Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » wo mar 04, 2009 9:26 pm
Nice, stylish stadsfietsje
Tip: Monteer de spatborden (beide) wat dichter op de banden en haal de overtollige stangetjes eraf, die doen pijn bij een valpartij...
JJ
-
Godric - Berichten:9
Bericht
door Godric » wo mar 04, 2009 11:22 pm
Dank U
De stangetjes blijven nog even zitten. Er zitten nu 23mm banden op en in de toekomst worden dat mogelijk bredere en dus hogere banden. Ik ben 23mm gewend maar door de stad is wat breder misschien fijn met hobbels en stoepjes, bijvoorbeeld Schwalbe Kojaks (35mm) of Marathons (27mm). Mocht ik bij 23mm blijven, dan kort ik ze in (en anders ook maar wat minder

).
Het achterspatbord wordt sowieso nog opnieuw afgesteld, die loopt nu niet helemaal lekker met de band mee em dat vind ik wel zo mooi. Het voorspatbord kan niet meer dichter op de band, of ik zou het beugeltje moeten aanpassen, moet met een stukje staal prima te doen zijn.
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » do mar 05, 2009 10:08 am
OK, duidelijk. Kojaks is een goed idee, uit ervaring weet ik dat die het erg goed doen op de lange termijn.
JJ
-
Chri5to - Berichten:21
Bericht
door Chri5to » do mar 05, 2009 11:10 am
Mooie fiets, goede kleurstelling ook. Iets bredere banden is naar mijn ervaring een goede keuze.
-
Pino - Berichten:2472
Bericht
door Pino » do mar 05, 2009 11:37 am
Heel strak!
-
g - Berichten:32
Bericht
door g » do mar 26, 2009 11:57 pm
lekker ding
op die eerste foto's is het blauw wat fel
onderdste foto's
crankstel misschien nog vervangen... die trapte ik vroeger altijd in gort, en maar met de hamer op dat pinnetje meppen en aanschroeven...
-
willemjan - Berichten:24
Bericht
door willemjan » vr mar 27, 2009 12:37 am
Mag ik je een tip geven: Monteer een voorrem. Ik heb een naar ongeluk gehad op een racefiets met terugtraprem. Ik denk doordat je meer naar voren zit en dus je gewicht minder op je achterwiel zit.
Ziet er mooi uit! Supernetjes afgewerkt, top
-
Bericht
door Godric » di mar 31, 2009 4:04 pm
Dankjulliewel!
Crankstel vervangen is iets wat ik al wilde doen tijdens het opbouwen. Het probleem was dat ik dan ook de trapas moest vervangen en ik die niet meer had liggen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen eerst dit crankstel te proberen/aan gort te trappen en daarna te vervangen. Wat betreft de voorrem... Tsja, misschien erg dom maar ik ga je tip negeren

. Ik merk dat ik ook op snelheid redelijk veel remkracht heb en daarnaast heb ik mijn positie nog veranderd waardoor ik rechter op zit. (En hoofdreden is natuurlijk dat de voorrem mijn lak zal verpesten...

)
Inmiddels zit er een andere (ahead) stuurpen in die omhoog wijst, daarnaast heb ik er een langere zadelpen in gestoken. Banden zijn nog gelijk maar de spatbord stangen zijn ingekort. Mogelijk ga ik het verzet nog wel wat aanpassen. Ik rij nu 50x18 en heb ook een 46 blad paraat. Het huidige verzet is bij veel stilstaan soms niet fijn. Iets lichter is dus misschien fijner.
-
Bericht
door Godric » do mei 28, 2009 10:24 am
KICK!
Ik zit met een probleem met deze bike. De laatste weken zijn er vijf spaken uit het achterwiel gebroken. Eerst twee, vervangen. Daarna weer twee gebroken en de andere spaken waren ook helemaal losgelopen. Toen heb ik het wiel naar de LBS gebracht om te laten fixen en gister is er weer één gebroken.
Ik doe geen rare dingen met de fiets, rij alleen op de weg. Een 36 spaaks Mavic Open Pro moet dat allemaal makkelijk kunnen lijden. Toch vliegen ze er uit. Kan het zijn dat de combi Shimano terugtrapremnaaf racevelg de veroorzaker is?
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
-
marten - Berichten:973
Bericht
door marten » do mei 28, 2009 10:56 am
Godric schreef:KICK!
Ik zit met een probleem met deze bike. De laatste weken zijn er vijf spaken uit het achterwiel gebroken. Eerst twee, vervangen. Daarna weer twee gebroken en de andere spaken waren ook helemaal losgelopen. Toen heb ik het wiel naar de LBS gebracht om te laten fixen en gister is er weer één gebroken.
Ik doe geen rare dingen met de fiets, rij alleen op de weg. Een 36 spaaks Mavic Open Pro moet dat allemaal makkelijk kunnen lijden. Toch vliegen ze er uit. Kan het zijn dat de combi Shimano terugtrapremnaaf racevelg de veroorzaker is?
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Had je het wiel wel met spaakkopringen gebouwd? De remnaaf heeft dunne flenzen en daar houden racespaken niet van.
Als er een serie spaken uit je wiel vliegt is de rest ook al voorgescheurd en kun je opnieuw beginnen, nu met ringetjes en met voldoende spanning (100kg)
/Marten
-
Bericht
door Godric » do mei 28, 2009 11:16 am
Nee, ik heb geen spaakkopringen gebouwd, sterker nog ik had er nog nooit van gehoord!

Zijn dat ringen die je om de kop doet zodat de hoek in de spaak beter aansluit op de flens? Het was me al wel eens opgevallen dat de spaken niet mooi aansloten.
Ik heb kennelijk dus twee opties:
- Wiel opnieuw spaken met spaakkopringen en nieuwe spaken;
- Wiel opnieuw spaken met nieuwe niet-racespaken en nippels die de dunne flenzen van de naaf kunnen hebben.
Dank voor je hulp!
-
sunaj-janus
-
Contacteer:
Bericht
door sunaj-janus » do mei 28, 2009 12:00 pm
Overstappen op fixed gear en subtiel voorremmetje monteren?
-
Bericht
door Godric » do mei 28, 2009 12:20 pm
Ik ben op dit moment bezig een jaren '90 Peugeot om te bouwen naar fixed. Zal een no-budget gooi en smijt fixie worden. De wielen die origineel in deze SS zaten komen daarin, de achternaaf is geschikt als suicide hub. Ik monteer sowieso één en mogelijk twee remmen. Beter dat ik ze heb en nooit gebruik dan dat ik ze nodig heb en niet heb

. Die is echter nog lang niet klaar aangezien dat achterwiel waarschijnlijk omgespaakt moet worden om een fatsoenlijke kettinglijn te krijgen.
De SS commuter zal zo blijven. SS vind ik toch een stuk relaxter als ik door het verkeer fiets. Achterwiel moet alleen wel fatsoenlijk werken...