen. Ondanks dat ie best strak staat. Bummer.
Ik moet denk ik idd maar speciale SS tandwielen kopen, want vandaag op weg naar het werk (3Km) is de ketting er 2x af gelopen. Ondanks dat ie best strak staat. Bummer.
Kan ook zijn dat het voorblad niet exact rond is. Dan staat de ketting soms erg strak, dan weer erg los.zonoskar schreef:Ik moet denk ik idd maar speciale SS tandwielen kopen, want vandaag op weg naar het werk (3Km) is de ketting er 2x af gelopen. Ondanks dat ie best strak staat. Bummer.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Nee, schakel kransje achter werkt per definitie niet.
Natuurlijk zijn er mensen waar het wel bij werkt, maar op den duur werkt het gewoon niet.
JJ
Natuurlijk zijn er mensen waar het wel bij werkt, maar op den duur werkt het gewoon niet.
JJ
Ok, bij mij werkt het dus gewoon niet. Ik vond 36x18 met 26" wielen heel erg licht trappen. 36x16 kwam dichter in de buurt van wat ik wil. Maar met 29" wielen heb je natuurlijk een grotere "eindoverbrenging". Even wachten op de wielen dus....
Ik snap overigens nog steeds niet hoe jullie dat doen met de ketting.
een 29" wiel heeft een 10% grotere omtrek, dus moet je voor hetzelfde verzet de breuk tanden voor/tanden achter weer 10 % kleiner maken. Dat is 3-4 tanden minder aan de voorkant of ~2 tanden meer aan de achterkantzonoskar schreef:Ok, bij mij werkt het dus gewoon niet. Ik vond 36x18 met 26" wielen heel erg licht trappen. 36x16 kwam dichter in de buurt van wat ik wil. Maar met 29" wielen heb je natuurlijk een grotere "eindoverbrenging". Even wachten op de wielen dus....
Als je padden erg weinig stelbereik hebben kun je een dingle overwegen: bv voor twee bladen met twee tandjes verschil, achter twee kransjes met 2 tanden verschil (gekruist)
Kom je bijna met dezelfde kettinglengte uit
/Marten
Voor de 21 tand heb ik een aparte ketting.zonoskar schreef:Heb je ook voor elk verzet een aparte ketting? Op mijn Kona kan ik bv niet met 36x16 en 36x18 rijden met dezelfde ketting. Bij 36x18 staat het achterwiel bijna helemaal achterin de verstelling, bij 36x16 kan het wiel niet ver genog naar voren.
Voor de andere verzetten heb ik een ketting die ik door middel van een extra powerlink (gebruik gewone 9spd kettingen) langer of korter maak.
En idd SS specifieke kransjes, iets anders werkt gewoon ondermaats.
Jahaa, een singlespeed vergt veel minder onderhoud.... ooit gedacht aan een 1x9?pieterp schreef: Zelf rijd ik met de volgende verzetten:

26" reed ik meestal 36:18 Omgerekend naar 29" kwam ik op 36:20 uit.zonoskar schreef:Ok, bij mij werkt het dus gewoon niet. Ik vond 36x18 met 26" wielen heel erg licht trappen. 36x16 kwam dichter in de buurt van wat ik wil. Maar met 29" wielen heb je natuurlijk een grotere "eindoverbrenging". Even wachten op de wielen dus....
Op de 29" bleek dat in het Brabantse land toch te licht, dus nu 36:19.
36:20 bewaar ik voor in de heuvels.
tja, en die ketting...
afhankelijk van het aantal tandjes wat je voor en achter kiest, zul je merken dat je met een bepaalde kettinglengte ergens binnen het spanbereik van je achterpatjes zit.
een ander verzet levert meer of minder vrije ruimte op in de ketting.
dat kan wel eens buiten het bereik van je patjes komen te liggen, dus je hebt dan een langere of kortere ketting nodig.
zo'n derailleur is toch zo gek nog niet...
Goede uitvaleinden of een goede bottom-bracket zorgen ervoor dat je een heel tandje kan verschuiven.zonoskar schreef: Ik snap overigens nog steeds niet hoe jullie dat doen met de ketting.
Het lukt mij soms ook niet en daarvoor bestaat de half-link.

O.a. verkrijgbaar bij mijn sponsor
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl