Op dit moment rij ik op een 'oude' B-one MTB met verende voorvork welke ik voorzien heb van dunnere bandjes voor het fijnere toeren. De SS zal uiteraard een vaste voorvork en nog dunnere bandjes gaan krijgen dus comfort zal ver te zoeken zijn maar dat nemen we dan maar voor lief

Via een goede collega kon ik vanavond gratis een oude Koga meenemen die als donor gaat werken. Hiervan zal het frame, vork, stuur+pen, voorrem+handle, wielen en cranks gaan gebruiken. De naven moet ik nog losmaken maar soepel lopen ze niet, dus die moeten of vervangen worden of gereviseerd. De BB loopt ook niet echt soepel, dus die wil ik ook gaan vervangen voor een nieuwe. Uiteraard worden de tandwielen vervangen en ik zal met 44-16 gaan rijden om een beetje in te komen (dit heb ik vantevoren op mijn huidige fiets getest en daar rij ik met plezier op 42-16. Met 44-16 zal het nu ook gaan lukken door de veel lichtere fiets.).
Ik heb totaal geen ervaring met het verbouwen en repareren van een fiets op het afstellen van een rem en der. na, dus ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen

Genoeg gebabbeld, hier een zwikkie foto's van het begin van mijn nieuwe SS.

Shimano 600 groep incl. spinnenwebben en beetje roest.

Ietsje kaler.

Echt oldschool. Zou iemand weten uit welk jaar dit frame zou kunnen zijn?

Een ouderwetse mooie der. (iemand interesse

Één van de onderdelen die ik echt mooi vindt, de 600 remhendel!

Op dit moment ligt alles dus uit elkaar, op de cranks en naven na. Morgenavond ga ik langs een vriend die fietsgereedschap heeft en gaan we proberen de BB en naven los te maken zodat ik daar de schade van kan bekijken. Daarna zal ik beginnen met het kaal maken van het frame en opschuren zodat deze gespoten kan worden.
Daarna zijn de wielen aan de beurt, de spaken+nippels gaan de deur uit en worden vervangen, de velg wordt gepolijst net als de naaf als deze niet vervangen hoeft te worden.
Het stuur wordt ook geheel gepolijst en voorzien van mooi wit stuurlint of iets met een lederen grip maar daar ben ik nog niet over uit.
Uiteraard heb ik ook nog een aantal vragen, maar als ik daar niet uit kom dan laat ik dit wel weten