"The climbs are just a little bit too steep..."

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

keywee
"The climbs are just a little bit too steep..."

Bericht door keywee » di mei 04, 2010 12:36 pm

...for the big wheels
- Burry Stander

@2:00 http://freecaster.tv/mtb/1011976/interv ... alize-2010

A very interesting comment from someone who has the choice of everything from 26" hardtail to 29er full suspension. I think he either races on a 26" Epic or a 29er Hardtail though.

Another thing to keep in mind is that he's a smaller rider, so it's likely the front end of his 29er is relatively higher than a larger model might be.
It's not possible to keep your momentum as much as you need to on the 29er
Momentum though, that's one comment I wouldn't expect in favour of the 26". Is this maybe the "feeling" of having more acceleration over holding the momentum with the big wheels?

He does mention the Epic is his race bike - since last year - so he could be much more comfortable on that. New tyres are also mentioned.

Cool to see this kind of interview.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » di mei 04, 2010 3:14 pm

Ik MOET hem tegenspreken, want net op die steile klims maakte ik telkens meer dan 10 plaatsen goed met mijn grote wielen.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di mei 04, 2010 3:22 pm

EL PERRO schreef:Ik MOET hem tegenspreken, want net op die steile klims maakte ik telkens meer dan 10 plaatsen goed met mijn grote wielen.
Maar lag dat aan de superioriteit van je wielen of benen...?

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » di mei 04, 2010 3:34 pm

Vorig jaar met een maatwerk Seven (26") 127ste en goede startpositie.
Nu 74ste vertrokken en 15de met een stock uit de doosframe....

Ik kon op de hellingen andere lijnen rijden op die losse rotsschilfers met mijn 2.4 29'rs waar anderen zich ingroeven en stilvielen.

Op de downhills kon ik naast de remputten rijden (rigid en remputten...)omdat ik gewoon meer controle had= stabieler terwijl anderen OP de lijn moesten rijden....

Ik reed met superkleine versnellingen 32t als grote plaat.....maar zelfs waar anderen te voet gingen, kon ik rechtstaant klimmen zonder me zorgen over grip te maken...

Wat Burry over "momentum" zegt, euh...er was voor mij nergens echt een sectie waar ik met momentum opkon, 't was overal stampen of verzuipen....maar wel hard core mtb....

(Rudy van Houts met binnenbanden..... :shock: geef die man een flesje Stans!!!!)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di mei 04, 2010 4:55 pm

Met alle respect voor de capaciteiten van beide bovenstaande commentatoren, maar Burry heeft wel gelijk:

Het parcours in Houffa liep voor geen meter. Juist als je met een 29-er rijdt is dat een voordeel, daarom reden er vorig weekend juist zoveel met grote wielen rond. Vergeet niet dat dit geen toertocht is, maar vol koers. Dan hebben we het niet over 2.4 banden en 1.2 bar druk. Bergop telt nog steeds gewicht mee, grote wielen zijn nu eenmaal zwaarder. Ook ik kan me voorstellen dat Burry dan moeite heeft zijn voorwiel aan de grond te houden, aan de andere kant, leek Willow er ook weinig moeite mee te hebben, maar goed, die wordt natuurlijk gesponsort door HET grote wielen merk...

Ik denk ook dat El Perro wel genoeg ervaring heeft om in te zien dat resultaten van vorig jaar niet zomaar vergeleken kunnen worden met dit jaar. De ronde was anders, de tegenstand ongetwijfeld anders en misschien, ja misschien zelf ook de vorm!

Wat betreft Rudi en zijn binnenbanden: hij maakt bewust de keuze om niet met latex gaan klooien zodat ie makkelijk van buitenband kan wisselen. Dat vind ik gezien de wisseling van weersomstandigheden afgelopen weekend een steekhoudend argument. Het gebruik van latex wordt zwaar overschat, zo'n wondermiddel is het nu ook weer niet!

Overigens doet de interviewer wel een goede 'man van melle' immitatie... ;)

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » wo mei 05, 2010 7:04 am

Op profniveau mag je toch 2 wheelsets hebben???

Enfin, Absalon stond ook aan de start me een lekkende voorband.....

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo mei 05, 2010 8:21 am

EL PERRO schreef:Op profniveau mag je toch 2 wheelsets hebben???
:D

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

pieterp

Bericht door pieterp » wo mei 05, 2010 3:21 pm

Ik vind de commentaar van Burry een beetje 'standaard conservatieve racer klap'. Leuk detail is wel dat ie op de 29er in Dalby beter eindigde dan in Houffa op de 26er Epic. Maar dat zal ook wel niet alleen aan de fiets liggen zekers.

Uiteindelijk komt het erop neer dat iedereen moet rijden met wat voor hem het lekkerste is, horses for courses en dat soort uitspraken. Voor mij is dat nu toch ook wel de 29er.

mateis

Bericht door mateis » wo mei 05, 2010 4:53 pm

1. Interpretatie momentum commentaar: je kan daarmee twee kanten op, volgens mij bedoeld Burry te zeggen dat op het Houffa-parcours het argument voor 29-ers, behoud van momentum, niet echt opging. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, waar: behalve misschien op dat houten bruggetje met die stomme dwarslatjes, was momentum nu een issue? Geen conservatisme, maar realisme.

2. Over die vergelijking van prestaties en fietsen in Dalby en Houffa: vergelijk de resultaten van bv Irina Kalientieva, Nino Schurter en Wolfram Kurschat eens. Die hebben geen fietswissel gedaan door de week en hun prestaties liggen volgens mij nog verder uit elkaar. Hoewel ik hier misschien teveel hap op bovenstaande commentaar en de denkbeeldige knipoog niet zie. ;)

3. Positie-op-de-fiets-verhaal: het lijkt allemaal net te gaan met een -17* pen... Stander is wel een van die gasten die houdt van een heel erg laag stuur (daarover, geheel OT: check eens de fiets van Emily Batty. Kost moeite om daar op te letten misschien, maar die rijdt met een ouderwets lange en geflipte stuurpen, zadel helemaal naar voren en een vork met ~65mm travel oid... Zou je Superfly van Koerder eens naast moeten zetten!) Ik neem toch aan dat Stander op beide fietsen gelijk zit, anders wordt het blessurerisico wat groot, nietwaar? Dat kan ms verklaren dat de gewichtsverdeling op de 29er minder goed bestand is tegen veel steil klimmen. Uitgaande van de uitgedokterde positie op de 26er, kan hij zijn 29er nog niet ideaal afstellen. Om dat voor elkaar te krijgen, zou hij het primaat bij de 29er moeten leggen, zich daarop perfect positioneren en vervolgens zijn 26er afstellen als de 29er. Misschien na volgende winter? ;)

JeroenK

Bericht door JeroenK » wo mei 05, 2010 10:03 pm

Ik kijk er vrij simpel tegenaan:

In Dalby was het 29er voordeel duidelijk voor te stellen. Er waren lange, zo moeilijk als een kasseistrook lopende stroken harde grond met ingebedde stenen. Daarnaast waren er afdalingen met veel wortels en grote stenen, waarover je momentum en controle wilde houden.

In Houffa was het 29er voordeel veel moeilijker voor te stellen. Het gaat niet om mogelijke nadelen. Als je geen duidelijk voordeel ziet, dan blijf je bij de bekende, veilige keuze.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo mei 05, 2010 10:18 pm

Blijkbaar werd de dames race toch gewonnen ten nadele van de 29-er:

Afbeelding

keywee

Bericht door keywee » do mei 06, 2010 7:58 am

And she still only lost by 5 seconds. I'd say there wasn't much in it then.

I saw some of the elite men (Hermida) running the downhill, while the 29er riders (Wells) were riding it.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do mei 06, 2010 8:01 am

de laatste twee posts hebben niks met 26 of 29"te maken, en dat weten de schrijvers ook ...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

keywee

Bericht door keywee » do mei 06, 2010 9:00 am

:roll:

A 26" leading a 29"? That's what this debate is all about. The fact that she can't ride up a hill doesn't make the 29" worse at climbing. I'd like to see the video clip of that moment. Did she lift a front wheel? Has she not got the new 12-36 cassette? Why does she have riser bars? Is she running tubeless? So many unanswered questions. ;)

mateis

Bericht door mateis » do mei 06, 2010 11:08 am

Misschien deed Lechner even hiervoor gewoon een Groenendaaltje? :roll:

De foto hierboven gaat om een kleine eventualiteit tijdens de race, verder niets achter zoeken. Dit was bepaald niet het steilste/moeilijkste punt van de ronde, dus als ze hier steeds zou moeten lopen, dan elders ook en wordt je geen tweede.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do mei 06, 2010 11:22 am

Stander reed bij GT gewoon met een riserbar, door de invloed van Sauser is het terug naar flatbar en bar ends overgestapt....en fully.

Die fully heeft hij de meeste km's op gemaakt en omdat het parcours van Houffa niet van de makkelijkste en redelijk bumpy is, kiest hij volgens mij voor de fiets waar hij zich het meest zeker op voelt en het meest comfort op heeft.

Ik heb op geen van beide Speci's ooit gereden, dus kan het vergelijk niet maken, maar de Epics waren bij mijn weten de einge fully's (Saus en Stander) terwijl we vorig jaar dachten dat de fully de hardtail ging overtroeven in aantallen.

Wat mijn bevindingen wél zijn in Houffa 26" vs 29":

de switchback afdalingen:

met mijn korte wendbare Seven met SID ga ik zonder blokerende remmen door de krappe bochten, met de 29" gebruik ik de achterrem om de fiets rond te krijgen, snelheidverschil: geen.

Klimmen op losse gravel: geen comment, laat dat duidelijk zijn :evil:

Afdaling: voorvork is een + punt, grote wielen ook.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do mei 06, 2010 11:24 am

Ik zie trouwens aan de reactie's van collega renners ook:

mag ik eens een stukje rijden op die gekke fiets: whow, amazing, dat ding rolt gewoon overal over, maar ze blijven bij 26" tot "iedereen" de overstap maakt, net als bij voorvering en schijven....

Goed voor mij, blijf lekker hobbelen op die bmxcruiserwheeltjes!!!

keywee

Bericht door keywee » do mei 06, 2010 11:24 am

dan elders ook en wordt je geen tweede.
Except that Willow placed 2nd... :?

Ninko

Bericht door Ninko » do mei 06, 2010 12:41 pm

Pff, waar maak je je druk om eigenlijk :roll: Of iemand anders voor een 29 of een 26 kiest voor een wedstrijd :lol: :lol: :frusty:
Zullen we dan de rest van de middag maar gewoon gaan fietsen ipv zeveren :thumbsup: :thumbsup:

mateis

Bericht door mateis » do mei 06, 2010 2:05 pm

keywee schreef:
dan elders ook en wordt je geen tweede.
Except that Willow placed 2nd... :?
She did indeed. :D I tried to say, in a sentence on the very fringes of clarity and using very questionable grammar, that if Koerber would have had to walk on that part of the course, she would have had to walk in a lot of climbs and would certainly not have placed second.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do mei 06, 2010 3:42 pm

Grappig dat profs iets te zeggen willen hebben over welke fiets conceptueel beter is. Ze lopen vooralsnog 11 jaar achter op de ontwikkelingen.

De wereld is op te delen in 2 soorten rijders:
-Zij die meteen sneller zijn met 29" (Willow bijvoorbeeld, op te groot frame)
-Zij die het voordeel eruit moeten leren halen, en dat kan best een paar maanden duren, zonder 26" ervaringen.

Ik viel in de 2e categorie, dat stond los van mijn geloof op voorhand dat groter conceptueel beter en sneller moest zijn.
Ik bleef extact even snel rijden op technische stukken, "automatische piloot" zegmaar, dat duurde minstens een paar maanden. Toen ik mijn rijstijl aan ging passen aan de nieuwe mogelijkheden, begon ik pas merkbaar mensen op technische passages te lossen die ik met 26" nog op moest houden.

Aan al die extra grip, (rem)tractie stabiliteit, en rolsnelheid heb je niets als je niet alsnog 100% van je vaardigheden in zet. dan zit alleen die 350g extra gewicht je heel de tijd dwars. Ook als het parcours de helft van de tijd omlaag wijst :-)

keywee

Bericht door keywee » do mei 06, 2010 4:42 pm

Ik heb het idee dat ik nog niet helemaal gewend ben aan mijn 29er, maar, ik rij voor mijn gevoel wel harder berg op en af. Wel moet ik zeggen dat mijn zit positie meer relaxed is geworden op mijn 29er, ten op zichten van mijn 26" SS. Daar kon ik ook goed mee rijden, maar met minder comfort. Ik heb wel het idee dat ik pas sneller kan afdalen met mijn 29er als ik een vereende voorvork erin zet. Die stuitert als een gek, ook met RaRa 2.4. Ik kan de voorkant ook minder makkelijk omhoog krijgen. 26er was een 19" en 29er is 23". Met die veel langer wielbasis is het minder speels.

Het blijft wel zo dat setup een grote rol speelt in de performance. Door het gebrek aan 29er racers op WK niveau, zou het kunnen zijn dat we nog niet op een vlak zijn waar ze wel met de 26er zijn gekomen. Of zou het kunnen zijn dat die rijders pas op de 29er springen als het concept door de "lagere" niveaus is uit-gekristalliseerd. Zoals Cloxxki zei, disc brakes en vering bleef ook uit voor lange tijd.

mateis

Bericht door mateis » do mei 06, 2010 5:24 pm

Cloxxki schreef: Ze lopen vooralsnog 11 jaar achter op de [mijn cursivering, MG] ontwikkelingen. ( ... ) De wereld is op te delen in 2 soorten rijders
Nu wordt je wat al te deterministisch, hoor. Ik word altijd heel zenuwachtig als mensen weten welke richting de geschiedenis precies op beweegt en als de mensheid in twee groepen te verdelen valt. :roll:

JeroenK

Bericht door JeroenK » do mei 06, 2010 9:16 pm

mateis schreef:Misschien deed Lechner even hiervoor gewoon een Groenendaaltje? :roll:
Je zit er niet ver vanaf, alleen was het niet een actie van de voorste rijder, maar onoplettendheid van de achterste! Willow reed tegen haar wiel aan en maakte in de volgende downhill simpelweg teveel foutjes.

http://www.cyclingdirt.org/videos/cover ... -interview (vanaf 1:10)

Degene die na een dikke 7 kwartier slopende koers mentaal het scherpst was, won.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » vr mei 07, 2010 2:46 pm

Grappig dat er zoveel heisa rond deze sectie was terwijl een oude man op zijn 29'r met vaste vork er 5x een ander lijn afreed, zonder vallen of een kussen te raken!!! :evil: (zelfs kaboem ging er vrijdag tegen de vlakte, enfin,...vlakte?)

http://www.cyclingdirt.org/videos/cover ... al-descent

Plaats reactie