Heeft 29" afgedaan voor de wedstrijdrijders?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr mei 02, 2008 8:30 pm

Mooi dan mag jij als de echte Stalin gaan aangeven wat er allemaal wel en niet mag.
maar zodra iemand gaat roepen "de verkeerde fiets uit de camper getrokken", ga je vind ik een lijn over naar voordeeltjes op basis van kapitaalkrachtigheid van de sporter die je niet moet willen
Als hij de verkeerde fiets heeft gepakt heeft er dus geen gewenst resultaat mee behaald. Dus kapitaalkrachtigheid maakt dan niet zoveel uit.

Het nut van verschillende standaarden is natuurlijk altijd een discussie waard. Ook hoe deze standaarden worden opgedrongen door fabrikanten.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr mei 02, 2008 9:13 pm

JeroenK schreef:29", 650B, tube wielen voor MTB, 25.4/OS, HollowtechII, BB30, Square Taper, Octalink, ISIS, 1001 zadelpen maten, IS/Postmount, IS/centerlock, wat krijgen we straks weer?

Troy Wells die ten einde raad in de klim het midden van zijn 70cm stuur vast gaat pakken, omdat zijn ellebogen de boompjes naast het pad zouden raken als ie én diep wil zitten én zijn stuur op de uiteinden wil vasthouden... Fijn hoor, die trends in de USA!
Goede constatering K, over 5 of 10 jaar weten we wat aanslaat en wat blijft...

Wells heet echter Todd, hij heeft hooguit handschoenen van Troy (L) ;)

JeroenK

Bericht door JeroenK » za mei 03, 2008 7:55 am

Steelboy schreef:
JeroenK schreef:29", 650B, tube wielen voor MTB, 25.4/OS, HollowtechII, BB30, Square Taper, Octalink, ISIS, 1001 zadelpen maten, IS/Postmount, IS/centerlock, wat krijgen we straks weer?

Troy Wells die ten einde raad in de klim het midden van zijn 70cm stuur vast gaat pakken, omdat zijn ellebogen de boompjes naast het pad zouden raken als ie én diep wil zitten én zijn stuur op de uiteinden wil vasthouden... Fijn hoor, die trends in de USA!

Wells heet echter Todd, hij heeft hooguit handschoenen van Troy (L) ;)
Ahja, aangepast. Die Amerikaan op die GT die het vrij aardig doet de laatste tijd in ieder geval ;).

didadunlop

Bericht door didadunlop » za mei 03, 2008 9:06 am

Ik denk zelf dat we over 5 a 10 jaar minstens drie wielmaten, zes balhoofdmaten en 5 verschillende versnellingssystemen door onze strot geduwd krijgen door de grote fabrikanten. En wij maar allemaal blind KOOPUH!!!!!!! Minder innovatie met "nieuwe" dingen maar een verbetering van de bestaande onderdelen lijkt mij een beter plan. (en 29-er beschouw ik niet als nieuw aangezien de wielmaat al jaren bestaat, langer dan 26 inch)

(op zich is dat blind koopuh voor mij goed, ik koop de overjarige shit wel op van iedereen).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za mei 03, 2008 10:03 am

JeroenK schreef:Ach wat een leuk topic :D.

Ik denk dat Ninko het bij het rechte eind heeft: Het maakt geen donder uit. Laten we dus snel alles behalve 26" verbieden, zodat er niet in rap tempo nóg meer standaarden ontstaan met als enige reden: Unique selling points genereren met twijfelachtige praktische basis, waar de mensen met drang om apart te zijn gretig van snoepen. 29", 650B, tube wielen voor MTB, 25.4/OS, HollowtechII, BB30, Square Taper, Octalink, ISIS, 1001 zadelpen maten, IS/Postmount, IS/centerlock, wat krijgen we straks weer? In Houffa zie ik Gary Fisher dames rijden op 15" fietsjes met achterlijk breed rizer stuur met de armen in een houding die je onmogelijk natuurlijk kan noemen. Todd Wells die ten einde raad in de klim het midden van zijn 70cm stuur vast gaat pakken, omdat zijn ellebogen de boompjes naast het pad zouden raken als ie én diep wil zitten én zijn stuur op de uiteinden wil vasthouden... Fijn hoor, die trends in de USA!

Er zijn altijd voordelen te noemen, maar faire competitie die niet is gebaseerd op materiaal is een groot goed. Het excuus "de verkeerde banden gekozen" kan ik goed hebben, maar zodra iemand gaat roepen "de verkeerde fiets uit de camper getrokken", ga je vind ik een lijn over naar voordeeltjes op basis van kapitaalkrachtigheid van de sporter die je niet moet willen. De enigen die daar baat bij hebben zijn de fabrikanten. </Lenin modus>

Exar constateert het goed: In de wedstrijdsport blijft de revolutie uit.
haha, ze hebben een nieuwe traditionalist (of conservatieveling) uit de kast getrokken ;)

De helft van de standaarden die je noemt zijn al decennia oud, en dat men blijft zoeken naar het optimale systeem is ook niet nieuw, dat doen we met zijn allen ook al jaren, en niet alleen in de fietsen wereld.

Dat je zomaar voor sommige mensen passende fietsen wilt gaan verbieden vind ik kortzichtig en egoistisch, ik ga met mijn bijna twee meter echt niet meer terug naar 26" wielen. En gelukkig kan niemand mij verbieden wat voor fiets ik koop (ok, behalve mijn vrouw ;) ).

En Exar constateert het idd goed: In de Nederlandse/Europese wedstrijd sport blijft de revolutie voorlopig even uit.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za mei 03, 2008 5:39 pm

Skeeleren ging lange tijd met 5x80mm wieltjes per skate. The way to go als je snel wilde zijn. Een revolutionair piekerde jaren lang over hoe het misschien toch beter kon. ZIjn vinding : 82mm wieltjes. Een revolutie. Merkbaar smoother en sneller, amper zwaarder.
Toen kwam 84mm. Etc, etc.
Nu gebruiken, 6 (mini)evoluties verder, zijn de meeste snelle jongens aan gekomen bij 4x100mm of 4x110mm. Soms nog groter. 5x80mm moet je aan denken als je ambities hebt. Zelfs fitness skates hebben nu 4x90mm. Maar de TIJD die voor die paar procent nodig was!
Sporters durven geen stappen te nemen. Gaan ervan uit dat wat er is het best mogelijk is. Ze willen hetzelfde, maar wel iets lichter en iets sneller. Verander ajb conceptueel niets, daar worden topsporters alleen maar trager van. Denken ze.

wictor

Bericht door wictor » za mei 03, 2008 10:10 pm

Ik vermoed dat de evolutie van sport en markt dicteren wat blijvertjes zullen zijn en wat niet. Zo is het vierkante trapas nog steeds niet dood, en lijken Dual Control en Rapid Rise (die laatste weliswaar voor de tweede maal) het loodje te leggen. Merken kunnen pushen wat zij willen, maar als de consumenten niet kopen en hun posterboys & postergirls hun spullen niet naar behoren vinden functioneren, dan gaat snel de stekker eruit.

Face it: wiel diameter is in Europa gewoon geen hot topic. Een paar jaar terug wel, maar collectief heeft het elite peloton besloten dat de voordelen niet tegen de nadelen opwegen. Als mensen als Sauser en Absalon echt overtuigd waren dat grote wielen hun een significant voordeel boden, dan reden ze op 29ers. Zo conservatief als ze zijn zitten de meeste flink te rommelen aan hun materiaal en waar de laatste seconden winst te behalen zijn. Ze zijn de beste ter wereld omdat ze talent en trainingsuren hebben, maar ook omdat ze perfectionisten zijn als het om hun sport gaat.

Dit gezegd te hebben: deze discussie zweeft aardig dicht bij de rand van wieldiameterfundamentalisme. Klinkt bijna alsof jouw geloof beter is dan mijn geloof.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo mei 04, 2008 2:29 am

wictor schreef:Ik vermoed dat de evolutie van sport en markt dicteren wat blijvertjes zullen zijn en wat niet. Zo is het vierkante trapas nog steeds niet dood, en lijken Dual Control en Rapid Rise (die laatste weliswaar voor de tweede maal) het loodje te leggen. Merken kunnen pushen wat zij willen, maar als de consumenten niet kopen en hun posterboys & postergirls hun spullen niet naar behoren vinden functioneren, dan gaat snel de stekker eruit.

Face it: wiel diameter is in Europa gewoon geen hot topic. Een paar jaar terug wel, maar collectief heeft het elite peloton besloten dat de voordelen niet tegen de nadelen opwegen. Als mensen als Sauser en Absalon echt overtuigd waren dat grote wielen hun een significant voordeel boden, dan reden ze op 29ers. Zo conservatief als ze zijn zitten de meeste flink te rommelen aan hun materiaal en waar de laatste seconden winst te behalen zijn. Ze zijn de beste ter wereld omdat ze talent en trainingsuren hebben, maar ook omdat ze perfectionisten zijn als het om hun sport gaat.

Dit gezegd te hebben: deze discussie zweeft aardig dicht bij de rand van wieldiameterfundamentalisme. Klinkt bijna alsof jouw geloof beter is dan mijn geloof.
Mijn geloof is beter omdat ik beiden meerdere jaren intensief geprobeerd heb, en daarna pas tot mijn voorkeur gekomen ben. :-)
Waar moet een elite rijder zijn oordeel dan op baseren qua wielmaat? Aan de ene kant het resultaat van jarenlang sleutelen en schaven, volledige ondersteuning van sponsors. Aan de andere kant? Een demo fleet middenklassertje, als zijn sponsor het geld van de nieuwe rage tenminste al accepteert. Dat scheelt gauw 3kg en dat is nog het minste.
Jammer dat ik niet meer aan wedstrijden doe. Had leuk geweest nog even van het voordeeltje te genieten.

steelhead

Bericht door steelhead » zo mei 04, 2008 5:34 pm

Ik fiets regelmatig met een groepje gearies op 26rs en ik ben blij dat zij niet 29r rijden. Dan heb ik renminste ook eens voordeel. Wat mij betreft blijft het zo. To each his own!!!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » ma mei 05, 2008 10:44 pm

JeroenK schreef:Ik denk dat Ninko het bij het rechte eind heeft: Het maakt geen donder
uit.
Als het geen donder uit maakt? Dan hoeven er toch ook geen regels te komen om de minder kapitalistische mederijder te beschermen??

Van de andere kant heb ik zoiets van kom maar op met ontwikkelingen en gekkigheid, anders reden we allemaal nog rond op stalen breezers met 7spd duimshifters bovenop 't stuur en onza bar-ends en toe-clips om je schoenen.

@partyboy, dat was ik idd, jij hebt zo'n gele epic?

En klokkie, crows waren in havelte echt wel ideaal, het was wel zand, maar niet zo mul als voorgaande jaren tijdens de amateurs, racing ralphs waren in ieder geval overkill!

Brum.

Bericht door Brum. » di mei 06, 2008 6:07 pm

Ninkoo schreef:
JeroenK schreef:Ik denk dat Ninko het bij het rechte eind heeft: Het maakt geen donder
uit.
Als het geen donder uit maakt? Dan hoeven er toch ook geen regels te komen om de minder kapitalistische mederijder te beschermen??

Van de andere kant heb ik zoiets van kom maar op met ontwikkelingen en gekkigheid, anders reden we allemaal nog rond op stalen breezers met 7spd duimshifters bovenop 't stuur en onza bar-ends en toe-clips om je schoenen.

@partyboy, dat was ik idd, jij hebt zo'n gele epic?

En klokkie, crows waren in havelte echt wel ideaal, het was wel zand, maar niet zo mul als voorgaande jaren tijdens de amateurs, racing ralphs waren in ieder geval overkill!
Welke regels bedoel je dan precies?

Plaats reactie