Singlespeed Commuter

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Godric
Berichten:9
Lid geworden op:zo dec 21, 2008 6:48 pm
Singlespeed Commuter

Bericht door Godric » wo mar 04, 2009 7:05 pm

Aangezien mijn stadsfiets niet meer voldeed en ik geen zin had om weer zo'n zwaar en log ding aan te schaffen ben ik voor een andere oplossing gegaan. Via de vader van mijn vriendin kon ik aan een Peugeot Record du Monde komen. Een fiets uit de jaren '70/'80 :). Deze fiets stond op het punt naar de kringloop te gaan en de 60 cm framemaat was net voldoende voor mij. Prima match dus! Mijn plan om een racefiets te maken met terugtraprem en spatborden had zijn basis gevonden!

Na het verwijderen van de nokken, kaalhalen en opborstelen van het frame en het spuiten van de lugs en Mavic Open Pro velgen kon ik de boel weer opbouwen. In het achterwiel zit een Shimano achteruittrapremnaaf en in het voorwiel een simpele Union naaf. Het hele frame en de velgen zijn voorzien van meerdere lagen blanke lak ter bescherming. De onderdelen die nog origineel zijn, zijn het crankstel, de zadelpen en de standaard. Verder heb ik alles vervangen met onderdelen uit de oude doos of nieuwe onderdelen aangeschaft. Ik ben zelf erg tevreden over het resultaat. Ik ga als een speer naar mijn werk! Mogelijk zet ik er nog een langere zadelpen in en schaf ik een aheadadapter aan zodat ik met een andere stuurpen (zelfde stijl) iets hoger kan zitten. Ook ga ik het achterspatbord nog wat mooier uitlijnen met het wiel.

Zie de foto's voor het resultaat. Ik ben benieuwd naar jullie reacties! :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » wo mar 04, 2009 9:26 pm

Nice, stylish stadsfietsje ;)

Tip: Monteer de spatborden (beide) wat dichter op de banden en haal de overtollige stangetjes eraf, die doen pijn bij een valpartij...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm

Bericht door Tall Boy Bram » wo mar 04, 2009 10:44 pm

Cool! Blitz ding!

TBB

Godric
Berichten:9
Lid geworden op:zo dec 21, 2008 6:48 pm

Bericht door Godric » wo mar 04, 2009 11:22 pm

Dank U :)

De stangetjes blijven nog even zitten. Er zitten nu 23mm banden op en in de toekomst worden dat mogelijk bredere en dus hogere banden. Ik ben 23mm gewend maar door de stad is wat breder misschien fijn met hobbels en stoepjes, bijvoorbeeld Schwalbe Kojaks (35mm) of Marathons (27mm). Mocht ik bij 23mm blijven, dan kort ik ze in (en anders ook maar wat minder ;)).

Het achterspatbord wordt sowieso nog opnieuw afgesteld, die loopt nu niet helemaal lekker met de band mee em dat vind ik wel zo mooi. Het voorspatbord kan niet meer dichter op de band, of ik zou het beugeltje moeten aanpassen, moet met een stukje staal prima te doen zijn.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do mar 05, 2009 10:08 am

OK, duidelijk. Kojaks is een goed idee, uit ervaring weet ik dat die het erg goed doen op de lange termijn.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Chri5to
Berichten:21
Lid geworden op:di jun 17, 2008 9:15 pm
Locatie:Nijmegen

Bericht door Chri5to » do mar 05, 2009 11:10 am

Mooie fiets, goede kleurstelling ook. Iets bredere banden is naar mijn ervaring een goede keuze.

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » do mar 05, 2009 11:37 am

Heel strak!

g
Berichten:32
Lid geworden op:do mar 18, 2004 4:05 pm

Bericht door g » do mar 26, 2009 11:57 pm

lekker ding
op die eerste foto's is het blauw wat fel
onderdste foto's :thumbsup:

crankstel misschien nog vervangen... die trapte ik vroeger altijd in gort, en maar met de hamer op dat pinnetje meppen en aanschroeven...

willemjan
Berichten:24
Lid geworden op:zo nov 09, 2008 6:39 pm

Bericht door willemjan » vr mar 27, 2009 12:37 am

Mag ik je een tip geven: Monteer een voorrem. Ik heb een naar ongeluk gehad op een racefiets met terugtraprem. Ik denk doordat je meer naar voren zit en dus je gewicht minder op je achterwiel zit.
Ziet er mooi uit! Supernetjes afgewerkt, top

Godric
Berichten:9
Lid geworden op:zo dec 21, 2008 6:48 pm

Bericht door Godric » di mar 31, 2009 4:04 pm

Dankjulliewel! :)

Crankstel vervangen is iets wat ik al wilde doen tijdens het opbouwen. Het probleem was dat ik dan ook de trapas moest vervangen en ik die niet meer had liggen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen eerst dit crankstel te proberen/aan gort te trappen en daarna te vervangen. Wat betreft de voorrem... Tsja, misschien erg dom maar ik ga je tip negeren :oops:. Ik merk dat ik ook op snelheid redelijk veel remkracht heb en daarnaast heb ik mijn positie nog veranderd waardoor ik rechter op zit. (En hoofdreden is natuurlijk dat de voorrem mijn lak zal verpesten...;))

Inmiddels zit er een andere (ahead) stuurpen in die omhoog wijst, daarnaast heb ik er een langere zadelpen in gestoken. Banden zijn nog gelijk maar de spatbord stangen zijn ingekort. Mogelijk ga ik het verzet nog wel wat aanpassen. Ik rij nu 50x18 en heb ook een 46 blad paraat. Het huidige verzet is bij veel stilstaan soms niet fijn. Iets lichter is dus misschien fijner.

Godric
Berichten:9
Lid geworden op:zo dec 21, 2008 6:48 pm

Bericht door Godric » do mei 28, 2009 10:24 am

KICK!

Ik zit met een probleem met deze bike. De laatste weken zijn er vijf spaken uit het achterwiel gebroken. Eerst twee, vervangen. Daarna weer twee gebroken en de andere spaken waren ook helemaal losgelopen. Toen heb ik het wiel naar de LBS gebracht om te laten fixen en gister is er weer één gebroken.

Ik doe geen rare dingen met de fiets, rij alleen op de weg. Een 36 spaaks Mavic Open Pro moet dat allemaal makkelijk kunnen lijden. Toch vliegen ze er uit. Kan het zijn dat de combi Shimano terugtrapremnaaf racevelg de veroorzaker is?

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » do mei 28, 2009 10:56 am

Godric schreef:KICK!

Ik zit met een probleem met deze bike. De laatste weken zijn er vijf spaken uit het achterwiel gebroken. Eerst twee, vervangen. Daarna weer twee gebroken en de andere spaken waren ook helemaal losgelopen. Toen heb ik het wiel naar de LBS gebracht om te laten fixen en gister is er weer één gebroken.

Ik doe geen rare dingen met de fiets, rij alleen op de weg. Een 36 spaaks Mavic Open Pro moet dat allemaal makkelijk kunnen lijden. Toch vliegen ze er uit. Kan het zijn dat de combi Shimano terugtrapremnaaf racevelg de veroorzaker is?

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Had je het wiel wel met spaakkopringen gebouwd? De remnaaf heeft dunne flenzen en daar houden racespaken niet van.

Als er een serie spaken uit je wiel vliegt is de rest ook al voorgescheurd en kun je opnieuw beginnen, nu met ringetjes en met voldoende spanning (100kg)
/Marten

Godric
Berichten:9
Lid geworden op:zo dec 21, 2008 6:48 pm

Bericht door Godric » do mei 28, 2009 11:16 am

Nee, ik heb geen spaakkopringen gebouwd, sterker nog ik had er nog nooit van gehoord! :) Zijn dat ringen die je om de kop doet zodat de hoek in de spaak beter aansluit op de flens? Het was me al wel eens opgevallen dat de spaken niet mooi aansloten.

Ik heb kennelijk dus twee opties:
- Wiel opnieuw spaken met spaakkopringen en nieuwe spaken;
- Wiel opnieuw spaken met nieuwe niet-racespaken en nippels die de dunne flenzen van de naaf kunnen hebben.

Dank voor je hulp!

Gebruikersavatar
sunaj-janus
Berichten:200
Lid geworden op:do sep 04, 2008 2:13 pm
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » do mei 28, 2009 12:00 pm

Overstappen op fixed gear en subtiel voorremmetje monteren?

Godric
Berichten:9
Lid geworden op:zo dec 21, 2008 6:48 pm

Bericht door Godric » do mei 28, 2009 12:20 pm

Ik ben op dit moment bezig een jaren '90 Peugeot om te bouwen naar fixed. Zal een no-budget gooi en smijt fixie worden. De wielen die origineel in deze SS zaten komen daarin, de achternaaf is geschikt als suicide hub. Ik monteer sowieso één en mogelijk twee remmen. Beter dat ik ze heb en nooit gebruik dan dat ik ze nodig heb en niet heb ;). Die is echter nog lang niet klaar aangezien dat achterwiel waarschijnlijk omgespaakt moet worden om een fatsoenlijke kettinglijn te krijgen.

De SS commuter zal zo blijven. SS vind ik toch een stuk relaxter als ik door het verkeer fiets. Achterwiel moet alleen wel fatsoenlijk werken... :(

Plaats reactie