De hele fiets:
Rij-impressie? Hmmm, vergeleken met mijn 1992 Raleigh Kalahari stuurt het veel directer op straat. Off road ga ik eind-Juli testen in de alpen. Dit zou nog 'erger' kunnen zijn door de 80mm Judy. On-one geeft zelf aan dat het frame is ontwikkeld voor vorken vanaf 100mm. Er komt binnenkort een 29" inch vork met wiel onder (ben een FS aan het opbouwen, daar gaat de vork heen), dus misschien maakt dat het sturen wat rustiger.
Er zit wel meer flex in het frame dan de Raleigh (ook staal) vooral bij de BB heb ik de indruk. Dit maakt dat de fiets 'langzaam' voelt (als ik naar de KM teller kijk, dan is de snelheids opbouw zoals ik hem gewend ben van de raleigh).. Alles is wat meer gedempt. Iets wat ik overigens niet als nadeel ervaar.
Ik gebruik Schwalbe big-apple voor on-road. Op 5 bar rijden ze met zeer weinig weerstand. Comfort is over het algemeen zeer goed. Ook op oneffen oppervlaktes slikt het frame gewillig best veel kleine bumps. Als het te gek wordt gaat de pop-lock eraf en dan is het een stuk beter voor de handjes... Ik rij voor 90% op asfalt, ~8% op fietspaden met tegels en de laatste 2% op zeer slechte straten. Alleen bij die laatste 2% heb ik af en toe 'last'. Maar zoals gezegd de pop-lock eraf en het is zo gepiept.
De Alfine achterhub kan de beloftes niet waarmaken. Ik weeg zelf zo rond de 100kilo en heb beenspieren waar olifanten "U" tegen zeggen (kan in de studio 275kilo drukken met de beentjes). Ik kan onder zware last
niet schakelen met Alfina. Ik moet dan heel even stoppen (of met beduidend minder last) met trappen, en dan gaat ie er ook super in. Dit is ook ongeveer mijn ervaring met de versnellingsbak van de Raleigh (uit 1992). Misschien zijn de huidige deraileur systemen beter, maar ik kan hiermee leven. Het is meestal problematischer met schakelen naar een lichtere versnelling. Zwaarder gaat meestal zonder veel problemen. (maar zeg eens eerlijk, als je vol trapt, wie gaat er dan nog zwaarder schakelen?).
Met de BB5 remmen ben ik erg blij, alleen wat minder blij met de bijgeleverde schijf. Deze veranderd in diameter tijdens zijn omtrek. Dit merk ik als ik VOL rem (ik voel dan een soort stotteren in de fiets). Ik heb nu een rondere schijf erop gezet, en dit remt lekker gelijkmatig en zonder het schokken wat ik van de Avid gewend was geworden (maar niet fijn vond).
De versnellings-verhouding van 36:20 is een beetje licht.. in de achtste versnelling berg af trap ik me helemaal rot, en dan zit ik rond de 40km/u. Sneller kan dan ook gewoon niet (teveel roterende massa?). Dit betekend wel dat ik onderin heel veel keuze heb. In Nederland is dit teveel keuze, maar misschien is dit precies goed in de alpen. We zullen het zien. Ik heb al een 18T en een 16T tandwiel klaar liggen voor het geval de hele range wat te licht is.
Al-met-al een best geslaagd 'experiment'. Ben blij met deze fiets als daily-driver. Kan niet wachten tot ik een beetje kan XCen op wat knobbly rubber in de alpen.
P.S. ben trouwens ook naar een BB van 119mm gegaan.. 113 was toch wat te krap. 117 was ook wel mogelijk geweest, maar ik wou het zekere voor het onzekere als ik nog eens het voorste kettingblad nog wat groter wil. De kettinglijn is dus niet perfect recht, maar het komt nog steeds aardig in de buurt.
Rob