Ik heb geen bel en heel bewust.
Op de weg:
Als ik mee rij met mensen die wel een bel hebben, dan valt het me op dat degenen voor me schrikken en gaan slingeren. Bovendien: Ze gaan er van uit dat degene achter ze eveneens een stadsfietser is (want die hebben een bel!), dus dat het snelheidsverschil niet zo groot is.
Gevolg: Er wordt gebeld, na een tijdje gaan de mensen voor je eens kijken en daarna heftig slingeren. Tijdens het geslinger proberen ze onder elkaar af te stemmen wie remt en wie voorop gaat rijden. Tegen de tijd dat ze er uit zijn, zit je al lang op de hielen en moet je flink in de remmen.
Hoe dan wel? Ik kijk of ik er over de weg langs kan, of soms over het voetpad als daar niemand loopt. Als ik er echt niet langs kan zonder dat ze opzij gaan, verminder ik snelheid, zeg ik op rustige toon "Goedemorgen/middag/avond, mag ik even passeren". De fietsers voor me blijven veel rustiger en ik kan er sneller langs. Daarna bedank ik ze even

.
In het bos:
"Goedemorgen/middag/avond", op rustige toon, maar duidelijk hoorbaar volume, hoe chagereinig ze ook kijken. Als de mensen eenmaal opzij zijn gegaan bedank ik ze, hoe chagereinig ze ook kijken (en geniet ik van de verbaasde gezichten dat ze een vriendelijke mountainbiker tegen komen die ze niet van de sokken rijdt of begint te schreeuwen).
Bij honden verminder ik snelheid tot bijna 0 en bedank ik het baasje als ie de hond uit de weg haalt.
Ik krijg zelden gefrustreerde opmerkingen van wandelaars of andere fietsers! Dit kan ik iedereen aanraden: We hebben blijkbaar de schijn tegen, dus doe gewoon je best. Als je zo nodig je recordtijd wil verbeteren op een of ander traject, of je gemiddelde wil halen, doe dat dan op een rustig tijdstip of beter: Ga wedstrijden rijden.
Mooi, die toeters, maar ik denk dat ze eerder onbegrip oproepen dan de verbale, vriendelijke benadering.