Simpele vraag: zet een nieuwe binnenband op het achterwiel. Op een mtb is dat een kwestie van misschien 10 minuten. Maar op een stadsfiets een operatie die enkele uren

En de heren van Sparta hebben nu iets nieuws ontwikkeld, om het nóg ingewikkelder te maken. Aan één kant zit de as vast in een vastgelaste 'ring' aan het frame. je kunt het wiel dus alleen aan de andere kant van voor naar achteren bewegen. Wiel er uit halen wordt dus nog ingewikkelder, daarvoor moet je:
- moeren van de as loshalen
- kettingspanners loshalen (bij deze fiets waren ze compleet vastgerot, ik moet er één met een betongtang doorknippen en vervangen)
- kabel van de versnellingsnaaf loshalen
- remarm van de trommelrem losmaken (uiteraard zit de bout en moer vastgerot, maar met WD40 kwam hij los)
- kettingkast demonteren (en ook dat gaat 'fijn' bij zo'n fiets ........ NOT......)
- ketting losmaken (moet ik nog zeggen of dat gemakkelijk of moeilijk gaat? Waarom zit er geen powerlink op stadsfietskettingen? )
- as losdraaien en naar de ene kant trekken, zodat de wiel niet meer in die 'ring vast zit'
- u heeft nu uw wiel los! Vervang de band, en ga het rijtje in omgekeerde volgorde terug langs!
Kennelijk is 'onderhoudsvriendelijkheid' GEEN thema bij het ontwerpen van een fiets. is dit een complot tussen fabrikanten en fietsenmakers, die zo langer kunnen sleutelen?
Ik krijg zo langzamerhand de neiging om maar zélf een onderhoudsvriendelijke fiets op de markt te zetten! Een singlespeed met halve kettingkast (alleen bovenste deel, ter bescherming van kleding), V-Brakes en batterijverlichting (en GEEN jasbeschermers)