show uw fietske:Transalp waardige 29, Scandal van 10,42 kilo

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Ninkoo
show uw fietske:Transalp waardige 29, Scandal van 10,42 kilo

Bericht door Ninkoo » wo aug 06, 2008 9:09 pm

Net terug van de Transalp. M'n teammaat (je moet verplicht met 2 man rijden) op een 26" specialized stumpjumper met 100mm fox rlc en 160mm schijven.
Ik op een On One Scandal 29 met 80mm Manitou Minute en 180-160 schijven.
8 dagen bikkelen, vanaf zuid duitsland (fussen) naar Riva del garda (italie).
Heb hiervoor de fiets eigenlijk opnieuw opgebouwd, alleen stuurnok, balhoofd en zadelpen zijn behouden. verder dus alles verandert, wat lichter opgebouwd, maar dan weer wel met verende vork en triple crankstel.
Vooral de wielen waren goed te merken, hiervoor reed ik met redelijk zware Mavic velgen van 540 gram, en dan nu met ztr velgen van 420 gram met veel dunnere spaken. Ook nog wat extra goud toegevoegd, altijd goed voor het moraal! 8)
De grip van de 2.25 Racing Ralphs was meer dan voldoende, ze lopen lekker licht in de klimmen of stukjes asfalt en in gravel afdalingen of stukken rockgarden bieden ze echt voldoende grip.
Afbeelding
Afbeelding
Overige foto's: http://smg.photobucket.com/albums/v79/N ... andal%201/
Vork: Manitou Minute 29" 80mm
Balhoofd: Chris King
Stuurnok: Ritchey 4-axis Ti bouten
Stuur: Salsa Pro Moto Carbon flat bar 660 x11graden
Bar-ends: KCNC afgezaagd 44gram
Zadelpen: Tune Starkes stuck 27,2 x400
Zadel: Selle Italia SLR Gel Flow
Zadelpenklem: Hope Ti bout
Crankstel: XT Tiso alu bouten, Phil Wood lagers (echt goede lagers, geen ceramisch maar wel erg degelijk en lopen veel lichter dan origineel)
Pedalen: Look Quartz Carbon
Cassette: XTR 12-34
Ketting: KMC X9 SL Gold
Directeur voor: Sram X9, alu bouten goud
Directeur achter: Sram X.0. alu bouten goud, KCNC wieltjes.
Shifters: Sram X.O. gripshift
Remmen: Hope Mono Mini; gouden reservoir cap, remhendel, borecap en remhendel boutjes. Aluminium bouten in de achtercaliper en de voor caliper titanium.
Schijven: Floating disc 180/160, 3 ti boutjes, 3 alu boutjes per schijf.
Wielen:
ZTR velgen
DT 240S naven 32 gaats
spaken voor: DT 1.8-1.5-1.8 en links trekkende spaak voor schijfrem is 2.0-1.8-2.0
Spaken achter: DT 1.8-1.5-1.8 voor duwendespaak rechts en duwendespaak links.
Trekkende spaak links en trekkende spaak rechts is 2.0-1.8-2.0
Nippels: Goud aluminium
Banden: Racing Ralph 29x2.25 met no-flats latex erin en ztr yellowtape

Gewicht zit nu op 10.42 kilo zoals ik de Transalp reed, nu zit er een crow achterband op en zit het gewicht op 10,31. Gelukkig heel de Transalp geen stukken gehad, geen geknakte bouten etc. Alleen het laatste stukje achterrem kabel moet ik vervangen voor iets sterkers. Deze had ik gemaakt van een dun aluminium buisje, erg licht maar erg kwetsbaar, ondertussen is dit door zoveel stenen en takken geraakt dat het vol met deukjes zit en dat komt de sterkte niet ten goede. Onder de bovenbuis zitten 2 Bronzen leidingkjes voor de voor en achter derrailleur en die zijn erg sterk, ook om je fiets op je schouder te kunnen dragen etc.

Voor de komende wedstrijden zet ik er weer een tune crankstel in (goud:D) met 2 ta bladen en een Tune trapas (ac38), ook de verende vork eruit, een 160mm schijf voor, en ook in de voorcaliper nu aluminium bouten. En dan de Racing Ralphs eraf en Stan's the crow banden erop. Denk dat het gewicht hiermee rond de 9 tot 9.2 kilo uitkomt.
Wat ister nog te doen? Industry Nine wielen met gouden spaken en naaf (en een goud geannodiseerde ZTR velg???), Superfly frame, en veel meer kan ik eigenlijk niet verzinnen als het sterk en licht moet blijven.

Groetenn

Sven

Bericht door Sven » wo aug 06, 2008 9:27 pm

Sterk.. Erg mooi!

Waar ik nu benieuwd naar ben, je beschrijft je fiets en je onderdelen tot in detail. Doe ditzelfde eens voor de Transalp?
Ik denk dat dat een nog mooiere ervaring moet zijn geweest. ;)

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » wo aug 06, 2008 9:37 pm

De Transalp, ja das nog veel vetter als die fiets eigelijk:D. 6 van de 8 dagen begon al met een klim vanaf de start (of in ieder geval binnen 2 km van de start:D) en dan duurde het ongeveer 1 uur en 45 minuten tot 2 uur voordat je boven was:D
Dan ben je dus bijna 2 uur bezig en ben je pas 15 km verder ofzo haha. Maar gelukkig ging dat klimmen super, met 68 kilo ging dat wel:D Ik woog met fiets en kleding ongever net zoveel als m'n maat naakt!
En aangezien je toch binnen 2 minuten van elkaar moet blijven (in ieder geval op de meetpunten) is dat soms wel lastig. Verder merkte ik wel dat ik gewoon echt steil kon klimmen, de klim van Ischl naar Scuol was de laatste kilometer echt kaarsrecht omhoog zonder bochten en daar liep echt 95% van de mensen, niet alleen omdat het zo steil was maar omdat het ook snel weggleed vanwege water en stenen. Staan ging niet dan gleed je weg en zittend was eigenlijk te weinig kracht. Maar goed, puntje van je zadel 22x34 en kon hem tot bovenaan fietsen.
Verder had ik wel het idee dat ik op echt lange klimmen over gras of over van die hiking achtige paden de fiets wat comfortabeler was. op zo'n pad is een fully ook lekker, maar die kost dan weer energie als hij veert en dat zou een fully daar continue doen. en even stuiteren is niet zo erg, maar na anderhalf uuur ben je dat wel beu, op een 26 is dat alleen maar erger.
Maargoed, voor een uitgebreid verslag kun je ff lezen op www.transalpteamduchenne.nl daar staat een verslag per etappe met wat meer praat erin:D

Sven

Bericht door Sven » wo aug 06, 2008 9:51 pm

Ninkoo schreef: Ik woog met fiets en kleding ongever net zoveel als m'n maat naakt!
I don't want to know :(

Mooi verslag, van harte met het uitrijden en natuurlijk de mooie inzamelactie.
Top gedaan.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo aug 06, 2008 10:32 pm

Ik zei toch dat het niet ging werken, een 29"er in de Alpen? :argue:
Oh, euhm :angelnot:

Goed bezig Ninko!

Zal wel een raar gezich geweest zijn bij die weegschaal, jij in vol ornaat met fiets op je nek, en je maat, nou ja...

Ik weeg nu ongeveer jou plus 2 fietsen. 2 fietsen en 4kg lood, als je mijn Superfly rekent :-)

Pieter!

Bericht door Pieter! » do aug 07, 2008 9:18 am

Cloxxki schreef: Ik weeg nu ongeveer jou plus 2 fietsen. 2 fietsen en 4kg lood, als je mijn Superfly rekent :-)
LOL :lol:

@ Ninkoo: dank voor het verhaal! 8)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do aug 07, 2008 10:02 am

Ninko, valt die Minute nog een beetje mee?

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » do aug 07, 2008 5:52 pm

Steelboy schreef:Ninko, valt die Minute nog een beetje mee?
Ja als je valt dan valt die minute mee... de rest van de fiets ook overigens.

Of bedoel je iets anders :? 8)

driven

Bericht door driven » do aug 07, 2008 11:31 pm

:o vet zeg ;) ik heb sinds kort ook n 29er ss maar begint nu al te kriebelen een 29 geared erbij te gaan nemen 8)
old school never dies

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr aug 08, 2008 10:30 am

Strak Ninko! (had ik je dat al verteld?) ;)

Jammer dat je tijdens de race nu continue op je teammaatje moest wachten ;)

Plaats reactie