My first SS - project.

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » ma dec 22, 2008 11:05 pm

Zo, het heeft even geduurd, maar alles is weer uit de kast gehaald en we gaan verder waar we gebleven waren. Een dezer dagen komt het geld weer binnen dus we gaan shoppen.

Nu zit ik te kijken naar een nieuw wielenset en dit set lijkt me wel interessant om in ieder geval een tijdje mee vooruit te komen voor niet teveel centen

Klikkerdeklik
Afbeelding

De voorvork is alleen geen probleem, die is 100mm, maar de achtervork is bij mij 127mm en geen 130mm zoals dit wiel heeft. Dit zal toch niets uitmaken?

Godric

Bericht door Godric » di dec 23, 2008 12:24 am

Als je je achtervork beetpakt lukt het je dan om hem een beetje uit elkaar te trekken? Zo ja, dan gaan die wielen wel passen al steek je ze er niet zo gelijk in. 3mm is wat dat betreft snel te verwaarlozen, misschien is het zelfs een meetfout van je :). Als je een modern raceachterwiel ergens kan lenen kan je het makkelijk testen. Leuk project iig!

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » di dec 23, 2008 8:51 am

Ik heb het niet verkeerd gemeten, maar die 3mm is er zo bijgebogen dus dat wordt dan geen probleem. Ik heb de fiets al helemaal in mijn hoofd, dus we gaan er na oud & nieuw weer tegenaan (ga op vakantie, dus het duurt helaas nog eventje :roll: )

Shame

Bericht door Shame » di dec 23, 2008 10:25 am

Je wilde er toch een SS van maken? die wielset is namelijk 9 of 10 speed. Of ga je zo'n lelijk Singlespeed converter setje erop gooien..

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » di dec 23, 2008 2:08 pm

Noa, echt lelijk zal het niet staan, ik ga een mooie vulring hiervoor gebruiken, maar als iemand een goed alternatief heeft voor niet te veel geld, dan is dit altijd interessant.

Shame

Bericht door Shame » di dec 23, 2008 6:29 pm

Persoonlijk vind ik het er niet uit zien.. je houd zoveel ruimte over! ook zijn de kransjes die je bij zo'n setje krijgt te smal, heel je body gaat aan de haal. Ik zou het geld dat die set kost aan een setje degelijke naven (of alleen een achternaaf) uitgeven en een mooie 2ehands wielset (op bijvoorbeeld marktplaats) zoeken en dan de boel om spaken! Is veel mooier als zo'n 3 in 1 dozijn shimano wielset.Wel wat meer werk en misschien iets duurder maar je kan wel een hele tijd degelijk vooruit! Maargoed, das mijn mening natuurlijk
Laatst gewijzigd door Shame op di dec 23, 2008 6:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » di dec 23, 2008 8:28 pm

Haha, thanks man. Input is nooit verkeerd en het staat inderdaad niet denderend. Heb je wellicht tips over wielen op marktplaats, ik weet niet precies waarop ik moet zoeken.

Heb wel dit setje gevonden, maar dan zit ik denk ik met hetzelde probleem.

Zou dit wat zijn? Mijn duits is niet zo goed, maar volgends mij is dit een setje van 2 wielen:

koekie

Bericht door koekie » di dec 23, 2008 11:06 pm

die verf afbijter..
Wat voor spul is dat precies?
Wil mijn frame namelijk over nieuw gaan spuiten

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » di dec 23, 2008 11:13 pm

Praxis cheap ass verfafbijt. Een klein potje van 250ml was genoeg voor heel de fiets, maar dan moet je wel alle stickers eerst van het frame halen. Hier gaat deze verfafbijt niet doorheen en dan zit je echt te klooien. Een staalborstel erbij en het is een simpel klusje. Zorg ook voor goede plastic handschoenen, die moet je echt hebben want je handen vinden het geen fijn spul. Uiteraard geen kwast vergeten waarmee je het gaan opsmeren.

Is zo te zien van "De Parel", staat ergens in het vak in een hoekje weggestopt naast de duurdere Alebastine. Kost zo uit mijn hoofd iets van 5/6 eur voor een potje.

Afbeelding

koekie

Bericht door koekie » di dec 23, 2008 11:16 pm

Thanx voor de info.
Succes iig met het uitvogelen van een mooie wiel combo.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » di dec 23, 2008 11:35 pm

koekie schreef:Thanx voor de info.
Succes iig met het uitvogelen van een mooie wiel combo.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Thanks, ik ben ook erg beniewd :D

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » vr jan 09, 2009 9:01 pm

En weer een updateje, hij rijdt!! Vandeweek begonnen met een nieuwe baan en dit heeft als voordeel dat ik 2 uur eerder thuis ben dan normaal (moet ook eerder beginnen, maar sta in ieder geval niet meer in de file :P ).

Dus maar wat laatste inkopen gedaan, mooie bandjes van Schwalbe gehaald en de het achterwiel gespaakt ( wat een klote-klus :( ) Vanavond in het donker even een rondje gefiets en alles werkt naar behoren. Moet alleen wel even een nieuwe remkabel hebben voor het mooie, mis nog de asverstellers achter en heb een probleem met de freewheel. Die blijft af en toe hangen als je even niet trapt. Dan wil je weer gaan trappen en dan trap je in het luchtledige :D, hij pakt dus niet op. Zou door de kou kunnen komen, het gebeurde na 10 minuten ongeveer.

Tis wel even wennen met zo'n smal stuurtje, ben het stuur van mijm MTB gewend en die is een stuk breder :)

Afbeelding

Hij is nog niet klaar, hij moet nog gespoten worden en wil nog wat nieuwe dingen hebben, maar laat ik eerst maar even gaan rijden. De rest komt nog wel.

Fred

Bericht door Fred » za jan 10, 2009 12:24 am

Je kan je freewheel smeren met dunne olie, het vet wat er nu in zit wordt dan wat dunner en palletjes blijven minder makkelijk plakken. Maar als de temperatuur wat hoger wordt is het probleem waarschijnlijk ook wel over.
Ziet er verder mooi uit, zou er alleen nog wel een andere remhandel op zetten.
Ben benieuwd naar het eind resultaat. Weet je trouwens zeker dat je het frame wil spuiten ipv poedercoaten?

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » za jan 10, 2009 1:39 am

Ik zou hem inderdaad opnieuw kunnen smeren, maar wacht wel tot het wat warmer wordt. Dat zal niet lang meer duren en met dit weer zit ik toch niet lang op de fiets. Sta voor mijn werk al heel de dag buiten, dat is al erg genoeg.

Aanpassingen komen er zeker nog, waaronder inderdaad een andere remhendel en een stuur waar ik leer over ga spannen ipv stuurlint. Ook moet het zadel nog aangepast worden en wil ik kijken voor andere wielen of een andere mooie oplossing. Aero velgen vindt ik erg mooi, maar staan denk ik niet zo bij dit frame.

Over het frame ben ik het ook nog niet helemaal eens. Voor het mooie zou ik een iets kleiner frame moeten hebben, maar het fietsen ging net best zonder problemen. Met de handen op het stuur fietste het goed, maar met de handen onderaan de bar was het erg onwennig en onstabiel. Dit komt uiteraard ook door de gebrek aan ervaring met zo'n dergelijk smal stuur :).

Poedercoaten en spuiten weet ik nog niet, zit nog in dubio. Als ik zelf ga spuiten, zal ik net zo duur uit zijn maar dan kan ik gelijk mijn eigen draai eraan geven. Poedercoaten zal 1 vaste kleur zijn en dat wil ik misschien niet.

Ach, ik zie het wel :D. Misschien ga ik hier wel mee fietsen en bouw ik in de tussentijd een ander mooi frame op :o

Plaats reactie