Lance Armstrong, Singlespeed, SRM. Why not!?
Moderators:JJ, Beheerders
- @sph@ltdude
- Contacteer:
"Use the source Luke !!". Hier is de originele foto op twitter: http://twitpic.com/1a80w
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
Is that the video with the MASH crew in Texas? When I was watching I thought there was a resemblance. Nice video too.
http://www.youtube.com/watch?v=uYdQ0S07aNY
http://www.youtube.com/watch?v=uYdQ0S07aNY
Wilde juist SRM pluggen!!willem12 schreef:"Use the source Luke !!". Hier is de originele foto op twitter: http://twitpic.com/1a80w
Op DP forum ????? Op MtbSport.Nl misschien of Wilertoeris.nl, maar hier ???Nard schreef:Wilde juist SRM pluggen!!willem12 schreef:"Use the source Luke !!". Hier is de originele foto op twitter: http://twitpic.com/1a80w
Nou, vooruit; Koopt allen SRM !!!
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
Ben je mal? JUIST hier. De andere sites hebben een veel te hoog "volgen als makke schapen" gehalte voor dit soort dingen.
SRM (of een andere powermeter) op de MTB, dat zie je op geen enkele fiets in het Nederlandse MTB wedstrijdveld. En dan sluit ik Nard's eigen uitstapjes in het Nederlandse veld even uit
.
Maar inderdaad: Koopt allen SRM! Dan wordt dat crankset met wat rekstrookjes misschien goedkoper...
Powercranks op een fix, is dat iets?

(dan wel een rem monteren, OK?)
SRM (of een andere powermeter) op de MTB, dat zie je op geen enkele fiets in het Nederlandse MTB wedstrijdveld. En dan sluit ik Nard's eigen uitstapjes in het Nederlandse veld even uit

Maar inderdaad: Koopt allen SRM! Dan wordt dat crankset met wat rekstrookjes misschien goedkoper...
Powercranks op een fix, is dat iets?

Powercranks; heb ik ook naar zitten kijkenJeroenK schreef:Ben je mal? JUIST hier. De andere sites hebben een veel te hoog "volgen als makke schapen" gehalte voor dit soort dingen.
SRM (of een andere powermeter) op de MTB, dat zie je op geen enkele fiets in het Nederlandse MTB wedstrijdveld. En dan sluit ik Nard's eigen uitstapjes in het Nederlandse veld even uit.
Powercranks op een fix, is dat iets?![]()

Heel veel profs doen dat... en wielertoeristen ook... tijdens de winter op een fixed gear trainen om de 'souplesse' te bevorderen... zo ook VDB, al is dat misschien geen referentie (meer)keywee schreef:Looks like a fixie to me. No rear brake.
I remember Chris Carmichael was a proponent of training on a fixie. He believes it provides a 20% benefit per training km. Can't seem to find the article right now.

One of the most important training principles is 'specificity'. Meaning that ideally, training mimicks racing, mmmmkeywee schreef:At the moment all my training is done on the fixie, so but the time the Alps arrive on the calendar I should feel pretty strong. Last year all the training for La Marmotte was on the fixie with 46x15.

Sidestep; One thing I have 'against' fixies (and spinning too, for that matter) from a training perspective is that, while it does force you to spin fast, it does nót teach you to pull up at the 270 degrees crank position. For efficient cycling, this is very, very important.
Wil hier nog even op reageren; Ik was in de verondersteling dat spinnen (en ook doortrapers) je juist eens soort van dwingt om op de hele 360 graden rond te trappen zodat je een efficoentere rondetrap krijgt/stimuleertNard schreef: Sidestep; One thing I have 'against' fixies (and spinning too, for that matter) from a training perspective is that, while it does force you to spin fast, it does nót teach you to pull up at the 270 degrees crank position. For efficient cycling, this is very, very important.
Wel met weerstand waardoor je niet achter de fiets aantrapt maar dat geldt ook voor freewheels
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
Op zich geeft een fixie op het aanleren van 'rond' trappen geen voordeel. Het draaiende achterwiel trekt via je ketting de crank toch wel rond.
Sterker nog: stel dat je in het bos (tijdens het fixie rijden) je linker been moet amputeren na een ernstige val. Je kan dan nog redelijk makkelijk naar huis rijden (bloedverlies voorbehouden), of je nou "duwt' en "trekt" met het overgebleven been ,of enkel duwt. Het momentum dat je al rijdend hebt is groot genoeg dat je achterwiel feitelijk je crank rond trekt zodra je zelf geen kracht levert.**
Om dezelfde reden zouden PowerCranks zo'n wondermiddel moeten zijn: door niet precies 180 graden uit elkaar te draaien verplicht je je benen zowel te "trekken" als te "duwen", en een hele snelle overgang tussen die twee bewegingen te maken. Doe je dat niet dan wordt de trapbeweging beduidend stoterig.*
Meer singlespeed content volgt als ik weer een singlespeed heb.
*(Je kan dit voorkomen en €10000000 besparen door gewone cranks te gebruiken.....)
** Vergelijk het maar met gewoon uitklikken en die cranks laten spinnen.....
Sterker nog: stel dat je in het bos (tijdens het fixie rijden) je linker been moet amputeren na een ernstige val. Je kan dan nog redelijk makkelijk naar huis rijden (bloedverlies voorbehouden), of je nou "duwt' en "trekt" met het overgebleven been ,of enkel duwt. Het momentum dat je al rijdend hebt is groot genoeg dat je achterwiel feitelijk je crank rond trekt zodra je zelf geen kracht levert.**
Om dezelfde reden zouden PowerCranks zo'n wondermiddel moeten zijn: door niet precies 180 graden uit elkaar te draaien verplicht je je benen zowel te "trekken" als te "duwen", en een hele snelle overgang tussen die twee bewegingen te maken. Doe je dat niet dan wordt de trapbeweging beduidend stoterig.*
Meer singlespeed content volgt als ik weer een singlespeed heb.

*(Je kan dit voorkomen en €10000000 besparen door gewone cranks te gebruiken.....)
Sterk vergelijkwictor schreef:Op zich geeft een fixie op het aanleren van 'rond' trappen geen voordeel. Het draaiende achterwiel trekt via je ketting de crank toch wel rond.
Meer singlespeed content volgt als ik weer een singlespeed heb.![]()

Maar geldt dit ook voor spinnen, als je voldoende weerstand hebt dat haal je het genoemde momentum weg?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Dat boel draait toch wel rond, da's waar.wictor schreef:Op zich geeft een fixie op het aanleren van 'rond' trappen geen voordeel. Het draaiende achterwiel trekt via je ketting de crank toch wel rond.
Maar als je op een fixed niet mooi rond draait zal de ketting gaan klapperen, terwijl ie bij een geared fiets wel strak blijft staan door de vrijloop en derailleur.
Dus fixed kan toch wel helpen imo.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
Kijk, fixed rijden is ook fietsen, dus tuurlijk 'helpt' het. Voordeel is verder dat je soms gedwongen wordt tot rpm's boven je comfort-zone.@sph@ltdude schreef:Dat boel draait toch wel rond, da's waar.wictor schreef:Op zich geeft een fixie op het aanleren van 'rond' trappen geen voordeel. Het draaiende achterwiel trekt via je ketting de crank toch wel rond.
Maar als je op een fixed niet mooi rond draait zal de ketting gaan klapperen, terwijl ie bij een geared fiets wel strak blijft staan door de vrijloop en derailleur.
Dus fixed kan toch wel helpen imo.
Nadeel is dan weer het niet hoeven omhoogtrekken.
FF deze discusie in proportie: ik heb het hier alleen over relatieve(!) voor- en nadelen! En dan nog specifiek voor het trainen van 'ronddtrappen'. Laten we de fixies niet meteen bij het grofvuil zetten.