Viscount "Death Fork" project

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

sunaj-janus
Contacteer:
Viscount "Death Fork" project

Bericht door sunaj-janus » wo feb 18, 2009 9:56 pm

Gezien mijn eigen genot van het volgen van enkele projecten op dit forum ga ik mijn volgende project ook van a tot z documenteren.

Mijn eerste project was een Engelse fiets met spectaculair voorvorkje en zonder te weten wat ik handen had aan de slag en toen het frame brak geen moeite meer gedaan om het vastgeroeste voorvorkje te redden, spijt spijt spijt. Maar ik heb er weer een gevonden en nu waren de stickers nog wel intact en weet ik hoe en wat.

Het was een Viscount (of Lambert) gebouwt door een Engels earospace bedrijf. Dit leverde naast een zeer ligt frame ook de mooie voorvork op die Sheldon Brown 'The Death Fork' noemt. Meer dan genoeg reden om het bij deze Viscount in ere te houden en de fiets tot 'The Death Fork' om te dopen.

"Lambert and Viscount bicycles from the 1970's--don't ride them unless you replace the defective aluminium fork!"
http://www.sheldonbrown.com/lambert.html

Afbeelding

The Death Fork
Afbeelding

Trusty wie?
Afbeelding

Voor Viscount karakteristieke alu crankstel, heb er nu twee :)
Afbeelding

Sticker met alle specs van het gebruikte alu, blijkbaar heeft het alu militaire eigenschappen :?
Afbeelding

De fiets was gebruikt door een oud dametje, die er niet alleen de booschappen mee ging doen maar er al 30 jaar honderden kilometers op had gefietst, dus ik denk dat voorvork het nog wel even houd. De fiets gaat trouwens netjes fixed worden.[/img]

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » wo feb 18, 2009 11:25 pm

Ok eerste probleem, zadelpen zit muurvast. wd40 er tegenaan voor nachtje en hopen...

OohDie
Contacteer:

Bericht door OohDie » do feb 19, 2009 1:31 am

Als je het achterwiel ook met een suicide hub gaat opbouwen dan vind ik het wel wat. ;)

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » do feb 19, 2009 4:46 pm

Ok, misschien hoort dit in de sleutel hoek, maar ik krijg de zadelpen er niet uit.

WD40 heeft geen zin, ben nu met ammoniak aan de gang, dit zou de alu corrosie oplossen... Maar ik kan via de geperste trapas geen ammoniak in het frame laten stromen om overal bij te komen. Ik ga morgen de op-de-kop-in-de-bankschroef-methode proberen. Heeft een van jullie nog een idee?

Shame

Bericht door Shame » do feb 19, 2009 5:04 pm

Dat is naar mijn weten de beste methode, werkt (bijna) altijd!

veee

Bericht door veee » do feb 19, 2009 6:48 pm

Vul de plek waar je de pen gaat klemmen op met stalen pen/prop. Des noods met 2 vlakke kanten op de prop. Om te voorkomen dat de pen gaat scheuren en je deze stuk draait.

Lukt het niet.

Pen afzagen en star fangled nut van A-head erin slaan, draad end monteren en daar aan een stevig stuk ijzer - dat kan scheuven tegen een aanslag- om een kracht te creeern in de lengte richting van de zadelpen.

Als laatste redmiddel

gedeelte van de pen dat nog in het frame zit, 2 maal in lengte richting inzagen.

succes

bartje325i

Bericht door bartje325i » vr feb 20, 2009 4:11 pm

Licht warmstoken een optie?

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » vr feb 20, 2009 9:48 pm

Hij is er uit :D op-de-kop-in-de-bank-schroef, twee uur sjorren en een fles ammoniak verder was de gehele pin er uit (die zat er volledig in). Dus het project gaat door :D ben toch zo blij nu!

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » za feb 21, 2009 10:47 pm

De boel uit elkaar gehaald schoon gemaakt en weer in elkaar gezet.

Zit te twijfelen wat mijn volgende stap gaat worden. Ga ik de orignele lak behouden met de stickers of nieuwe kleur en welke. Plus wat voor wielsetje komt er op, high/low zilver/zwart?

Had zelf als mogelijkheid bedacht mat zwart frame met zilveren details, zilveren high flange wielen, zwarte banden, zwart stuurtje.

Afbeelding

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » zo feb 22, 2009 12:25 pm

Iemand nog ideeën?

Gène

Bericht door Gène » ma feb 23, 2009 11:02 am

Kleur zo laten, ziet er best goed uit zo. Misschien een setje zwarte hoge velgen (stickerloos) met een paar leuke naven laten spaken?

Zwart frame met zilveren decals heeft voor mij een hoog Santos gehalte, originele lak heeft meer stijl. Je hebt ook het voordeel dat er nergens oogjes op zitten. Dat maakt het al lekker strak.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

eve

DEATH FORK?

Bericht door eve » ma feb 23, 2009 6:06 pm

Hm. Ben blij dat mijn oog op deze thread viel, en dan met name op het linkje naar Sheldon. Mijn lieve man heeft namelijk ook een ooit viscount gevonden. En die heeft de vork vervangen omdat hij liever een carbon vorkje op zijn racefiets heeft. En raad eens waar de death fork heen is gegaan? Naar mijn stadsfix, waarmee ik al anderhalf jaar doodleuk elk stoepje op en af knal. Dank je wel, hubbie...

Ik zoek dus een nieuwe vork en een leuke nieuwe man. Iemand tips?

evelyn

Tumbaoking

Re: DEATH FORK?

Bericht door Tumbaoking » ma feb 23, 2009 6:56 pm

joayeve schreef:Hm. Ben blij dat mijn oog op deze thread viel, en dan met name op het linkje naar Sheldon. Mijn lieve man heeft namelijk ook een ooit viscount gevonden. En die heeft de vork vervangen omdat hij liever een carbon vorkje op zijn racefiets heeft. En raad eens waar de death fork heen is gegaan? Naar mijn stadsfix, waarmee ik al anderhalf jaar doodleuk elk stoepje op en af knal. Dank je wel, hubbie...

evelyn

:lol:

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » ma feb 23, 2009 9:26 pm

Als je al anderhalf jaar stoepje op en af rijd dan zal de vork het verder ook nog wel houden, tenminste dat is waar ik op gok met mijn 'death fork'.

sedatif

Re: DEATH FORK?

Bericht door sedatif » di feb 24, 2009 10:10 am

joayeve schreef:Hm. Ben blij dat mijn oog op deze thread viel, en dan met name op het linkje naar Sheldon. Mijn lieve man heeft namelijk ook een ooit viscount gevonden. En die heeft de vork vervangen omdat hij liever een carbon vorkje op zijn racefiets heeft. En raad eens waar de death fork heen is gegaan? Naar mijn stadsfix, waarmee ik al anderhalf jaar doodleuk elk stoepje op en af knal. Dank je wel, hubbie...

evelyn
wat wat waaaat? een nieuwe man? ho eens.

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » di feb 24, 2009 12:59 pm

Ok dit gaat het worden:

Originele lak
Halo Aerorage track wielset in het zwart
Michelin Speedium 2 banden in het grijs
Suede zwart stuurlintje

Dus hele geheel word zwart/grijs.

Het word net wat anders vanwege 'in stock' opties en prijs:

Gepolijste Charge-Dish wielset
Vittoria-Rubino slick banden zwart/antraciet
Laatst gewijzigd door sunaj-janus op do feb 26, 2009 5:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

biermagnaat

Bericht door biermagnaat » di feb 24, 2009 11:44 pm

Super vet project! Volgens mij wordt dit een heel mooi karretje!

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » za feb 28, 2009 2:33 pm

Zo wielen en banden zijn binnen. Charge wielsetje ziet er prachtig uit en de navan lopen heerlijk. Kwaliteit van dit wielsetje is duidelijk beter dan die van Ben's Cycles.

Afbeelding

Afbeelding

Dat de bandjes eigenlijk antraciet zijn is amper te zien tenzij je met je neus er bovenop zit, dus misschien later toch de Micheling Speedium 2 kopen.

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » za feb 28, 2009 4:38 pm

Dat is 'em dan!

Afbeelding

Afbeelding

Verzet = 52/21 lekker soepel. Nog niet geprobeerd te skidden aangezien er nog geen lockring op zit (ik kreeg een miche kranshouder mee...)

De voorrem piept nogal, dus misschien even andere blokjes op zetten en voor de rest het af!

eve

oké, STOP maar met zoeken.

Bericht door eve » do mar 05, 2009 5:20 pm

De death fork is vervangen, dus mijn man mag ook blijven. Hij is trouwens onvervangbaar...

In dit filmpje zie je wat er gebeurt als je je vork niet vervangt. Hoewel ik niet echt een van de trucjes ben, val ik toch liever niet zo keihard op mijn gezicht.

Met dank aan MalleT, ik zag het filmpje op fuccit.com

pier

Bericht door pier » do mar 05, 2009 6:48 pm

mooi hoor
speciaal de velgen vind ik mooi. waar?

didadunlop

Bericht door didadunlop » do mar 05, 2009 7:48 pm

Blij dat die gozer een helm droeg en hij net de rand daarvan raakte ipv vol op zijn neus oid.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » vr mar 06, 2009 12:28 am

Deep V section velgen. Het is een Charge Dish weelstetje van wiggle.com

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » ma mar 09, 2009 2:34 pm

Na gisteren voor de zesde keer mijn vintage kettingblad van mijn vintage crank gefietst te hebben wat aanpassingen gemaakt:

rvs bouten, met originele bladbout, rvs sluitringen en extra rvs borgmoer. Functie boven vorm.
Afbeelding

straightedgepat

Bericht door straightedgepat » ma mar 09, 2009 8:23 pm

rvs in combi met alu? zou dat niet weer gaan 'werken'?

Plaats reactie