Sturmey Archer S3X vrijlooploze naaf met drie versnellingen

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
baar
Sturmey Archer S3X vrijlooploze naaf met drie versnellingen

Bericht door baar » za jan 31, 2009 11:35 am

Een naaf met drie versnellingen, zonder vrijloop, zie

http://sunrace-sturmeyarcher.blogspot.c ... tions.html

50 jaar na de ASC herintroduceert Sunracer Sturmey Archer een verbeterde versie op de markt op initiatief van Sheldon Brown.

Is er al iets bekend over eventuele speling in de naaf? Jammer dat het geen flip-flop naaf is.

Pieter!

Bericht door Pieter! » zo feb 01, 2009 9:11 pm

Ik weet het niet, maar - ik wil 'm! :o

sneeuwpop

Re: Sturmey Archer S3X vrijlooploze naaf met drie versnellin

Bericht door sneeuwpop » zo feb 01, 2009 10:21 pm

baar schreef:Is er al iets bekend over eventuele speling in de naaf? Jammer dat het geen flip-flop naaf is.
Goed lezen... Naaf komt pas in maart in de USA uit, zal dus nog ff moeten wachten op reviews. En waarom flipflop? Kan je eindelijk fixed-gear-shiften is het nog niet goed....

@sph@ltdude
Contacteer:

Re: Sturmey Archer S3X vrijlooploze naaf met drie versnellin

Bericht door @sph@ltdude » ma feb 02, 2009 1:55 am

sneeuwpop schreef: En waarom flipflop? Kan je eindelijk fixed-gear-shiften is het nog niet goed....
Links nog n 100% fixed cog voor als het binnenwerk het begeeft? :roll:
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

baar

Bericht door baar » zo feb 08, 2009 4:33 pm

Speling
Op een eenwieler met een Schlumpf naafversnelling heb ik wel eens gereden. Deze had speling en dat ervoer ik als zeer onprettig. Ik verwacht dat hetzelfde zal gelden voor een tweewieler.

Versnellingen
Ergens heb ik gelezen (kan de bron niet meer vinden) dat skidding wordt afgeraden met deze naaf. De naaf is ook niet geschikt voor het rijden door de modder. Het prototype is ten opzichte van naafversnelling met drie versnellingen met vrijloop wat zwaarder. De produktieversie zal iets lichter worden, maar zal toch nog zwaarder zijn.
Voor een winderige dag zou het wel fijn zijn om te kunnen schakelen en moet je de speling maar voor lief nemen: het wiel even omdraaien is dan niet zo erg.

Verkrijgbaar
De naaf zou eerst in januari verkrijgbaar zijn, maar door wat veranderingen op het laatste moment is dit uitgesteld naar maart.

Complexiteit
De naaf heeft waarschijnlijk twee planetaire stelsels nodig in plaats van een. Een naaf met vrijloop is wat betreft concept eenvoudiger.

Alternatief
Naafversnelling met schijfrembevestiging (bijvoorbeeld SRAM i-motion 3 disc of Shimano Nexus Inter-3 disc). In plaats van een schijf een tandwiel van Velosolo bevestigen.
Inbouwbreedte: 135 mm
ISO 2000: 15.3 mm tussen pad en schijfrembevestiging.
135/2-15.3+1 is ongeveer 53 mm. Track is 42 mm. Misschien kan ik het tandwiel aan de andere kant van de adapter bevestigen voor een rechtere kettinglijn.

Plaats reactie