Lance Armstrong, Singlespeed, SRM. Why not!?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

keywee

Bericht door keywee » vr mar 13, 2009 12:29 am

Looks like a fixie to me. No rear brake.

I remember Chris Carmichael was a proponent of training on a fixie. He believes it provides a 20% benefit per training km. Can't seem to find the article right now.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr mar 13, 2009 5:27 am

Mannig verzet! :o
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Tjeu81

Bericht door Tjeu81 » vr mar 13, 2009 9:51 am

Jep is zijn fixie. Stond ook op z'n Twitta

willem12

Bericht door willem12 » vr mar 13, 2009 9:56 am

"Use the source Luke !!". Hier is de originele foto op twitter: http://twitpic.com/1a80w
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr mar 13, 2009 10:59 am

Er circuleert ook een filmpje waar hij met de locale fixie crew als totale malloten door het verkeer knalt.
Laatst gewijzigd door Cloxxki op vr mar 13, 2009 12:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

nut-case

Bericht door nut-case » vr mar 13, 2009 12:03 pm

link?
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr mar 13, 2009 12:07 pm

nut-case schreef:link?
Ik vind het het bookmarken niet waard.
Doe eens Google : Lance Fixie Youtube

ebbe

Bericht door ebbe » vr mar 13, 2009 12:20 pm

idd dat was met die gasten van MASH SF volgens mij

keywee

Bericht door keywee » vr mar 13, 2009 12:21 pm

Is that the video with the MASH crew in Texas? When I was watching I thought there was a resemblance. Nice video too.

http://www.youtube.com/watch?v=uYdQ0S07aNY

Vanessa
Contacteer:

Bericht door Vanessa » vr mar 13, 2009 1:20 pm

Dat is een stoere clip!
||Vanessa||
"Maybe this world is another planets hell....."

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » vr mar 13, 2009 8:21 pm

willem12 schreef:"Use the source Luke !!". Hier is de originele foto op twitter: http://twitpic.com/1a80w
Wilde juist SRM pluggen!!

willem12

Bericht door willem12 » vr mar 13, 2009 10:02 pm

Nard schreef:
willem12 schreef:"Use the source Luke !!". Hier is de originele foto op twitter: http://twitpic.com/1a80w
Wilde juist SRM pluggen!!
Op DP forum ????? Op MtbSport.Nl misschien of Wilertoeris.nl, maar hier ???
Nou, vooruit; Koopt allen SRM !!!
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

JeroenK

Bericht door JeroenK » vr mar 13, 2009 10:15 pm

Ben je mal? JUIST hier. De andere sites hebben een veel te hoog "volgen als makke schapen" gehalte voor dit soort dingen.

SRM (of een andere powermeter) op de MTB, dat zie je op geen enkele fiets in het Nederlandse MTB wedstrijdveld. En dan sluit ik Nard's eigen uitstapjes in het Nederlandse veld even uit ;).

Maar inderdaad: Koopt allen SRM! Dan wordt dat crankset met wat rekstrookjes misschien goedkoper...

Powercranks op een fix, is dat iets? :naughty: :lol:

(dan wel een rem monteren, OK?)

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » vr mar 13, 2009 11:17 pm

JeroenK schreef:Ben je mal? JUIST hier. De andere sites hebben een veel te hoog "volgen als makke schapen" gehalte voor dit soort dingen.

SRM (of een andere powermeter) op de MTB, dat zie je op geen enkele fiets in het Nederlandse MTB wedstrijdveld. En dan sluit ik Nard's eigen uitstapjes in het Nederlandse veld even uit ;).

Maar inderdaad: Koopt allen SRM! Dan wordt dat crankset met wat rekstrookjes misschien goedkoper...

Powercranks op een fix, is dat iets? :naughty: :lol:

(dan wel een rem monteren, OK?)
Powercranks; heb ik ook naar zitten kijken :oops: Ook iets waar je volgens mij echt sneller van wordt. Op een fixed? mmmm...

dgmtc

Bericht door dgmtc » vr mar 13, 2009 11:22 pm

keywee schreef:Looks like a fixie to me. No rear brake.

I remember Chris Carmichael was a proponent of training on a fixie. He believes it provides a 20% benefit per training km. Can't seem to find the article right now.
Heel veel profs doen dat... en wielertoeristen ook... tijdens de winter op een fixed gear trainen om de 'souplesse' te bevorderen... zo ook VDB, al is dat misschien geen referentie (meer) ;)

keywee

Bericht door keywee » za mar 14, 2009 8:49 am

At the moment all my training is done on the fixie, so but the time the Alps arrive on the calendar I should feel pretty strong. Last year all the training for La Marmotte was on the fixie with 46x15.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » za mar 14, 2009 9:24 am

keywee schreef:At the moment all my training is done on the fixie, so but the time the Alps arrive on the calendar I should feel pretty strong. Last year all the training for La Marmotte was on the fixie with 46x15.
One of the most important training principles is 'specificity'. Meaning that ideally, training mimicks racing, mmmm ;)

Sidestep; One thing I have 'against' fixies (and spinning too, for that matter) from a training perspective is that, while it does force you to spin fast, it does nót teach you to pull up at the 270 degrees crank position. For efficient cycling, this is very, very important.

ott

Bericht door ott » do mar 26, 2009 7:27 pm

Nard schreef: Sidestep; One thing I have 'against' fixies (and spinning too, for that matter) from a training perspective is that, while it does force you to spin fast, it does nót teach you to pull up at the 270 degrees crank position. For efficient cycling, this is very, very important.
Wil hier nog even op reageren; Ik was in de verondersteling dat spinnen (en ook doortrapers) je juist eens soort van dwingt om op de hele 360 graden rond te trappen zodat je een efficoentere rondetrap krijgt/stimuleert
Wel met weerstand waardoor je niet achter de fiets aantrapt maar dat geldt ook voor freewheels
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

wictor

Bericht door wictor » do mar 26, 2009 8:20 pm

Op zich geeft een fixie op het aanleren van 'rond' trappen geen voordeel. Het draaiende achterwiel trekt via je ketting de crank toch wel rond.

Sterker nog: stel dat je in het bos (tijdens het fixie rijden) je linker been moet amputeren na een ernstige val. Je kan dan nog redelijk makkelijk naar huis rijden (bloedverlies voorbehouden), of je nou "duwt' en "trekt" met het overgebleven been ,of enkel duwt. Het momentum dat je al rijdend hebt is groot genoeg dat je achterwiel feitelijk je crank rond trekt zodra je zelf geen kracht levert.**

Om dezelfde reden zouden PowerCranks zo'n wondermiddel moeten zijn: door niet precies 180 graden uit elkaar te draaien verplicht je je benen zowel te "trekken" als te "duwen", en een hele snelle overgang tussen die twee bewegingen te maken. Doe je dat niet dan wordt de trapbeweging beduidend stoterig.*

Meer singlespeed content volgt als ik weer een singlespeed heb. :roll:

*(Je kan dit voorkomen en €10000000 besparen door gewone cranks te gebruiken.....)
** Vergelijk het maar met gewoon uitklikken en die cranks laten spinnen.....

ott

Bericht door ott » do mar 26, 2009 8:40 pm

wictor schreef:Op zich geeft een fixie op het aanleren van 'rond' trappen geen voordeel. Het draaiende achterwiel trekt via je ketting de crank toch wel rond.

Sterker nog: stel dat je in het bos (tijdens het fixie rijden) je linker been moet amputeren na een ernstige val. Je kan dan nog redelijk makkelijk naar huis rijden (bloedverlies voorbehouden), of je nou "duwt' en "trekt" met het overgebleven been ,of enkel duwt. Het momentum dat je al rijdend hebt is groot genoeg dat je achterwiel feitelijk je crank rond trekt zodra je zelf geen kracht levert.**

Om dezelfde reden zouden PowerCranks zo'n wondermiddel moeten zijn: door niet precies 180 graden uit elkaar te draaien verplicht je je benen zowel te "trekken" als te "duwen", en een hele snelle overgang tussen die twee bewegingen te maken. Doe je dat niet dan wordt de trapbeweging beduidend stoterig.*

Meer singlespeed content volgt als ik weer een singlespeed heb. :roll:

*(Je kan dit voorkomen en €10000000 besparen door gewone cranks te gebruiken.....)
** Vergelijk het maar met gewoon uitklikken en die cranks laten spinnen.....
Sterk vergelijk :lol: maar ik vat em, momuntum zorgt dat je crank bljft ronddraaien en geen trekkend beweging hoeft te doen.

Maar geldt dit ook voor spinnen, als je voldoende weerstand hebt dat haal je het genoemde momentum weg?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

wictor

Bericht door wictor » do mar 26, 2009 9:01 pm

Ik denk het (voor zo ver ik dat nog doe richting 21u) wel: als de weerstand hoog genoeg is om de boel zodanig te vertragen dat het werkelijk moeite kost om de crank weer in de 'duw' positie te krijgen aan het einde van iedere pedaalslag.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do mar 26, 2009 9:11 pm

wictor schreef:Op zich geeft een fixie op het aanleren van 'rond' trappen geen voordeel. Het draaiende achterwiel trekt via je ketting de crank toch wel rond.
Dat boel draait toch wel rond, da's waar.

Maar als je op een fixed niet mooi rond draait zal de ketting gaan klapperen, terwijl ie bij een geared fiets wel strak blijft staan door de vrijloop en derailleur.

Dus fixed kan toch wel helpen imo.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » do mar 26, 2009 10:20 pm

@sph@ltdude schreef:
Dat boel draait toch wel rond, da's waar.

Maar als je op een fixed niet mooi rond draait zal de ketting gaan klapperen, terwijl ie bij een geared fiets wel strak blijft staan door de vrijloop en derailleur.

Dus fixed kan toch wel helpen imo.
Kijk, fixed rijden is ook fietsen, dus tuurlijk 'helpt' het. Voordeel is verder dat je soms gedwongen wordt tot rpm's boven je comfort-zone.
Nadeel is dan weer het niet hoeven omhoogtrekken.

FF deze discusie in proportie: ik heb het hier alleen over relatieve(!) voor- en nadelen! En dan nog specifiek voor het trainen van 'ronddtrappen'. Laten we de fixies niet meteen bij het grofvuil zetten.

g

Bericht door g » do mar 26, 2009 11:43 pm

ik merk toch dat ik na een heleboel kilometers op de fixie ronder trapte (of hoe moet ik dat zeggen)
en m'n spin is toch ook fel beter, en dat merk ik echt wel op de ss in het bos.

Plaats reactie