Gear ratios
Moderators:JJ, Beheerders
Hoi Hoi!
Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste SS en wil graag wat advies vragen over de gear ratios.
Ik ben een MTB SS aan't bouwen en heb voor een 32 tands blad. Normaal gesproken trap ik vrij licht om mijn knieen te besparen. Wat kan ik best monteren achter?
26" wielen.
Dikke banden (2.25).
170mm cranks
On-One Doofer kettingspanner
Vaste voorvork
Cheers
Frog
Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste SS en wil graag wat advies vragen over de gear ratios.
Ik ben een MTB SS aan't bouwen en heb voor een 32 tands blad. Normaal gesproken trap ik vrij licht om mijn knieen te besparen. Wat kan ik best monteren achter?
26" wielen.
Dikke banden (2.25).
170mm cranks
On-One Doofer kettingspanner
Vaste voorvork
Cheers
Frog
Laatst gewijzigd door Froggy op ma mar 03, 2008 10:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
We may be lost but we're making good time!
Re: Gear ratios
Dag Dag, en welkom op dit forum.Froggy schreef:Hoi Hoi!
26" wielen.
Dikke banden.
170mm cranks
Cheers
Frog
Een goed uitgangspunt voor je gear keuze op een 26er is een verhouding van 2:1 een 16T krans als je voor een 32T monteert.
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
Dag Bas op een 29er rij je 2:1+2 miss. dat je je vergistB@se schreef:Hi,
zelf zou ik voor 32*18 of lichter gaan in dit geval, wat ga je gebruiken? een ketting spanner? dan kun je nl redelijk gemakkelijk switchen tussen bv een 18 of 19 tands kransje....
Succes
Bas
Op mijn 29er rij ik een 18T als het steil is anders een 17T
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
Hi, idd is het vrij normaal om op een 26" met een 16 tands kransje te rijden maar met de gegeven factoren denk ik zelf direct wat lichter... mes bien, rij geen niner en mijn mtb is nog geared..Froggy schreef: Normaal gesproken trap ik vrij licht om mijn knieen te besparen. Wat kan ik best monteren achter?
170mm cranks
Misschien een compromis? zeg 17 tands?

Bas
De hele keuze van een sinhlespeed gear is een compromis, anders haal je er twee zoveel kosten DX kransjes nietB@se schreef:Hi, idd is het vrij normaal om op een 26" met een 16 tands kransje te rijden maar met de gegeven factoren denk ik zelf direct wat lichter... mes bien, rij geen niner en mijn mtb is nog geared..Froggy schreef: Normaal gesproken trap ik vrij licht om mijn knieen te besparen. Wat kan ik best monteren achter?
170mm cranks
Misschien een compromis? zeg 17 tands?![]()
Bas

Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
Ik ga vooral off-road rijden in NL.
Niet al te veel klimmen dus - hoog uit de klimwerk die je op een rondje Schoorl tegen zou komen.
Als ik naar Limburg of Engeland ga dan gaat de 3x9 Koga mee.
Ik ga wel 2.25 banden met dikke knoppen eronder zetten.
Fiets wordt gebruikt om veel off-road kms te maken - ik ben aan't trainen voor de Duchenne Heroes 2008 (www.duchenneheroes.nl)
Gezien het m'n eerste SS is ga ik een cassette uit elkaar halen en kan dus makkelijk van krans wisselen tot dat ik de perfecte ratio vind.
Ik ga trouwens een On-One Doofer gebruiken als kettingspanner.
Cheers all!
Jimbo
Niet al te veel klimmen dus - hoog uit de klimwerk die je op een rondje Schoorl tegen zou komen.
Als ik naar Limburg of Engeland ga dan gaat de 3x9 Koga mee.
Ik ga wel 2.25 banden met dikke knoppen eronder zetten.
Fiets wordt gebruikt om veel off-road kms te maken - ik ben aan't trainen voor de Duchenne Heroes 2008 (www.duchenneheroes.nl)
Gezien het m'n eerste SS is ga ik een cassette uit elkaar halen en kan dus makkelijk van krans wisselen tot dat ik de perfecte ratio vind.
Ik ga trouwens een On-One Doofer gebruiken als kettingspanner.
Cheers all!
Jimbo
Hi James,
als je op deze manier zou gaan rijden zou ik persoonlijk toch echt voor een 18 tands kransje kiezen om mee te starten, als je een race cassette sloopt heb je behoorlijk wat keuze om wat kleiner te gaan met de tijd, en wisselen gaat vrij rap. Geloof dat je met de doofer best wat ruimte hebt.
Gewoon een beetje proberen, das denk ik het beste.
Succes!
Bas
als je op deze manier zou gaan rijden zou ik persoonlijk toch echt voor een 18 tands kransje kiezen om mee te starten, als je een race cassette sloopt heb je behoorlijk wat keuze om wat kleiner te gaan met de tijd, en wisselen gaat vrij rap. Geloof dat je met de doofer best wat ruimte hebt.
Gewoon een beetje proberen, das denk ik het beste.
Succes!
Bas
Dank allemaal!
M'n onderdelen zijn vandaag binnen en ik ga morgen avond aan de slag met een standaard 8x3 mountainbike. Hoop wat moois van te maken. Ik zal een foto op de site zetten zodra ik klaar ben!
Is er een bepaalde route dat goed geschikt is om voor het eerst op een SS MTB te rijden (Schoorl lijkt me wat pittig denk ik).
Cheers,
Froggy
M'n onderdelen zijn vandaag binnen en ik ga morgen avond aan de slag met een standaard 8x3 mountainbike. Hoop wat moois van te maken. Ik zal een foto op de site zetten zodra ik klaar ben!
Is er een bepaalde route dat goed geschikt is om voor het eerst op een SS MTB te rijden (Schoorl lijkt me wat pittig denk ik).
Cheers,
Froggy
Ja, de 170mm cranks - daar baal ik ook een beetje van eigenlijk.
Ik kocht de hele fiets omdat ik de wielen (zware velgen met Deore naven en Schwalbe Marathon XR banden) nodig had voor m'n toerfiets. De hele 2e hands fiets was minder dan een nieuwe achterwiel! Dus nu heb ik een strake no-name frame, starre vork, Deore 3x8 versnellingen etc gewoon liggen. Een oude paar Mavic Crossrides gaan eronder en als het goed is heb ik een leuke SS!
Als het bevalt en ik veel gebruik van wil maken dan gooi ik een stel 175mm
cranks op gewoon - tis toch een klusje van 2 minuten.
Ik kocht de hele fiets omdat ik de wielen (zware velgen met Deore naven en Schwalbe Marathon XR banden) nodig had voor m'n toerfiets. De hele 2e hands fiets was minder dan een nieuwe achterwiel! Dus nu heb ik een strake no-name frame, starre vork, Deore 3x8 versnellingen etc gewoon liggen. Een oude paar Mavic Crossrides gaan eronder en als het goed is heb ik een leuke SS!
Als het bevalt en ik veel gebruik van wil maken dan gooi ik een stel 175mm

Zeker weten!
Ik ben nog opzoek naar sponsors!
Ik hoop ook binnenkort een MTB filmavond te organiseren in een bioscoop in Amsterdam. Leuke freeride movie met wat biertjes achteraf. Allemaal om geld in te zamelen voor de Duchenne Heroes actie!
Watch this space!
Ik ben nog opzoek naar sponsors!
Ik hoop ook binnenkort een MTB filmavond te organiseren in een bioscoop in Amsterdam. Leuke freeride movie met wat biertjes achteraf. Allemaal om geld in te zamelen voor de Duchenne Heroes actie!
Watch this space!
Vanochtend voor het eerst door Amsterdam gereden op de nieuwe SS.
WOW! Wat gaat dat ding snel zeg!
42 voor, 15 achter, 1.25" slicks - raket!
Dat ik zo lang zonder een SS geleefd heb! Er gaat een wereld voor me open!
Nu wil ik ook een SS MTB bouwen - AVE IT!
WOW! Wat gaat dat ding snel zeg!

42 voor, 15 achter, 1.25" slicks - raket!
Dat ik zo lang zonder een SS geleefd heb! Er gaat een wereld voor me open!

Nu wil ik ook een SS MTB bouwen - AVE IT!

-
-