Een naaf met drie versnellingen, zonder vrijloop, zie
http://sunrace-sturmeyarcher.blogspot.c ... tions.html
50 jaar na de ASC herintroduceert Sunracer Sturmey Archer een verbeterde versie op de markt op initiatief van Sheldon Brown.
Is er al iets bekend over eventuele speling in de naaf? Jammer dat het geen flip-flop naaf is.
Sturmey Archer S3X vrijlooploze naaf met drie versnellingen
Moderators:JJ, Beheerders
Re: Sturmey Archer S3X vrijlooploze naaf met drie versnellin
Goed lezen... Naaf komt pas in maart in de USA uit, zal dus nog ff moeten wachten op reviews. En waarom flipflop? Kan je eindelijk fixed-gear-shiften is het nog niet goed....baar schreef:Is er al iets bekend over eventuele speling in de naaf? Jammer dat het geen flip-flop naaf is.
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Re: Sturmey Archer S3X vrijlooploze naaf met drie versnellin
Links nog n 100% fixed cog voor als het binnenwerk het begeeft?sneeuwpop schreef: En waarom flipflop? Kan je eindelijk fixed-gear-shiften is het nog niet goed....

This ain't no sun tan, we got a mud tan!
Speling
Op een eenwieler met een Schlumpf naafversnelling heb ik wel eens gereden. Deze had speling en dat ervoer ik als zeer onprettig. Ik verwacht dat hetzelfde zal gelden voor een tweewieler.
Versnellingen
Ergens heb ik gelezen (kan de bron niet meer vinden) dat skidding wordt afgeraden met deze naaf. De naaf is ook niet geschikt voor het rijden door de modder. Het prototype is ten opzichte van naafversnelling met drie versnellingen met vrijloop wat zwaarder. De produktieversie zal iets lichter worden, maar zal toch nog zwaarder zijn.
Voor een winderige dag zou het wel fijn zijn om te kunnen schakelen en moet je de speling maar voor lief nemen: het wiel even omdraaien is dan niet zo erg.
Verkrijgbaar
De naaf zou eerst in januari verkrijgbaar zijn, maar door wat veranderingen op het laatste moment is dit uitgesteld naar maart.
Complexiteit
De naaf heeft waarschijnlijk twee planetaire stelsels nodig in plaats van een. Een naaf met vrijloop is wat betreft concept eenvoudiger.
Alternatief
Naafversnelling met schijfrembevestiging (bijvoorbeeld SRAM i-motion 3 disc of Shimano Nexus Inter-3 disc). In plaats van een schijf een tandwiel van Velosolo bevestigen.
Inbouwbreedte: 135 mm
ISO 2000: 15.3 mm tussen pad en schijfrembevestiging.
135/2-15.3+1 is ongeveer 53 mm. Track is 42 mm. Misschien kan ik het tandwiel aan de andere kant van de adapter bevestigen voor een rechtere kettinglijn.
Op een eenwieler met een Schlumpf naafversnelling heb ik wel eens gereden. Deze had speling en dat ervoer ik als zeer onprettig. Ik verwacht dat hetzelfde zal gelden voor een tweewieler.
Versnellingen
Ergens heb ik gelezen (kan de bron niet meer vinden) dat skidding wordt afgeraden met deze naaf. De naaf is ook niet geschikt voor het rijden door de modder. Het prototype is ten opzichte van naafversnelling met drie versnellingen met vrijloop wat zwaarder. De produktieversie zal iets lichter worden, maar zal toch nog zwaarder zijn.
Voor een winderige dag zou het wel fijn zijn om te kunnen schakelen en moet je de speling maar voor lief nemen: het wiel even omdraaien is dan niet zo erg.
Verkrijgbaar
De naaf zou eerst in januari verkrijgbaar zijn, maar door wat veranderingen op het laatste moment is dit uitgesteld naar maart.
Complexiteit
De naaf heeft waarschijnlijk twee planetaire stelsels nodig in plaats van een. Een naaf met vrijloop is wat betreft concept eenvoudiger.
Alternatief
Naafversnelling met schijfrembevestiging (bijvoorbeeld SRAM i-motion 3 disc of Shimano Nexus Inter-3 disc). In plaats van een schijf een tandwiel van Velosolo bevestigen.
Inbouwbreedte: 135 mm
ISO 2000: 15.3 mm tussen pad en schijfrembevestiging.
135/2-15.3+1 is ongeveer 53 mm. Track is 42 mm. Misschien kan ik het tandwiel aan de andere kant van de adapter bevestigen voor een rechtere kettinglijn.