Nieuwe On-One Inbred's

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

campr

Bericht door campr » ma mei 28, 2007 12:41 pm

Jupz, dat zijn de 0-20 graden modellen.

Die zitten er nu al op. Ik had gehoopt dat misschien het hele zaakje naar boven kom wijzen, dan had ik de bestaan oogjes voor de derailleur gebruikt, maar dit past natuurlijk niet, de hoek is net iets verkeerd.

Ik heb nog wat verdere fotos gemaakt, ook van de chain-tug die er volgens de jongens van on-one echt op moet.

Ik heb nog een paar fotos gemaakt van de 'problemen':
http://campr2.demon.nl/gallery2/gallery ... ects/bike/

Hier zal ik idd nog iets op moeten gaan verzinnen:
Afbeelding

Rob

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma mei 28, 2007 1:24 pm

Dan zou je toch de oud hollandse kettingspanner moeten gaan gebruiken.(zonde)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

campr

Bericht door campr » ma mei 28, 2007 2:37 pm

Zo, even aftekenen wat er weg moet:
Afbeelding

10 min vijlen later:
Afbeelding

Voor de 0-graden zou je toch nog wat meer moeten vijlen, en het wordt er niet dunner op:
Afbeelding

Maargoed, rob heeft gekozen voor de 60-graden versie ivm de betere kabel-loop op het frame.
Afbeelding

Ben toch blij dat ik het zelf doe... Wat had een fietswinkel hiervoor in rekening gebracht? Waren ze er wel op gekomen?

Rob

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma mei 28, 2007 3:52 pm

stijlvolle oplossing. Hobby Bob hoezee!!!!:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

English Bob

Bericht door English Bob » ma mei 28, 2007 4:01 pm

Ik dacht dat de chain tug alleen nodig was als je een QR ging gebruiken. Had je niet gewoon de moren kunnen vast schroeven en gaan?

Maar fijn dat het gelukt is!

campr

Bericht door campr » ma mei 28, 2007 4:29 pm

1x is goed, 2x is beter... Toch? QRs willen ook nog wel eens losgaan. Vooral voor blijkbaar:
http://www.ne.jp/asahi/julesandjames/ho ... index.html
Interessant maar ook SCARY verhaal...

Nou zal dit achter wel meevallen, maar ik heb het liver zeker dat mijn achterwiel er niet ineens uitvalt.

Rob.

Die trouwens ook zo snel mogelijk van de QR aan de voorkant af gaat komen.

campr

Bericht door campr » di mei 29, 2007 8:06 pm

Goed, heb nog wat onderzoek gedaan naar het BB5 probleem:

de BB5 in de meest voorwaartse positie met de rem los
Afbeelding

de BB5 in de meest voorwaartse positie met de rem vast
Afbeelding

Video van bovengenoemde actie:
http://campr2.demon.nl/gallery2/gallery ... 5.AVI.html

Met nog 1mm ruimte tussen arm en frame, is te zien dat ongeveer de helft van de afstand benut kan worden:
de BB5 in de meest achterwaartse positie met de rem los
Afbeelding

de BB5 in de meest achterwaartse positie met de rem vast
Afbeelding

Video van het bovengenoemde:
http://campr2.demon.nl/gallery2/gallery ... 0.AVI.html

Rob.

George2

Bericht door George2 » di mei 29, 2007 11:20 pm

Meer plaatjes in een topic op MTBR. Maar dan wel SS ;)

Ze moeten die dingen haast wel Redbreds gaan noemen als ze dat niet al doen...

campr

Bericht door campr » wo mei 30, 2007 8:35 pm

Opgelost:
Afbeelding

het aangepaste boutje:
Afbeelding

Op de remklauw, het past allemaal net
Afbeelding

Rob

TIthomas

Bericht door TIthomas » ma jun 04, 2007 4:01 pm

Je frame staat inmiddels klaar bij de fietsenwinkel (ik ben degene die zaterdag je BB heeft gemonteerd)

Denk wel dat we op die oplossing waren gekomen, alleen wil je idd denk niet weten hoeveel tijd/geld dat had gekost....
Ontzettend benieuwd naar t eindresultaat, heb zelf 2 jaar op een oude inbred gereden en was dan ook erg blij verrast toen ik zaterdag een mooi rood framepje op mijn werkbank zag staan!

Kom m maar op een zaterdag laten zien als hij af is!

gr. Thomas

campr

Bericht door campr » ma jun 04, 2007 5:57 pm

Cool! Ik kom Dinsdag ochtend effe langs om hem op te halen.. Zaterdag lukte het net niet.. Was een volle dag... Ik kom wel even volgende Zaterdag langs.

Heb de rest hier al klaarliggen... Voorvork(J2) en stuur (Truativ XR), headset (cane creek S3) en pedalen (oude LX set die ik nog over had). Achterwiel (incl Alfina naaf) ligt ook al klaar. LX remgrepen en natuurlijk de BB5 ligt ook klaar.. Het wordt iig apart... Al zal ie niet de mooiste van de klas zijn.. Eind Juli/begin Aug kom ik er echt achter hoe het rijd, dan ga ik de alpen in... Een paar bekende routes rijden... Eens vergelijken hoe het rijdt...

Rob

TIthomas

Bericht door TIthomas » di jun 05, 2007 8:41 am

zeker dat t wel een hele toffe fiets gaat worden....misschien heb ik nog wel een pace vaste vork voor je liggen die precies de juiste inbouwhoogte heeft....(heeft 2 jaar in mijn inbred gezeten)
Vooral benieuwd naar de prestaties van de alfine naaf, met een inbred koop je zowiezo een goed sturende fiets!

campr

Bericht door campr » di jun 05, 2007 10:27 pm

Wooohoooo.. Eerste metertjes gereden! Alleen met de achterrem en de Alfina aangesloten, maar toch, het waren oogopende meters!

Ik heb ooit een Marzocchi XC600 gehad (uit 1994 voor degenen met een slecht geheugen). Nu heb ik de RS J2 op deze fiets.. Wereld van verschil. Dit voelt als een normale vork aan als ik het poplock erop zet... Als ik hem eraf haal is het alsof ik op kussens rijd! Met 5 bar op de Schwalbe Big Apple valt het comfort van dit on-one frame hardstikke mee!

Over de Alfine: Super! Ik moet wel nog even wachten op de Schimano shifter voor de Alfine, want de SRAM Gripshift-8 raakt de versnellingen net niet helemaal goed (had ik ook niet verwacht, maar ik had hem nog liggen dus ik heb het maar effe geprobeerd).

Schakelen in stand, onder het rijden, onder last.. Allemaal geen probleem! Ben ook zeer onder de indruk van het berijk, dit is echt veel groter dan ik ooit heb mogen dromen.. Het zwaarste verzet is nog wat licht (heb nu 36:20, wil naar 36:18 of 36:16).

TIthomas; is het nog mogelijk de BB (of de as daarvan) wat naar rechts te verplaatsen? Het is nu allemaal wat krap aan de rechter kant, hoewel de ketting-lijn perfect is! Ik kan maar 3 boutjes van het kettingblad vastmaken het 4 en 5de boutje raken anders het frame (net 1 a 2mm).

Al-met-al wel vet! Nu nog de voorrem aansluiten en gaan met die banaan!

Rob

campr

Bericht door campr » di jun 05, 2007 10:33 pm

Oh ja, de schijfrem achter was ook super... In het begin een beetje minder, maar ik neem aan dat je bij een fiets net zo in moet remmen als met een auto... Na een tijdje deed ie het echt perfect! Kon met 1 vinger heel gedoseerd het achterwiel tot blokkeren dwingen...

Rob

TIthomas

Bericht door TIthomas » wo jun 06, 2007 8:28 am

je kan de as niet verplaatsen t.o.v. het lager, enige optie is om een ander bb te monteren met een iets bredere as, aangezien de as nog vrijwel nieuw is kan dat hoogstwaarschijnlijk wel kostenloos....Zaterdag vanaf uurtje of 12 ben ik in de winkel (kan ik het wel even voor je regelen)

gr. Thomas

campr

Bericht door campr » wo jun 06, 2007 10:11 pm

Heb het opgelost door de boutje kleiner te maken (stuk weggefreesd) en de spider wat te bewerken (wederom stuk weggeveild).

Je ziet het Zaterdag wel.

Rob

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo jun 24, 2007 4:39 pm

Heb je inmiddeels al foto's van het afgebouwde geheel? En eventueel al een uitgebreide rij-impressie??? :arms:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

campr

Bericht door campr » zo jun 24, 2007 5:54 pm

De hele fiets:

Afbeelding

Rij-impressie? Hmmm, vergeleken met mijn 1992 Raleigh Kalahari stuurt het veel directer op straat. Off road ga ik eind-Juli testen in de alpen. Dit zou nog 'erger' kunnen zijn door de 80mm Judy. On-one geeft zelf aan dat het frame is ontwikkeld voor vorken vanaf 100mm. Er komt binnenkort een 29" inch vork met wiel onder (ben een FS aan het opbouwen, daar gaat de vork heen), dus misschien maakt dat het sturen wat rustiger.

Er zit wel meer flex in het frame dan de Raleigh (ook staal) vooral bij de BB heb ik de indruk. Dit maakt dat de fiets 'langzaam' voelt (als ik naar de KM teller kijk, dan is de snelheids opbouw zoals ik hem gewend ben van de raleigh).. Alles is wat meer gedempt. Iets wat ik overigens niet als nadeel ervaar.

Ik gebruik Schwalbe big-apple voor on-road. Op 5 bar rijden ze met zeer weinig weerstand. Comfort is over het algemeen zeer goed. Ook op oneffen oppervlaktes slikt het frame gewillig best veel kleine bumps. Als het te gek wordt gaat de pop-lock eraf en dan is het een stuk beter voor de handjes... Ik rij voor 90% op asfalt, ~8% op fietspaden met tegels en de laatste 2% op zeer slechte straten. Alleen bij die laatste 2% heb ik af en toe 'last'. Maar zoals gezegd de pop-lock eraf en het is zo gepiept.

De Alfine achterhub kan de beloftes niet waarmaken. Ik weeg zelf zo rond de 100kilo en heb beenspieren waar olifanten "U" tegen zeggen (kan in de studio 275kilo drukken met de beentjes). Ik kan onder zware last niet schakelen met Alfina. Ik moet dan heel even stoppen (of met beduidend minder last) met trappen, en dan gaat ie er ook super in. Dit is ook ongeveer mijn ervaring met de versnellingsbak van de Raleigh (uit 1992). Misschien zijn de huidige deraileur systemen beter, maar ik kan hiermee leven. Het is meestal problematischer met schakelen naar een lichtere versnelling. Zwaarder gaat meestal zonder veel problemen. (maar zeg eens eerlijk, als je vol trapt, wie gaat er dan nog zwaarder schakelen?).

Met de BB5 remmen ben ik erg blij, alleen wat minder blij met de bijgeleverde schijf. Deze veranderd in diameter tijdens zijn omtrek. Dit merk ik als ik VOL rem (ik voel dan een soort stotteren in de fiets). Ik heb nu een rondere schijf erop gezet, en dit remt lekker gelijkmatig en zonder het schokken wat ik van de Avid gewend was geworden (maar niet fijn vond).

De versnellings-verhouding van 36:20 is een beetje licht.. in de achtste versnelling berg af trap ik me helemaal rot, en dan zit ik rond de 40km/u. Sneller kan dan ook gewoon niet (teveel roterende massa?). Dit betekend wel dat ik onderin heel veel keuze heb. In Nederland is dit teveel keuze, maar misschien is dit precies goed in de alpen. We zullen het zien. Ik heb al een 18T en een 16T tandwiel klaar liggen voor het geval de hele range wat te licht is.

Al-met-al een best geslaagd 'experiment'. Ben blij met deze fiets als daily-driver. Kan niet wachten tot ik een beetje kan XCen op wat knobbly rubber in de alpen.

P.S. ben trouwens ook naar een BB van 119mm gegaan.. 113 was toch wat te krap. 117 was ook wel mogelijk geweest, maar ik wou het zekere voor het onzekere als ik nog eens het voorste kettingblad nog wat groter wil. De kettinglijn is dus niet perfect recht, maar het komt nog steeds aardig in de buurt.

Rob

campr

Bericht door campr » di mei 13, 2008 1:40 pm

Heb tegenwoordig de on-one als singlespeed, zoals het hoort. Verzet is 36:15, is een verzet waarmee ik in Nederland (vlak) goed uit de voeten kom, in de alpen zou ik wel richting de 36:25 willen gaan, of 2 voortandielen monteren (en dan toch nog een kettingspanner) en dan handmatig omleggen aan het begin van het sterke steiging. Misschien nog wel iets van een 'magic ratio'? dus 36:15 en 24:27 of 22:29 ofzo. Weet iemand hoe je zo'n magic ratio uit kan rekenen?

Plaats reactie