My first SS - project.

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

MarkMeisner
Contacteer:
My first SS - project.

Bericht door MarkMeisner » ma sep 29, 2008 9:51 pm

Als beginnende biker ben ik pas sinds een week bekend met het fenomeen singlespeed en fixed bikes. Uiteraard was ik direct gecharmeerd van de cleane look van deze fietsen wat mij gelijk aan het denken zetten om er ook 1 te gaan maken :)

Op dit moment rij ik op een 'oude' B-one MTB met verende voorvork welke ik voorzien heb van dunnere bandjes voor het fijnere toeren. De SS zal uiteraard een vaste voorvork en nog dunnere bandjes gaan krijgen dus comfort zal ver te zoeken zijn maar dat nemen we dan maar voor lief :).

Via een goede collega kon ik vanavond gratis een oude Koga meenemen die als donor gaat werken. Hiervan zal het frame, vork, stuur+pen, voorrem+handle, wielen en cranks gaan gebruiken. De naven moet ik nog losmaken maar soepel lopen ze niet, dus die moeten of vervangen worden of gereviseerd. De BB loopt ook niet echt soepel, dus die wil ik ook gaan vervangen voor een nieuwe. Uiteraard worden de tandwielen vervangen en ik zal met 44-16 gaan rijden om een beetje in te komen (dit heb ik vantevoren op mijn huidige fiets getest en daar rij ik met plezier op 42-16. Met 44-16 zal het nu ook gaan lukken door de veel lichtere fiets.).

Ik heb totaal geen ervaring met het verbouwen en repareren van een fiets op het afstellen van een rem en der. na, dus ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen :o. Het juiste gereedschap is ook nog niet aanwezig, dus daar moet ik zoiezo nog achteraan.

Genoeg gebabbeld, hier een zwikkie foto's van het begin van mijn nieuwe SS.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shimano 600 groep incl. spinnenwebben en beetje roest.
Afbeelding

Ietsje kaler.
Afbeelding

Echt oldschool. Zou iemand weten uit welk jaar dit frame zou kunnen zijn?
Afbeelding

Afbeelding

Een ouderwetse mooie der. (iemand interesse :))
Afbeelding

Afbeelding

Één van de onderdelen die ik echt mooi vindt, de 600 remhendel!
Afbeelding

Op dit moment ligt alles dus uit elkaar, op de cranks en naven na. Morgenavond ga ik langs een vriend die fietsgereedschap heeft en gaan we proberen de BB en naven los te maken zodat ik daar de schade van kan bekijken. Daarna zal ik beginnen met het kaal maken van het frame en opschuren zodat deze gespoten kan worden.

Daarna zijn de wielen aan de beurt, de spaken+nippels gaan de deur uit en worden vervangen, de velg wordt gepolijst net als de naaf als deze niet vervangen hoeft te worden.

Het stuur wordt ook geheel gepolijst en voorzien van mooi wit stuurlint of iets met een lederen grip maar daar ben ik nog niet over uit.

Uiteraard heb ik ook nog een aantal vragen, maar als ik daar niet uit kom dan laat ik dit wel weten :D Ik ga me eerst even goed inlezen op verschillende websites en als ik echt niet uit kom dan weet ik jullie te vinden!

Fred

Bericht door Fred » ma sep 29, 2008 10:21 pm

Veel succes met je project. 8)

Zou als ik jou was de volgorde van werken iets anders doen, eerst de fiets helemaal strippen, dan opbouwen zodat alles goed werkt. Vervolgens de fiets weer uit elkaar dan spuiten of poedercoaten en dan pas weer opbouwen. Anders beschadig je je net gespoten frame als je aan het prutsen bent om alles goed te krijgen.
De spaken kun je volgens mij opnieuw gebruiken, is als het goed is rvs, ff poetsen en ze zijn weer als nieuw.
De oogjes van de kabels krijg je er trouwens heel makkelijk af door ze te verhitten met een gasvlam.
Heb je al gecontroleerd of de maat van het frame goed voor je is, zou jammer zijn als je nadat de fiets klaar is erachter komt dat ie te klein of te groot is.
Veel succes.

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » ma sep 29, 2008 10:29 pm

Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet echt aan gedacht. Ik zal hem eerst gaan opbouwen voor ik het frame ga doen. Ik heb er 2/3 maanden voor uitgetrokken dus dat moet goed kunnen.

Betreffende de spaken, ik wilde deze vervangen ivm de lelijke nippels, maar ik kan dan is het een kwestie van alles goed oppoetsen en enkel de nippels vervangen. De oogjes wilde ik eraf slijpen, maar was een beetje huiverig hoe ik dit netjes moest doen op de bovenste buis. De maat van het frame is goed, mijn collega heeft een zelfde maat frame en heb een rondje op zijn nieuwe fiets gemaakt en dat was geen probleem.

Fred

Bericht door Fred » ma sep 29, 2008 10:39 pm

MarkMeisner schreef:Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet echt aan gedacht. Ik zal hem eerst gaan opbouwen voor ik het frame ga doen. Ik heb er 2/3 maanden voor uitgetrokken dus dat moet goed kunnen.

Betreffende de spaken, ik wilde deze vervangen ivm de lelijke nippels, maar ik kan dan is het een kwestie van alles goed oppoetsen en enkel de nippels vervangen. De oogjes wilde ik eraf slijpen, maar was een beetje huiverig hoe ik dit netjes moest doen op de bovenste buis. De maat van het frame is goed, mijn collega heeft een zelfde maat frame en heb een rondje op zijn nieuwe fiets gemaakt en dat was geen probleem.
De buizen zijn erg dun op de meeste plekken en met slijpen haal je al snel teveel materiaal weg.
Zijn zijn er op gesoldeerd en door te verhitten met een brander maak je het soldeersel weer vloeibaarder. De oogjes vastpakken met een tang en tegelijk de vlam erop, dan voel je ze wel loskomen en verhit je het frame ook niet teveel. Dit zelfde doe je ook met de kabelgeleiders op de bottom bracket. deze kun je er bijna niet netjes afslijpen. Nadat je ze eraf hebt hoef je alles alleen nog maar af te werken met een vijl en schuurpapier.

Jurjenb

Bericht door Jurjenb » di sep 30, 2008 9:00 am

ik heb indertijd per ongeluk een hapje uit mijn frame geslepen, de overige oogjes heb ik ruim uitgeslepen en voor zover de oogjes er nog niet afrolden heb ik het met een ijzervijl gedaan, dit ging prima en op die plekken zie je niet dat er ooit oogjes hebben gezeten.

nut-case

Bericht door nut-case » di sep 30, 2008 10:40 am

klinkt allemaal mooi en goed, nmaar zou je het frame niet in deze oldskool kleur laten?

wie rijdt er tegenwoordig nog op een bruine fiets, of auto. ik vindt het wel wat hebben.
wlke kleur wilde jeje fiets gaan spuiten eignelijk?
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » di sep 30, 2008 12:16 pm

Hij wordt hamerslag goud of koper van hammerite icm 2 gepolijste stukken op de downtube en zadelbuis. Het frame is teveel beschadigd om hem in deze kleur te laten en ik wil hem graag helemaal clean hebben.

Zometeen even naar de winkels voor polijstspullen voor al het metaalwerk en vandeweek even een gasbrander tevoorschijn toveren voor de haakjes en oogjes.

Is het eigenlijk mogelijk om de huidige lak met verfafbijt van het frame te krijgen door hem in te smeren en een nachtje in te laten weken met huishoudsfolie om het frame of is het goed te doen met een schuurmachien/papier?

jef

Bericht door jef » di sep 30, 2008 2:52 pm

Afbijt en een kwastje, half uurtje wachten en met een sponsje en water schoon poetsen. Pas wel op met afbijt! Ik heb het laatst in me oog gekregen en dat was geen pretje! :(

Hammerite :shock: ....weet je het zeker?.. ik vind het niks!

Goodluck

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » di sep 30, 2008 4:03 pm

Ik weet het nog niet zeker, het was meer een hersenspinsel maar ben fixedgeargallery al aan het doorspitten voor inspiratie. Matzwart lijkt me ook wel erg mooi. edit: wellicht wil ik hem dan wel laten poedercoaten, maar dan moet ik even navraag doen voor de prijzen.

Met die afbijt klinkt het goed, maar werkt dat ook als het frame is gepoedercoat (weet niet precies hoe het nu zit met het frame, of het nou poedercoat of verf is)

jef

Bericht door jef » di sep 30, 2008 6:13 pm

Met afbijt gaat het wel lukken... niet te zuinig zijn, lekker dik smeren.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di sep 30, 2008 6:20 pm

jef schreef:Afbijt en een kwastje, half uurtje wachten en met een sponsje en water schoon poetsen. Pas wel op met afbijt!
Werkt dat echt goed?
Waar laat je de zooi die er vanaf komt,afbijt en gebruikte water?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

jef

Bericht door jef » di sep 30, 2008 7:50 pm

Tja je moet het niet thuis doen!
Ik heb het buiten gedaan op een oud stuk dekzeil.
Dekzeil in de prullenbak en een paar emmers water over de tegels...en klaar is kees!
Daarna met een schuurpapiertje laatste restjes weg schuuren.
Totaal een uurtje werk.

Fred

Bericht door Fred » di sep 30, 2008 11:14 pm

MarkMeisner schreef:Ik weet het nog niet zeker, het was meer een hersenspinsel maar ben fixedgeargallery al aan het doorspitten voor inspiratie. Matzwart lijkt me ook wel erg mooi. edit: wellicht wil ik hem dan wel laten poedercoaten, maar dan moet ik even navraag doen voor de prijzen.

Met die afbijt klinkt het goed, maar werkt dat ook als het frame is gepoedercoat (weet niet precies hoe het nu zit met het frame, of het nou poedercoat of verf is)
Als je het frame gaat spuiten zou ik hem niet helemaal kaalhalen, alles netjes schuren zou dan genoeg moeten zijn. Als je het laat poedercoaten zou ik hem juist wel wel helemaal kaal halen, vooral om te voorkomen dat het poedercoatbedrijf er bij het stralen teveel staal weghaalt. (heb ergens een topic gelezen waarbij het frame daardoor gesloopt was)
Als je hem kaal levert zonder roestplekken hoeven ze bijna niet te stralen.
Poedercoaten voor een frame en vork koste € 75,- (zonder bon 8) ) Ik ben er erg over te spreken, ziet er prima uit en met een cleaner en poetsmiddel kun je het helemaal mooi glimmend maken.
Zelf spuiten kost ook redelijk wat, primer, spuitbussen in kleur en blanke lak.( reken maar op rond de € 45,- voor het materiaal. Daarnaast moet je een beetje kunnen spuiten wil het met spuitbussen mooi worden.
Hier nog een linkje van een frame dat met hammerite gedaan is, kun jezelf beoordelen wat je er van vindt. Wel jouw kleur.
http://www.fixedgeargallery.com/2008/sept/3/Oranj.htm

p.s. pas wel op met afbijt als je het frame laat/ gaat spuiten, als je het er dik opsmeert zorg dan dat er geen restjes blijven zitten, bv in de afwaterings? gaten van het frame. Jouw methode met afbijt en dan omwikkelen met huishoudfolie werkt erg goed, alle lagen komen er dan makkelijk af. Helemaal als je ene roterende staalborstel op een boormachine gebruikt om de verf te verwijderen. (geeft wel een ongelofelijke bende, alleen aan te raden als je het buiten doet met niks in de buurt en zelf ingepakt bent als een marsmannetje)

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » wo okt 01, 2008 10:36 am

Bedankt allen voor de tips. @Fred, jij ook superbedankt met je uitgebreide info.

Over het poedercoaten moet ik nog even nadenken, lakken lijkt me mooier maar ik zit nu aan mat-zwart te denken als kleur en dan komt het poedercoaten denk ik mooier uit.

Ik heb het frame uit de link gezien, maar moet zeggen dat ik het niet mooi vindt, ik dacht dat het mooier uit zou komen maar dat neem ik terug :). Gisteravond ben ik nog even bezig geweest met gereedschap van een vriend om de as+lagers uit de naven te halen en die zien er nog erg goed uit. De cranks kan ik helaas wel weggooien, het schroefdraad in de crank aan de kant van de tandwielen is aan gort en kregen we ook nog maar net los. Ik ga even rondneuzen op ebay of ik een leuke oude crankset kan vinden.

Nu heb ik daar uiteraard een vraag over :). De huidige BB is 68mm lang en 3.9mm in diameter. Nu heb ik BB's gezien met uitwendige lagers die beter zijn dan versies met inwendige lagers. Is het simpelweg mogelijk om een BB te kopen met uitwendige lagers, een Shimano 600 crankset met 4kant gat en een as met een bepaalde lengte?

Ook wilde ik gister met een speciale sleuten de cassette los maken maar op een gegeven moment haalde ik heel de casetten + body van de naaf af en hield een naaf met schroefdraad over. Klopt dit :D. Vanavond ga ik het weer vastzetten en met ander gereedschap alsnog de casette van de body afhalen. Als ik de cassette niet van de body af krijg, kan ik dan gewoon een spare-body kopen en op de naaf schroeven waarna ik met spacers een tandwiel kan vastzetten ?

B@se

Bericht door B@se » wo okt 01, 2008 11:51 am

MarkMeisner schreef:Ook wilde ik gister met een speciale sleuten de cassette los maken maar op een gegeven moment haalde ik heel de casetten + body van de naaf af en hield een naaf met schroefdraad over. Klopt dit :D. Vanavond ga ik het weer vastzetten en met ander gereedschap alsnog de casette van de body afhalen. Als ik de cassette niet van de body af krijg, kan ik dan gewoon een spare-body kopen en op de naaf schroeven waarna ik met spacers een tandwiel kan vastzetten ?
Lees aub deze eens... dan is het wat duidelijker.

Maar een uitwendige lager systeem valt niet de combineren met een jis cranckstel, dus als je een "ouderwets" cranckstel wilt gebruiken heb je (gelukkig) een vierkante inwendige BB nodig. Is overigens niet voor niets dat de standaard cranckstellen zoals deze worden gebruikt op baan fietsen (bv campa of miche) allemaal nog met jis as zijn.

Kijk maar wat rond bij de site van Marten, dan vind je ongetwijfelt wel uit waarom en hoe.

Succes

Bas

eventjes jatten van Marten:

Bij het bladeren door wat lagercatalogie eens de lagers vergeleken die in een modern hollowtechII crankstel worden gebruikt met de lagers zoals die in het tijdperk van de vierkante asjes heel gewoon waren. Was even zoeken, want je verwacht een lager voor een zwaar belaste trapas niet in de sectie 'thin-section instrument ball bearings"!
lager
statisch draaggetal Co
dynamisch draaggetal C
W61805 (hollowtech) (25x37x7mm)
193 kg
257 kg
6003 (17x35x10)
285 kg
475 kg
Op papier gaan de nieuwe lagers dus zo al een factor 2.5 *) minder lang mee, afgezien van de corrosieproblemen die de mini kogeltjes en de slechte afdichtingen al hebben! En even flink op het linker pedaal staan lijkt voldoende om statisch toelaatbare belasting te overschrijden. In normaal Nederlands: als je met je volle gewicht op het pedaal staat trap je de kogels blijvend plat!
Laatst gewijzigd door B@se op wo okt 01, 2008 2:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » wo okt 01, 2008 12:08 pm

Bedankt voor de link, ik kende de site al, maar ik kan er niet echt wegwijs in vinden. Ik ga mijn pauze even met 2 uur verlengen :arms:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo okt 01, 2008 12:34 pm

Wow, die pedalen! Daar heeft Vista volgens mij recent nog een patent voor gekregen.
Als het frame voorbereid was op die pedalen, kom je misschien hoger dan anders te ziten met moderne pedalen.

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » wo okt 01, 2008 12:40 pm

Interesse? Je mag ze zelf van de cranks af slopen :lol:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo okt 01, 2008 12:49 pm

MarkMeisner schreef:Interesse? Je mag ze zelf van de cranks af slopen :lol:
Been geen retro kenner, maar lijkt me nogal uniek spul, wees er zuinig op.

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » do okt 02, 2008 9:50 am

Ik ben weer een beetje verder, ik krijg mijn cassette heel mooi van de as af, maar krijg de sluitring niet van de cassette af. Ik heb met een schroevendraaier tegen de inkepingen geslagen met een hamer, maar krijg hem niet los. Welke kant ik ook opdraai.

Dit type cassette heb ik.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga het nog even proberen door hem op te warmen, met kruipolie werkte het helaas niet. Anders ga ik even langs de LBS om te kijken of het hem misschien lukt.

Voor de rest heb ik alle glimmende delen en 1 wiel opgepoetst en ziet het er allemaal weer erg gaaf uit. Nu nog op zoek naar een passend crankstel en een nieuwe kleurstelling verzinnen. Hamerslag-goud lijkt me niet echt mooi meer :oops:

Perik

Bericht door Perik » do okt 02, 2008 10:01 am

Dat is geen cassette maar een freewheel (ook wel: pion). Je vervangt zo'n ding in zijn geheel.

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » do okt 02, 2008 11:10 am

Tanks, das mooi jammer. Ik kan zo snel niet vinden hoe ik dit wiel dan singlespeed kan maken. Ik ga eens verder googlen.

B@se

Bericht door B@se » do okt 02, 2008 11:34 am

hi,

dat probeerde ik je dus al duidelijk te maken via de links naar de site van Marten...

maar er zijn passende kransjes die op dit type draad passen, en als het goed is passen de sluitringen van oude bb's ook op deze draad en heb je daarmee een lockring. ofwel gewoon je wiel re-dishen. Mar word ie fixet of free? een standaard freewheel met 1 kettingwiel past er zo op (neem dan wel een beetje kwaliteit, shimano heeft wel redelijke voor een leuke prijs die er later ook nog afwillen).

Succes

Bas

zoiets bv:

Afbeelding

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » do okt 02, 2008 11:54 am

Ik wilde net gaan posten of die gaat passen :). Ik ben dan alleen wel een beetje bang dat ik de kettinglijn dan niet mooi recht kan centreren, behalve door voor het blad aan de binnenkant van de crank te monteren en dat vindt ik dus niet mooi :(.

B@se

Bericht door B@se » do okt 02, 2008 1:56 pm

met een smallere bb (bv 110 ipv 113) krijg je je crancks dichter op je frame, wel opletten dat je nog ruimte overhoud voor je kettingbladen. Verder gewoon je velg iets omzetten.... das best te doen zolang je het secuur doet, overigens moet je ook wat stoeien met wat vulringetje om je naaf mooi in het midden te krijgen.

Plaats reactie