Spaken, nippeltjes... etc

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Pepe
Spaken, nippeltjes... etc

Bericht door Pepe » do apr 16, 2009 7:01 pm

Yoo!!

Ik heb even een vraagje.. ;)

Meestal kocht ik mijn wielen gewoon compleet, maar ik was nu van plan mijn fixed wiel zelf te bouwen ;) Misschien handig voor de info: Phil Wood high flange achternaaf, en een Velocity Deep V :angelnot:

Maar nu stond ik voor een probleem..

Ik stond eerst voor de keuze of in 32 gaats of 36 gaats velgen en naven kon nemen, maar maakt dat veel uit? Nee toch?

Nu mijn probleem geval: ik wilde even spaken bestellen, maar daar kon ik weer kiezen uit verschillende lengtes.. Verschillend van 270 mm naar 294 mm...

Can someone please help me out!

Amsterdam fixxxed!!!

Carabo.X

Bericht door Carabo.X » do apr 16, 2009 7:16 pm

Er staan er meer op het internet, maar dit is wel een handige tool om je spaaklengte te berekenen omdat er een database aan naven en velgen bij zit. :
http://lenni.me/edd/

Een 36 spaaks wiel zal ietsje sterker (en fractioneel zwaarder) zijn. Maakt niet echt uit dus.

hydrus

Bericht door hydrus » do apr 16, 2009 7:45 pm

Have fun met het bouwen van je eerste wiel!

Het is wat zoeken in het begin hoe het allemaal werkt maar eens je wiel af is geeft het veel voldoening.

Mijn advies:
-gebruik 3 kruis (3 cross, 3x) spaakpatroon voor je eerste wiel
-wees geduldig
-gebruik de juiste maat spaaksleutel
-koop een aantal spaken + spaaknippels extra (reserve voor later, of als je een nippel afrond tijdens het op spanning brengen)
-zoek eens Sheldon Brown wheel building op google

Succes!

Pepe

Bericht door Pepe » do apr 16, 2009 7:48 pm

Carabo.X schreef:Er staan er meer op het internet, maar dit is wel een handige tool om je spaaklengte te berekenen omdat er een database aan naven en velgen bij zit. :
http://lenni.me/edd/

Een 36 spaaks wiel zal ietsje sterker (en fractioneel zwaarder) zijn. Maakt niet echt uit dus.
kijk, dat helpt een hele hoop! Denk ook maar dat ik voor 36 gaats ga, toch ietsje steviger! Thanks! En als het klopte met uitrekenen kwam er 267-269 uit, dus hoop dat het klopt!
Amsterdam fixxxed!!!

Pepe

Bericht door Pepe » do apr 16, 2009 7:50 pm

@ hydrus: Thanks voor de info man! Hoop dat het lukt! Zat zelf wel eerst te denken aan 2x , want dat hebben mijn wielen nu ook, maar anders doe ik wel 3x ;)

en sowieso zitten bij dat pakketje van spaken ( Hoshi Stainless) 100 stuks in. Incl nippels dus dat scheelt! Ook stond er bij de spaken B/SB of SB..... kan iemand mij vertellen wat het verschil is?? :angelnot:
Amsterdam fixxxed!!!

Fred

Bericht door Fred » do apr 16, 2009 7:57 pm

Zou als ik jou was eerst gaan oefenen met een oud wiel, haal het uit elkaar en zet het weer in elkaar (liefst een paar keer) zo krijg je een beetje gevoel voor het spaken van een wiel. En als je iets fout doet kost het je niet gelijk een dure velg of naaf. Veel succes.

Pepe

Bericht door Pepe » do apr 16, 2009 8:10 pm

Oke! Bedankt! ja, ik bedacht me ook net, dat als het me gewoon te moeilijk word, ga ik er gewoon mee naar een vriend van me.. (fietskoerie/makerr.. :angelnot: )
Amsterdam fixxxed!!!

hydrus

Bericht door hydrus » do apr 16, 2009 8:13 pm

B/SB en SB lijkt me op butted of single butted te slaan

Geen ervaring met de spaken die je noemt, ik gebruik zelf normaal Sapim 2.0-1.8-2.0
(die heeft mijn LBS namelijk in veeeeeel lengtes gewoon op voorraad, en goedkoper dan online!)

Maar zoals Fred zei, is wel fancy stuff voor een eerste wiel!

Pepe

Bericht door Pepe » do apr 16, 2009 8:25 pm

Tja, denk ook maar dat ik het gewoon ga laten spaken.. :angelnot: toch daarna maar even met een goedkoop wiel leren.. ;) Bedankt jongens! :D
Amsterdam fixxxed!!!

marten

Bericht door marten » vr apr 17, 2009 11:49 am

Pepe schreef:! En als het klopte met uitrekenen kwam er 267-269 uit, dus hoop dat het klopt!
Het uitrekenen klopt wel, maar heb je de goede afmetingen ingevoerd? Ik heb er een hard hoofd in, kan de combinatie tenminste niet terugrekenen
/Marten

Carabo.X

Bericht door Carabo.X » vr apr 17, 2009 2:04 pm

Moet zeggen dat ik ook op die getallen uitkwam met deze combinatie. Je kan ook zelf de dimensionering van je naaf en velg invoeren, als je het niet helemaal vertrouwd. Daarnaast kan je het resultaat dubbelchecken met een andere spoke length calculator natuurlijk.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr apr 17, 2009 5:56 pm

Zou zonde van de spaken zijn...

276/278 voor 36 gaats over 3 is gegarandeerd goed voor single fixed PW large flange met Deep V's

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Fry

Bericht door Fry » vr apr 17, 2009 6:04 pm

36 spaken is ten zeerste aan te raden. Het is sterker en je hebt meer punten op je velg om slagen uit je wie te halen, je kan het dus fijner afstellen. Meer spaken is dus beter tenzij je enorm let op gewicht, maar een 36 spaaks wiel met bv alu nipples zal lichter zijn dan een 32 spaaks wiel met messing nipples. Ook zal het gebruik van 12mm lange nipples tov 14 of 16mm nipples een groter verschil opleveren dan het verschil tussen 32 en 36 spaken. Je kan ook double butted spaken gebruiken 2.0 - 1.5 - 2.0, deze zijn lichter dan straight gauge 2.0mm spaken of 2.0-1.8-2.0 double butted spaken.

Ik zou dus enkel 32 spaaks wielen kiezen indien je favoriete velgen en/of naven niet in 36 spaaks varianten verkrijgbaar zijn.

mateis

Bericht door mateis » vr apr 17, 2009 7:22 pm

Niet te zenuwachtig voor zelfbouw zijn... Zo ingewikkeld is het nu ook weer niet. Werk systematisch, die guide van Sheldon Brown ( :beer: ) is een hele goede. Begin met het voorwiel, dan kan je een beetje gevoel krijgen, zonder dat je met verschillende spaakspanning hoeft te werken.

Ik zou in ieder geval proberen zelf te vlechten, afspannen kan je altijd door iemand anders laten doen als je het echt te eng vindt. Als je de bouwer een beetje kent, vraag of je over zijn schouder mee mag kijken.

Succes! Ik was zelf best wel trots na mijn eerste wielen... ;)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr apr 17, 2009 9:19 pm

Ben ik met mateis eens, wielen bouwen is leuk en waarom met oude zooi beginnen? In principe kun je weinig verknallen, als je tenminste een beetje nadenkt..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

alain

Bericht door alain » vr apr 17, 2009 9:26 pm

inderdaad,
mijn eerste setje was een DT440 / 6.1D combo.
Het voorwiel was dadelijk goed,
het achterwiel heb ik een keer of 4 opnieuw kunnen beginnen wegens "foutje bij het vlechten" ;)
Ondertussen heb ik daar al lekker mee geragd en het heeft Winterberg ook overleefd zonder problemen of zelfs maar bij te werken.
Nadien heb ik ook mijn Chris King / Mavic TN719 set gespaakt en daar een winter mee gereden (wel niet zo denderend veel) zonder te moeten bijspannen of rechten.

En ja, die voldoening is groot en geeft een vette smile :arms:
Gewoon rustig bij gaan zitten en je tijd ervoor nemen.

Shame

Bericht door Shame » zo apr 19, 2009 2:02 pm

Haha, ik heb ook een paar keer de spaken opnieuw moeten vlechten bij mn eerste gebouwde wielsetje (DP18's met hoge Miche primato's) Ik had van Jelle gelukkig de spaaklengtes gekregen en verder is het gewoon even pielen, maargoed, er kan weinig misgaan en het geeft echt een voldaan gevoel om op je eigen gebouwde wielen rond te rijden! Zorg ervoor dat je een goed voorbeeld hebt qua spaakpatroon, dat helpt!

Plaats reactie